Puhelinyhtiöiden monopoliaseman väärinkäyttö - vai kartelliko?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Ikä
48
Monet ovat varmasti tietoisia että rakennuskustannukset "nousevat" koko ajan. Yksi syy näihin nousemisiin on vaikkapa puhelinyhtiöt.

Tiesittekö että esim. PK-seudulla vuosi sitten puhelinliittymän (vaaditaan jotta saat esim. ADSL-yhteyden) hinta oli Elisalla 230 euroa?

Nyt, vuosi myöhemmin sen hinta onkin 1820 euroa.

Kustannusnousua ei puhelinyhtiö perustele mitenkään.

Sama homma vaikkapa haja-asutusseudulla / pienissä kaupungeissa. Soneran (monopoli) hinta liittymälle on 2290 euroa nykyään. Hinta on siis sama vaikka kaapeli on jo tontille vedetty ja aikoinaan maksettu. Hinnalla saat siis vain kaapelin kytkennän, eli noin 15 minuutin työn + naputtelun järjestelmään.

Hyvähän se on pyytää kun ei ole oikeata kilpailua! Puhelinyhtiöt ovat selkeästi ottaneet oppia kauppakartellista (S-ryhmä / Kesko) hinnoitteluperiaatteisiinsa.

Kylläpä ottaa taas päähän!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös tuo Soneran 2290e ole kotikuitu?

Ei ole. Sonera ei kuitua voinut edes tarjota tänne. Tuo on vanha kuparinen puhelinliittymä.

Kilpaileva (internetoperaattori) kaivoi täällä ja tarjoaa kuitua hintaan 499 euroa. Tosin ei se paljoa lämmitä jos tahtoo ADSL-yhteyden, silloin on otettava Soneralta kuparit ja toiselta operaattorilta se ADSL. Soneraltahan ei kannata muutenkaan ostaa koskaan mitään.

Kuituahan sitä kaikki nykyään vetävät uusille asuinalueille. Infran rakentaminen on kuitenkin niin kallista ja ei maksa nuillakaan summilla itseään takaisin yleistyneiden mokkuloiden etc takia, että sillä kait tuota perustellaan.

Hintojen nostoon taitaa olla paineita edelleen vaikka nuo nykyisetkin summat alkaa olemaan jo kipurajoilla kuluttajille. Taitaa mennä siihen, että jatkossa telkkari katsellaan yhä enemmän antenni- ja satelliittipuolelta ja surffailut hoidetaan mokkuloilla.

Taitaa mennä siihen, että jatkossa telkkari katsellaan yhä enemmän antenni- ja satelliittipuolelta ja surffailut hoidetaan mokkuloilla.

Joo, ei todellakaan ole aikeita maksaa Soneran monopoliasemassa olevalle kaapeli-yksikölle 840 euroa liittymismaksua kaapeli-tv:seen ja sen lisäksi vielä 8,39e/kk käyttömaksua jotta näkee YLEn paskakanavat.
Jos rakennan niin en pistä koko telkkariliittymää. En edes antennia.

Mokkulalla ei kyllä hoideta mitään surffailuja :lol2:

Vedän vähän aiheesta ohi mutta mua ihmetyttää miksei Suomessa kukaan ole hiffannu tälläistä palvelua mitä täällä Ranskassa saa. Esim. Free-nimiseltä puhelinyhtiöltä saa kv. puhelut melkein kaikkialle maailmassa, laajakaistan ja satelliitti-TV:n samaan hintaan mitä mä oon maksanut laajakaistasta Suomessa, ts. bisnes-idea jollekin. Tiedä sitten mitä muttia matkassa tässä sitten olisi....

Vedän vähän aiheesta ohi mutta mua ihmetyttää miksei Suomessa kukaan ole hiffannu tälläistä palvelua mitä täällä Ranskassa saa. Esim. Free-nimiseltä puhelinyhtiöltä saa kv. puhelut melkein kaikkialle maailmassa, laajakaistan ja satelliitti-TV:n samaan hintaan mitä mä oon maksanut laajakaistasta Suomessa, ts. bisnes-idea jollekin. Tiedä sitten mitä muttia matkassa tässä sitten olisi....

Siksi koska Saksassa / Ranskassa ihmisillä on pienet paskat kuvaputkitelkut eikä pieni bittivirtainen pikselimössö paska erotu niissä. Suomessa kamat on kuitenkin suht. edellä teknologialtaan, on suurta LCD-telkkaria jne jotka vaativat parempaa laatua kuvalta, tällöin menisi kohtuuton määrä kaistaakin.
Suomessa kai muutenkin hinnoittelu perustuu käytetyn bitraten mukaan, ainakin televisiopuolella, joten siksi televisioyhtiöt lähettävät paskaa kuvaa.

Eikä toi IPTV:n toimivuus mitään hienoa ole muutenkaan. Pelkkää paskaa, sanoisin.

Sitten on toki vielä teostot ja muut ketkä kieltävät kaiken.

Ach so, niin tota TV hommaa en ole kokeillut, kun en omista härpäkettä mutta nettiin ja puheluihin oon erittäin tyytyväinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom