Ihme tosiaan ettei tolle Horizon Dawnille ole omaa ketjua. Aivan huikea kokemus. Flunssa pukkas sopivasti enkä viikkoon käytännössä juuri muuta tehnyt. Jos pitää open world peleistä niin onhan toi kutakuinkin 5/5. Ei ehkä ihan vastaavia tunnehuippuja kuin Witcher 3:ssa, mutta tarina on silti videopeliksi melko loistava, ja vaikka tarinasta pystyy jotain päättelemään etukäteen niin tarina kantaa silti loppuun asti ja se on pakko nähdä viimeiseen dialogiin asti. Kolusin jokaisen tunnelin ja huoneen että löysin "old onesien" jättämät päiväkirjat ja äänilogit tuomaan syvyyttä ja tunnetta tarinaan.
Taistelumekaniikkahan tossa on sitten melko loistava joskin ajoittaiset kuvakulmaongelmat piinaa näitä pelejä aina. Esim suoraan päälläsi leijuvia lentoliskoja on vaikea ampua koska Aloy ei pysty tähtäämään suoraan ylöspäin. Sitten juokset johonkin että pystyt tähtäämään. Samaan aikaan hankkimalla jonkun fast reload perkin pystyy ampumaan nuolia samaa tahtia kuin konepistoolilla. Myös kalliolla hyppiessä saa käännellä kameraa tovin kielekettä etsien, koska kuvakulma saattaa tulla aivan Aloyn olan taakse. Sitten vielä se luokaton kartta missä törmää moneen yllätykseen kun et saanut kartasta selvää että siinä onkin viidakon keskellä kallionkieleke mistä ei pääse ylös ja joudut kiertämään takaisin. Tai kaupungissa etsiessä mistä ovesta tai kerroksesta pääset checkpointtiin sisään.
Noi on sellaisia mitä näissä peleissä on aina eikä ne juurikaan syönyt nautintoa. Tässä pelissä on myöskin suhteellisen vähän kohtia missä et pysty ylittämään pieniä kiviä koska sopiva reitti on ennakkoon valittu, vaan hyppimällä pääsee melko isojenkin kallioiden yli kun löytää vähän askelille reunoja.
Taistelumekaniikka oli itselle alkuun melko simppeliä ammusten tuhlausta ja sekavaa huitomista, mutta kun tajusin mekaniikan niin homma muuttui paljon kiinnostavammaksi. Jokaisen robon saa riisuttua aseista ja tear ammusten laukominen heikkoihin kohtiin oli hyvin palkitsevaa. Samalla halutessaan monen robon selvitti vaan "räiskimällä" jos niin halusi. Ihmisten tappaminen oli ehkä hieman tylsää headshottailua ja hieman heikolla tekoälyllä, mutta peli keskittyy selkeästi enemmän roboihin. Ja niitä on aivan järjettömästi.
Mainitaan nyt vielä se kauneusvirhe että pelaamalla hyvin stelth tyyppisesti voi koitua lopun pakollisissa räiskinnöissä ongelmia. Se ei itselle ollut niin ongelma koska hiivin harvemmin dinojen ohi vaan varsinkin tehtävissä laitoin kaiken romuraudaksi. Ai niin pakkohan se vielä mainita että päähahmo on ajoittain hieman rasittava persoona omaan makuuni, ja pelissä ilmenee jotain hieman feministisiä piirteitä. Kuulostamatta liian sovinistiselta niin brutaaliin ja puhtaasti fyysiseen voimaan perustuvassa maailmassa on oudon paljon naispuolisia warchiefejä. Suurin osa kovimmista sotilaista on naisia, paitsi pahikset jotka on kaikki miehiä. Olisin myös pelannut mieluummin jollain Geralt henkisellä hahmolla, ja olisi peliin voinut edes aavistuksen laittaa seksiä. En niin välitä videopeli erotiikasta mutta jos asut tehty vuohennahoista ja muusta luonnonmateriaalista niin yllättävän hyvin ne on rakennettu piilottamaan kaikki rintavaot ja sääret.
Vähän tuli suomalaiseen tyyliin lueteltua enemmän negoja vaikka ne ei juurikaan pelinautintoa häirinneet. Tarina on peliksi loistava, grafiikka aivan mahtavaa, vuodenajat vaihtelee hieman rytinällä talvesta kesään, mutta se luo vain positiivista vaihtelua, maailma on valtava, sivutehtävät mielenkiintoisia, roboja on paljon ja ne on toisistaan eroavaisia ja pieniä lipsync ongelmia lukuunottamatta dialogi on loistavaa. En ole mikään trophy hunter mutta Horizonissa on jotain ns. keräilyhommia jotka on vaan pakko suorittaa ja joista saa myös suurta etua pelaamiseen. Eiköhän ne kaikille selkene pelatessa.
En usko että ketään liikaa vituttaisi mainitsemani pienet kauneusvirheongelmat. Jos sulla on pleikka ja pelaat tällaisia pelejä niin pakko-ostos. Vielä Mass efect tulossa niin ei uskalla vielä maaliskuussa omaksi GOTY:ksi. Silti varmaan viimeiseen viiteen vuoteen Witcherin ohella paras pelaamani peli. Dinorobotit oli kyllä suunnittelutiimin neroutta.