Protskut painokiloja kohden

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onhan sitä myös tutkimuksia, jotka todistavat että suuri määrä prodea ei vahingoita maksaa. Olikohan fastin sivuilla juttua vai mistä luin. :O

Luulisin, että ammattibodareilla maksan ongelmat johtuu enemmänkin roinauksesta, kuin protskusta.

Huh huh mikä keskustelu. Faktatieto loistaa poissaolollaan...

Täällä pakkotoistolla aina toitotetaan tuota 2-3 grammaa/painokilo proteiinia, välillä se on rasvaton painokilo, ja välillä ihan rasvainenkin. Minua kiinnostaisi kovasti tietää, mistä moinen suositus on peräisin. Lähteitä, pliis. Niin ja lisäravinnemainokset ei kelpaa lähteeksi, niinkuin jokainen täysipäinen tietää. Joku mainitsi että DC:ssä pitäisi syödä jopa 5g/painokilo protskua, onkohan tälle jotain muutakin perustetta kuin se, että onpahan ainakin riittävästi. Siis muutakin kuin "mulla ainakin toimii" -tietoa.

PS: Miten se proteiini kertyy sinne maksaan?

En usko että liika prode vaikutta maksaan, mutta joidenkin hormoonien tuotantoon se luultavasti voi vaikuttaa. IMO.

-Nyyppä

Maksa muuttaa ylimääräisen proteiinin glukoosiksi ja kroppa käyttää sitä energiaksi tai sitten se muuttuu rasvaksi ja muiksi yhdisteiksi (hien mukana ulos jne).. Ilmeisesti, jos prodea tulee jatkuvasti liikaa, maksa ei enää pysty muuttamaan sitä ja se varastoituu. Näin mulle siis kerrottiin. Korostan edelleen, että tämä ei ole minun keksimäni juttu.

Huh huh mikä keskustelu. Faktatieto loistaa poissaolollaan...

Täällä pakkotoistolla aina toitotetaan tuota 2-3 grammaa/painokilo proteiinia, välillä se on rasvaton painokilo, ja välillä ihan rasvainenkin. Minua kiinnostaisi kovasti tietää, mistä moinen suositus on peräisin. Lähteitä, pliis. Niin ja lisäravinnemainokset ei kelpaa lähteeksi, niinkuin jokainen täysipäinen tietää. Joku mainitsi että DC:ssä pitäisi syödä jopa 5g/painokilo protskua, onkohan tälle jotain muutakin perustetta kuin se, että onpahan ainakin riittävästi. Siis muutakin kuin "mulla ainakin toimii" -tietoa.

PS: Miten se proteiini kertyy sinne maksaan?

Kylläpä tuota tupataan toitottamaan aika monessa bb-lehdessä.
Tuo DC:n homma varmaan selviää sulle parhaiten, kun luet Danten tekstejä.

EDIT: Itse en siis ole niitä lukenut, mutta sieltä varmasti löytyy vastaus.

Ihmisen proteiinien päivittäinen tarve vaihtelee 0,5-2,5 g/kg/pv. Kasvunsa lopettaneella aikuisella, joka ei harrasta kookkaita lihaksia edellyttävää urheilua, on tarpeeksi arvioitu noin 0,6 g/kg/pv. Kasvavilla urheilijoilla saattaa tarve olla 2,0 g/kg/pv. Voimalajien harrastajien tarpeeksi on arvioitu 1,5-2,0 g/kg/pv, mutta esim. huippuluokan painonnostajien on todettu joutuvan negatiiviseen typpitasapainoon, ellei proteiinien vuorokautinen saanti ole yli 2 g/kg. Proteiinien tarpeen on esitetty olevan tavallista suuremman sellaisissa urheilulajeissa, joissa tiheästi toistuvien kudosvaurioiden korjaaminen kuluttaa proteiinia, esim. jalkapallo ja jääkiekko.
Proteiinit rakentuvat aminohapoista, joista 22 on osoitettu olevan fysiologisesti tärkeitä. Näistä kahdeksaa ei elimistö pysty itse syntetisoimaan, vaan ne on saatava ravinnon mukana. Biologiselta laadultaan hyviä proteiineja saadaan mm. lihasta, kalasta, maidosta, juustosta ja kokojyväviljasta.
Kova harjoittelu aiheuttaa elimistössä hajoamistilan eli katabolian. Palautumisvaiheessa elimistö sopeutuu rasitusärsykkeisiin kasvattamalla uusia rakenneosia, jolloin proteiinien tarve kasvaa. Lihasmassaa kasvattava voimaharjoittelu lisää proteiinien tarvetta vielä enemmän.
Normaalista sekaruokavaliosta saadaan helposti kovaankiin harjoitteluun tarvittava proteiinimäärä. Voimalajien urheilijoiden on kuitenkin hyvä syödä lihaa tai kalaa kahdesti päivässä ja käyttää maitovalmisteita.
Erilaisten valkuaisaine- eli proteiinivalmisteiden, jauheiden ja pillereiden käyttö on lisääntynyt. Niiden avulla pyritään kasvattamaan lihaksia tai aikaansaamaan kylläisyyden tunnetta laihdutettaessa. Lisäproteiinin tarpeesta ei olla vielä päästy yksimielisyyteen.

Tällästä löyty. Noi perustelut kuulostaa ihan päteviltä. Eihän toi tietysti ota kantaa siihen maksan vaurioihin... Ja mitään ravintolisiähän ei suositella esim. maksavauriosta kärsiville. Juttu on kuitenkin varmaan jotakuinkin niinkuin kaiken muunkin kanssa: kohtuudella otettuna yhtä paljon vaaraa kuin kaikesta muustakin suuhun laitettavasta ja liika on sitte eri asia. Eli jos sun lihakset/elimistö tarvii sen proteiinin, mitä nautit päivittäin niin ei siitä mitään haittaa ole.

BTW: eikö maksa itekin tuota jotain proteiinia?

Tällästä löyty. Noi perustelut kuulostaa ihan päteviltä. Eihän toi tietysti ota kantaa siihen maksan vaurioihin... Ja mitään ravintolisiähän ei suositella esim. maksavauriosta kärsiville. Juttu on kuitenkin varmaan jotakuinkin niinkuin kaiken muunkin kanssa: kohtuudella otettuna yhtä paljon vaaraa kuin kaikesta muustakin suuhun laitettavasta ja liika on sitte eri asia. Eli jos sun lihakset/elimistö tarvii sen proteiinin, mitä nautit päivittäin niin ei siitä mitään haittaa ole.

BTW: eikö maksa itekin tuota jotain proteiinia?

Kiitos ja onneksi olkoon, ensimmäinen oikeasti perusteltu viesti tässä ketjussa *piirtää rastin seinään*. Perustelut tosiaan vaikuttaa ihan päteviltä; mistä tuo teksti muuten on peräisin? Tuon perusteella se 2g/painokilo (olettaen että rasvat ei oo luokkaa merinorsu) vaikuttaa aika hyvältä kompromissilta. Esim. Terveys ja liikunta -nimisessä opuksessa (Tekijää en valitettavasti muista) proteiinin tarpeeksi on ilmoitettu huomattavasti pienempiä määriä, toisaalta siinä on selvästi pyritti käyttämään yleisesti hyväksyttyjä suosituksia eikä niinkään huippu-urheilijoilla tehtyjä tutkimuksia.

Missä niin lukee?

Tähtityttö sanoi:
Maksa muuttaa ylimääräisen proteiinin glukoosiksi ja kroppa käyttää sitä energiaksi tai sitten se muuttuu rasvaksi ja muiksi yhdisteiksi (hien mukana ulos jne).. Ilmeisesti, jos prodea tulee jatkuvasti liikaa, maksa ei enää pysty muuttamaan sitä ja se varastoituu. Näin mulle siis kerrottiin. Korostan edelleen, että tämä ei ole minun keksimäni juttu.

Vai mitä oikein tarkoitit?

Vai mitä oikein tarkoitit?

Että ylimääräistä prodea tulee hien mukana ulos. Niinhän käy myös ylimääräiselle vitamiinille.

Ja edelleenkin korostan, että nämä eivät ole minun keksimiäni juttuja, vaan tällaisia vastauksia olen saanut.

Ja vielä tarkennukseksi alkuperäinen kysymys, jonka kouluttajalle esitin(en muista enää tarkkaa sanamuotoa mutta jotenkin näin):
"Olen kuullut, että 2g/painokilo on se tarvittava proteiinin määrä, jos haluaa lihaskasvua. Mitä jos ottaakin enemmän? Mitä ylimääräiselle proteiinille käy?" Nimenomaan oli kyse PROTEIINISTA, ei mistään roinaamisesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom