Proteiinit ja akne?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ihmemias
  • Aloitettu Aloitettu
Velipojalla oli aika paha akne lärvässä vielä vuosi takaperin. Se söi aika reilusti mm. valkuaisia ja maitoa. Nyt se on rajottanut niitä ja muuten pitänyt ruokavalion samanlaisena ja akne on ainakin kasvoista lähtenyt lähes 100%:sesti
Tiedä sitten oliko proteiini vai mikä mutta itse se ainakin väitti et nimenomaan maito ja muna rotskut oli syyllisiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
(liha)pyörykkä sanoi:
Miedompi aine, jolla myös vastaavia vaikutuksia, on beetakaroteeni. Molekyylirakenne melkein sama kuin tuolla retinoidilla (roaccutan). Itse otan 50mg päivässä, ihossa ero on kuin yöllä ja päivällä. Tuolla on muuten hiukan ihoa ja huulia kuivattavia vaikutuksia (kuten roaccutanillakin), joten nestettä kannattaa juoda, ja kovat kaverit voi laittaa jotain naamavoidetta (tyttöystävän/vaimon/äidin purkista voi hyvin lainata). Noissa kaupallisissa karoteeneissa on todella paljon imeytymiseroja, joissakin tuotteissa saa käyttää jopa tupla-annosta. Joten hinta-laatusuhteen arviointi kokemusperäisin testein on viisasta. Niin ja kannattaa nauttia esim. rypsiöljyn kanssa, niin imeytyminen on tehokkaampaa.

Kerrotko tarkemmin mistä valmisteesta on kyse ja minkälaisina annoksina olet käyttänyt?

Beetakaroteenista ja a-vitamiinista on apua vain jos akne johtuu niiden puutostilasta.

Threadin nimi pitäisi olla proteiinit ja finni(t)....akne on kuitenkin pitempi aikaisempi ihosairaus kuin muutama hassu finni otsassa...varmasti nopeat hiilihydraatit aiheuttavat joillekin finnejä, mutten jaksa uskoa että siitä kehittyy akne.

Tämä ei nyt liity proteiinien vaikutuksesta finneihin, vaan veden.
Eli olen nyt viime viikon loppuvaiheessa aloittanut runsaan veden nauttimisen ja nyt tuntuu siltä, että naamaan pukkaa finniä aivan sairaasti. Voisiko tämä johtua sellaisesta asiasta, kun vettä juo paljon, niin aineenvaihdunta kiihtyy ja samalla kehosta poistuu kuona-aineita --> keho puhdistuu, joka sitten puolestaan aiheuttaa finnien lisääntymistä kasvoissa hetkellisesti? Olisiko sitten mahdollista, että pidemmällä tähtäimellä finnien määrä vähenisi, kun kehossa ei ole niin paljon kuona-aineita?

Tämä teksti nyt oli tällaista niin sanottua "mutua", mutta olisi kiva kuulla, voisiko tollaisessa olla mitään perää.

Anonymous sanoi:
Threadin nimi pitäisi olla proteiinit ja finni(t)....akne on kuitenkin pitempi aikaisempi ihosairaus kuin muutama hassu finni otsassa...

Jep. On vähän mennyt puurot ja vellit sekasin. Aknen oireet aiheuttaa talirauhasten yliaktiivisuus ja lisääntynyt talin tuotanto. Mikä tämän aiheuttaa, ei varmaksi edes tiedetä. Taustalla lienee ainakin osittain hormonaaliset syyt jonka puolesta puhuu mm. oireiden lieventyminen iän myötä. Akneen ei veden juonti, eikä ruokavalion siistiminen juurikaan auta. Kuten aiemmin sanoin niin ainoa tehokas hoito on roaccutan, joka sekään ei paranna itse tautia.

Siihen en osaa ottaa kantaa aiheuttaako tietyntyyppinen ruokavalio joillekin finnejä. Toisaalta voisi mutulla ajatella, että ruokavaliolla pystyy vaikuttamaan hormonitasoihin, joka sitten epäsuorasti vaikuttaisi finnien syntyyn. Tämäkin vaikutus saattaa tosin olla ihan marginaalinen. En tiedä.

(liha)pyörykkä sanoi:
Miedompi aine, jolla myös vastaavia vaikutuksia, on beetakaroteeni. Molekyylirakenne melkein sama kuin tuolla retinoidilla (roaccutan). Itse otan 50mg päivässä, ihossa ero on kuin yöllä ja päivällä. Tuolla on muuten hiukan ihoa ja huulia kuivattavia vaikutuksia (kuten roaccutanillakin), joten nestettä kannattaa juoda, ja kovat kaverit voi laittaa jotain naamavoidetta (tyttöystävän/vaimon/äidin purkista voi hyvin lainata). Noissa kaupallisissa karoteeneissa on todella paljon imeytymiseroja, joissakin tuotteissa saa käyttää jopa tupla-annosta. Joten hinta-laatusuhteen arviointi kokemusperäisin testein on viisasta. Niin ja kannattaa nauttia esim. rypsiöljyn kanssa, niin imeytyminen on tehokkaampaa.

Voisitko myös kertoa mihin tuotteeseen olet päätynyt testiesi perusteella jottei itse tarvitsisi kokeilla. Ja myös mistä tuollaista saa ostaa, ihan luonteistuote putiikista vai?

TRENT sanoi:
Beetakaroteenista ja a-vitamiinista on apua vain jos akne johtuu niiden puutostilasta.
Ei pidä paikkaansa. A-vitamiinista ei ole sellaisenaa ollut itselleni mitään apua. Tutkiskelin asioita, ja päädyin siihen tulokseen että beetakaroteeni voisi toimia, eikä yliannostuksen vaaraa käytännössä ole, koska se on esiasteena (keho muodostaa siitä vain tarvitsemansa määrän a-vitamiinia, loppu menee muihin tarkoituksiin, eli varastoituu mm. ihon alle, johon perustuukin aineen ruskettava vaikutus). Aloin sitten testaamaan, aluksi kaksi tablettia päivässä, nostin viikon sisällä annostuksen kolmeen tablettia. Vaikutus iski yhtäkkiä n. kahden viikon kohdalla. Ihon kunto pysyi hyvänä niin kauan kun söin ainetta. Kun olin kaksi viikkoa ilman, niin ihon kunto muuttui takaisin alkuperäiseksi. Tuo pari viikkoa tuntuisi olevan aika jonka sisällä karoteeni varastoituu ihoon. Voi tietysti olla yksilöllistä. Annostus pitää vain olla melko korkea, ainakin itselläni. Päivän saantisuosituksesta (6mg) ei ollut mulle mitään apua.
Eka merkki mitä kokeilin oli Donsbach:n beta karoten, jota piti vetää 75mg (25mg/tabletti) tuloksien saamiseksi. Sitten vaihdoin Bio:n beetakaroteeniin, jota tarvitsi ottaa ainoastaan 18mg päivässä. Eli melkoiset imeytymiserot. Jotkin tuotteet saattaa sisältää pelkkää porkkanajauhetta josta ei ole mitään iloa (beetakaroteenin määrää ei standardisoitu). Tällähetkellä kokeilen Super Caroten -nimistä tuotetta. Siinä on kolmesta eri lähteestä tuota karoteenia, joten imeytyminen saattaa olla parempaa. Tehosta ei pysty kuitenkaan vielä sanomaan mitään, kun vasta on vasta viikon popsinut.

Jos finnit tosiaan haittaa, suoraan ihotautilääkärille. Ja ihan helposti sitä Roacuttania kirjoitetaan. Itsellä pääsi selän akne NIIN pahaksi, että se haittasi jo nukkumista. Oli niin p*rkeleen kipeitä ja isoja!! :curs:

Ja itsellä tuntuu, että toi Roacuttan ratkaisi pysyvästi asian. :thumbs: (pysynyt poissa ja kolme vuotta)

Painonpudottaminen on muuen myös yksi syy finnien tuloon. Liittyy varmaan aineenvaihduntaan.

finnejä rasvattomasta...

Ite huomasin, että finnejä tulee painonpudotuksen yhteydessä. :eek: Nyt oon alkanu lisää rasvoja ruokavaliooni (otan pellavansiemenöljyä koska sisältää myös omegoja) ja finnit alkaa kadota huomattavaa vauhtia. Hyvät rasvat kunniaan! :worship: Aineenvaihdunta on oletettavasti se top point :kippis1:

Itellä just kiristelyn alkaessa taannoin katos ne finnit mitä oli. Nyt kun eteenpäin porskutellaan pääosin protskulla&oliiviöljyllä&vihanneksilla ni oo finneistä tietookaan.

(liha)pyörykkä sanoi:
Ei pidä paikkaansa. A-vitamiinista ei ole sellaisenaa ollut itselleni mitään apua. Tutkiskelin asioita, ja päädyin siihen tulokseen että beetakaroteeni voisi toimia

Osaatko sitten sanoa, miksi a-vitamiinista ei ollu apua, vaikka beetakaroteeni on a-vitamiinin esiaste ja käytönnössä melkein sama asia? Ero tosiaan on tuo mainitsemasi beetakaroteenin varastoituminen.

TRENT sanoi:
Osaatko sitten sanoa, miksi a-vitamiinista ei ollu apua, vaikka beetakaroteeni on a-vitamiinin esiaste ja käytönnössä melkein sama asia? Ero tosiaan on tuo mainitsemasi beetakaroteenin varastoituminen.
Ei ole tuosta mitään mustaa valkoisella. Ainoastaan omakohtaiset ja muiden käyttäjien kokemukset. Beetakaroteeni tuntuisi toimivan samalla periaatteella kuin tuo a-vitamiinin johdos roaccutan (isotretioniini). Se miksi A-vitamiini ei toimi, tai toimii huonosti, mutta kuintenkin sen erilaiset johdokset tuntuisi toimivan, niin sitä en tiedä. Ei ole laborantin koulutusta. A-vitamiini ei ainakaan samoissa määrin varastoidu ihon alle kuin beetakaroteeni, eikä aiheuta pahemmin ihonvärimuutoksia. Siitä voi ehkä päätellä että toimivuus myöskään ihon kuntoa ajatellen ei ole samaa luokkaa.

Ihan vain omia kokemuksiani näistä näppylöistä. Lisää proteiineja = lisää näppylöitä, sanoisin.

Muutamia vuosia sitten elelin lähes makrobioottisella ruokavaliolla (proteiinia ehkä 40-60g/vrk) eikä useampaan vuoteen juuri minkäänlaista näppylää ollut. Juuri nyt olen lopettelemassa mässymassakauttani (proteiinia n. 60-120g/vrk) ja naama kukkii niin maan helevatisti :curs:.

Mistä se sitten johtuu, proteiineista tai ehkä sittenkin huonoista hiilareista joita on tullut syötyä aika lailla (munanuudelit on aika hyviä :kuola:).

Akikonomu sanoi:
Ihan vain omia kokemuksiani näistä näppylöistä. Lisää proteiineja = lisää näppylöitä, sanoisin.

Muutamia vuosia sitten elelin lähes makrobioottisella ruokavaliolla (proteiinia ehkä 40-60g/vrk) eikä useampaan vuoteen juuri minkäänlaista näppylää ollut. Juuri nyt olen lopettelemassa mässymassakauttani (proteiinia n. 60-120g/vrk) ja naama kukkii niin maan helevatisti :curs:.

Mistä se sitten johtuu, proteiineista tai ehkä sittenkin huonoista hiilareista joita on tullut syötyä aika lailla (munanuudelit on aika hyviä :kuola:).
Johtuu todennäköisesti ennemmin noista hiilareista. Olin itse juuri matalahiilarisella dieetillä, jolloin proteiinin ja rasvan määrä oli korkea. Ei yhtäkään näppyä tullut naamaan. Heti kun nostin hiilareiden määrää, niin seuraavana aamuna oli jo muutama.

Saattaahan tuo niinkin olla. Saapa nähdä mitä kevät ja ruokavalion siivous tuovat tullessaan.

Mutta kumma juttu, että ollessani mitä parhaimmassa naamankukintaiässä - silloin joskus teinityttönä - olin hirmuinen karkkipullarotta, eikä näpyn näppyä! Ei, en kerta kaikkiaan aina käsitä missä mennään!

Jos sulla on todettu akne (sairaus) niin sitä voi esim. Roaccuttanilla ehkäistä niinkuin täällä jo sanottiin mutta eroon siitä pääsee vasta iän myötä.

Mistä akne sitten johtuu niin veikkaisin että geeneistä. Äidilläni oli nuorempana paha akne ja nyt ollut mulla ja veljelläni. Tuskin sattumaa. Täytyy katsoa miten nuorimman veljen käy.

Enää ei äidillä jälkeäkään siitä että aknea joskus olisi edes ollut. Kaikki katoo iän myötä. Itse odottelen innnolla että millos naama oli täydellises kuasis. ei se nytkään paha ole.

Naamaa rasvatessa kannattaa valita öljytön rasva. Öljy kuulemma tukkii ihohuokosia ja aiheuttaa täten finnejä.

ei ne finnit johdu jauhoista vaan kun ootte hikoillu enemmän..

useesti salilta lähdettyä on just käyny suihkussa mut silti 15 min päästää alkaa puskee uutta hikee

hiki= finnejä

ja sit toinen pointti

pesettekö usein vaatteenne .. varsinkin salivaatteenne..
koska kun hikoilette salilla niin huokoset aukee.. jos pidät saastasta päälläs niin instatn infection :D

ittelläni oli usein selkä kukalla mutta vaatteidenpesun lissäminen auttoi

rocky6 sanoi:
Itse otin muscle+ ja hera80 käyttöön ja treenaamaan kovempaa, huomasin samalla että on alkanut tulemaan finnejä olkapäihin, selkään ja rintaan..jossei johdu noista niin kumma sattuma ainakin :(

Itselläni tuli iho-ongelmia melkein heti, kun aloin popsimaan muscle+:aa. Sitten pussin loputtua en syönyt enää lisäravinteita ja iho parani pikkuhiljaa. Itselläni ei muuten ole ollut koskaan pahoja ongelmia ihon kanssa.

Olen melko vakuuttunut, että syypää tuossa musclessa oli kreatiini. Nykyään popsin protein XL-jauhoo yksi tai kaksi drinksuu per päivä, eikä mitään probleemia. Muutenkin ruokavalio on suht proteiinipitoista.

Omakohtaisella mutulla sanoisin että yksi tekijä tässä akneyhtälössä on vitamiini/kivennäis-/hivenainetasapaino. Mulla ei aiheuta niinkään prode mutta jos useamman päivän syö miten sattuu niin voi kukkia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom