Proteiinista kymysys...

Ikä
40
käyn neljänä päivänä viikossa salilla eli ma, ti, to ja pe. 2-jakoinen ohjelma. Oon nyt ruvennut syömään best whey heraproteiinijauhetta koska muuten en saa tarpeellista proteiinimäärää päivässä. Otan sitä aina treenin jälkeen 1-2 desiä. Mutta mitenkä on lepopäivinä? Onko sitä hyvä ottaa silloin? Painan 74kg, eli about 108-130g olis hyvä proteiinimäärä treenipäivinä jos olen oikein ymmärtänyt? Miten on lepopäivinä? Onko se proteiinimäärä hyvä pitää about samoissa lukemissa (111-133g)?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vedä ihmeessä, tommonen 130g sulle on mun mielestä ihan ehdoton MINIMI lepopäivänä. ei se proteini tapa vaikka sitä paljon söisi ;)

Lihas kasvaa levossa, ja tarvitsee silloin rakennusaineita. Syö siis sama määrä myös lepopäivinä. Treenin jälkeen ei kannata välttämättä ihan kahta desiä heraa ottaa, 1 riittää. Muistithan mukaan myös malton (sitä et tuossa maininnut, niin ajattelin vaan). Jos suosit proteiinipitoista safkaa saat helposti 130g kasaan, itselläni menee joskus 300gr+ ilman että edes huomaan :)

Täytyypä heittää tähän tällainen hölmö kysymys...itselläni on tuota Wheyn lemon super heraproteiinia, mutta maltoa ei ole. Voisinko sekoittaa tuon heran sekaan esim. Extran professionalin urheilu juomaa? (appelsiinin makuista) josta saisin siihen sekaan niitä hiilareita. 97g/100g näyttää olevan hiilareita tuossa Extranissa...

Juu eihän se pro tapa mutta jos liikaa syö niin voi alkaa lihomaan. Tunnenkin pari tapausta.

Suomen olympiakomitean sivuilla ( http://www.noc.fi/valmennus/urheiluravitsemus/proteiini/) sanotaan että 1.5 - 1.8 g/painokilo. Tosin myös sanotaan että proteiinin tarve voi nousta tuosta isommaksi määräksi kovissa treeneissä.

Sain sellaisen käsityksen teiltä että sitä voi reilusti ottaa eikä tarttee pelätä mm. lihomista? Olen ollut aika varovainen ja tarkka tän proteiini määrän suhteen. Varmaan liiankin. Niin yhes desis on 40g proteiinii. 1.5 desiä tuntuu aika sopivalta eli 60 g... Voitteko vielä kertoo ajankohdat milloin tätä kannattaa ottaa? Treenin jälkeen ja?

niin ja sanokaahan mitä vaikutusta sillä maltalla on? En ole ottanut sitä...

no eipä sitä haittaa ole jos saa liikaa prodea tai mikä on "liikaa". Ite painan n~70kg-73kg ja safkasta saan sen 200-300g protskua ja päälle vielä protsku drinkit/palkkarit eikä siitä mitää haittaa ole ollut.

OmiaSanoja sanoi:
Juu eihän se pro tapa mutta jos liikaa syö niin voi alkaa lihomaan. (...) Sain sellaisen käsityksen teiltä että sitä voi reilusti ottaa eikä tarttee pelätä mm. lihomista?

Ei proteiini eikä mikään muukaan makroravinne sinänsä lihota, vaan ylimääräiset kalorit kulutukseen nähden lihottavat.

OmiaSanoja sanoi:

Jos mä oon oikein käsittäny, niin malto toimii palauttavana hiilihydraattien lisääjänä lihaksissa treenin jälkeen... Viisaammat voi korjata:)

ahaa. Mulla kun sattuu olemaan vähän mahaa niin olen ollut senki takia tarkka proteiinin suhteen kun pitäisi saada toi keskivartalo parempaa kondikseen. Mut turhaan näköjään

Niin se malta on sellaista.. Olen kyllä palautunut aika hyvin treenien jälkeen että en tiedä sitten onko minulla tarvis ottaa..?

Kerrotteko vielä noista ajankohdista että milloin on hyvä ottaa projauhetta`?

OmiaSanoja sanoi:
Juu eihän se pro tapa mutta jos liikaa syö niin voi alkaa lihomaan. Tunnenkin pari tapausta.

Suomen olympiakomitean sivuilla ( http://www.noc.fi/valmennus/urheiluravitsemus/proteiini/) sanotaan että 1.5 - 1.8 g/painokilo. Tosin myös sanotaan että proteiinin tarve voi nousta tuosta isommaksi määräksi kovissa treeneissä.

Sain sellaisen käsityksen teiltä että sitä voi reilusti ottaa eikä tarttee pelätä mm. lihomista? Olen ollut aika varovainen ja tarkka tän proteiini määrän suhteen. Varmaan liiankin. Niin yhes desis on 40g proteiinii. 1.5 desiä tuntuu aika sopivalta eli 60 g... Voitteko vielä kertoo ajankohdat milloin tätä kannattaa ottaa? Treenin jälkeen ja?

ei väliä mitä syöt, kunhan kokonaiskalorimäärä ylittää kulutuksen niin lihoat, yksinkertaista. proteinin käyttäminen energiana on hidasta ja työlästä hommaa jolloin keho käyttää mieluummin hiilihydraatteja tai rasvaa joten proteinin lihottavuudesta en huolehtisi yhtään.

toi 1.5-1.8g/kg on aika reilusti alakanttiin ja on jotakin yleisesti suositeltuja VÄHIMMÄISMÄÄRIÄ jotka monet mieltää suositeltavaksi määräksi. proteini on rakennusaine jota ilman mikään ei kasva tai uusiudu kun ei ole aineita, eli proteinin reilu saanti on hyväksi ettei jää siitä kiinni palautuminen ja lihaskasvu.

malto, ei malta. hiilihydraatteja joita viskataan palautusjuomaan jotta saadaan nopeasti energiaa kehoon joka on tyhjentynyt hiilihydraateista rankan treenin aikana ja hajoittaa itseään ravinnoksi (katabolia). kun hiilareita tulee saataville kehon katabolia pysähtyy ja alkaa anabolia jossa keho korjaa treenin aikana kärsineitä kudoksia, eli lihaksia.

Omiasanojalle sen verran, että jos itsekkin vedän vapaapäivinä 150g-180g prodea ja painan 64,1kg ja treenipäivinä saattaa uppoa noin 180-220g joten kyllä tuommoinen 75 kiloinen mies tarvii vähintään 180g-200g prodea päivässä. Ei sitä lihasta tehdä hiilarilla eikä rasvalla vaan proteiinilla, toki hiilaria ja hyvänlaatuista rasvaa tarvitaan sen proteiinin kyytipojaksi. :whip:

Kananmuna

enpäs jaksanu tämän asian takia uutta aihetta aloittaa joten kysyn täällä. Miten keittäminen vaikuttaa kananmunien proteiini pitoisuuteen? 45-50 asteessahan proteiini denaturoituu (hajoaa). Siis onko keitetyssä kananmunassa jäljellä enää tärkeitä proteiineja, vai pitäisikö kananmunat syödä raakana, jotta niistä saisi tärkeät proteiinit? :arvi:

Noobt sanoi:
enpäs jaksanu tämän asian takia uutta aihetta aloittaa joten kysyn täällä. Miten keittäminen vaikuttaa kananmunien proteiini pitoisuuteen? 45-50 asteessahan proteiini denaturoituu (hajoaa). Siis onko keitetyssä kananmunassa jäljellä enää tärkeitä proteiineja, vai pitäisikö kananmunat syödä raakana, jotta niistä saisi tärkeät proteiinit? :arvi:
Ei. Tääkin on käsitelty muutamaan kertaan. Eihän esim. kanastakaan häviä proteiinit kun se kypsennetään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom