Proteiinipatukka välipalan korvaajana ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rubber
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös ne vähän siihen tarkoitukseen ole tehtykin.

Voi korvata, mutta en itse ottaisi tavaksi korvata ateriaa tai aterioita päivittäin proteiinipatukalla. Ennemmin silti protskupatukka kuin joku McKolesteroli.

Nuo on minulla ollut kätevin tapa korvata puuttuva välipala. Koulussa kun ei aina pääse syömään kun on tarvis, niin ei muuta kuin patukka naamariin. Nopea vetäistä ja helppo kantaa mukana. Silti tässä on aika ikävä Eiseltiä... :itku:

Ihan kätevä sellainen proteiinipatukka on just tuohon tarkoitukseen. Itsellä kun menee menot joskus vähän miten sattuu enkä osu syömisaikaan kotiin (hitsi, ei ehdi aina syömään :eek: ) niin sitä varten on käsilaukussa / repussa yleensä aina mukana proteiinipatukka tai pari.

Niin, ja karkinhimoisena korvaan lauantaisin "karkkipäivän" suklaatin proteiinipatukalla. Hyvin sopii siihenkin, namihimoon. :) Ettei repsahda ja vedä sitten koko levyä maitosuklaata...

Kuten moni jo sanoikin: välillä proteiinipatukalla voi korvata aterian tai välipalan, tavaksi sitä ei kuitenkaan välttämättä kannata ottaa.

Itse yritän pitää aina ulkosalla kulkiessani reppua a.k.a. survival packia mukana, packi sisältää aina pullon vettä ja proteiinipatukan pahimman nälän ja janon taltuttamiseksi.

Rubber sanoi:
Eliksä mites on voisiko välipalan korvata proteiinipatukalla jossa olisi suht paljon protskuja ja hiilareita ?
Kuten jo useampi sanoi niin voit väliaikaisesti korvata, mutta kun protsku-patukoissa ei ole mitään vitamiineja, niin ei kannata pidemmänpäälle vetää. Eikös niitä ole olemassa jotain nutrilett ateriankorvaus-tarkoitukseen tehtyjä patukoita? (taisi kyllä olla aika suolaisen hintaisia?)

masantti sanoi:
Kuten jo useampi sanoi niin voit väliaikaisesti korvata, mutta kun protsku-patukoissa ei ole mitään vitamiineja,...

Ahaa, ei mitään vitamiineja?

"Myoplex Deluxe Bar on yksi markkinoiden korkealaatuisimmista proteiinipatukoista, sillä se sisältää suuret pitoisuudet erittäin laadukkaita raaka-aineita.

Tämä herkullisen makuinen proteiinipatukka sisältää 24 g proteiinia, 43 g hiilihydraatteja, 2 g l-glutamiinia, 7,5 mg vanadyylisulfaattia, 1 g konjugoitua linolihappoa, useita vitamiineja ja mineraaleja, sekä 330 kaloria." Lähde: Pakkotoiston kauppa

myoplex_deluxe_bar.jpg

JohnnyB sanoi:
Ahaa, ei mitään vitamiineja?

"Myoplex Deluxe Bar on yksi markkinoiden korkealaatuisimmista proteiinipatukoista, sillä se sisältää suuret pitoisuudet erittäin laadukkaita raaka-aineita.

Tämä herkullisen makuinen proteiinipatukka sisältää 24 g proteiinia, 43 g hiilihydraatteja, 2 g l-glutamiinia, 7,5 mg vanadyylisulfaattia, 1 g konjugoitua linolihappoa, useita vitamiineja ja mineraaleja, sekä 330 kaloria." Lähde: Pakkotoiston kauppa

http://www.pakkotoisto.com/kauppa/images/myoplex_deluxe_bar.jpg
Pahoittelen en ole itse törmännyt vastaaviin. (En ole kyllä pakkiksen kauppaa läpi asti tutkinutkaan) Onhan noikin muuten aika hintavia = lähes yhtä kalliita kun noin aterian-korvaus patukat.

Miksi välipalapatukoihin ei lisätä kaikkia tarpeellisia vitamiineja ja hivenaineita, mitä tavallinen ruoka sisältää? Jos näin jo olisi niin tuskin moni suosittelisi silti syömään tavallista ruokaa ja vain satunnaisesti patukoita. Onko niiden lisäys sitten kannattamatonta kenties monimutkaisten valmistusmenetelmien takia? Vai mikä mättää siinä, että patukoita ei kannattaisi säännöllisesti käyttää aterian korvaajina?

Itse olen sellainen "ruuan laitto ei voisi vähempää kiinnostaa" ja tällaiset vaihtoehdot kiinnostaisivat kovasti, mikäli niistä ei olisi sen enempää haittaa elimistölle kuin tavallisesti ruuasta. :hyper:

Energia sanoi:
Miksi välipalapatukoihin ei lisätä kaikkia tarpeellisia vitamiineja ja hivenaineita, mitä tavallinen ruoka sisältää? Jos näin jo olisi niin tuskin moni suosittelisi silti syömään tavallista ruokaa ja vain satunnaisesti patukoita. Onko niiden lisäys sitten kannattamatonta kenties monimutkaisten valmistusmenetelmien takia? Vai mikä mättää siinä, että patukoita ei kannattaisi säännöllisesti käyttää aterian korvaajina?

Itse olen sellainen "ruuan laitto ei voisi vähempää kiinnostaa" ja tällaiset vaihtoehdot kiinnostaisivat kovasti, mikäli niistä ei olisi sen enempää haittaa elimistölle kuin tavallisesti ruuasta. :hyper:

Lue pari aikaisempaa postia huolella läpi ja mieti sitten sitä vitamiiniasiaa? Olikohan niissä patukoissa nyt vitamiineja vai ei?

Energia sanoi:
Vai mikä mättää siinä, että patukoita ei kannattaisi säännöllisesti käyttää aterian korvaajina?

No mulla esimerkiksi mättää se, että patukat on niin tuhtia kamaa. Esimerkiksi klassisesta 100g Hy-Pro -patukasta irtoaa kerralla 385kcal, eikä se totta vieköön nälkää kauaa pidä - ja on vielä makeaakin, ja ainakin mulle tulee huono olo jos nälkäänsä syö jotain makeaa. 385 kaloriin voi syödä jo purkillisen tonnikala ja 60g riisiä, jolloin myös saa enemmän proteiinia ja vähemmän rasvaa, vatsalla on enemmän sulateltavaa ja seuraava nälkä pysyy poissa kauemmin.

Tietysti noita patukoita on erilaisia, mutta kaikissa niissä on kuitenkin energiaa hurjasti tiiviissä muodossa. Jos ajattelen että mun täytyisi elää päivä viidella 100g patukalla, niin itkuhan siinä tulisi :itku:

Energia sanoi:
Miksi välipalapatukoihin ei lisätä kaikkia tarpeellisia vitamiineja ja hivenaineita, mitä tavallinen ruoka sisältää? Jos näin jo olisi niin tuskin moni suosittelisi silti syömään tavallista ruokaa ja vain satunnaisesti patukoita.
Nimi "lisäravinteet", siis lisäravinteet tulee siitä, että ne on tarkoitettu lisäravinteiksi. Tokihan sinä voit korvata vaikka kaikki ateriasi protskujuomilla ja vetää janojuomaksi pelkkiä protskupatukoita, mutta onko siinä mitään järkeä? Varmasti pysyt hengissä ja saat tarpeeksi proteiinia, mutta kalliiksi tulee. Lisäksi ravintokuidun määrä on olematon, sokerin määrä yleensä korkea suhteessa proteiinin määrään, ja hinnan taisin jo mainitakin? Kuten sanottu, proteiinipatukka on erittäin kätevä ja hyödyllinen satunnainen ateriankorvike, jos oikeaa ruokaa ei ole saatavilla ja aina parempi korvike kuin joku Mäkkärin tuplajuusto. Silti esim kotona ei ole hirveän vaikeaa valita, että vetäisenkö pari Ehrmannin rahkaa vai protskupatukan, kun 2 purkkia Ehrmannia maksaa sen 1,10 € ja sisältää n. 49 g protskua. :jahas:

Tomi puhuu asiaa, vaikka ennemmin mä joisin janojuomaksi sen drinkin ja söisin ateriana ne patukat... ;) :D

Mutta kätevä tapa vaikkaja jossain työreissussa vetästä parit patukat grilisafkan sijaan. Ja vielä parempi syödä protskupatukka ennemmin kuin suklaapatukka.

Mä mussuttaisin protskupatukoita sopivissa väleissä kuin pahkasika, jos varat sallis. Ne on suht tyyriitä kuitenkin jos enempi pistää menemään.

Kun vaihtoehtoina on että söisi niitä aina sopivassa välissä missä ei normaalisti syö mitään, tai niiden tilalla syö sitten tupla-patukan jostain automaatista duunissa tai vastaavaa niin olisihan ne ihan ehdottomasti :thumbs:

Jospa ostaisi sopivan ~100kpl tukkuerän joku kerta. ;)

turre101 sanoi:
syö sitten tupla-patukan jostain automaatista duunissa tai vastaavaa
Tupla-patukka? Karkkiautomaatti? Mitä ne ovat? Niitä ei ole olemassa, karkki ei ole ikinä vaihtoehto. :evil:

Mikä tässä nyt on niin vaikeaa taas, miksi aloittelijat sortuvat hifistelyyn (siis esim. ketjun aloittaja)? Patukat = hätävaroja, välipaloja ja matkaevästä sekä, JOS on mahdoton olla ilman makeaa, niin myös hyviä karkin korvaajia. Mulla niiden runsaampaa syöntiä estää hinnan lisäksi makeus. Yleensä ei tee mieli syödä makeaa, jos on kyse nälän taltuttamisesta, vaan ennemmin söisi pihvin tms. Hyviä ns. oikean ruoan korvikkeita ovat, jos ei ole saatavilla jääkaappia (eli ei voi syödä vaikkapa riisiä ja kanaa) eikä edes raanavettä (eli ei voi sheikkerissä tekaista protujuomaa).

Maistoinpa eilen Peak Bodyn Mega Pro 50 patukkaa muuten. 100g patukassa 50g protua, hiilareita 12,4g, sokereita 11,3g, rasvaa 8,7g, kuitua 1,4g ja 352kcal. Hyvät ravintoarvot esim. monesti kehuttuun Hy-Pro:hon verrattuna ja todella hyvää, suunnilleen saman makuista, kuin EAS Deluxe, pehmeämpää tosin (joten ei ihan niin hyvin sovi matkaevääksi, koska ei kestä kolhuja).

iivili sanoi:
Tupla-patukka? Karkkiautomaatti? Mitä ne ovat? Niitä ei ole olemassa, karkki ei ole ikinä vaihtoehto. :evil:

Tästä pitää varmaan rakentaan joku FAQ-threadi, jotta kaikille askeesissa eläville bodareillekkin saadaan selvitettyä karkin perimmäinen olemus. Mäkään en sitä vielä ole tajunnut, vaikka en askeesissa elävä bodari olekkaan. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom