Proteiinin saanniin viivästyminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pentu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli kun on tehnyt salitreenin,eikä palautusuomaa tai muuta ravintoa saa sen puolentunnin aikana, niin meneekö osa treeniä hukkaan.
Sama päivittäisen proteiinin saannin kanssa, eli jos proteiinia tulee liiän vähän tietyssä ajassa-seuraavina päivinä- niin korjaantuuko lihas samaa tahtia kun se saa rakennusaineita, vai jääkö se korjaantuminen vähäisemmäksi kuin jos ravinto tulisi tarpeeksi nopeasti?
Hieman sekavasti kirjoitettu mutta toivottavasti idea selvisi :)

Kyllä se palautuminen jää vähäisemmäksi tai ainakin kestää pidempään ilman palautusjuomaa ja ilman ravintoahan nyt ei kasva sitten millään. Otat palkkarin treenin jälkeen ja syöt tasaisin väliajoin hyvää sapuskaa ni ei tarvitse kummallisuuksia miettiä :thumbs:

Juu, ei sen puolen tunnin luulis tossa mahdottomia merkkaavan, varsinkin, jos ennen treeniä syödystä ateriasta ei ole ihan mahdottomia aikaa. Itse olen aika usein ottanut tuntia ennen treeniä pienen drinksun (20-30g). En sitten tiedä, että kuinka paljon tuo loppujen lopuksi vaikuttaa lihaskasvuun, mutta ainakin tuntuisi riittävän potkua treeniin hieman paremmin. Plaseboa tai ei. Eikä myöskään tarvitse niin kovasti olla huolissaan palautusjuoman nauttimisesta tarkalleen kaksi minuuttia viimeisen sarjan päättymisestä. Ai niin ja hiilaritkin olen jättänyt palkkarista pois, kun en tuossa mitään varsinaista eroa huomannut, otin niitä tai en.

selvennystä hiukan

Yksinkertaisesti onko palautumisen lopputulos sama,jos proteiini tulee pienemmissä erissä ja pidemmällä aikavälillä, kuin että sopiva määrä lyhyellä aikavälillä? Onko siis saanniin pitenemisellä muuta vaikutusta kuin palautumisen pidentyminen, vai vaikuttaako se suoraan kehityksen heikkoon tulokseen kyseisestä treenistä?

Treenin jälkeiset pari tuntia keho on otollisessa tilassa ottamaan ravinteita vastaan.
Tuona aikana kannattaa syödä vähintään 50g/prot ja 100g/hiilaria, mieluiten enemmän.
Parin tunnin paasto treenin jälkeen hidastaisi palautumista kyseisestä treenistä merkittävästi(ihan näin esimerkkinä).

Joona sanoi:
Juu, ei sen puolen tunnin luulis tossa mahdottomia merkkaavan, varsinkin, jos ennen treeniä syödystä ateriasta ei ole ihan mahdottomia aikaa. Itse olen aika usein ottanut tuntia ennen treeniä pienen drinksun (20-30g). En sitten tiedä, että kuinka paljon tuo loppujen lopuksi vaikuttaa lihaskasvuun, mutta ainakin tuntuisi riittävän potkua treeniin hieman paremmin. Plaseboa tai ei. Eikä myöskään tarvitse niin kovasti olla huolissaan palautusjuoman nauttimisesta tarkalleen kaksi minuuttia viimeisen sarjan päättymisestä. Ai niin ja hiilaritkin olen jättänyt palkkarista pois, kun en tuossa mitään varsinaista eroa huomannut, otin niitä tai en.

Itse olen huomasin tuon ennen treeniä nautitun protujuoman hyvin tärkeäksi; energiaa riitti hyvin ja palautuminenkin tuntui paremmalta..
Ja ei sillä 30min. viivästymisellä mitään hirveitä menetetä.
Ajattele, eri jaoilla tuo heitto saattaa tulla jo ensiksi treenattuun lihakseen, joten ei tosiaan kovin vakavaa ole.
IMO, kyllä tuon palautumisjuoman tarkoitus on vähintään täyttää tyhjentyneet varastot nopeasti, joten ei siitä "vähän kerralla pitkällä aikavälillä" tyylistä ainaskaan apua ole.

Minkälaista proteiinia hörpitte ennen treeniä? Onko samaa kamaa kuin palautusjuomassa vai jotain hitaampaa välipalaproteiinia?

Turisas sanoi:
Minkälaista proteiinia hörpitte ennen treeniä? Onko samaa kamaa kuin palautusjuomassa vai jotain hitaampaa välipalaproteiinia?

Minä olen vedellyt välipalaproteiinia ja laittanut vielä vähä rypsäriäkin sekaan. Antaa ainakin energiaa hyvin treeniin ja jaksaa vetästä aerobisetkin treenin jälkeen.

ARGH! Joko en osaa kirjoittaa tai en saa selvää vastauksista. Kyllä ymmärrän että on tärkeää saada proteiini nopeasti treenin jälkeen, mutta:
Normaalistihan päivittäinen proteiinin tarve on vähintään 2g protskua/painokiloa kohden,mutta jos teeninjälkeisenä viikkona saankin vain 1g kahden sijaan, niin onko seurauksen se että palautuminen kestää kaksi kertaa kauemmin,vai se että palautumistulos/lihaksen kehittyminen jää kaksinverroin huonommaksi?

Esimerkissä puhun yksittäisestä treenistä jä senjälkeisestä ajasta.
Kuvitellaan nyt siis että samantien treenin jälkeen tankataan se 50g protskua + hiilarit, ja siitä eteenpäin vain 1g/kg seuraavina päivinä,muuttuuko itse kehittymisen lopputulos, vai lopputulokseen pääsyyn tarvittava aika?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No tuskin sen palautuminen sentään puolittuu, tai muutenkaan on hankala mitään arvoja ja määriä tohon heittää.

Mutta jos syöt sen 1 g protskua per painokilo, on se liian vähän ja varmasti ei kehitys ole maksimaalinen. Ja miinuskaloreilla saattaa lihasta palaa jo vähän turhankin nopeesti.

En mä tiedä kuka tähän pystyy vastaamaan mitään "faktaa". Anssi tai Hulmi kenties?

Juu tämä onkin tällainen teoreettinen kysymys, tottakai se 1g on liian vähän ja pyrin saamaan tarpeeksi proteiinia,mutta kysymys olikin JOS näin kävisi.
Siis ihan faktaa kaipaisin asiasta.
Miinuskaloreille ei mentäisi tässä tapauksessa.

BPS sanoi:
jos teeninjälkeisenä viikkona saankin vain 1g kahden sijaan, niin onko seurauksen se että palautuminen kestää kaksi kertaa kauemmin,vai se että palautumistulos/lihaksen kehittyminen jää kaksinverroin huonommaksi?

Joidenkin lähteiden mukaan treenin jälkeen lihaksen proteiinisynteesi olisi koholla pari päivää (n. 48 h). Tuo aika on monen asian summa jota en edes yritä selittää kun en osaa. Mutta tuona aikana siis (hyvin karkeasti) olisi mahdollisuus kasvaa ja ylikompensoida treenin aikana tehtyjä "lihasvaurioita". Jos proteiininsaanti on heikkoa niin tuntuisi intuitiiviselta että itse lihaksen rakennuskin on heikompaa kuin tilanteessa jossa aminoja on kierrossa tasaisen runsaasti. IMO siis palautuminen ei "pitene" jos palautumisella tarkoitat lihaksen kasvua, sen laatu laskee.

"Palautuminen" ilmaisuna on niin epäselvä että tuskin saat kyssäriisi absoluuttista vastausta.

JSmith sanoi:
Joidenkin lähteiden mukaan treenin jälkeen lihaksen proteiinisynteesi olisi koholla pari päivää (n. 48 h). Tuo aika on monen asian summa jota en edes yritä selittää kun en osaa. Mutta tuona aikana siis (hyvin karkeasti) olisi mahdollisuus kasvaa ja ylikompensoida treenin aikana tehtyjä "lihasvaurioita". Jos proteiininsaanti on heikkoa niin tuntuisi intuitiiviselta että itse lihaksen rakennuskin on heikompaa kuin tilanteessa jossa aminoja on kierrossa tasaisen runsaasti. IMO siis palautuminen ei "pitene" jos palautumisella tarkoitat lihaksen kasvua, sen laatu laskee.

"Palautuminen" ilmaisuna on niin epäselvä että tuskin saat kyssäriisi absoluuttista vastausta.

Tätä juuri tarkoitin, ja kiitos vastauksesta :)

Palautumisen suhteen hiilareilla on eniten kiire, se on osoitettu jo yli 20 v sitten. Mutta proteiinin suhteen kiire on enemmänkin vain lihasten kasvuun ja 30 minsaa on jo turhan myöhään optimin kannalta ainakin jos et ota ennen reeniä protskua....

Suositut

Back
Ylös Bottom