Proteiinin määrä & kalorit - aloittelijan kysymyksiä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MoH
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

MoH

Olen tässä miettinyt jo pidemmän aikaa, että saako ihminen lisää lihasmassaa jos proteiinia tulee se 2g per rasvaton painokilo, mutta samalla mennään miinuskaloreilla. Minulla on tälläinen tilanne päällänsä aina silloin tällöin, mutta silti tuntuu että tulokset nousee ja lihasmassaa tulee hyvin.

Entäpä mikä selittää sen, että etenkin saliharrastuksen alkutaipaleella paino nousee kohisten (minullakin paino on noussut 13kg vuodessa), mutta samalla sanotaan että lihasmassaa voi tulla vain se noin nelisen kiloa vuodessa. Onko tuo loppu 9kg sitten läskiä? Tuskinpa vain, näkyisi se jo peilissäkin. Mikä siis selittää tuon yhdeksän kilon painonnousun?

MoH sanoi:
Olen tässä miettinyt jo pidemmän aikaa, että saako ihminen lisää lihasmassaa jos proteiinia tulee se 2g per rasvaton painokilo, mutta samalla mennään miinuskaloreilla. Minulla on tälläinen tilanne päällänsä aina silloin tällöin, mutta silti tuntuu että tulokset nousee ja lihasmassaa tulee hyvin.

Entäpä mikä selittää sen, että etenkin saliharrastuksen alkutaipaleella paino nousee kohisten (minullakin paino on noussut 13kg vuodessa), mutta samalla sanotaan että lihasmassaa voi tulla vain se noin nelisen kiloa vuodessa. Onko tuo loppu 9kg sitten läskiä? Tuskinpa vain, näkyisi se jo peilissäkin. Mikä siis selittää tuon yhdeksän kilon painonnousun?

Mun epätieteellinen vastaus on, että miinuskaloreilla ei saa lisää lihasmassaa. Tulosten nousuun miinuskaloreilla en osaa ottaa kantaa, mutta lihasten näennäinen kasvu johtuu siitä, että ne tulevat esiin rasvakudoksen vähentyessä. Erityisesti kädet tuntuvat minulla "kasvavan" dieetillä valtavasti, vaikka mittanauha kertoo, että ympärysmitta pienenee.

MoH sanoi:
Entäpä mikä selittää sen, että etenkin saliharrastuksen alkutaipaleella paino nousee kohisten (minullakin paino on noussut 13kg vuodessa), mutta samalla sanotaan että lihasmassaa voi tulla vain se noin nelisen kiloa vuodessa. Onko tuo loppu 9kg sitten läskiä

Kyllähän se kehitys alussa on paljon rivakampaa, enkä pidä tuota 4kg ensimmäisen vuoden aikana minkäänlaisena kattona. Toisaalta kun treeniä on vuosia takana niin tuolle 4kg kasvulle voi heittää hyvästi. Voihan tota painon nousua selittää nesteiden kerääntymisellä. Osa kasvusta on varmasti läskiäkin. Sille ei mahda mitään kun plussalla mennään.

Kiitoksia vastauksista. Ajattelin tähän nyt vielä lopuksi laittaa oman eilisen ruokavalioni, jotta voisitte arvioida sitä vielä pikkaisen, mikäli jaksatte.

Aamupala: Purkki Ehrmannin rasvatonta rahkaa, 1 banaani, 1 lautasellinen kaurapuuroa, 2 ruisleipää kahdella paistetulla kananmunalla

Lounas: Kouluruokaa, määrää ja laatua vaikea aina arvioida, koska se nyt ei ole itse tekemää. Pari lasia maitoa ja pari kappaletta ruisleipää. Tätä kohtaa nyt ei liiemmin kannata kommentoida.

Välipala: Purkki Ehrmannin rasvatonta rahkaa, 1 banaani sekä 2 kpl täysjyväleipää sulatejuustosiivulla sekä kinkulla.

Päivällinen: Pastaa + 250g kanan jauhelihasta valmistettua kastiketta, 2 lasia maitoa, 2 täysjyväleipää sulatejuustolla ja kinkulla

Iltapala: 2 ruisleipää + 2 paistettua kananmunaa + kinkkusiivut + sulatejuustoa + desilitra proteiinijauhoa puolella litralla maitoa

Vettä tulee juotua tuon lisäksi pari litraa päivässä, samoin saatan jotain pientä ylimääräistä sillon tällön mutta noudatan pävittäin melkein samaa kaavaa ruokailujen (tietysti ruokalajeja vaihdellen) suhteen.

Kaikki parannusehdotukset ovat tervetulleita.

Kyllä tuo nopeesti vilastuna ihan mallikkaalta ruokavaliolta näytti. Ja jos paino on nousussa ja lihasta tuntus tulevan ja tulostakin tulee, niin anna palaa noin vaan. Ehjää ei kannata korjata.

En viitsi uutta ketjua tehdä, joten laitetaan nyt tähän samaan.

Eli kehitys on junnannut viime aikoina paikallaan. Osittain ehkä kuukausi sitten sairastetun oksennustaudin takia (joka kesti viikon) mutta kyllä siitä olisi jo pitänyt selvitä yli.

Ohjelmani koostu tällä hetkellä seuraavasti:
1. päivä: rinta + ojentajat + olkapäät
2. päivä: selkä + hauis
3. päivä: jalat

1. päivänä olen tehnyt penkkiä, vinopenkkiä käsipainoilla, vipareita eteen, ylätaljaa ojentajille, taljaa rinnalle, pystypunnerrusta ja ranskalaista punnerrusta jokaista 3x10 sarjana ja yrittänyt pitää painot sellaisina, että 10 toistoa tulee juuri ja juuri.

Olisiko kenties aika kokeilla jotain uutta? Miken 2x6 systeemistä lueskelin, mutta vielä on epäselvää että pitäisikö sitä soveltaa pelkästään penkkiin vai käykö se myös haukka, selkä jne. reeneihin? Ja ehkä minun kaaliini ei vielä mahdu se, että laatu korvaa määrän. Tulee nimittäin tehtyä ehkä ylimääräisiä sarjoja (eli enemmän kuin 3 per liike) jos lihaksissa tuntuu olevan vielä puhtia. Ilmeisesti tämä on huono asia?

Mikäli joku viitsii pientä vinkkiä heittää, niin olisin kiitollinen.

Kokeile vaihdella sarjojen pituuksia. Esim niin, että 1. viikolla 15 toistoa, toisella 10, kolmannella 6. Tai vuorotellen 12 ja 8. Painot tietenkin pidemmissä sarjoissa pienemmät, samoin sarjojen välinen tauko voi olla lyhyempi. Itse pitäisin sarjamäärät maltillisina, esim. rinnalle 3 liikettä x 3 sarjaa on jo enemmän kuin minulle sopii. Venyy treenit turhan pitkiksi helposti, eikä jaksa kaikkea tehdä tosissaan.

Toinen mitä voit vaihdella on liikkeet: välillä vaikka vinopenkki tangolla ensin, ja sitten penkki käsipainoilla. Selälle ylätaljaa eri otteilla, välillä alataljaa, välillä kulmasoutua, välillä kulmasoutu käsipainolla. Jos tuntuu että joku liike ei toimi, vaihda se toiseen. Sitten kun taas tökkii, vaihdat takaisin.

Voit myös kokeilla 2 tai 4 jakoista ohjelmaa, tai ryhmittää tuon 3 jakoisen toisin, esim: rinta/selkä, olkapäät/ojentajat/hauis, jalat/vatsa. Tuolla ylempänä on threadi missä on useita malliohjelmia erilaisilla jaoilla.

Hulmi taisi joskus mainita että lihasmassa voi lisääntyä pelkästään sillä että syö enemmän proteiinia. siis aluksi. En kyllä muista oliko se mahdollista jopa miinuskaloreilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom