proteiinijauho

nyt kaivattaisiin faktoja proteiinijauhoista, elikkäs, tyttöystävän äiti oli huolissaan kun syön noita / olen syönyt jo ties kuinka kauan, kun on sitä mieltä että ne rasittaisivat jollain tavalla sydänlihasta kun on(?) keinotekoista proteiinia.

itse siis en ole tätä mieltä ollenkaan, mutta mutta... jotain faktaa tai tutkimusta? onko kukaan kuullut ikinä mistään haitoista mitä lisäravinteita voisi olla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse selittäisin asian yksinkertaistaen sen näin:

"Voimailulajien harrastajilla proteiinin tarve on suurempi kuin muiden lajien harrastajilla ja siksi kiinnitän huomiota siihen, että saan sitä tarpeeksi. Proteiinijauhe ei ole mitenkään keinotekoista, vaan ihan samaa proteiinia kuin mitä normaalissa ruoassa kuten maitorahkassa tai raejuustossa on. Se on erotettu maitotuotteista ja kuivattu vähän samaan tapaan kuin miten kaupan maitojauhe tehdään. Tällä tavalla siitä on saatu hyvin vähärasvaista ja jauheena sitä on helppo kuljettaa salille heti treenin jälkeen nautittavaksi.

Se on ravintolisä, eli ilman sitä tulee kyllä hyvin toimeen. Proteiinijauho on kuitenkin hyvä ja helppo tapa saada ravintoa lihasten kasvuun ilman että samalla syöt paljon rasvaista ruokaa. Jos sillä olisi lääkkeen kaltaisia sivuvaikutuksia esimerkiksi sydämeen, niin tuskin sitä myytäisiin ikärajatta ruokakaupoissa."

Tuota rasvattomuutta kannattaa korostaa, kun se yhdistyy ihmisten mielissä heti terveellisyyteen.

Voit sanoa vaikka nää asiat:

Raejuusto vs. heraproteiinijauho -> raejuusto on pidemmälle prosessoidumpaa ja siinä on lisäaineena suolaa, eli on olevinaan keinotekoisempaa, kuin heraproteiinijauho. Protujauhoissahan ei ole koskaan esim. suolaa.

Kinkkuleike vs. protujauho -> kinkkuleikkeeseen lisätään nykyään noin 8-12 eri eepuunhedelmää, eli eekoodiainetta, eli lisäainetta ja lisäksi suolaa. Mitään niistä ei ole missään proteiinijauhossa, ainakaan maustamattomissa (maustetuissa sen sijaan on keinotekoisia maku-, makeuttamis-, ja väriaineita).

Huoh, kuinka monesti se pitää sanoa: reseptivapaat, Prismoista ja CM:stä saatavat lisäravinteet ovat vain tiivistettyä ruokaa, proteiinijauhot ihan samalla lailla, kuin esim. c-vitamiininapit tai kalaöljykapselit. Ihan yhtä vaarattomia ovat siis proteiinijauhotkin.

Voit kysyä lisäksi tyttöystävän äidiltä, että arveleeko hän todella, että markettien hyllyille päästettäisiin mitään semmoista, jota syömällä sydänlihas olisi suuressa vaarassa? Voit myös verrata proteiinijauhoja ruokaöljyyn. Molemmissa on yksi makroravinne tiivistettynä äärimmilleen, toisessa proteiini, toisessa rasva. Protujauhoissahan on noin 70-92% proteiinia, ruokaöljyissä (rypsi ja oliivi lähinnä, vaikka onhan niitä muistakin kasveista tehtyjä) 100% rasvaa. Niin ja jos haluaa (ainakin lähes) 100% hiilihydraattia, niin ei muuta kuin sokeria kitusiin. :rolleyes:

Eli pointtina em. on se, että proteiinijauhoihin verrattavissa olevia tiivistettyjä ja prosessoituja elintarvikkeita (just esim. sokeri ja ruokaöljy) on ollut ainakin vuosikymmeniä, ellei vuosisatoja kaikissa ruokakaupoissa saatavilla ja niistä terveydelle ylivoimaisesti vaarallisin on tietenkin sokeri, ei suinkaan proteiinijauho.

nyt kaivattaisiin faktoja proteiinijauhoista, elikkäs, tyttöystävän äiti oli huolissaan kun syön noita / olen syönyt jo ties kuinka kauan, .

onko kukaan kuullut ikinä mistään haitoista mitä lisäravinteita voisi olla?

Nooh...nuo tyttöystävän äidit nyt on vaan tuollaisia.

Asiaan... itse olen syönyt proteiinijauhoja 28 vuotta enkä ole havainnut
mitään haittoja .( ainoa sivuvaikutus on lihaskasvu):D

Niin sekin kannattaa vielä varmistaa, ettei hän luule proteiinijauhojen, kreatiinien ja muiden lisäravinteiden olevan sama asia kuin doping-aineet. Tämä tuntuu jostain käsittämättömästä syystä menevän sekaisin ihmisten mielissä.

hiukan :offtopic:

mulla tulee vatsa kipeäksi maanantaisin kun otan palkkarin ja silloin kun viime palkkarista on muutama päivä tai useampi.
palkkarina fast hera , malto (molemmat maustamattomia) ja kreaa.

onko muilla samanlaista ongelmaa. mistähän johtuu, kreasta vai reilusta proteiinista tyhjää vatsaan?

hiukan :offtopic:

mulla tulee vatsa kipeäksi maanantaisin kun otan palkkarin ja silloin kun viime palkkarista on muutama päivä tai useampi.
palkkarina fast hera , malto (molemmat maustamattomia) ja kreaa.

onko muilla samanlaista ongelmaa. mistähän johtuu, kreasta vai reilusta proteiinista tyhjää vatsaan?

Kyllä mullekkin tulee joskus huono olo kovan treenin jälkeen, kun huitasee palkkarin naamaan. Osaks se johtuu tietysti siitä, että se haisee/maistuu hirveelle.

Itse oksensin tänään palkkarista! :D tuli vaan niin kauhee olo

Kyllä mullekkin tulee joskus huono olo kovan treenin jälkeen, kun huitasee palkkarin naamaan. Osaks se johtuu tietysti siitä, että se haisee/maistuu hirveelle.

Kantsii varmaan vaihtaa merkkiä jos noin tökkii:)

Eiköhän toi paha olo johdu nopeasta insuliini tasojen noususta. Tjn.

Kreatiini aiheuttaa ainakin minulle pahoinvointioireita, jos sitä vetää tauon jälkeen. Toinen ongelma on hiilihydraatit palautusjuomassa: tulee sellainen huono, voimaton olo vaikka hiilari/proteiinisuhde olisi 1:1. Nykyään vedänkin treenin jälkeen pelkät herat ja sitten tunnin sisällä syön kunnon aterian, jossa on kunnolla hiilareita proteiinin lisäksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom