Proteiini vehnäjauhon tilalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tune
  • Aloitettu Aloitettu
Sellainen asia tuli mieleen, että mahtaisiko löytyä jotain proteiinia (vai käykö kaikki) jota vois käyttää vehnäjauhon korvikkeena?
Tarkoitus olis tehdä pitsaa ja siihen kuluu tuota vehnäjauhoa noin 5 dl, ja sisältää siten reilusti yli 200 grammaa hiilaria. Jos tuosta jauhomäärästä voisi korvata vaikka 2 dl:aa proteiinijauholla niin se olis aika :thumbs:

... voiko siis normi proteiinijauhoja käyttää ruuanlaittoon ja tuleeko siitä helevetin pahan makuista?
Kiitos vastauksista! :worship:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kokeile ja kerro tulos ja lähetä :kuvia: ... jos siitä saa jonkinlaista taikinaa niin saa ainakin rakenteen kuntoon, maku vähän epäilyttaa...?

Mä olen ite kans koittanu miettiä että olisiko mitää protskujauhoo jota voisi paistaa.

Joskus olen kuullut että jos protskujauhoa paistaa tai siis kuumentaa liian korkeassa asteessä (>150 astetta) nii sen teho heikkenee! Asiasta en toistaseksi ole löytänyt faktaa, joten miten on, viisaammat??

MUTTA, jos haluat jotain KORVIKETTA vehnäjauhon tilalle, joka olisi protskupitoisempaa ja terveellisempää, niin käytä vehnänalkoita (Raision Sydänystävä, löytyy isommista marketeista). Niissä on protskua 29 g /100g ja hiilareita 33 g /100 g. Paketti on 250 g, 1 desi painaa n. 40 g ja hintaa ei oo ko n. 1-1,50 €. Tiiä sitten kannattaako sitä pizzaa leipoo pelkästään tosta jauheesta, mutta jos vaikka fifty-fifty vehnäjauhoo ja vehnänalkioita?? :thumbs:

mitens sit osa vehnäjauhoja ja osa soijajauhoja? Siis näitä maitokaupasta saatavia soijajauhoja..
Hiilareita ei taida olla juurikaan, mutta rasvaa & proteiinia kylläkin (kait 50/50?). Olen itse käyttänyt noita rahkapiirakan tekoon. Toimii.

edit:
http://www.ktl.fi/fineli/c381.html
http://www.ktl.fi/fineli/c124.html

eli onhan toi soija pikkasen "parempaa"..

Tinkie sanoi:
Tiiä sitten kannattaako sitä pizzaa leipoo pelkästään tosta jauheesta, mutta jos vaikka fifty-fifty vehnäjauhoo ja vehnänalkioita?? :thumbs:
Täytyy varmaan koittaa sellaista triplasekoitusta, jossa olis normaali vehnäjauhoja, vehnänalkioita ja sitten proteiinijauhoja. Kaupan kautta kotiin.

Itse olen ihan sen suurempia miettimättä laittanut hera 95 vehnäjauhojen tilalle. Noin 0,7dl heraa vastaa 1dl jauhoja. Korkeintaa noin 1/3 olen korvannut heralla ja ei ole viellä yhtään jäännyt syömättä.

Joku aloitti joskus threadin nimeltä "olen luonut hirviön" tms, joka käsitteli proteiinileivonnaishirviöitä. Löytynee searchilla.

subotai sanoi:
mitens sit osa vehnäjauhoja ja osa soijajauhoja? Siis näitä maitokaupasta saatavia soijajauhoja..
Hiilareita ei taida olla juurikaan, mutta rasvaa & proteiinia kylläkin (kait 50/50?). Olen itse käyttänyt noita rahkapiirakan tekoon. Toimii.

edit:
http://www.ktl.fi/fineli/c381.html
http://www.ktl.fi/fineli/c124.html

eli onhan toi soija pikkasen "parempaa"..

Tuohan onnistuu kyllä. Mutta jos tarkoitit soyolk-jaukoa (noin 1,8 euroa/375 g), jota saa maitokaupasta, niin siinä protskua 37g/100g ja rasvaa enemmän kuin linkittämässäsi vähärasvaisessa soijajauhossa. Vähärasvaista soijaa saa luontaistuotekaupasta, hintaa on ollut 3 euroa/500 g. Joskus tullut sotkettua soyolkkia vehnäjauhojen korvikkeena 50/50 suhteessa eikä emäntä ole huomannut mitään eroa maussa. :D

Mulla oli joskus proteiinia, minkä annesteluohjeessa luki jotain tyyliin: "Voidaan nauttia nesteeseen sekoitettuna, puurossa tai käyttää leivontaan". En kyllä kuollaksenikaan muista tuotteen merkkiä. Tais olla joku luontaistuotekaupasta ostettu ei-minkään-merkkinen proteiini, eli ei ainakaan mitään näitä tunnettuja prolab, fast ym.

Ei myöskään tullut koikeltua leivonnassa.

soija käy

soijajauho käy leipomisee samoin maissijauho, mutta sen arvoja en tiedä.
myös soijarouhetta voi lisätä pitsaan, samoin vähän leseitä, jos teet muutaman kerran opit, niin kukaan syöjä ei huomaa eroa. Vehnäjauhoja on hyvä käyttää sen sitkon takia. Sit jätä taikina löysäksi, niin löysä että mietit miten saat sen levyksi ja tietysti suoraan leivinpaperille.
Öljyä kädet ja painele taikina levyksi, kaulinta et tarvi.

Mwahaa, luulin ensin (luettuani vain otsikon) että jätkä on tehny palautumisjuoman vehnäjauhoista ja ettii korviketta pahan maun takia... :D :nolo:

Tune sanoi:
Sellainen asia tuli mieleen, että mahtaisiko löytyä jotain proteiinia (vai käykö kaikki) jota vois käyttää vehnäjauhon korvikkeena?
Tarkoitus olis tehdä pitsaa ja siihen kuluu tuota vehnäjauhoa noin 5 dl, ja sisältää siten reilusti yli 200 grammaa hiilaria. Jos tuosta jauhomäärästä voisi korvata vaikka 2 dl:aa proteiinijauholla niin se olis aika :thumbs:

... voiko siis normi proteiinijauhoja käyttää ruuanlaittoon ja tuleeko siitä helevetin pahan makuista?
Kiitos vastauksista! :worship:
Korvattiin muijan kanssa osa vehnäjauhoista kaurahiutaleilla pizzanteossa ja hyvin toimi.Saa ainakin näin parempia hiilareita tilalle.

Pannariin voi ainaski laittaa desin verran protjauhetta vehnäjauhon sijaan. JA makuakin saa kivasti lisää! Suklaa protskua ja mansikkahilloo. NAM!!

Kyllä voi laittaa pizzaan proteiinia mutta kannattaa laittaa mautonta koska muuten se maistuu aika scheisseltä.

Yks hemmetin hyvä on omenapiirakka, mihin laittaa lähes kaikkien jauhojen tilalle (ehkä n. 15-30 % vehnäjauhoa) viking power - suklaata(en muista nykyistä tuotteen nimeä).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom