Proteiini ja kestävyysharjoittelu

Kertokaahan että mitä tapahtuu jos (kestävyys)urheilijan ruokavaliossa ei ole riittävästi proteiinia? Vaikuttaako suorituskykyyn ja aerobisen kunnon nousuun? Kaikkialla vain toitotetaan, että riittävä protskun saanti on tärkeää, mutta missään ei sanota mitä käy jos sitä ei saa tarpeeksi. Kiinnostaisi tietää että voiko olla omien ongelmien (ongelma tiivistettynä; kunto ei nouse, kehitystä ei tapahdu) syy juuri proteiinin vähyys ruokavaliossa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
vaikka sä et tekisi yhtään mitään niin tarviit silti proteiineja, hyvän laatuisia jota saa juuri lihasta ym. eläinkunnan tuotteista. Proteiini on lihaksen rakennusaine. Proteiinit ovat kaikkien solujen rakennusainetta ja välttämättömiä elintoiminnoille

Tuntuisi, että liian vähäinen proteiinin saanti aiheuttaisi aika paljon ongelmia. Elimistöhän käyttää proteiineja muun muassa solujen rakennusaineina. Aerobisen harjoittelun tuloksena syntyy tietysti lihasvaurioita, aivan kuten saliharjoittelussakin, ja jos proteiinin saanti on vähäistä on lihassolujen korjautuminen todennäköisesti heikompaa. Melkoisen varmasti tämä näkyy myös kehityksessä.

Etäisesti muistan lukeneeni huippupainonnostajien typpitasapainon menevän negatiiviseksi jos proteiinin saanti alitti ~2g/painokilo. Mahdollisesti pakkotoistolta tai täällä olleesta linkistä. Eli lihakset rupeavat surkastumaan.
Luullakseni kestävyysurheilijan joka elää suhteellisen normaalilla ruokavaliolla ei ensimmäisenä pitäisi etsiä kehittymättömyysen syytä proteiinimääristä.
Ihan vaan hengissä pysymiseen ei paljoa proteiinia tarvitse, nälkää näkevillä huonolla ruualla elävillä proteiinin puute on kai yleinenkin ongelma. ...ehkä, lukemani mukaan muistaakseni ainakin...

Jees, kiitti näistä vastauksista.

Aiemmin proteiininsaantini on ollut tosi vähäistä, nyt kun miettii niin melkein olematonta. Maitotuotteita en voi käyttää ja lihaa välttelen muista syistä, ja kouluruokaloiden ruoat on usein todella kehnoja ravintoarvoiltaan. Mä en jotenkin ole osannut olla huolissani protskunsaannista, koska mulla on lihasta mielestäni ihan kiitettävästi, enkä sitä oikeastaan enempää kaipaakaan. Nyttemmin vasta on tullut mieleen, että voihan se vaikuttaa aerobiseen kuntoonkin, jos kroppa ei pääse palautumaan. Monissa juoksukirjoissa painotetaan hirveästi hiilihydraatteja, mutta mielestäni proteiinien tärkeyttä ei niinkään tuoda esille. Nyt olen jonkin aikaa käyttänyt soijaproteiinia, mutta en nyt ihan uskalla mennä sanomaan että vielä mitään merkittävää muutosta olisi tapahtunut.

Sivuhuomautuksena voin kuitenkin lisätä, että koko elämäni olen kärsinyt huonoista kynsistä, siis katkeilevista, paperinohuista...enpä kärsi enää :) Eli kai tuosta protskun "löytämisestä" on ollut ainakin jotain hyötyä..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom