Projekti: äijä kuntoon kesäksi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Tervehdys!

Tämä on eka postaukseni tänne. Aattelin saman tien aloittaa projektin jonka tarkoituksena olisi saada huonossa kunnossa oleva jamppa (=minä) suht hyvään kuntoon ensi kesäksi.

Vähän taustaa: ikää 20-v, pituutta 200 cm ja painoa 123 kg. Läskiä on liikaa noin 20 kg. Lihasta on, mutta vähän. Junnuna olen harrastanu koripalloa ja pientä punttitreeniä siinä sivussa. Nyt on kolme vuotta mennyt ilman suurempaa liikuntaa ja passiivinen elämäntyyli ja väärät ruokailutottumukset ovat kostautuneet vyötärönympäryksen kasvulla ja yleisen mielialan huonontumisella. Nykyisin pompottelen palloa kerran viikossa kaveriporukalla 1.5h.

Tarkoitus olisi hakea täältä palstalta neuvoa ja kannustusta. Toivottavasti projektistani tulee jossain vaiheessa innostava esimerkki myös muille samassa tilanteessa oleville.

Kaikki neuvot ovat tarpeen. Haluan aloittaa painonpudotuksen heti. Mitä pitäisi syödä? Pitäisikö vetää aerobista vai punttia? Teorioita ja tapoja kun on miljoonia enkä osaa suhtaudua niihin kriittisesti ja päättää, että sopisi minulle.

En usko että sun tilanteessa sillä liikunnalla on kovin hirveästi väliä. Itse lähtisin painoa pudottamaan ja kuntoa kohottamaan aerobisella liikunnalla. Sais vähän kiloja pois ja sitte hyvän pohjakunnon salia varten. Yksinkertasesti syö vaan päivän aikana vähemmän kaloreita kuin mitä kulutat. Kannattaa syödä monipuolisesti ja pienin aikavälein pieniä määriä. Jos karkkia ja leivonnaisia mässäilet niin todennäkösesti se auttais jos jätät ne kokonaan pois. Sekä vaalean leivän sijasta kannattaa syödä tummaa leipää. Iltaisin mahdollisimman vähän hiilihydraatteja ja paljon hitaasti imeytyviä proteiineja. Proteiinin imeytymistä voit hidastaa kun nappaset illalla ruokalusikallisen rypsiöljyä. Nää nyt oli tämmösiä ihan ympäripyöreitä vinkkejä mut kyllä noilla pitäs kiloja pois saada.

EDIT: Siis en uskoisi että liikuntatavallasi on väliä! Pääasia että liikut. ;)

Mulla oli aika samat lähtökohdat. Läskiä olen positanut nyt vuoden aikana 20kg. Paino on laskenut sen 20kg, mutta lihaksistossa on tullut selvää kehitystä ja osa painonpudotuksen alussa olleesta massasta oli vain sitä nestettä. Aluksi vetäsin ekana kuukautena ihan yli 10kg pois aika kovalla dieetillä. Söin kyllä, mutta usein ja vähän.

Syö riittävästi kuituja. Ruisleipä, myslit ja puurot. Ne myös täyttää kivasti.

Kohtuullinen proteiininsaanti joka aterialla. Väh 20g/ateria. Pitää olon täydempänä.

Syö perunaa max 3 päivässä, siirry tummaan riisiin ja pastaan ja syö niitäkin hillitysti.

Jätä suola ja sokerit, älä siis lisää mihinkään, paitsi ehkä hieman puuroon. Mysleissä on yleensä sopivasti makeutta. Älä käytä alkoholia. Alä syö mitään pullaa, tai pipareita. Jätä kaikki makeiset. Kun pidät nämä pois, pysyt helpommin kaidalla tiellä.

Syö usein. Vähintään 5 ruokailua, 6-7 sun kokoiselle olisi ihan hyvä. Pidä ruokailujen välit tasaisena. Näin pidät verensokerin tasaisena ja mässäilyhalua ei tule. Illalla vähennä hiilihydraattien saantia. Alussa voit vähentää rasvat aika pienelle. Tarvitset kuitenkin rasvoja, mielialakin pysyy parempana. Vältä eläinrasvoja. Suosittelen kalaöljyn käytön aloittamista. Auttaa myös mielialaan.

Vedä aerobista ja punttia. Älä tee liian rankkaa ohjelmaa itsellesi, jos et voi sitä toteuttaa.

Aterioista siis pari vain lämmintä. Aamulla kuituja runsaasti. Aamusyönti on tärkeätä. Niin ei tule syömishaluja myöhemmin päivällä. Yleensä yhdistelmä ruisleipä + kasvikset pistää suolen toimimaan, mikä on positiivista. Toiset isommat ateriat mm tuntia ennen salia. Näin energiaa riittää.

Juo paljon nestettä.

Kirjoita paperille konkreettinen tavoite. Äijä kuntoon kesäksi on liian ylimalkainen.
Eli ota tavoitteeksi vaikka tuo 20kg painon pudotus ja pysy tavoitteessa.
Tavoite voi olla myös, että opit nauttimaan liikunnasta, muutat elämäntavat terveelliseksi ja pudotat painoa 10kg.
Pääasia, että tähtäät sellaiseen, mikä innostaa ja kiinnostaa.
Sen jälkeen ala suunnittelemaan keinoja tavoitteen saavuttamiseksi.

Tärkeimmät asiat kuntoon pääsemisessä on _säännöllinen_ liikunta, terveelliset elämäntavat ja terveellinen ruokavalio.
Älä alota liian tiukasti, muuten hyydyt puolessa välissä. Opettele nauttimaan siitä mitä teet.
Mut aloita vaikka kirjoittamalla tavoite tarkasti paperille, ja kirjoita välitavoitteet päivämäärineen ylös. Sitten kun on jotain konkreettista mihin tähdätä, niin aloiteta jumppa.
Reilussa puolessa vuodessa saa aikaa ihmeitä, varsinki kun sulla taitaa olla vähän pohjia ja lihasmuistia.

Kohtuulliset tavoitteet paperille, mitkä pystyt itse kesäksi saavuttamaan. Sekä tietysti ruokavalio kuntoon, josta VelttoV kertoilikin jo aika malliikkaasti. :thumbs:

Huono topic kysyä, mutta...

VelttoV sanoi:
Juo paljon nestettä.

Ehkä liiankin typerä kysymys, mutta pitää se kysyä, että mitä nestettä? Itse olen jättänyt coca-colat+muut virvoitusjuomat pois kaksi viikkoa sitten ja olen niitten tillalla juonut purkkimehua(Rainbown Ananas mandariinia), onko sekään sitten kauahean paljon parempaa? Viikko kulutus on kuitenkin juomansuhteen minulla aika iso, päivässä menee 1-2 litraa mehua ja olen myös huomannut, että se on vähentänyt syöntiäni, eli syön vain koulussa lämpimänruuan, kotona viikonloppuisin pakastepitzan tai mikroruokaa. Vaalean leivän olen myös jättänyt pois.

Kannattaisiko alkaa panostamaan sitten kasvispohjaisen ruokavalioon enempi? Eli syödä vain koulussa se lämminruoka ja kotona kasviksia? Mutta laihtuuko sillä sitten lopussa, vai onko aloitettava harrastamaan jotain liikunta muotoa sen ohella?

(Anteeksi sekavuus, koittakaa ymmärtää :rolleyes: )

Doomhammer sanoi:
Ehkä liiankin typerä kysymys, mutta pitää se kysyä, että mitä nestettä? Itse olen jättänyt coca-colat+muut virvoitusjuomat pois kaksi viikkoa sitten ja olen niitten tillalla juonut purkkimehua(Rainbown Ananas mandariinia), onko sekään sitten kauahean paljon parempaa? Viikko kulutus on kuitenkin juomansuhteen minulla aika iso, päivässä menee 1-2 litraa mehua ja olen myös huomannut, että se on vähentänyt syöntiäni, eli syön vain koulussa lämpimänruuan, kotona viikonloppuisin pakastepitzan tai mikroruokaa. Vaalean leivän olen myös jättänyt pois.

Sokeriset mehut pois kokonaan, ja tilalle vettä. Vaaleasta leivästä luopuminen on hyvä juttu! :thumbs:

Doomhammer sanoi:
Kannattaisiko alkaa panostamaan sitten kasvispohjaisen ruokavalioon enempi? Eli syödä vain koulussa se lämminruoka ja kotona kasviksia? Mutta laihtuuko sillä sitten lopussa, vai onko aloitettava harrastamaan jotain liikunta muotoa sen ohella?

Rasvan väheneminen kropasta on loppuviimein aina kiinni negatiivisesta energiataseesta = syöt vähemmän kuin kulutat. Runsas kasvisten syönti on aina hyvästä ja suositeltavaa kaikille, mutta tarvitset kyllä koulupäivän jälkeen muutakin. Kasvisruoka sinänsä ei taas ole mikään tae laihtumiselle.

Liikunnan harrastaminen kannattaa aloittaa ehdottomasti, salitreeni on suositeltavaa monestakin syystä, muttei missään tapauksessa ainoa mahdollinen laji. Sopiva määrä punttia ja aerobista lienee se paras vaihtoehto melkeinpä kaikissa tilanteissa.

doomhammer sanoi:
Vesi on aina hyvä valinta, jos cocikseen on tottunut niin sitten laighteja jos ei ilman tule toimeen. Kasviksia kannattaa aina ruokavaliossa olla mukana, vegaaniksi nyt ei kuitenkaan tarvitse dieetin takia alkaa, lihaa löytyy myös vähärasvaisena.

edit: hidas.

Gillyanne sanoi:
Sokeriset mehut pois kokonaan, ja tilalle vettä.

No sweets mama?

Sarjassamme typerät kysymykset: Eikös vissy aja saman asian kuin vesi? Pelkkää vettä en nimittäin ainakaan ala juomaan, täällä se maistuu nimittäin kauhealta.

Liikunnan harrastaminen kannattaa aloittaa ehdottomasti, salitreeni on suositeltavaa monestakin syystä, muttei missään tapauksessa ainoa mahdollinen laji. Sopiva määrä punttia ja aerobista lienee se paras vaihtoehto melkeinpä kaikissa tilanteissa.

Sarjassamme typerät kysymykset: Mikä urheilu/kuntoilulaji olisi sopivinta aloittaa, jollain alle peruskunnon kunnolla?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Doomhammer sanoi:
Sarjassamme typerät kysymykset: Eikös vissy aja saman asian kuin vesi? Pelkkää vettä en nimittäin ainakaan ala juomaan, täällä se maistuu nimittäin kauhealta.

Hmm... Missäpäin Suomea mahdat asua, jos vesijohtovesi noin pahalta kerran maistuu? Periaatteessa sokeroimaton vissy kai kelpaa, mutta ymmärtääkseni hiilihapollisten juomien suurkuluttaminen ei olisi oikein fiksua - en nyt valitettavasti muista miksi, viisaammat valistakoot. Anyway, nuo sokerimehut sinun kannattaa kuitenkin jättää kokonaan, niistä tulee ensinnäkin huomattava määrä kaloreita päivässä, eivätkä hampaasikaan kovin kiitä, jos niitä myötäänsä litkit.

Paras vaihtoehto olisi ehdottomasti vain opetella juomaan sitä vettä, itse olen asunut hyvinkin eri puolilla Suomea, enkä vielä ole pahanmakuiseen veteen törmännyt. Ja tuo ei sitten ollut v***uilua, vaan ihan vaan kelailua/pohdiskelua.

Doomhammer sanoi:
Sarjassamme typerät kysymykset: Mikä urheilu/kuntoilulaji olisi sopivinta aloittaa, jollain alle peruskunnon kunnolla?

Vaihtoehtojahan on toki monia, mutta itse kyllä suosittaisin ihan reipasta kävelyä/sauvakävelyä. Talvella tietenkin hiihto on yksi hyvä vaihtoehto. Uinti, jos hallitset uintitekniikan. Ja tietenkin punttitreeni, kunto- ja voimatasoosi suhteutetulla ohjelmalla.

Doomhammer sanoi:

No melkein sama asia. Periaatteessa Vichy on parempi, kun siinä on mineraaleja.

Kävelyllä/kevyellä hölkällä on helppo aloittaa. Tosin itse havaitsin hyväksi sulkapallon, oppii nopeasti ja sprinttejä vaativa.

Tietysti saahan noilla uinneilla ja muilla palloilulajeillakin aloitettua, mutta taitaa käydä huomattavasti rankemmaksi.

EDIT: Hidas kuin eläin...

Ala uimaan. Siinä kroppa saa kyytiä aikatavalla. Siis uimalla siellä isossa altaassa, eikä poreammeessa. Sit voi mennä huilaan poreammeeseen ku on rehkiny tarpeeks, että ansaitsee sen. Sit tuolla ruokapuolella esmes kana on nannaa. Jos sit esim alat salilla viihtymään enemmänkin niin vaikka semmosia välipaloja, että sekotat 250g maitorahkaa, tilkka maitoa jotta tulee juomakelposta ja mansikoita tai mansikkahilloa mausteeksi. On meinaan aikasta hyvää ja protua aika hyvin. Jos on tottunu syömään "huonosti" (meinaan sokerikuorrutettuja sokeripaloja sokeriliemessä) niin toi hillo vois olla eka vaihtoehto. Auttas ehkis makean himoon paremmin.
Mut joo eiköhän noilla eväillä jo eteenpäin pääse.

Gillyanne sanoi:
Periaatteessa sokeroimaton vissy kai kelpaa, mutta ymmärtääkseni hiilihapollisten juomien suurkuluttaminen ei olisi oikein fiksua - en nyt valitettavasti muista miksi, viisaammat valistakoot.

Tuosta muodostuisi sitten ongelma, koska juon kuitenkin aika paljon, pitääne vaan sitten ostella pullovettä.

Anyway, nuo sokerimehut sinun kannattaa kuitenkin jättää kokonaan, niistä tulee ensinnäkin huomattava määrä kaloreita päivässä, eivätkä hampaasikaan kovin kiitä, jos niitä myötäänsä litkit.

Enhän saa sitten varmaan mistään vitamiineja. :rolleyes:

Vaihtoehtojahan on toki monia, mutta itse kyllä suosittaisin ihan reipasta kävelyä/sauvakävelyä. Talvella tietenkin hiihto on yksi hyvä vaihtoehto. Uinti, jos hallitset uintitekniikan. Ja tietenkin punttitreeni, kunto- ja voimatasoosi suhteutetulla ohjelmalla.

Montakos kertaa viikossa olisi hyvä harjoittaa?

...ja tänään kävin kävelyllä, sellaisen puolen tunnin lenkin, hyvin se meni siihen asti, kunnes selässä alkoi pistellä ikävästi. Ryhtiongelma, vai joku muu?

No, vitamiineja salaateista, porkkanoista ja muista rehuista semmonen joka toinen päivä lenkkeilyä ja joka toinen sitten sitä rankempaa harrastusta. Olkoon se uinti, sulkapallo, ninjahui-tsai-tsipanatsu tai pyöräily/hiihto. Ja tosiaan semmonen tavote lista olis hyvä ja jostain etsit semmosen jonku symbolin, joka motivoi. Mulla aikanaan oli saliharrastuksen alussa juomapullo aina mukana. Aina ku teki mieli jotain makeeta tai muuta epäterveellistä roskaruokaa, niin tuo juomapullo rupes kädessä polttamaan.
Kävely helpottuu, ku sitä teet enempi. Jos selkä on ihan mahdottoman kipee, ni kannattaa se ihan tarkastaa. Voihan olla, ettei se selkä jaksa pitkiä matkoja sitä painoa kantaa, ni voisit myös yrittää selkälihaksia parantaa... emt Tulipa sekava threadi.. :wall:
edit: siis sekava posti

Doomhammer sanoi:
Montakos kertaa viikossa olisi hyvä harjoittaa?
...ja tänään kävin kävelyllä, sellaisen puolen tunnin lenkin, hyvin se meni siihen asti, kunnes selässä alkoi pistellä ikävästi. Ryhtiongelma, vai joku muu?
Se montako kertaa viikossa on ihan yksilöllinen juttu, varmasti riittää ihan parikin kertaa viikossa kevyttä treeniä ja liikkeiden opettelua ynnämuuta, pääpainon edelleen ollessa aerobisella puolella.
Siitä mitä aerobista kannattaisi harrastaa niin valitse laji joka sinua kiinnostaa. Kävely on tietysti ihan hyvää liikuntaa, mutta ainakin itselläni pelkkä kävely alkaa jo muutaman lenkin jälkeen maistua aivan puulta, joten pelaan mieluummin pallopelejä joita suorastaan rakastan. Lajeja maailmassa riittää ja jokaiselle löytyy varmasti jokin, vapaapainista kuviokelluntaan. Tuo selän pistely voi olla ihan oudosta harjoittelusta johtuvaa, ääs-valtilla kävely voi myöskin tehdä selkään pientä tunnetta alussa, joten jos on mahdollista niin valitse kävelyalustaksi jokin pehmeämpi pinta (pururata ois kova asia, tosin tähän vuodenaikaan hieman vetinen). Älä sulje pois vaihtoehtoa kuitenkaan, etteikö selässä voisi olla jotain vikaakin, mutta jos tuo pistely menee ohi parin kerran jälkeen niin sittenhän asia on pihvi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom