Presidentinvaalit 2024

Mutta kenen etu se olisi tässä tilanteessa, jos galluppeja pimitettäisiin? Sanotaan, että gallup näyttäisi, että Halla-aho olisi menossa Haaviston ohi? Eikö jälkimmäinen motivoisi vaikka Jutan ja Lin äänestäjiä kääntymään jo ekalla kierroksella Pekan taakse Halla-ahon uhkaa vastaan? Vai onko ajatus enemmän, että Halla-ahon äänestäjät luovuttaisivat ja eivät jaksaisi äänestämään, mikäli eivät näe itselleen mieleistä galluppia?

Itse kuvittelisin, että Halla-ahon mahdollisuus piilee juuri siinä, että punavihreät eivät äänestä taktisesti ensimmäisellä kierroksella ja todennäköisemmin eivät äänestä, jos luottavat, että Haavisto pesee ekalla kierroksella selvästi joka tapauksessa.
Vasemmisto, mihin YLEkin lukeutuu, pimittää tietoa aina kun on pienintäkään viitettä että siitä olisi heille hyötyä. Tässä tapauksessa vain YLEllä tiedetään, mitä siellä on ajateltu. Uskon että jotain hyötyä he ovat nähneet tuolle toiminnalle.

Ihan mukavaa, että Halla-ahon kannatus lyö painetta Stubbille ja Haavistolle. Jos nyt ihan rehellinen olen niin mulle on periaatteessa sama kuka noista tuolla on. Presidentin tärkein rooli lienee edelleen edustaa Suomea ulkomaiden kanssa tavattaessa, ja kuka vaan noista kolmesta klaaraa sen puolen ja jokaisella on siinä suhteessa varmasti heikkouksiakin, joten siksipä ei paljoa vituta jos joku noista kolmesta valitaan. Halla-ahoa äänestän tosiaan itse, koska on mukava olla underdogin puolella ja joissain itselle tärkeissä asioissa se kaveri on eniten jalat maassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten paljon arvostatte presidentin kohdalla sitä, että presidentti on suorittanut asevelvollisuuden armeijan muodossa? Kärkikolmikosta Stubb on tällä hetkellä ainoa armeijan käynyt sotilasarvoltaan korpraali ja muista ehdokkaista ainoastaan Rehn (luutnantti) ja Harkimo (vänrikki)

Itse pidän sitä muodollisesti tärkeänä, huomioiden myös sen että vaikka toivottavaa on vankka ulkopolitiikan kokemus, niin presidentti on kuitenkin puolustusvoimien ylipäällikkö.

No ei tietenkään mitään merkitystä onko käynyt vai ei. Miten sillä voisi olla?
 
Miten paljon arvostatte presidentin kohdalla sitä, että presidentti on suorittanut asevelvollisuuden armeijan muodossa? Kärkikolmikosta Stubb on tällä hetkellä ainoa armeijan käynyt sotilasarvoltaan korpraali ja muista ehdokkaista ainoastaan Rehn (luutnantti) ja Harkimo (vänrikki)

Itse pidän sitä muodollisesti tärkeänä, huomioiden myös sen että vaikka toivottavaa on vankka ulkopolitiikan kokemus, niin presidentti on kuitenkin puolustusvoimien ylipäällikkö.

Ei Stubbin arvostusta nosta, että vätysteli armeijassa 6kk ja kotiutu sotamiehenä. Eli aika perseilynä on mennyt intti. Sai korpraaliylennyksen koska oli ministeri.
 
Miten paljon arvostatte presidentin kohdalla sitä, että presidentti on suorittanut asevelvollisuuden armeijan muodossa? Kärkikolmikosta Stubb on tällä hetkellä ainoa armeijan käynyt sotilasarvoltaan korpraali ja muista ehdokkaista ainoastaan Rehn (luutnantti) ja Harkimo (vänrikki)

Itse pidän sitä muodollisesti tärkeänä, huomioiden myös sen että vaikka toivottavaa on vankka ulkopolitiikan kokemus, niin presidentti on kuitenkin puolustusvoimien ylipäällikkö.
Ei ole mitään väliä.

Sillä taas on väliä onko ehdokas armeija/asevastainen. Halla-aho innokas aseharrastaja joten sekin ruutu täyttyy.
Puolustusvoimien ylipäällikkö oli intin käynyt tai ei on aivan sama. Muutenkin intistä katsoisin merkittäksi palvelukseksi jonkun erikoishomman eli LJK tai erikoisjääkäri jne.

Ei se pressa mitään sotataktiikoita hoida sota-aikaan kuitenkaan ja riittää kun siellä noheva kaveri joka ei heti ole kieltämässä maamiinoja kuten eräs petturi teki.
 
Miten paljon arvostatte presidentin kohdalla sitä, että presidentti on suorittanut asevelvollisuuden armeijan muodossa? Kärkikolmikosta Stubb on tällä hetkellä ainoa armeijan käynyt sotilasarvoltaan korpraali ja muista ehdokkaista ainoastaan Rehn (luutnantti) ja Harkimo (vänrikki)

Itse pidän sitä muodollisesti tärkeänä, huomioiden myös sen että vaikka toivottavaa on vankka ulkopolitiikan kokemus, niin presidentti on kuitenkin puolustusvoimien ylipäällikkö.
Mitä yhteistä on Stubbilla ja Hitlerillä?
 
Viimeksi muokattu:
Oishan se nyt hyvä jos presidentti olis käynyt reserviupseerikoulun, kun kuitenkin puolustusvoimien ylipäällikkö.
Siinä mieles huvittavaa että hommassa olis joku siviilipalvelusmies vaikka Halla-ahoa äänestinkin.
 
Vasemmisto, mihin YLEkin lukeutuu, pimittää tietoa aina kun on pienintäkään viitettä että siitä olisi heille hyötyä. Tässä tapauksessa vain YLEllä tiedetään, mitä siellä on ajateltu. Uskon että jotain hyötyä he ovat nähneet tuolle toiminnalle.
Vähän vaikea vain miellyttää tällaista jengiä, koska aiemmin kun gallup-tuloksista persuilta on kyselty, niin ne ovat vastanneet että "gallupit eivät äänestä". Nyt kun gallupia ei julkaista, niin sekään ei kelpaa.
 
Vaikka galluppien seuraaminen on kiinnostavaa, niin silti pitäisi olla jonkinlainen vaalitauko esim viikko ennen ennakkoäänestyksen alkamista; koskee sekä ensimmäistä että toista kierrosta. Toki galluppeja saisi teettää, mutta niitä ei saisi julkaista tämän tauon aikana.

On kuitenkin ihan selvää että gallupit vaikuttavat vaalituloksiin; kuinka paljon ja miten on ehkä tulkinnanvaraista, mutta osa ihmisistä äänestää taktisesti sen sijaan että äänestettäisiin omaa suosikkia.
 
Vaikka galluppien seuraaminen on kiinnostavaa, niin silti pitäisi olla jonkinlainen vaalitauko esim viikko ennen ennakkoäänestyksen alkamista; koskee sekä ensimmäistä että toista kierrosta. Toki galluppeja saisi teettää, mutta niitä ei saisi julkaista tämän tauon aikana.

On kuitenkin ihan selvää että gallupit vaikuttavat vaalituloksiin; kuinka paljon ja miten on ehkä tulkinnanvaraista, mutta osa ihmisistä äänestää taktisesti sen sijaan että äänestettäisiin omaa suosikkia.
Hah, istuin tässä jokin aika sitten taloyhtiön yhtiökokouksessa, missä enimmäkseen vanhempaa väkeä osakkaana. Siinä sitten äänesteltiin isommasta korjaushankkeesta, ja äänet jakautui puolesta ja vastaan, mutta puolesta ääniä oli reilusti enemmän. Osa jengistä rupesi kuitenkin miettimään ääneen, että ehkä hekin nyt sitten äänestää vastaan kun tämä ja tuo myös äänestää vastaan. Eikä mitään siihen itse hankkeen järkevyyteen liittyvää syytä. Siis mitä vittua. Näiden ihmisten pitäisi asua vuokralla jossain ja unohtaa toi omistusasumisen kompleksi maailma.

Siinä sitten tajusin, että vaaleissa varmasti on ihan helvetin iso merkitys mm. gallupeilla, koska sieltä nämä samat ikäihmiset koittaa miettiä, mikä on se konsensus minkä mukaan he voivat äänestää. Sen sijaan että itse miettisivät omien arvojensa pohjalta, kuka olisi hyvä ehdokas.

Vähän vaikea vain miellyttää tällaista jengiä, koska aiemmin kun gallup-tuloksista persuilta on kyselty, niin ne ovat vastanneet että "gallupit eivät äänestä". Nyt kun gallupia ei julkaista, niin sekään ei kelpaa.
Ei ole omalta osalta miellyttämisestä kyse, vaan siitä että itse koen ongelmalliseksi sen, että mun verorahoilla YLE näyttää tekevän vaalivaikuttamista. Huom. näyttää tekevän. Se organisaatio on niin kaoottinen härveli, että todellisuus voi kyllä olla jotain muuta.
 
Hah, istuin tässä jokin aika sitten taloyhtiön yhtiökokouksessa, missä enimmäkseen vanhempaa väkeä osakkaana. Siinä sitten äänesteltiin isommasta korjaushankkeesta, ja äänet jakautui puolesta ja vastaan, mutta puolesta ääniä oli reilusti enemmän. Osa jengistä rupesi kuitenkin miettimään ääneen, että ehkä hekin nyt sitten äänestää vastaan kun tämä ja tuo myös äänestää vastaan. Eikä mitään siihen itse hankkeen järkevyyteen liittyvää syytä. Siis mitä vittua. Näiden ihmisten pitäisi asua vuokralla jossain ja unohtaa toi omistusasumisen kompleksi maailma.
Suomalaisten konsensushakuisuus on kyllä erikoinen piirre. Olen useammankin ihan alyllä varustetun ihmisen kuullut pohdiskelevan kun vaalikone tuottaa epämieluisan tuloksen, että "täytyy varmaan koittaa muita vaalikoneita" tai "ehkä minun täytyy muuttaa mielipidettäni kysymyksessä x". Ehkä paras oli kun lääkäri alkoi pohdiskelemaan, että olisiko jatkossa sitten kuitenkin sitä mieltä, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi. En tiedä miksi ne edes vaalikoneita tekee kun selkeesti lopputuleman tulisi olla jotenkin oman viiteryhmänsä hyväksymä yleinen linja, vaikkei siellä vaalikopissa kaverit olekaan olan takana kurkkimassa minkä numeron lappuun laittaa.

Taloyhtiöni oli hiljan hankkimassa jotain turhuutta, ja oltiin kokouksessa kuultu juuri puolen tunnin myyntipuhe hankinnasta, jonka jälkeen isännöitsijä koitti hyväksyttää hankinnan ilman mitään äänestystä. Sanoin että tuo on kyllä ihan turha juttu eikä tuota lisäarvoa, käsi ylös ketkä on samaa mieltä... kaikki noin 30 osakasta kuikuili toisiaan eikä kukaan nostanut kättä minun lisäksi 😁 (villi veikkaus, että oikeasti useampikin olisi ollut kanssani samaa mieltä)
 
Suomalaisten konsensushakuisuus on kyllä erikoinen piirre. Olen useammankin ihan alyllä varustetun ihmisen kuullut pohdiskelevan kun vaalikone tuottaa epämieluisan tuloksen, että "täytyy varmaan koittaa muita vaalikoneita" tai "ehkä minun täytyy muuttaa mielipidettäni kysymyksessä x". Ehkä paras oli kun lääkäri alkoi pohdiskelemaan, että olisiko jatkossa sitten kuitenkin sitä mieltä, että sukupuolia on enemmän kuin kaksi. En tiedä miksi ne edes vaalikoneita tekee kun selkeesti lopputuleman tulisi olla jotenkin oman viiteryhmänsä hyväksymä yleinen linja, vaikkei siellä vaalikopissa kaverit olekaan olan takana kurkkimassa minkä numeron lappuun laittaa.

Vaalikoneissa kysymyspatteri on monesti varsin suppea ja kysymysten asettelukin usein varsin kehno. Tai ainakin vastaaminen voi olla haastavaa, jos alkaa asiaa enemmän pohtia 😃 Mutta jos useammasta vaalikoneesta pukkaa selvästi tiettyä ehdokasta, joka ei olevinaan tunnu sopivalta, niin kannattanee pohdiskella meneekö massan vai omien arvojen mukaan.
 
Varmasti sillä on oma vaikutuksensa, jos/kun media pitää esillä yhtä puoluetta/henkilöä, ainakin selvästi enemmän kuin muita ja positiivisessa valossa. Tämä vaikuttaa galluptuloksiin, joka taas vaikuttaa äänestystuloksiin, eli lopputulokseen. Monilla ihmisillä on tarve kuulua ns. voittajiin/kokea voittamisen huumaa, sen takia ihminen helposti äänestää ennakkosuosikkia, tälle on nimityskin: "voittajan vankkurit -ilmiö" Tätä ilmiötä väitän suomessa median (YLE) hyväksikäyttävän, nyt vain käänteisesti.
 
Screenshot_20240124_173903_Chrome.jpg
 
Taitaapa Stubbi vetää pidemmän korren, jos Haaviston kanssa menee missikisojen finaaliin. Essayah, Rehn, Halla-aholta tulee varmaan 95 % äänistä Stubbille, otaksun.
Näin se menee. Täytyy käydä Jussia äänestämässä, jotta Haavisto tippuisi toiselta kierrokselta!
 
Taitaapa Stubbi vetää pidemmän korren, jos Haaviston kanssa menee missikisojen finaaliin. Essayah, Rehn, Halla-aholta tulee varmaan 95 % äänistä Stubbille, otaksun.

Jep. Ja Halla-ahon kanssa toinen kierros menisi sitäkin selvemmin Stubbille. Aika selvä peli tuntuu olevan tää..
 
Back
Ylös Bottom