Pre-Exhaust

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kimson
  • Aloitettu Aloitettu
Olen lukenut pari kertaa sellaisesta menetelmästä että lihasta "esiväsytetään" jollain liikkeellä ja sitten jatketaan toisella saman lihasryhmän liikkeellä.(ei kumminkaan superset).Kulkee englanniksi pre-exhaustion nimellä.Onko kellään enemmän tietoa asiasta kun en oikein ymmärrä menetelmää?

Jep. Tunnetaan Suomessa nimellä etukäteisväsytys. Eikä tarkoita sitä, kuten joskus luulin, että kädet väsytetään etukäteen ennen penkin tekemistä! :lol2:

Esimerkiksi rintatreenissä voi tehdä ensin jotain eristävää liikettä (esim. vipunostoja maaten tai ristikkäistaljaa) joka kohdistuu lähes pelkästään rintalihaksiin. Tämän jälkeen sitten vaikka vinopenkkipunnerrusta. Ideana tosiaan on, että treenattava lihas "väsytetään" ensin. Monestihan esim. penkkiä ensimmäisenä liikkeenä tehtäessä voi ojentajat tai olkapäät hyytyä ensin, jolloin rintaa ei saa niin tehokkaasti treenattua. Kun rinnalle on hinkattu pari sarjaa eristävää liikettä ennen kokonaisvaltaisempaa perusliikettä, saadaan rintalihaksista rutistettua kaikki irti.

Toivottavasti selvensi. :kippis1:

Kimson sanoi:
Jees, kiitti selvensi asiaa.Tätähän voi varmasti käyttää myös jalkoja treenatessa.

Väsytän aina rintaa ristikkäistaljassa ennen varsinaista rintatreeniä. Näin selviän punnerrusliikkeistä paljon pienemmillä painoilla, eivätkä reistaavat olkapääni kipeydy.

Kimson sanoi:
Jees, kiitti selvensi asiaa.Tätähän voi varmasti käyttää myös jalkoja treenatessa.
Mun mielestäni juuri jalkatreenissä tuo toimii parhaiten. 4-5 napakkaa sarjaa reisiojennuksia ekana liikkeenä ja sen jälkeen vasta ne "isot liikkeet"...

Taidanpa kokeilla rinnalle tätä. Nyt kun siirryin taas pidempiin sarjoihin, niin ojentajat hyytyivät pahasti kesken treenin. Jos ottaisin 2 sarjaa vipunostoja/ristitaljaa ennen penkkiä ja vinopenkkiä kp:lla. Kannattaisiko muuten ottaa rintatreeniin pääliikkeeksi viimeisenä mainittu? On ilmeisesti parempi keino kasvattaa rintaa kuin peruspena.

Arvakkaanna kuka "lanseeras" ton "menetelmän"? Robert Kennedy, se joka julkaisee Musclemaggia... Mwahahahaaa...! Ei siinä mitään, pirun hyvä menetelmä, mutta itse heppu on kyllä aikas kynis, IMHO.

Back
Ylös Bottom