Prätkäkortti

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Naene
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
7 § (19.12.1997/1243)
Ajo-oikeuden laajuus

Ajo-oikeuden haltija saa 2–4 momentissa säädetyin poikkeuksin kuljettaa vain sellaista ajoneuvoa, jonka luokkaa vastaava ajo-oikeus hänellä on. A-luokka sisältää A1-luokan, C-luokka C1-luokan ja D-luokka D1-luokan ajoneuvojen ajo-oikeuden.

A1-, A- tai B-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös M- ja T-luokan ajoneuvoa. (9.12.1999/1168)

C-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa Suomessa koeajaa ja tilapäisesti siirtää D- ja D1-luokan ajoneuvoja ilman matkustajia ja E-luokan ajoneuvoja ilman kuormaa. E-luokan tutkinnon suorittaja, jolla on vetoauton luokkaa vastaava ajo-oikeus, saa kuljettaa tutkinnossa käytettävän ajoneuvoyhdistelmän kuljettajantutkintoon ja sieltä takaisin lyhintä soveltuvaa reittiä käyttäen. (30.9.2004/882)

Liikenteenvalvoja, jolla on B-luokan ajoneuvon ajo-oikeus, saa liikennettä valvoessaan tilapäisesti kuljettaa myös A1- ja A-luokan ajoneuvoa. Paloauton tai pelastusauton kuljettaja, poliisi-, tulli- tai rajavartiomies taikka ajoneuvon katsastaja, jolla on C-luokan ajoneuvon ajo-oikeus, saa tehtävässään Suomessa kuljettaa myös D-, D1- tai E-luokan ajoneuvoa. (30.9.2004/882)
8 § (19.12.1997/1243)
Ajo-oikeutta koskevat erityiset rajoitukset

A-luokan ajoneuvoa, jonka teho ylittää 25 kW tai tehon suhde omamassaan ylittää 0,16 kW/kg, saa kuljettaa vain se, jolla on ollut A-luokan ajoneuvon ajo-oikeus vähintään kaksi vuotta tai ajokortista ilmenevän merkinnän perusteella se, joka on täyttänyt 21 vuotta ja suorittanut hyväksytysti kuljettajantutkinnon ajokokeen moottoripyörällä, jonka teho on vähintään 35 kW.

E-luokan ajoneuvoyhdistelmää saa kuljettaa vain se, jolla on myös vetoauton luokkaa vastaava ajo-oikeus.

Sillä, joka on suorittanut kuljettajantutkinnon automaattivaihteisella ajoneuvolla, on oikeus vain tällaisen ajoneuvon kuljettamiseen.

Lähde: Finlex, ajantasainen lainsäädäntö.

Pistin vain yleisenä huomautuksena muillekin.

Ps. Löysänahka, mihin tuo "1v piikkikortilla ja saa ajaa 25kW pyörällä"-juttu perustuu? Pss. Kevarikortti =/ piikkikortti. Kevari on alle 11kW, ja termi piikki tarkoittaa 125cc pyörää. Sori kun saivartelen :)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Relg sanoi:
Käsittääkseni ainakin etelä-suomessa missä ajoin oman korttini on sellainen käytäntö että esim inssiä ei voi varata etukäteen ennenkuin on kirjalliset läpi. Tämä käytäntö tuli jokunen vuosi sitten voimaan kun porukka varaili inssit etukäteen eikä selvinnykään kirjallisista niin sitten tuli inssiin peruutuksia turhan paljon. Mutuilua tosin..

Ja kun kirjalliset on läpi niin tuossa kesä/heinäkuussa saattaa hyvinkin olla viikon jonot inssiin, riippuu tietenkin paikkakunnastakin.

Kyllä mulle ainakin teoria ja inssi varattiin samaan aikaan piikkikorttia ajettaessa. :D
 
No onpas vaikeeta. Jos maksan triplasti niin saisinkohan koko teoriapläjäyksen yhteen putkeen jotain 24 hoo kuuntelisin sitä lässytystä, sitten samantien teoriakokeeseen ja sitten ajamaan hetkeksi ja inssi seuraavana päivänä? Oisko mahdollista? :lol2:
 
Kyllä varmaan jos joku firma siihen suostuu. :D :rolleyes:

Tuskin noiden teoriatuntien välistä aikaa on mitenkään laissa säädetty, eli kysymään vaan. :whip:
 
golgamech sanoi:
Kyllä varmaan jos joku firma siihen suostuu. :D :rolleyes:

Tuskin noiden teoriatuntien välistä aikaa on mitenkään laissa säädetty, eli kysymään vaan. :whip:


Jeah! Nyt sitten etsimään lafkaa joka ottaa kysymyksiä e-mailitse, yrittää säästää rahaa eikä soitella täältä käsin liikaa typerällä prepaidilla :P
 
Arvo Paperi sanoi:
Pitänee hommata tukkukortti rautalankatukkuun.

Siis kun on ajokortti valmiiksi, niin teoriatunteja on n. 6. siihen nuo muutama ajokerta ajokoulussa. Ja senkö jälkeen saa ajaa itsenäisesti liikenteessä kolmion kanssa, kunnes käy teoria- ja ajokokeet? Kauanko sillä tavoin saa ajaa ennen kokeita? Koko kesän?

Eli tämähän lyhentäisi sitä pakollista odotusaikaa ennen ajelun alkamista, kun kortin saamiseen menisi enemmän kuin se pari viikkoa, kuten aiemmin oli puhe.

Ai niin, ja vielä: pitäisikö tuo itsenäinen harjoittelu suorittaa isolla pyörällä, jos haluaa sen laajemman kortin? Ikää kun on enemmän kuin tarpeeksi, ja hinta taitaa kuitenkin olla sama eri korteille. Jos hankkisin pyörän, niin säästäisin kuitenkin mieluusti ja ostaisin pienen, jopa piikin, koska käyttäisin sitä kesän työmatka-ajoon.

Harjoitusluvan voit käydä hakemassa lähimmältä kyttikseltä kun olet suorittanut kirjalliset ja käsittelykokeen hyväksytysti. Lisäksi tarttet tietenkin sen pyörän millä aiot ajaa kolmio perseessä.
Lupa maksaa joku 40 € tms. ja sillä saa ajaa yleensä vain kotikaupungin/kunnan lähialueilla ja ei saa ottaa ketään kyytiin jne.

Käytännössä homma menee niin että 4 ajokertaa on mennyt kun olet käynyt käsittelykokeen ja 2 viimeistä ajokertaa menee kun ajat inssiin.
Eli ajoharjoittelulupa kannattaa hakea yleensä siinä vaiheessa jos inssiin on jonoa.
Tietenkin se tuo varmuutta inssiin jos harjoittelee omalla ajallaan lisäksi.

Pyörä jolla meinaat harjoitella voi olla alle 35kW, mutta käsittelykoe ja inssi pitää suorittaa isolla pyörällä jos haluat heti ajaa isolla pyörällä. Muuten käsittääkseni joutuu odottamaan 2 vuotta jos ajat pienempitehoisella pyörällä inssin.
 
hamara sanoi:
1) Lääkärintodistus et tarvitse, koska sulla on jo ajokortti, vaatimukset ei muuttuneet.

Onkohan tämä nyt varma tieto, todistus näköjään maksaisi n. 50e + vaiva. Eli pääsisi huomattavasti helpommalla ilman. Mistään en löytänyt sellaista tietoa, että sitä EI tarvittaisi.

Poliisilaitoksen lupa-asiat aiheen tiimoilta, mukana hinnat:
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/EEC2B64FCE6FA618C2256BC30042B5F6?OpenDocument

Ajoneuvokeskus, kaikki virallinen tieto aiheesta:
http://www.ake.fi/

Lainaus jälkimmäiseltä sivulta:
"Ajokorttilupaa haetaan kirjallisesti hakijan asuinpaikan poliisilta. Liitteiksi tarvitaan nuorison terveystodistus tai lääkärintodistus ja 2 valokuvaa."
 
Arvo Paperi sanoi:
Onkohan tämä nyt varma tieto, todistus näköjään maksaisi n. 50e + vaiva. Eli pääsisi huomattavasti helpommalla ilman. Mistään en löytänyt sellaista tietoa, että sitä EI tarvittaisi.

Poliisilaitoksen lupa-asiat aiheen tiimoilta, mukana hinnat:
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/EEC2B64FCE6FA618C2256BC30042B5F6?OpenDocument

Ajoneuvokeskus, kaikki virallinen tieto aiheesta:
http://www.ake.fi/

Lainaus jälkimmäiseltä sivulta:
"Ajokorttilupaa haetaan kirjallisesti hakijan asuinpaikan poliisilta. Liitteiksi tarvitaan nuorison terveystodistus tai lääkärintodistus ja 2 valokuvaa."

Mun ei ainakaan aikoinaan tarvinut BC-korttia varten toimittaa lääkärintodistusa, koska olin toimittanut vastaavan kaksi vuotta sitten A1-korttiin. Muistaakseni viisi vuotta on tuo lääkärintodistus voimassa.

EDIT:Kuten ei myöskään tarvinut toimittaa uusia valokuvia, ei edes kakkosvaiheen jälkeen.
 
enceli sanoi:
Mun ei ainakaan aikoinaan tarvinut BC-korttia varten toimittaa lääkärintodistusa, koska olin toimittanut vastaavan kaksi vuotta sitten A1-korttiin. Muistaakseni viisi vuotta on tuo lääkärintodistus voimassa.

Selvitin sitten asian poliisilaitokselta, ja näin se taisi olla, että viisi vuotta on voimassa sen jälkeen kun sellainen on kerran toimitettu (virkailija mainitsi vuosilukuja, en jäänyt sitten selvittelemään tarkemmin vuosimääriä). Joka tapauksessa minun pitää todistus hommata. :curs:
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
A1-kortin muuttaminen A-kortiksi maksaa 40e!! Melko kallista.. Itse meinasin ajaa kortin nyt keväällä, mutta, mutta.. tulin siihen tulokseen, että ei järkeä. Nyt säästän rahoja ja intin jälkeen ostan heti keväällä pyörän!! Olen suunnitellut, että pienellä rahojen sijoituksella saan maksettua ajokauden ja kamppeet.

Minulla nuo teoriatunnit olisi olleet kahden viikon sisään, kahtena perjantaina. Kuusi ajotuntia olisi kerennyt suorittamaan siinä välissä, tai silloin kun itselle sopii. Sitten olisi joutunut maksamaan vielä jonkuu 60e siitä, että minulla ei ole vielä virallista ajokorttia?! Siis 2-vaiheen olen käynyt ja kortin saan heinäkuussa, niin pitää lykätä vielä tuollainen maksu..?!

Ja Naene: Ei se mitään lässytystä ole siellä teoriatunnilla, ne opettaa siut ajamaan oikein. Kuulet sellasia asioita, mistä siulla ei oo ollu hajuakaan!!
 
En nyt tiedä onko tuo 40e kallista, kun sen suhteuttaa kaikkeen muuhun ko. harrastukseen liittyvään.. :D

Elämä on.
 
Tanu sanoi:
A1-kortin muuttaminen A-kortiksi maksaa 40e!!

No mutta. Jos esim. ajaa B-kortin mikä on aika yleistä, siinä samalla A1-kortti muutetaan A-kortiksi, jolloin korttiin tulee komea AB.
Sitä ei sitten enää kaksikymppisenä tarvi mihinkään muutella, että saisi sanoa hyvästit tehorajoituksille.
 
golgamech sanoi:
No mutta. Jos esim. ajaa B-kortin mikä on aika yleistä, siinä samalla A1-kortti muutetaan A-kortiksi, jolloin korttiin tulee komea AB.
Sitä ei sitten enää kaksikymppisenä tarvi mihinkään muutella, että saisi sanoa hyvästit tehorajoituksille.
Nii, mut aika harvalla se A1-kortti on ajettuna kun saaadaan B-kortti. Jos viisas olisi ollut, niin piikkikortin olis voinu suorittaa sillo 16-vuotiaana. Eikä sitä piikkiä olis välttämättä tarvinnu ostaa. Ens kesänä sit vois jo ajella millätahansa pyörällä! Ja olis tullu halvemmaks..

Ja on tuo 40e nyt senverran paljon, ettei sitä mielelään tuollaisees turhaa laittaisi, mikä siinä voi edes maksaa noin paljon?? Tuolla rahalla ajelis jo 600km..!
 
Tanu sanoi:
Nii, mut aika harvalla se A1-kortti on ajettuna kun saaadaan B-kortti. Jos viisas olisi ollut, niin piikkikortin olis voinu suorittaa sillo 16-vuotiaana. Eikä sitä piikkiä olis välttämättä tarvinnu ostaa. Ens kesänä sit vois jo ajella millätahansa pyörällä! Ja olis tullu halvemmaks..

Ja on tuo 40e nyt senverran paljon, ettei sitä mielelään tuollaisees turhaa laittaisi, mikä siinä voi edes maksaa noin paljon?? Tuolla rahalla ajelis jo 600km..!

Hmm? Nyt meni vähän ohi...
A1:nenhän ajetaan alle 18v:nä, jolloin B-korttia ajettaessa juurikin on tuo A1 jo.
Jos on jo 18v ja ajaa prätkäkorttia niin silloinhan saa suoraan A-kortin (tehorajoitettu/"pikku-A").
Eikä sillä ole väliä, että onko A1 ajettu 16v vai 17v, kunhan on ajettu niin saa 20v suoraan tehorajoittamattoman (ison) A:n.

Ellei nyt sitten autokoulussa ihan persiilleen sedät selittäny...
 
golgamech sanoi:
Hmm? Nyt meni vähän ohi...
A1:nenhän ajetaan alle 18v:nä, jolloin B-korttia ajettaessa juurikin on tuo A1 jo.
Jos on jo 18v ja ajaa prätkäkorttia niin silloinhan saa suoraan A-kortin (tehorajoitettu/"pikku-A").
Eikä sillä ole väliä, että onko A1 ajettu 16v vai 17v, kunhan on ajettu niin saa 20v suoraan tehorajoittamattoman (ison) A:n.

Ellei nyt sitten autokoulussa ihan persiilleen sedät selittäny...
Mut ei kaikki ole ajaneet piikkikorttia ennen autokoulua!! Itsekin kinusin, mut porukat oli niin vastaan ku olla ja osaa! Nyt on omaa rahaa ja voi siis tehdä niinkuin haluan.. Mut jos ajaa moottoripyöräkortin yli 18 vuotiaana, niin täysitehoista voi ajaa vasta 21 vuotiaana. Jos olis ollu se A1-kortti, niin sitten 20 vuotiaana..
 
Tanu sanoi:
Mut ei kaikki ole ajaneet piikkikorttia ennen autokoulua!! Itsekin kinusin, mut porukat oli niin vastaan ku olla ja osaa! Nyt on omaa rahaa ja voi siis tehdä niinkuin haluan.. Mut jos ajaa moottoripyöräkortin yli 18 vuotiaana, niin täysitehoista voi ajaa vasta 21 vuotiaana. Jos olis ollu se A1-kortti, niin sitten 20 vuotiaana..


Juujuu, jotenkin meni ajatukset vaan sekaisin tuon edellisen postisi kanssa. Katoin että olisit sanonut vaan, että kovinkaan usein ei ole A1-korttia ennen B-korttia - eli siis niin, että A1 suoritettaisiin useimmiten vasta B-kortin jälkeen.
Aivot vähän näköjään paahtunu. :D
 
Tanu sanoi:
Mut ei kaikki ole ajaneet piikkikorttia ennen autokoulua!! Itsekin kinusin, mut porukat oli niin vastaan ku olla ja osaa! Nyt on omaa rahaa ja voi siis tehdä niinkuin haluan.. Mut jos ajaa moottoripyöräkortin yli 18 vuotiaana, niin täysitehoista voi ajaa vasta 21 vuotiaana. Jos olis ollu se A1-kortti, niin sitten 20 vuotiaana..

Et ole ihan ajan tasalla.

"A-LUOKAN AJO-OIKEUTTA KOSKEVAT ERITYISET RAJOITUKSET
·18-vuotiaana henkilö voi saada A-luokan ajokortin, joka oikeuttaa moottoripyörän kuljettamiseen, jonka teho on enintään 25 kW eikä moottoripyörän tehon suhde omamassaan ylitä 0.16 kW/kg. A-luokan ajokortin saaminen ei edellytä A1-luokan ajokortin haltijoilta uutta tutkintoa, mutta uusi ajokorttihakemus on jätettävä asuinpaikan poliisille.
·Yli 25 kW moottoripyörän kuljettaminen edellyttää A-luokan ajo-oikeutta vähintään kahden vuoden ajalta tai erikseen suoritettua ajo- ja käsittelykoetta vähintään 35 kW moottoripyörällä. Erillisen kokeen voi suorittaa 21-vuotiaana. "
 
Onkohan kellään minkään näköistä (edes suuntaa-antavaa) käsitystä siitä, mitä tulisi B-kortin korottaminen aBC -kortiksi maksamaan?

Olisi vain tuo autokoulun 2-vaihe ajettava, että jos vaikka samasta paikasta menisi kiristämään jotain pakettihintaa koko helahoidolle.. :D
 
Zone-sarja -42%
Omia kokemuksia.. esimerkkinä minä itse. Ajoin 16 vuotiaana kevarikortin. 18 vuotiaana suoritin autokoulun ja kortiksi vaihtui AB (pärrä enint. 25kw). Sitten 20vuotiaana sain ajaa yli 25kw pärrää. Jos ei olisi ollut piikkikorttia, yli 25kw pärrän ajamiseen olisi tarvittu ikää 21 vuotta 20 vuoden sijaan.
Tässä uskossa itse pärrällä ajelin ja ajelen vieläkin..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom