Potilastiedoista

Eli oletetaan että 4 vuoden päästä kun olen 21, niin minulla on ainakin yksi oma firma jonka lisäksi käyn yliopistossa/olen töissä. Harrastan vapaa-ottelua ammattitasolla, tämän lisäksi potilastiedoissa on merkitty harrastuksina ainakin tuo vapaaottelu, nyrkkeily, kuntosali, ammattitason rakentaminen ja autojen korjaus/rassaus/rakentaminen. Tällöin aikapommi kroppani räjähtää täysin työkyvyttömäksi harrastuksista riippumatta. Tarina on juuri sama kuin tuo linkittämäni kirjoittajan, ja vielä ehkä pahempi, mutta minulta ei voi silti evätä eläkettä tai sairaspäivärahaa, vaikka se on kaikesta päätellen tehty tuolta mieheltä? Miksi siis minulle ei näin voi käydä? Olenko ymmärtynyt ihan kaiken ihan väärin?

Jos kroppasi on liikkumaton niin ethän sinä silloin pysty harrastamaankaan, jolloin ei ole mitään syytä evätä sitä hakemustakaan. Onko se nyt oikeasti noin vaikea ymmärtää selvää tekstiä?

Tuo olkiukkona käyttämäsi foorumitapaus on pelkistettynä seuraavanlainen:

1. Mies sanoo olevansa sokea ja sen takia työkyvytön.
2. Mies pistää hakemuksen Kelalle.
3. Kela saa tietää, että mies kuitenkin maalaa vapaa-ajalla tauluja, käy elokuvissa ja näkee kaikki maailman värit ihan hyvin.
4. Kelassa lasketaan 1+1= 2 eli mies ei ole sokea.
5. Mies ei ole sokea, mies ei siis ole työkyvytön.
6. Kela hylkää tukipäätöksen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lukekaapas se eka viesti tuolta ketjusta huolella. Ihan siltä varalta että luette sen eri tavalla kun minä, niin voitte korjata.

Setä kirjoittaa: "Jostain syystä vain psykiatrisen loppulausunto eikä kattavaa b-lausuntoa vieläkään mun selästä."
Kela kirjoittaa: "Terveydentilastanne saatujen selvitysten peusteella Teillä on masennusoireita ja ajoittain haitallista päivittäistä alkoholin käyttöä."

Mä käsitän tuon kyllä niin, että Kela on ottanut tuossa kantaa ainoastaan psykiatrisiin ongelmiin, koska sillä ei ole käsittelyhetkellä ollut selkävaivoista lekurintodistusta (=b-lausunto). Jos sairaseläkkeen hakemisen perusteena on masennusoireet, niin onhan sillä nyt merkitystä pystyykö kuitenkin masennukseltaan samanaikaisesti harrastamaan aktiivisesti kilpaurheilua vai ei. En mä kyllä saa tuota niin luettua, että tuossa otettaisiin kantaa siihen liittyykö selkäongelmat harrastukseen vai ei.

Varmasti hieno mies ja muuta, mutta jos kaveri kertoo kirjoittavansa psykiatriselta osastolta jossa hänellä on kirjoituskielto eikä sen vuoksi voi vastata y-viesteihin, suhtautuisin pienellä lähdekritiikillä tekstiin. En siis sen vuoksi että väittäisin kaverin valehtelevan, vaan siksi, kun myöhemmin tekstistä selviää että Kelan kanssa väännetään siitä onko se selkää koskeva lekurilappu mennyt perille vai ei, ja ehkä muutenkin paperityöt olleet pikkusen hankalia (valitus on selvänä päässä muttei tule ulos, joten sanelee sen psykiatrisen assarille).

En kaikkia viestejä jaksanut lukea, mutta ilmeisesti kaverilla on myös pahanlaatuinen syöpä? Ja ilmeisesti ortopedin lausunto, jonka viesti oli "täysin työkyvytön" oli myös toimitettu, mutta hukattu/jätetty huomioimatta Kelassa.

Enivei, Pandakarhu asian jo selittikin ihan rautalankaa käyttäen.

Ja ilmeisesti ortopedin lausunto, jonka viesti oli "täysin työkyvytön" oli myös toimitettu, mutta hukattu/jätetty huomioimatta Kelassa.
Joo, luin kyllä että sellainen lausunto on, ja että kaveri on sen mielestään toimittanut. En väitäkään etteikö mahollisesti ole selän vuoksi työkyvytön. Mun pointti oli siinä, että Kela on ilmottanu ettei sillä sitä selkälappua ole, ja tuo eka kielteinen päätös jossa harrastukseen viitataan, on tehty sen psykiatrisen lausunnon perusteella. Joten sen b-lausunnon uudelleen toimittamalla tilanne voi olla erilainen. Ei se eka kerta ole kun joku lappu hukkuu matkalla Kelaan/Kelassa.

Suomen lakiin on kirjoitettu pykälät potilaan tietojen luovuttamiseenkin liittyen,

Terveydenhuollon ammattihenkilö tai muu terveydenhuollon toimintayksikössä työskentelevä taikka sen tehtäviä suorittava henkilö ei saa ilman potilaan kirjallista suostumusta antaa sivulliselle potilasasiakirjoihin sisältyviä tietoja. Jos potilaalla ei ole edellytyksiä arvioida annettavan suostumuksen merkitystä, tietoja saa antaa hänen laillisen edustajansa kirjallisella suostumuksella. Sivullisella tarkoitetaan tässä laissa muita kuin asianomaisessa toimintayksikössä tai sen toimeksiannnosta potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin osallistuvia henkilöitä. Salassapitovelvollisuus säilyy palvelussuhteen tai tehtävän päättymisen jälkeenkin. Tietojen säilyttämistä määrittää arkistointilaki.

Myös alaikäinen voi kieltää tietojen edelleen luovutuksen vanhemmilleen jos hänen katsotaan olevan kykenevä vastaamaan itsestään ja tekemään omaan hoitoonsa liittyviä päätöksiä. Mitään tietoja ei siis voida luovuttaa edelleen jos joku haluaa niiden luovutuksen estää. Tietyt tilanteet voidaan kuitenkin katsoa toisin jos potilas on esim, tajuton tai mielenterveyongelmainen, kehitysvammainen tai muuten kykenemätön päättämään omaan hoitoonta liittyvistä asioista.

Jokaisella on lisäksi oikeus tutustua omiin potilastietoihinsa mitä sinne on kirjattu. Jos huomaa, että siellä on jotain mitä haluaa muuttaa voi pyytää Lri:ä muuttamaan potilaskertomustaan uudelleen. Tähän pitää olla perustelut, mutta tuollainenkin onnistuu.

Jos ei ole tyytyväinen johonkin mitä potilastietoihin/ kertomukseen on kirjoitettu tästä voi valittaa. Potilasasiamies hoitaa tälläisiäkin asioita. Kenenkään yksityisyyttä, kunniaa, rotua, uskontoa, seksuaalisuutta ymv. ei saa loukata missään vaiheessa. Lri ei myöskään saa udelle liikaa asioita jotka eivät liity itse sairauteen jota tutkitaan. Kuitenkin kokonaisuuden kannalta voidaan joutua tekemään lisäkysymyksiä. Jokaisella on kuitenkin oikeus olla vastaamatta jos katsoo, että siihen on syynsä. Tosin Lri ja muut terveysalan ihmiset ovat vaitiolovelvollisia. Salassapitovelvollisuuden rikkomisesta on edelleen kirjoitettu pykälät rikoslakiin. Kenenkään tietoja ei voi mennä katselemaan huvinvuoksi tai edelleen luovuttaa niitä. Kaikkea tälläistä potilastietojen käyttöä valvotaan järjestelemällisesti.

6 §
Potilaan itsemääräämisoikeus

Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla. Eli jos et halua, että sinua hoidetaan niin sinua ei hoideta. Tai jos haluat kieltäyty jostain hoitomuodosta ja haluat, että sinua hoidetaan toisella tavalla niin tämäkin on mahdollista jos jokin korvaava menetelmä löytyy. Tietyissä tapauksissa voidaan marssia potilaan aseman ylitse esim: jos potilas on mielenterveyshäiriöinen, kehitysvammainen tai jostain muusta syystä johtuen estynyt päättämään hoidostaan tai ymmärrä tilanteensa vakavuutta. Lisäksi jos on sairastunut johonkin vakavaan ja tarttuvaan tautiin (tartuntatautilaki) jolloin on siis riski toisille, voidaan tälläistä tapausta hoitaa sekä hänen, että toisten etujen mukaisesti vapautta rajoittamalla.

Sos- ja terveyspuolen ammattilaisena tiedän että ilmoitusvelvollisuus nousee potilassuojan ohi vasta kun voidaan epäillä ns.törkeää rikosta tai rikos kohdistuu alaikäiseen. Se miten kauas ja kenelle tiedot menee riippuu siitäkin mitä potilastietojärjestelmää lääkärisi käyttää. Vallalla olevia järjestelmiä on useita joista kolme ehkä käytetyintä ja nämä ohjelmat eivät "keskustele" keskenään minkä olen huomannut omaa työtäni haittaavan kun en saa esim.asiakkaani tietoja järjestelmistä jotka eivät ole samoja kuin omassa työpaikassani. Mitään valtakunnallisia järjestelmiä ei esimerkiksi terveydenhuollolla ole joskin on ohjelmia joilla ulkopaikkakuntalaisen tietoihinkin pääsee käsiksi, mutta taas vain mikäli hänen tiedot on saman potilastietojärjestelmän alla.

Virve-verkko on. Viranomaisverkko. Tähänhän kuuluvat muun muassa puolustusvoimat, pelastuslaitos, poliisi, sairaalat, eduskunta. Tällä verkolla voidaan saada kyllä yhteys läpi Suomen milloin vain jolloin ne potilastiedotkin on saatavilla vaikka sieltä Utsjoelta Turkuun. Tietysti tätä verkkoa ei käytetä kuin poikkeustilanteissa. Suurhälytykset, onnettomuudet jne. Pakkohan on olla jokin verkko millä saadaan tarvittaessa yhteys kaikkiin tärkeisiin viranomaisiin jos tarvitaan saada enemmän väkeä liikkeelle tmv. ja tietoa vaihdettua nopeasti ja niin, että verkko on myös salattu ulkopuoliselta käytöltä.

Virve-verkko on. Viranomaisverkko. Tähänhän kuuluvat muun muassa puolustusvoimat, pelastuslaitos, poliisi, sairaalat, eduskunta. Tällä verkolla voidaan saada kyllä yhteys läpi Suomen milloin vain jolloin ne potilastiedotkin on saatavilla vaikka sieltä Utsjoelta Turkuun. Tietysti tätä verkkoa ei käytetä kuin poikkeustilanteissa. Suurhälytykset, onnettomuudet jne. Pakkohan on olla jokin verkko millä saadaan tarvittaessa yhteys kaikkiin tärkeisiin viranomaisiin jos tarvitaan saada enemmän väkeä liikkeelle tmv. ja tietoa vaihdettua nopeasti ja niin, että verkko on myös salattu ulkopuoliselta käytöltä.

ViRVE on puheverkko pääasiassa ja sen dataominaisuudet vastaavat pitkälti GSM-verkkoa. Se ei nyt ihan ole sama asia kuin terveydenhuollon potilastietojärjestelmät, jotka ovat tietokonepohjaisia ja käsittelevät hiukan suurempia kokonaisuuksia. Se on myös käytössä koko ajan eikä vain poikkeustilanteissa. Ovathan ne potilastiedot saatavilla Utsjoelta Turkuun vaikka puhelimitse(tai jos haluaa tiedon varmasti olevan salattua niin sitten VIRVE:llä), mutta se ei edelleenkään ole järjestelmien välistä keskustelua.

Niin sitä vaan hämmästelin tuossa että miksi lääkäreiden,erikoislääkäreiden todistus työkyvyttömyydestä ja kaveriden/harrastusseuran todistus harrastuskyvyttömyydestä ei ole mitään painoarvoa, ei kai niitä voida kaikkia hukata monen vuoden ajan jos sen on suoraa sinne vienyt. Itse ajattelin niin että jos tällaista oikeesti tapahtuisi, niin ei siitä enää kukaan täysjärkisenä tule kertomaan.

Antti, minulle ei hirveesti väliä tällä hetkellä kuka lukisi tietojani, mutta jos siellä olisi kaikki intiimiasiani niin kyllähän se kokoajan salvaisi että kuka niitä lukee, varsinkin jos jokaisella käynnillä niihin saa tajuttoman moni lukuoikeudet. Minulle se siis tarkoittaa että joka kerta kun menen sairaalaan niin kailotan omat yksityisasiani isolle yleisölle, joista en tunne yhtään ketään. Voit ajatella asian minun kantiltani noin. Varmasti vaikea ymmärtää hoitoalan ammattilaisena ja turhauttavaa yrittää selventää. Ja olen vielä jostain mystisestä syystä sellainen persoona että kaikilla on pakko saada jotain selville minusta :D Varsinkin lääkäreitä kiinnostaa tuo mun ihmetila ja yleensä pyytävätkin tarinaa luettavaksi. Sen palapelin palat ovat vaan niin monessa eri sairaalassa (ja ulkomailla ainakin yhdessä) kieltojen takana ettei niitä saa mitenkään sieltä ja jos saa niin siitähän sen sitten nään.. Vanhemmat joskus pienenä kärräs minua useassa eri sairaalassa, olisikohan juuri tämän takia. On Suomessa muitakin meitä ihmesuperkuppapaavoja, ja yhdenkin kanssa kun pääsin juttelemaan niin sanoi että kaikki hoitavat lääkärit yleensä tilaa hänen tietonsa iltaluettavaksi koska se on lääketieteellisesti mielenkiintoinen (osa on jo ihan suoraa myöntänyt tämän mutta eihän siinä mitään laitonta ole), eikä kyseiseen sairaalakäyntiin mitenkään liittyvä, ja hän ymmärsi asian ihan hyvin. Itse en ole tykästynyt yhteenkään lääkäriin vielä niin paljoa että olisin sen jollekkin antanut, vaikka tuota juttua aina kynsin ja hampain kinutaankin. Oma käsitys oli se että varsinkin intiimiasioista keskustellaan pelkästään lääkärin kanssa eikä kaikkien noiden jolla on se oikeus tietoihin, mun oma mielipide on että noita "ei-sivullisia" jotka nyt voivat saada sen oikeuden on ihan liikaa omille intiimijutuille, ja yleensä liikaa ihan mille tahansa tiedoille, enkä vain haluaisi että he kaikki omat arat asiani tietäisi, vaikka heitä ei yleensä kiinnostaisi pätkän vertaa. Kyllä nuorille jotkut asiat ovat todella arkoja, miksei anneta mitään mahdollisuutta puhua pelkän lääkärin kanssa, vaan ainoa mahdollisuus on saada kaikki tiedot tuonne pysyvään rekisteriin samalla kun uutisiin pomppii kokoajan noita loukkaustapauksia (jotka varmasti antavat vääristävän kuvan)?

Mutta nyt on ihan helvetin sama vaikka maailmankaikkeus tuhoutuisi jos en asiaa selvitä enempää, nyt ei jaksa enää kiinnostaa. En todellakaan aijo viettää kesäpäivästä tuntia tietokoneella, varsinkaan selvitellessä loppuunpoltettujen suomalaisten lääkehuuruissa kirjoiteltuja tekstejä ja yrittää puhua niistä sivistyneesti täällä (no ei, jos jollekkin on käynyt oikesti noin niin en voisi itselle kuvitella mitään pahempaa mutta ei kai asiat vielä noin huonosti ole että ei ole varaa maksaa eläkkeitä, laittakaa privaa jos on omaa kokemusta, luen varmaa kerran kk spostin sielähän se näkyy). Taidan tehdä niinkuin viimmevuonna ja sanoa netin irti ja lahjoittaa koneeni jollekkin vähä-osaiselle kun en aijo koneella kesää istua (jos nyt on joku tällaisen stereotypisen opiskelijan alapuolella, jolla on mennyt palanu rahat harrastuksiin :D). Viimmeks sai hyvän mielen kun pääsin tietokoneesta (johon meni totaalisesti hermot) eroon ja vähän huonotuloisemman perheen lapset sai koneen. Tulee hyvä kesfiilis kun jää semmonen olo että tuli pelastettua ainakin muutaman pienen ihmisen kesä (en tiedä kyllä myivätkö sen sitten heti mutta kuitenkin:D), kannattaa kokeilla

On jäänyt kyllä semmonen paskanmaku suuhun kun olen noita asioita tässä nyt pari kk selvitellyt, että taidampa nyt tietokoneen hävityksen jälkeen nollata oman käyttöjärjestelmän ihan kunnolla. Jos sitä vetäis pitkästä aikaa pienen hiprakan päälle ja ettis jostai rajuimman mimmin mitä käsiinsä saa jos sais taas semmoset kyydit ettei tartte miettiä yleensä yhtään mitään loppuvuoteen

Vielä kerran kiitos vastanneille etteköhän saanu taas vähän maanpinnalle

Taidan tästä heittää pelkät shortsit ja raybanit päälle ja lähteä ettimään jotain kivoja, hyvännäköisiä vähäpukeisia suomalaisia tyttösiä ja muita aktiviteettejä (jos aikaa jää :D)

Kivaa kesää siis kaikille pakkotoistolaisille!

Sen kun jatkatte keskustelua, mutta minä liityn aiheuttamaan lisää kaaosta ja sekasortoa ehkä ensi vuoden puolella, älkää muistako pahalla, patteri kiittää ja kumartaa.

Tietysti tätä verkkoa ei käytetä kuin poikkeustilanteissa. Suurhälytykset, onnettomuudet jne. Pakkohan on olla jokin verkko millä saadaan tarvittaessa yhteys kaikkiin tärkeisiin viranomaisiin jos tarvitaan saada enemmän väkeä liikkeelle tmv. ja tietoa vaihdettua nopeasti ja niin, että verkko on myös salattu ulkopuoliselta käytöltä.
Kyllä sitä VIRVEä taidetaan käyttää pikkusen useemmin kun suurhälytysten aikoihin, mutta kuten Panda tuossa jo toteskin, niin ei se ole mikään kaikkien järjestelmien äiti josta viranomainen naputtelee kaiken mahdollisen tiedon kaikista mahdollisista viranomaisjärjestelmistä ruudulle. Ei tarvi olla huolissaan että konstaapeli Helsingistä kirjautuu virvekapulallaan Utsjoen terveyskeskuksen potilasjärjestelmiin lukemaan kenenkään harrastuksista.

Niin sitä vaan hämmästelin tuossa että miksi lääkäreiden,erikoislääkäreiden todistus työkyvyttömyydestä ja kaveriden/harrastusseuran todistus harrastuskyvyttömyydestä ei ole mitään painoarvoa, ei kai niitä voida kaikkia hukata monen vuoden ajan jos sen on suoraa sinne vienyt. Itse ajattelin niin että jos tällaista oikeesti tapahtuisi, niin ei siitä enää kukaan täysjärkisenä tule kertomaan.
Vaikea kuvitella tilannetta jossa Kela tarvitsee harrastuskavereiden todistuksia yhtään mistään. Kyllä sen lääkäri arvioi toimiiko selkä, jalka tai pää, ja jos lääkäri on sitä mieltä etten ole sokea, ei siihen kuvataidepiirin jäsenten todistukset sokeudesta oikein vaikuta. Toki tuo kaveri kertoi jo aiemmin toimittaneensa vaikka mitä Kelaan, mutta kertoi myös että sairaseläke olis jo aiemmin myönnetty, mutta hän ei sillon halunnu sinne jäädä. Totta kai jos sen jälkeen uudestaan hakee eläkettä täytyy toimittaa uusi lekurinlappu sen hetkisestä tilanteesta eikä vedota niihin lappuihin jotka sinne joskus toissa vuonna on toimittanut.

Kyllä sitä VIRVEä taidetaan käyttää pikkusen useemmin kun suurhälytysten aikoihin, mutta kuten Panda tuossa jo toteskin, niin ei se ole mikään kaikkien järjestelmien äiti josta viranomainen naputtelee kaiken mahdollisen tiedon kaikista mahdollisista viranomaisjärjestelmistä ruudulle. Ei tarvi olla huolissaan että konstaapeli Helsingistä kirjautuu virvekapulallaan Utsjoen terveyskeskuksen potilasjärjestelmiin lukemaan kenenkään harrastuksista.

Kaikki ennakkoilmoituksethan tulevat VIRVEÄ pitkin. Tuo suurhälytys nyt oli vain yksi esimerkki ja en tarkoittanutkaan, että olisi tietoteknisten järjestelmien välistä kommunikaatiota tuosta noin vaan. Vaan, että tietojen vaihtaminen onnistuu tuotakin kautta sujuvasti ja toimiipahan langat paremmin, kuin normaalia soneran verkkoa käyttämällä joka voisi jossain tilanteissa tukkiutua.

Kaikki ennakkoilmoituksethan tulevat VIRVEÄ pitkin. Tuo suurhälytys nyt oli vain yksi esimerkki ja en tarkoittanutkaan, että olisi tietoteknisten järjestelmien välistä kommunikaatiota tuosta noin vaan. Vaan, että tietojen vaihtaminen onnistuu tuotakin kautta sujuvasti ja toimiipahan langat paremmin, kuin normaalia soneran verkkoa käyttämällä joka voisi jossain tilanteissa tukkiutua.

Ei tule.Ymmärtäisin, että tarkoitat tilannetta, jossa sinua ollaan kuljettamassa potilaana ambulanssilla sairaalaan, johon nyt pitäisi sinusta sitten sitä ennakkoilmoitusta tehdä...
Alueellisia eroja voinee tästäkin löytyä, mutta parilla isommalla alueella joista kokemusta omaan, on ilmoitukset tehty ihan normaalia GSM-verkkoa käyttäen normaalilla GSM-puhelimella. Nykyisin osalla sairaaloista on toki mahdollisuus olla tietoisia kentän tapahtumista, mutta osa järjestelmistä mahdollistaa sen ilman huutelua suuntaan tai toiseen.
Ja virve-verkkoa tosiaankin käytetään ihan päivittäisessä elämässä, ilman että tarvitsee olla minkään kokoluokan onnettomuus tai poikkeustilanne päällä. Sitä paitsi, virve-verkko ei nyt varsinaisesti ole päässyt loistamaan suuremmissa tilanteissa, siitä esimerkkinä mm. viime vuoden lopulta Tapani-myrsky.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom