Potilastiedoista

Sain vähän infoa tuosta kelan jutusta mistä puhuin. Eli ilmeisesti http://www.overdrive.fi/forum/viewt...&start=0&sid=e62f236024ebf2b63601e136c4021d97 tuommonen keissi, kiertänyt automaailmaa jonkinverran. Kyllä toikin näyttää vähän siltä että ei niitä potilastietoja aina käytetä hirveen moraalisiin käyttötarkoituksiin, en ainakaan itse haluaisi/jaksaisi viimmeisillä voimilla tapella valtiota vastaan. Osaako joku vastata että mikä riittää Kelalle syyksi että he saavat potilastiedot? Ilmeisesti kaikki tiedot lähtee jos harrastuksetkin löydetään monen vuoden takaa, kuka tietoja valvoo sitten Kelan sisällä? En olisi ikinä kuullut että kukaan Kelassa olisi urkkinut tietoja. Johtuuko siis siitä että se mesta toimii muka sairaalaa paremmin vai vain siitä että sitä valvontaa ei todellakaan ole minkäänlaista? Jos Kelan työntekijät pääsee vapaasti käsiksi noihin potilastietoihin (vaikkapa jälkeenpäin ku ne on syystä tilattu), kyllä se ainakin minulle tarkoittaa että kuka tahansa ne näkee ja ne voisi postittaa vaikka iltalehdelle sen jälkeen

Kiitos kuitenkin vastauksista, on selventäny asiaa aikalailla, tuskin asialle saan mitään täydellistä selvitystä ikinä. Sen verran skeptinen olen etten vieläkään sano yhtään mitään ylimääräistä lekurille. Se riittää että tiedot edes pystyy käytännössä näkemään kuitenkin noin moni henkilö ja nuo poikkeustapaukset tuntuu olevan todella epäselviä eikä niin hirveen vedenpitäviä... Jos tuo ihmisen rehellisyyten perustuva järjestelmä oikeasti toimisi niin eihän noita potilastietojen loukkaustapauksia olisi noinkaan paljoa (jos kukaan ei muka niitä urki ja kaikki ovat rehelliisiä miten niitä voi edes vuotaa). On toki vain oma mielipide. Ihmisinä noita hoitohenkilökuntaan kuuluvia pidän joilla on hyviä ja huonoja päiviä ja joihin esim. alkoholikin vaikuttaa juuri samalla tavalla kuin muihinkin. Voihan ne intiimijutut tosiaan hoitaa vaikka yksityisellä tai vaikka sillä korkeakouluopiskelijoiden terveyspalvelulla sitten kun tästä kerkee niin vanhaksi että on oikeutettu siihen, luulisi ainakin vaikeuttavan

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Osaako joku vastata että mikä riittää Kelalle syyksi että he saavat potilastiedot?

Sinne lähtee ne tiedot, joiden perusteella jotain korvausta haet. Jos nyt lähdet hakemaan työkyvyttömyyseläkettä niin sen pohjalta VAADITAAN tiettyjä todistuksia, jotka sinun tulee toimittaa. Toinen reitti, jonka kautta tuo tieto on todennäköisesti edellä esittelemässäsi täysin uskon varassa olevassa tapauksessa, on vakuutusyhtiö. Vakuutusyhtiö ja Kela kyllä keskustelevat keskenään kun selvitetään työkyvyttömyyttä, korvausvelvollisuuksia jne. ja myös vakuutusyhtiölle pitää toimittaa selvityksiä jos haet sieltä korvauksia. Molemmilla tahoilla on myös käytössään ihan lääkäreitä näiden asioiden arvioimista ajatellen.

Jos olisit oikeasti skeptinen niin suhtautuisit noihin kaivamiisi linkkeihin ja kaverin kaverin kaverille tapahtuneisiin juttuihin vielä suuremmalla varauksella.

Osa lommoista on tullut vain vapaaottelussa ja nyrkkeilyssä ja vastaavassa

Ööööh... lienee mahdotonta sanoa, että ruhjeet & mustelmat ovat tulleet täyskontaktikamppailu-urheilusta, jos lääkäri alkaa jotain utelemaan? Itse ainakin olen useita kertoja todennut lääkärille reseptejä uusiessa, ettei urheiluja tervettä päivää näe, enkä siltikään ole päässyt vastaanotolta poliisisaattueessa poistumaan...

Ööööh... lienee mahdotonta sanoa, että ruhjeet & mustelmat ovat tulleet täyskontaktikamppailu-urheilusta, jos lääkäri alkaa jotain utelemaan? Itse ainakin olen useita kertoja todennut lääkärille reseptejä uusiessa, ettei urheiluja tervettä päivää näe, enkä siltikään ole päässyt vastaanotolta poliisisaattueessa poistumaan...
Sama hämmästely. Ekaa postia lukiessa mietin, että eikö nyt voi sanoa vaikka että harrastaa kamppailulajeja ja siinä tuli kääpään, jos se oikea syy on se että ne tuli liivimiesten perintäreissulla tms. Mutta ilmeisesti se kamppailulajiharrastus oli tässä se iso paha jota lääkäri ei saa tietää?

Tuossa tuli juuri yksi juttu ilmi autoharrastuksen parissa yhdessä kokoontumisessa (pari vkl sitten). Saman alan harrastaja kertoi jostain autoharrastajasta joka oli joutunut onnettumuuteen ja jolta oli terveys mennyt ihan ketuilleen. Hän oli sittemmin yrittänyt hakea eläkettä ja Kela oli evännyt sen harrastukseen nojaten. Kuulemma tämän vammautuneen henkilön pitäisi vielä pystyä työskentelemään autojen kanssa (mikä oli alunperin vain harrastus), vaikka ei pystynyt edes istumaan kivuttomassa asennossa tai edes avaamaan konepeltiä. Kela oli laittanut syyksi hylkäyskirjeessä juuri tuon harrastuksen. Eniten hämmästytti että mistä Kela oli saanut harrastuksen tietoonsa, mutta mies muisteli että oli joskus ohimennen maininnut lääkärille harrastuksesta, josta kela sen oli löytänyt. Ja valittaminen ei auta kun ketään ei vissiin kiinnosta. Juttu on kuulemma jossai foorumilla. Ja kysyinkin joltain lääkäriltä sähköpostilla että kela saa kyllä noita tietoja jonkinverran, en tiedä kuinka se on säädelty kun siihen kysymykseen ei enää vastattu
Oisko sulla linkkiä siihen foorumiin? Mun on oikeasti tosi vaikea uskoa että eläke olisi evätty kaverilta joka ei pysty edes istumaan kivuttomassa asennossa sillä perusteella että tämä harrastaa lajia X, jos samassa tilanteessa kyseistä lajia harrastamaton henkilö ois eläkkeen saanut. Tietysti eri asia jos eväykseen on vaikuttanut se, että vapaa-aikana pystyy vielä mainiosti harrastamaan aktiivisesti ja rassaamaan autoja, mutta työaikana ei pysty edes liikkumaan. Tuossakin tilanteessa se harrastus on varmaan katsottu perusteluksi sille, että hakemuksessa on pikkusen harhaanjohtavat tiedot, eikä se harrastus ole eväysperuste sinällään.

Olen mennyt sairalaan paikkaamaan itseäni vaikka mistä syystä ja eipä lääkäriä/hoitajia ole kiinnostanut muuta kuin paikata minut. Muutaman kerran on rystyset näkyneet lihan läpi, betonirauta käsivarresta läpi, rintalasta murtunut, nenä murtunut, sormia/varpaita murtunut, poralla sormestä läpi, viiltohaavoja ym...
Myös lääkkeitä on määrätty vaikka kuinka paljon eikä siellä luulla minua väärinkäyttäjäksi. mm (Diapam, Tramal, Panacod, Sirdalud, Norflex ym...)

Sama hämmästely. Ekaa postia lukiessa mietin, että eikö nyt voi sanoa vaikka että harrastaa kamppailulajeja ja siinä tuli kääpään, jos se oikea syy on se että ne tuli liivimiesten perintäreissulla tms. Mutta ilmeisesti se kamppailulajiharrastus oli tässä se iso paha jota lääkäri ei saa tietää?

Minä taas olin lukevinani rivienvälistä, että niitä kamppailulajeja olisi harrastettu muualla kuin kehässä ja siksi viranomaisten sekä tietojen vuotamisen pelko. :)

Minä taas olin lukevinani rivienvälistä, että niitä kamppailulajeja olisi harrastettu muualla kuin kehässä ja siksi viranomaisten sekä tietojen vuotamisen pelko. :)
Voi olla, mutta eiköhän lääkärille riitä kuitenkin ihan se tieto että mustelmat on tulleet kamppailulajiharrastuksesta, en usko että potilastietoihin tarvitaan harrastuspaikka, osallistujat ja järjestävä seura.

Oisko sulla linkkiä siihen foorumiin? Mun on oikeasti tosi vaikea uskoa että eläke olisi evätty kaverilta joka ei pysty edes istumaan kivuttomassa asennossa sillä perusteella että tämä harrastaa lajia X, jos samassa tilanteessa kyseistä lajia harrastamaton henkilö ois eläkkeen saanut. Tietysti eri asia jos eväykseen on vaikuttanut se, että vapaa-aikana pystyy vielä mainiosti harrastamaan aktiivisesti ja rassaamaan autoja, mutta työaikana ei pysty edes liikkumaan. Tuossakin tilanteessa se harrastus on varmaan katsottu perusteluksi sille, että hakemuksessa on pikkusen harhaanjohtavat tiedot, eikä se harrastus ole eväysperuste sinällään.
http://www.overdrive.fi/forum/viewt...&start=0&sid=e62f236024ebf2b63601e136c4021d97 tuossa, laittelinkin sen jo aiemmin. Yksi syy miksi en halua että potilastiedoissa on harrastuksia. En tiedä tarinaa tuon enempää enkä ole koko ketjua edes lukenut läpi, mutta jos tuonkin voisi kokonaan välttää sillä että ei sanoisi niitä harrastuksia niin säästyisi pienellä aika paljolta

Ymmärrän että tämä on nyt sun ristiretki tätä yhteiskunnan "epäkohtaa" vastaan, ja et luota tähän järjestelmään.. Mutta olisiko nyt vaan helpompi käydä siellä lekurissa ja jos kysyy niistä mustelmista niin vastaat vaan totuudenmukaisesti niin eiköhän homma ole siinä.. Tiedän kyllä että Kela osaa kaikki temput, ettei heidän tarvisi olla maksamassa, mutta noi sun linkit ovat varmasti todella harvinaisia.. Et nyt kuitenkaan käsittääkseni ole mitään työkyvyttömyyseläkettä ole tavoittelemassa..
Tai sit vaan jätät menemättä..

Ymmärrän että tämä on nyt sun ristiretki tätä yhteiskunnan "epäkohtaa" vastaan, ja et luota tähän järjestelmään.. Mutta olisiko nyt vaan helpompi käydä siellä lekurissa ja jos kysyy niistä mustelmista niin vastaat vaan totuudenmukaisesti niin eiköhän homma ole siinä.. Tiedän kyllä että Kela osaa kaikki temput, ettei heidän tarvisi olla maksamassa, mutta noi sun linkit ovat varmasti todella harvinaisia.. Et nyt kuitenkaan käsittääkseni ole mitään työkyvyttömyyseläkettä ole tavoittelemassa..
Tai sit vaan jätät menemättä..
Miten saan tään käyttäjätunnuksen pysymään pidemmin sisällä? Aina kun kirjoitan pitkän viestin ja lähetän niin tää on kirjannut tunnukset pois ja viesti menee hukkaan

Luotan kyllä järjestelmään. Jos tuota juttua lukee pidemmälle, niin ei toi ainut tapaus tainnut olla.

Pitää vissiin selvittää omaa tilannetta paremmin kun täällä on taas semmosta salapoliisiulua:
Eli en halua joutua lääkärissä semmoiseen tilanteeseen kroppani takia, mistä pääsee pois helpoiten sillä tavalla että kerron harrastukset, ettei käy kuin tuossa tarinassa. Potilastiedothan pysyy ikuisesti. En kuulu liivimiehiin, tehän olette elävä esimerkki jos jättää mustelmat selittämättä niin heti mulle laitettiin liivi päälle :D Haluan nuorena harrastaa ja kokea mahdollisimman paljon, enkä halua samalla kaivaa nyt jo semmosta kuoppaa mistä ei pääse enää pois tulevaisuudessa. Minulla on yks semmonen mielenkiintonen vaiva, että kroppani saattaa pamahtaa liikuntakyvyttömäksi milloin tahansa, tai sitten se saattaa kestää paremmin kuin kenenkään muun, 50-50 mahdollisuus. Siksi olen asian kanssa varpaisillaan. Auttaisi todella paljon jos joku osaisi selittää noita tarinoita minulle, mutta yksikään lääkäri ei ole suostunut ottamaan kantaa omalla nimellään niin vaihtoehdoksi jää vain nämä foorumit. En voi ajatella niinkään että jos muille käy noin niin minulle ei voi käydä ikinä niin. Ja mistäs sitä tietää paljon tuommoisia oikeasti tapahtuu, kun kohderyhmänä ovat nuo vammautuneet vanhemmat henkilöt, ei ne nettiin pysty kaikkea kirjoittamaan. En siis halua että minulle tehdään joskus noin, muuten on pitkälti ihan sama kuka noita mun potilastietoja lukee. En ole menossa lääkäriin hetkeen tai jäämässä eläkkeelle, mutta jos noinkin voi käydä edes todella pienellä todennäköisyydellä niin pakkohan näitä on jo ruveta pohtimaan

Eli olen siis ihan normaali 17 vuotias poika, joka ei vain tiedä kuinka järjestelmä toimii koska sitä ei missään selitetä. En ole katutappelija, moottopyöräjengin presidentti ja mafioso :D Toivottavaasti kaikki nyt ymmärsi, en osaa tuon paremmin selittää, pahoittelut siitä. Yritän vain epätoivoisesti etsiä faktoja että miten noin ei voi käytännössä käydä. Kirkkain päämääräni olisi että joku ammattilainen viitsisi käydä tuommoiset jutut läpi, ja selittää edes nimimerkin takaa että miksi ja miten noin voi käydä ja onko tarinoissa kaikki faktat, ja toivottavasti myös kumota kaikki nuo epämääräisimmät asiat. Ei nuorten edes kuuluisi tällaisia miettiä, missään tilanteessa. Virheitähän kaikki tekee mutta suurin osa noista ei ihan virheistä mene

Älä kirjota pitkiä sepustuksia selaimessa vaan jollain tekstieditorilla/toimistosovelluksella. Sit vaan copy/pasteat tekstin selaimeen.

En nyt lukenu koko alotuspostia ajatuksella mutta yksityisella käydessäni mulle lykättiin paperi missä kysyttiin että jos käyn jollain muulla saman raflan toimipisteella muualla suomessa, haluanko että myös ne näkee mitä mulla on siellä rekisterissä, siellä toimipisteessä missä silloin kävin. Jätin allekirjoittamatta paperin, jolloin ainakin teoriassa luulen että ne tiedot jäi ainoastaan siihen puljuun, sen lääkärin tietoon jolla kävin.

Eli en halua joutua lääkärissä semmoiseen tilanteeseen kroppani takia, mistä pääsee pois helpoiten sillä tavalla että kerron harrastukset, ettei käy kuin tuossa tarinassa. Potilastiedothan pysyy ikuisesti. ... Haluan nuorena harrastaa ja kokea mahdollisimman paljon, enkä halua samalla kaivaa nyt jo semmosta kuoppaa mistä ei pääse enää pois tulevaisuudessa.

Nyt en oikein ymmärrä. Mikäs se sellainen kuoppa on, jos menee lääkärille kertomaan harrastuksistaan?
Tuossa edelläolevassa kirjoituksessa oli syy sairauspäivärahan eväämiseen se, että miehen ammatti oli "papereitten mukaan" huolitsija. Ja että hän (muka) pystyi puuhastelemaan autojen parissa. Ei siinä siis mitenkään harrastus ollut thö syy, miksi päivärahaa ei tullut.

Kiinnostaisi kovasti tietää (ihan uteliaisuudesta), mikä se tällainen sairaus on

Minulla on yks semmonen mielenkiintonen vaiva, että kroppani saattaa pamahtaa liikuntakyvyttömäksi milloin tahansa, tai sitten se saattaa kestää paremmin kuin kenenkään muun, 50-50 mahdollisuus.
Kuulostaa aika jännältä.

Mutta siis joo. Potilastietojen katselusta jää yleensä jälki. Katselijoilla on vaitiolovelvollisuus. Terveydenhuollossa ei oletusarvoisesti olla kutsumassa poliiseja joka mustelmasta. (muuten joku poliisi saisi päivystää vallan jossain terkkarissa!) :D Jos noin arveluttaa tämä "järjestelmä", niin vaihtoehtona on lähteä hoidattamaan itseään muualle, esim. Viroon. ;)

T: kyynistynyt sairaanhoitaja

http://www.overdrive.fi/forum/viewt...&start=0&sid=e62f236024ebf2b63601e136c4021d97 tuossa, laittelinkin sen jo aiemmin. Yksi syy miksi en halua että potilastiedoissa on harrastuksia. En tiedä tarinaa tuon enempää enkä ole koko ketjua edes lukenut läpi, mutta jos tuonkin voisi kokonaan välttää sillä että ei sanoisi niitä harrastuksia niin säästyisi pienellä aika paljolta
Tuota... mä ehdotan että luet tuon ketjun kokonaan. Jopa sen luettuani uskallan luvata että kun sinä oot eläkkeenhakuiässä, sitä ei sulta evätä siksi että oot vuonna 2012 harrastanu kamppailulajeja ja tunnustanu sen lääkärille. Jos tällä viikolla haet eläkettä masennuksen vuoksi, niin sitten lääkäriä saattaa kiinnostaa jaksatko kuitenkin harrastaa normisti, koska sen tyyppiset kysymykset luultavasti masennusdiagnoosiin kuuluu.

Nyt en oikein ymmärrä. Mikäs se sellainen kuoppa on, jos menee lääkärille kertomaan harrastuksistaan?
Tuossa edelläolevassa kirjoituksessa oli syy sairauspäivärahan eväämiseen se, että miehen ammatti oli "papereitten mukaan" huolitsija. Ja että hän (muka) pystyi puuhastelemaan autojen parissa. Ei siinä siis mitenkään harrastus ollut thö syy, miksi päivärahaa ei tullut.

Kiinnostaisi kovasti tietää (ihan uteliaisuudesta), mikä se tällainen sairaus on

Kuulostaa aika jännältä.

Mutta siis joo. Potilastietojen katselusta jää yleensä jälki. Katselijoilla on vaitiolovelvollisuus. Terveydenhuollossa ei oletusarvoisesti olla kutsumassa poliiseja joka mustelmasta. (muuten joku poliisi saisi päivystää vallan jossain terkkarissa!) :D Jos noin arveluttaa tämä "järjestelmä", niin vaihtoehtona on lähteä hoidattamaan itseään muualle, esim. Viroon. ;)

T: kyynistynyt sairaanhoitaja
Kiitos hyvästä vastauksesta. En oikein ymmärrä täydellisesti (mikä on varmasti ymmärrettävää minunikäiselleni :D) noista eläköitymishommista, joten vielä jotain selvennystä kaipaisin.

Siis itse ymmärsin että koko soppa lähti liikkeelle siitä, että harrastuksesta saatiin jollain ilmeellä toimeentulo
Kuvio menee niin että ensin ollaan vuosi sairauspäivärahalla ja sitten eläkkeelle. Mä oon tuon vuoden ollut jo monta kertaa. Sitten eläke kaatunut muihin syihin.

Nyt mun eläke menee suoraan läpi tai noi pitää mut mut sairaalassa sairausäivärahalla niin kauan ja sitten lähetään yhdessä pomojen kanssa kelaan kunnes eläke selvä. Siis se olisi jo, mutta mä vaadin perusteluj miksi aikaismmat hakemukset hylättiin autoharrastukseen vedoten

Tuo teksti on sen verran sekavaa että en itse pääse oikein jyvälle, mutta kun kaikki viestit plaraa läpi niin kyllä minulle jää ainakin sellainen mielikuva että se harrastus on sielä alunperin vaikuttanut jotenkin tuohon eläkkeen saantiin. Termit vaan vatkaa aika paljon sairauspäivärahan ja eläkkeen välillä. Ymmärsin että monia hakemuksia eri asioista on hylätty juuri tuohon harrastukseen nojaten

KYKENETTE AUTOHARRASTUKSEN PUITTEISSA KORJAAMAAN JA LAITTAMAAN AUTOJA JA AJAMAAN KIIHDYTYSAJOKILPAILUISSA.
Miksi tuo on ylipäätään sitten mainittu tuossa kirjeessä? Kun tuosta otsikostakin nyt tulee sellainen mielikuva (Harrasteena Drag Race=Kela, ei eläkettä!) että juuri tuo harrastus on kumonnut eläkkeen/ ja sairauspäivärahan (ja siitä nyt jauhetaan koko ketjussa)? Oonko taas käsittänyt ihan väärin, kun siitä näyttää muutkin ketjussa puhuvan? Pitäisi lukea koko ketju läpi huolella ihan alusta loppuun mutta vaikka asiasta tajuisikin jotain niin ei sitä varmaan silti ymmärtäisi

Tuo tarina menisi varmaan ihan erilailla jos sen joku viranomainen selittäisi alusta loppuun

Joo, sanoin jo heti alussa että nämä mun käsitykset ovat todennäköisesti pielessä, mutta juuri sitä korjausta hain. Älkää pitäkö minään Suomi vastaisena moottoripyöräkerhon puheenjohtajana. Eli siis alaikäistenkään mustelmiin/lommoihin ei reagoida mitenkään kauhistuneena?

Eli siis alaikäistenkään mustelmiin/lommoihin ei reagoida mitenkään kauhistuneena?
Jos on perusteltu syy epäillä, että lapsen vanhemmat on vammat aiheuttaneet tai vanhempien välinpitämättömyys tms on myötävaikuttanut tilanteeseen (esim alaikäinen tulee humalassa päivystykseen, vaikka sitten piestynä) niin terveydenhuollon ammattihenkilö on velvollinen tekemään asiasta lastensuojeluilmoituksen. Muuten en usko, että asiasta mitään haloota nousee, ei noita päivystyksen hoitajia/lääkäreitä juuri kiinnosta mistä mustelmat ovat tulleet, muuten kuin hoidollisessa mielessä. Jos joku 17v kolli tulee päivystykseen piestynä ja kertoo olleensa tappelussa, niin ei tuosta mitään meteliä nosteta tai poliisia kutsuta paikalle. Korkeintaan kehotetaan asianomistajaa itse tekemään asiasta rikosilmoitus jos parhaaksi katsoo.

Kuitenkin vakavissa tapauksissa (törkeät pahoinpitelyt, puukotukset, ampumiset ym) saatetaan asia poliisin tietoon saattaa ja sairaalan ulkopuolella tapahtuvissa ensihoitotilanteissa hätäkeskus lähettää tapahtumapaikalle käytännössä aina poliisipartion turvaamaan ensihoidon toimintaa ja selvittämään tilannetta.

Potilastietoja ei koskaan saa luovuttaa hoitolaitoksesta toiseen tai ulkopuolisille tahoille (esim vakuutusyhtiöt) ilman potilaan kirjallista suostumusta.

Tuo tarina menisi varmaan ihan erilailla jos sen joku viranomainen selittäisi alusta loppuun

Suomalaisten virkamiesten kommentoinnit on mitä on. Kelan tyyli perustella asioita erinäisllä hylkäys syillä tuli liiankin tutuksi 3 kk aikana, jona aikana olin osa-aika työllisenä 8h viikossa yöaikaan. Tein kaiken mitä pyysivät, senttiäkään ei tullut rahaa koko aikana milloin mistäkin syystä. Kun löysin itselleni töitä, tippui rahat tilille heti kun kävin ilmottamassa asiasta. Meinas mielenterveys loppua siihen tappeluun. Viimeisen vuokran kun silloin maksoin, jäi tilille 3 euroa eikä mitään hajua jatkosta :jahas:

Tämä siis off-topiccina, jos meinaa kelalta selvityksiä hakea :D

Kiitos hyvästä vastauksesta. En oikein ymmärrä täydellisesti (mikä on varmasti ymmärrettävää minunikäiselleni :D) noista eläköitymishommista, joten vielä jotain selvennystä kaipaisin.

Siis itse ymmärsin että koko soppa lähti liikkeelle siitä, että harrastuksesta saatiin jollain ilmeellä toimeentulo
...
Joo, sanoin jo heti alussa että nämä mun käsitykset ovat todennäköisesti pielessä, mutta juuri sitä korjausta hain. Älkää pitäkö minään Suomi vastaisena moottoripyöräkerhon puheenjohtajana. Eli siis alaikäistenkään mustelmiin/lommoihin ei reagoida mitenkään kauhistuneena?

Käsitin, että homma menee jotakuinkin näin. Esimerkki: Työskentelet esim. mekaanikkona/minälie ja haet sairaseläkettä työkyvyttömyyden johdosta. Kela saa selville, että harrastat autourheilua, johon liittyy autojen ajaminen ja korjaaminen. Kela evää eläkkeen, koska katsoo sinun olevan kykeneväinen mekaanikon työhön. Perusteluina Kela käyttää harrastustasi, jossa teet samoja asioita kuin työssäsi.

Miten saan tään käyttäjätunnuksen pysymään pidemmin sisällä? Aina kun kirjoitan pitkän viestin ja lähetän niin tää on kirjannut tunnukset pois ja viesti menee hukkaan

Sisäänkirjautumisen yhteydessä on sellainen pieni boksi, johon voit pistää ruksin jolloin se pitää sinut koko ajan kirjautuneena. Muuten sinun pitää olla aktiivinen tai foorumi kirjaa sinut ulos tietyn ajan kuluessa. Kirjoitustilassa olo ei ole aktiivista käyttöä, joten siksi tipahdat kun sepustat pitkää tekstiä.

Tuo teksti on sen verran sekavaa että en itse pääse oikein jyvälle, mutta kun kaikki viestit plaraa läpi niin kyllä minulle jää ainakin sellainen mielikuva että se harrastus on sielä alunperin vaikuttanut jotenkin tuohon eläkkeen saantiin. Termit vaan vatkaa aika paljon sairauspäivärahan ja eläkkeen välillä. Ymmärsin että monia hakemuksia eri asioista on hylätty juuri tuohon harrastukseen nojaten.

Siellä puhutaan sekaisin sairauspäivärahasta ja työkyvyttömyyseläkkeestä siksi, että ennen eläkkeelle siirtämistä henkilö on vuoden sairauspäivärahan piirissä jos se työkyky vaikka palautuisikin. Koska Kela on aina hylännyt hakemukset ja katsonut miehen työkykyiseksi, on homma lähtenyt uudelleen alusta.

Miksi tuo on ylipäätään sitten mainittu tuossa kirjeessä? Kun tuosta otsikostakin nyt tulee sellainen mielikuva (Harrasteena Drag Race=Kela, ei eläkettä!) että juuri tuo harrastus on kumonnut eläkkeen/ ja sairauspäivärahan (ja siitä nyt jauhetaan koko ketjussa)? Oonko taas käsittänyt ihan väärin, kun siitä näyttää muutkin ketjussa puhuvan? Pitäisi lukea koko ketju läpi huolella ihan alusta loppuun mutta vaikka asiasta tajuisikin jotain niin ei sitä varmaan silti ymmärtäisi

Mies on toiminut huolitsijana ja nyt hakemuksessaan vetoaa vammoihinsa ja niiden johdosta kyvyttömyyteen hoitaa työtään. Kuitenkin hän on samalla kykenevä suoriutumaan työtään vastaavista harrastuksista. 1+1 = 2 eli mies tekee kyllä vapaa-ajalla samaa hommaa kuin mitä hän väittää olevansa kykenemätön tekemään töissä. Hakemus hylätään, koska näyttöä työkyvyttömyydestä ei ole.

Eli oletetaan että 4 vuoden päästä kun olen 21, niin minulla on ainakin yksi oma firma jonka lisäksi käyn yliopistossa/olen töissä. Harrastan vapaa-ottelua ammattitasolla, tämän lisäksi potilastiedoissa on merkitty harrastuksina ainakin tuo vapaaottelu, nyrkkeily, kuntosali, ammattitason rakentaminen ja autojen korjaus/rassaus/rakentaminen. Tällöin aikapommi kroppani räjähtää täysin työkyvyttömäksi harrastuksista riippumatta. Tarina on juuri sama kuin tuo linkittämäni kirjoittajan, ja vielä ehkä pahempi, mutta minulta ei voi silti evätä eläkettä tai sairaspäivärahaa, vaikka se on kaikesta päätellen tehty tuolta mieheltä? Miksi siis minulle ei näin voi käydä? Olenko ymmärtynyt ihan kaiken ihan väärin?

Kuulin siis ekan kerran tuosta kun pyörittiin jossai jenkkikruisingeissa, eikä sekään jätkä ihan töhöltä näyttänyt. Nuo vanhan liiton jenkkiharrastajat tuntee aika hyvin toisensa

Pandakarhu, eli siis jos mies todellakin on niin huonossa kunnossa kuin foorumilta ilmenee ja harrastuskavereita on uskominen, niin se pääsyy on siis se harrastus? Eli olisiko tuota ruljanssia ikinä syntynyt jos kela ei olisi ollut tietoinen harrastuksesta? Pitäisi melkein lähteä hesaa kohti ja käydä katsomassa kyseistä herraa, sais oikeesti varmuuden tähän

Haluan vielä korostaa että en halua mustamaalata mitään meidän järjestelmiä, haluan vaan tehdä varmaksi että en joudu joskus sitten yksin ja puollustuskyvyttömänä tuohon moneen vuoden taisteluun

Älkää hermostuko, mun on vaan pakko alkaa selvittää näitä mahdollista pahaa päivää varten vaikken haluaisi asiaa miettiä. Voi olla ettei niin ikinä käy mutten voi sitä pois sulkea

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom