Viitisen vuotta sitten Mangini veti klinikan kulttuurikeskus Gloriassa. Yleisöstä joku pyysi Mikeä vetämään blastbeatia niin nopeasti kuin mahdollista. Pääsi muistaakseni tempoon 340. Klinikan jälkeen pisti silmään n.12-vuotiaiden poikien fanitus Manginia kohtaan.
Ymmärrän toki että pojille rumpaliuden mitta oli blassen tai
vuoroiskurollin nopeus, mutta itse arvostan kyllä hieman muutakin rumpalissa. Ja veikkaan että niin arvostavat Dream Theaterin pojatkin.
Joo, ymmärrän kyllä, että tämä on se juttu, josta mies helposti muistetaan, mutta onhan miehen arsenaalissa nyt paljon muutakin kuin nopea blast beatti tai vuoroiskurolli.
Kirjoitin "perusteknisesti hyvä", koska mielestäni Manginin tekniikasta osa -jopa valtaosa- on sellaista jolla ei ole edes Dream Theaterin kaltaisessa osin hyvinkin itsetarkoituksellisessa kikkailussa ole juuri mitään käyttöä. Jos katsoit edelliseen viestiini linkittämät videot, niin saanet käsityksen siitä mikä on mielestäni hyvää ja musikaalista teknistä osaamista.
Tekniikka on varmaan tässä yhteydessä väärä sana. Uskon, että Mangini soittaa melkein mitä vaan siinä missä kuka tahansa muukin. Ehkä kyse on enemmän sen tyylistä, ja minkälaisia juttuja se tykkää soittaa. Olet oikeassa siinä, että sen jutut hajaantuu aika paljon mainittuun "kolisteluun", jota kuulee mm. Vain levyillä, ja sitten hyvin suoraan ja pelkistettyyn rock- ja hevimeininkiin, jota taas kuulee vaikkapa Annihilatorilla ja Extremellä, mutta en näe syytä sille, miksi se ei voisi muovata soittoaan DT:nkin menoon sopivaksi.
Huomautettakoon tässä välissä, että en mä itsekään sitä ensimmäisenä ole Dream Theateriin rumpupallille työntämässä. Mangini on teknisesti mun mittapuullani helvetin tiukka, mutta sit on vielä kaverit ihan erikseen, jotka vetää mun korvaani maukkaampia juttuja. Vaikka nyt Hoglan (lähinnä SYL:n levyt) ja Gavin Harrison (yleisemmin).
Manginin soittoa olen kuullut Steve Vain levyillä, Annihilatorilla sekä hajanaisia YouTube-pätkiä. Jos koet löytäneesi kappaleen jossa Mangini soittaa hyvin ja kauniisti, niin toki olen halukas sen kuulemaan.
Hyvin, esim. tässä (ainakin käsityöskentelyn osalta):
Kauniisti? En osaa näin äkkiseltään mieltää, mitä on kaunis rumpujen soitto. Ihan siis piruilematta.
edit. Unohdin LaBrien soolon Elements Of Persuasionin (2005). Siinä Mangini muistaakseni veti hyviä juttuja. Tsekkaa se. Pitäs itsekin kuunnella pitkästä aikaa.