Poppakonsteja issiakseen?

Kaksi ja puoli viikkoa ollut nyt alaselkä jumissa eikä loppua näy. Kävin toissapäivänä lekurissa, mutta lekuri (btw somali, hieman hoono soomi, kommunikointi hieman kangerteli) määräsi vain Voltaren-geeliä, yhtä tyhjän kanssa. Tulipahan vaan mieleen, että josko kokemuksia omaavilla olisi jotain konsteja joiden ovat huomanneet auttavan. Venytellä olen yrittänyt ja nyt taipuukin jo paljon paremmin, mutta kipu pysyy vakiona. Tekisi mieli jo taas salille...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle on joskus tuommoseen vaivaan neuvottu seuraavanlainen poppakonsti:

Kovalle lattialle selälle maate ja ottaa polvet rintaan tai niin lähelle ku saa ja pitää niitä siinä käsillä esim. sääristä ja nostaa päätään lattiasta polvia kohti. Eli tarkotus saada selkä kaarelle. Sitte kevyesti keinutella siinä, mitenkä nyt tuntuu että kärsii sitä tehdä.

Mikään opinnut taho ei tätä oo neuvonu, että on jotain kansanperinnettä tms. Joten mitään takuita ei ole, mutta oon jumeihin joskus kokeillu, ja jotaki helpotusta saanu aikaan.

Olen itse juuri toipumassa iskias-vaivasta, joka on kestänyt pian kaksi viikkoa.
Huomasin että minulle auttoivat kävelylenkit, vatsalihasten pitkäkestoiset ns. staattiset pidot, ja erilaiset lantiontyönnöt.. vaikka emäntään.

Iskias on sitten niin kivulias, että en enää leiki alaselän kustannuksella. Säteili alaselästä pakaraan ja sieltä jalkaterään asti. Venyttely, hieronta, osteopaatti ja staattiset pidot kuuluvat jatkossa ohjelmaan vakituisesti.

Relaksantteja on tullut rouskittua 60 kpl 2 vkon aikana (Norgesic, Sirdalud) ja päälle Voltaren Rapideja kourallisia. Lääkkeistä ei juuri apua, vaan vaivaan auttoivat em. jutut.

Tsemppiä kuntoutukseen.

Nyt kun tässä on tullut tiiviisti venyteltyä niin oon huomannut sen kyllä jeesaavan. Just äsken meni lattialla istuma-asennossa ja jalat yhdessä pää polviin. Selkä tuntuu aika hyvältä juuri nyt. Mutta tiedän, että aamulla kun herään niin se on taas ihan jumissa. Mutta kyllä se pikkuhiljaa rupee aukeamaan. Seuraavan kerran kun menee vastaavalla tavalla jumiin niin täytyy suunnistaa heti kärkeen tollaseen fysioterapia-juttuun. Näyttää olevan ihan lähellä meitä yksi.

Itselläni ei ole onneksi enempää kokemusta issiaksesta, joka oikeasti lienee lonkanseudun hermojen puristustila joka säteilee pirullisesti pitkin ruumista (kts esim http://www.tohtori.fi/laakarikirja/ , sieltä iskias),

vaan fasettilukosta (selkärangan alaosan nivelten mekaanisesta yhteentarttumisesta) on, erittäin kivulias sekin,

suosittelen lääkärihoitoon tukeutumista, ja (kuten itse tein) kiropraktikolle, tai vähemmissä vaivoissa naprapaatille menemistä. Kyllä kannattaa, oikeasti (voin suositella kiropraktikkoani Hgissä, jos tarpeen),

eli kipulääkkeet (eikä oikein lepokaan) eivät mielestäni auta iskiaksen kaltaiseen mekaaniseen vaivaan - mutta puukkoonkaan ei kannata lähteä heti turvautumaan, raaempi "jumppa" eli fysioterapia, naprapaatit, kiropraktikot heti käyttöön.

Yhdyn aiempiin kommentteihin..ite oon fysioterapeutti ja tekisin niin et akuuttivaiheessa nimenomaan OMT-fysioterapeutille/ hyvälle kiropraktikolle ja jos vaivat jatkuu niin tietty perusteellinen tutkimus esim. fysiatrin tekemänä vois olla hyvä juttu...että vaivojen syy selviää, jotta voidaan suunnitella oikea jatkohoito. Jos selkä jumittaa toistuvasti tai kipu kestää esim. yli kk, niin lääkitys ja lepo ei oo riittävä ratkaisu mun mielestä.

Itse olen myös juuri toipumassa selkävaivoista, ei tarvittu ku huolimattomasti tehty maastaveto jossa alaselän jännitys pääsi löysäämään ja avot! petipotilaaksi jouduin.
Kipu ei ollu selkärangassa vaan oikealla puolella, tavallaan lonkan yläpuolella.
Muutaman päivän kärvistelin ja menin sitten yhden vanhan punttijermun hoitoon joka saikin paikat kuntoon (jo toinen kerta minulle).
Analyysi oli että suoliluu oli menny pois paikoiltaan, sen näki siitä että toinen jalka oli toista pitempi.
Sitten ei muuta kun kaveri jalasta vetämään ja se heppu paino oikealla hetkellä sitä kohtaa missä se kipu oli ja hups, johan pystyi taas kävelemään kunnolla, nyt muutaman päivän jälkeen alkaa jo särky ja jomotuskin olla kadoksissa.
Lääkärit ei kuulemma ota mitään kantaa tämmöisiin hoitoihin mutta ainakin minä olen alkanut tulla sille kannalle että on olemassa myös toinen totuus :worship:

Issias iski itsellenikin aika pahasti pari kuukautta sitten, lääkäri määräsi Sirdaludia, Burana 600:sta kuurin ja fysioterapiaa tms. Meni ohi ihan lääkkeillä ja nopsasti vaikka kivulias vaiva olikin.

Kävin uudemman kerran lekurissa. Kyseessä ei olekaan iskias vaan noidannuoli. Noidannuoli kylläkin kehittyy helposti iskiakseksi, mutta ei ainakaan vielä meikäläisellä. Sain Norflex-nimistä lihasrelaksanttia ja Voltaren Rapidia särkylääkkeeksi. Jos näillä ei nyt lähde niin sitten täytyy kyllä mennä naprapaatille tai fysioterapeutille. Katsotaan...

Täytyy hilata tätä threadia taas ylös, sillä itselläni yllätti tiistaina alaselkäkipu joka on vain yltynyt päivä päivältä. Eli alaselästä (vasemalta puolelta) säteilee kipua vasempaan pakaraan sekä vasempaan jalkaan. Meillä oli maanantaina salibandyn treenimatsi ja ilmeisesti matsin aikana on tapahtunut jotain. Itse en tosin huomannut ottelun tiimellyksessä, että olisin saanut iskuja etc. Nyt kun hieman selailin sivuja missä näitä samoja oireita on lueteltu niin kyse lienee iskiaksesta tai noidannuolesta. Kuinka kauan tässä kannattaa odotella, että painuu lääkärin vastaanotolle ja onko toiveita, että kipu hellittää pelkällä levolla jos kyseessä on jompi kumpi edellämainituista vaivoista? Burana 600:t eivät tunnu auttavan kovin tehokkaasti eli jotain apua tässä pitäisi saada

the m sanoi:
Nyt kun hieman selailin sivuja missä näitä samoja oireita on lueteltu niin kyse lienee iskiaksesta tai noidannuolesta. Kuinka kauan tässä kannattaa odotella, että painuu lääkärin vastaanotolle ja onko toiveita, että kipu hellittää pelkällä levolla jos kyseessä on jompi kumpi edellämainituista vaivoista?

Selässä oli viime keväänä ns. noidannuoli. Kaikki kumartaminen sattui perkeleesti, samoin ei kärsinyt tehdä mitään selän kiertoliikkeitä. Sängystä nouseminen kesti minuutteja kun ei voinut rullata normaalisti istuvaan asentoon.

Oli lähellä että tilaan ajan lääkärille. Kipu meni kuitenkin ohi parissa viikossa eikä selkä ole oireillut sen jälkeen.

Tää koko vaiva sai muuten alkunsa niin pienestä jutusta kuin huonekalun nostaminen huonosta asennosta. Menee vähän samaan sarjaan kuin legendaarinen "selkään sattui kun nostin lattialle pudonnutta kuulakärkikynää". On se perhanan herkkä kapistus tuo selkä.

protsku sanoi:
Tää koko vaiva sai muuten alkunsa niin pienestä jutusta kuin huonekalun nostaminen huonosta asennosta. Menee vähän samaan sarjaan kuin legendaarinen "selkään sattui kun nostin lattialle pudonnutta kuulakärkikynää". On se perhanan herkkä kapistus tuo selkä.

Noidannuoli on kyllä suoraan anuksesta. Oma ennätys on helvetin moinen noidannuoli kengän nauhoja sitoessa, kesti pari viikkoa toipuminen.

Iskias kyllä tulee buranastakin läpi mut leikkaa se edes terävimmän kärjen pois :(

Lääkärissähän sitä kannattaisi käydä varmistamassa diagnoosi vaikka toi kuulostaakin normaalilta noidannuolelta eli alaselän lihaksen venähdykseltä/revähdykseltä/tjsp. Varsinkin kun kipu ja jumitus tuli pahana vasta kun lihakset jäähtyivät.

edit:

Milloin lääkäriin?

-Sinulla on tunnottomuutta alavartalon alueella.
-Sinulla on virtsan karkailua, virtsaamisvaikeuksia tai ummetusta.
-Jalka tai jalkaterä menee veltoksi.
-Sinulla on kuumetta selkäkivun yhteydessä.
-Sinulla on voimakas alaselkäkipu tai kipu jatkuu yli kaksi viikkoa.

Mulla autto toho vaivaa naprapaatti tai joku vastaava. Se hiero jotain hermosydeemii ja väänteli vähäsen, sattu niin perkeleest mut hävispä vaivat. :rock: Täst on varmaan puolisen vuotta aikaa.

JSmith sanoi:
Iskias kyllä tulee buranastakin läpi mut leikkaa se edes terävimmän kärjen pois :(

Lääkärissähän sitä kannattaisi käydä varmistamassa diagnoosi vaikka toi kuulostaakin normaalilta noidannuolelta eli alaselän lihaksen venähdykseltä/revähdykseltä/tjsp. Varsinkin kun kipu ja jumitus tuli pahana vasta kun lihakset jäähtyivät.

Aivan, eli buranasta ei tosiaan ole kummoista apua. Suihkussa käydessäkin tuntuu peseytyminenkin aika ilkeältä :( Kipu tosiaan tuli vasta seuraavana aamuna eli onko näin, että iskias jämähtää ja tuntuu samantien, kun selässä menee jotain rikki? Kaipa sitä voisi käydä Diacorissa näyttämässä, kun tuon käynnin saa tuupattua työterveyshoidon piikkiin. Toipumisesta viikonloppuun mennessä lienee turha uneksia? Olisi silloin salibandyn sarjamatsi tiedossa, joka jää nyt ilmeisesti väliin

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom