Polvivikaa pukkaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cereal
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkos porukalla kokemusta tämmöisestä polvivaivasta kun, esim. kyykystä nousee ylös niin tuntuu kuin lumpioon pistettäisiin neulalla.
Samoten polvesta kuuluu aika paljon riks raks poks ääniä..luin t-nationin patella injury palstaa ja siinä oli hyvin pitkälti samoja hoitokeinoja mitä olen itse käyttänyt. Hieroja arveli, että istukka voi olla rispaantunut ja tähystyksessä se voidaan putsata helposti. Tuumasin että katotaan ny miten se tuosta ärtyy.
Itse olen veikannut tulehdusta/rasitusvammaa.
Levossa ihan ok mutta kävellessä joskus tuntuu pientä kipua ja samoten jos koittaa jalkoja reenata. Venyttelyn olen kyllä huolehtinut.
Luin tuossa muutamia polvivaiva threadejä, mutta vastausta en löytänyt tähän hätään.
Pittääkö tässä nyt rinta/hauis pelleksi ruveta? :D

E:sanamuotojen korjailua

Polvessa istukka? Mitäköhän tarkoitat (hieroja tarkoitti) tällä?

Vähän samantapaisia oireita itsellänikin. Juuri tuo polvien naksuminen ja pistävä kipu noustessa, ainakin jos jalkakyykkyä tekee.

Itse olin sen verran idiootti, että ajattelin sen olevan vain juuri ylirasittumista ja että paranee ajan kanssa. Nyt sain vasta raahattua itseni magneettikuvauksiin ja hajallahan polvi oli oikeen kunnolla. Eli pari vuotta ihmettelin tekemättä sen kummempaa polvelle, ku "normaali eläminen" oli kuitenkin ihan tuskatonta, eli ei kävellessä tuntunut ja muutenkin oli vaivaton.

Kannattaa vaan käydä kuvauttamassa ja tarkistaa asia. Tyyristä hommaahan se on jos ykstyiselle menee (noin 600€). Mutta kannattaa yrittää esim. työpaikan tai vakuutusyhtiön kautta saada lähete.

... Ja saapahan hyvän tekosyyn vetää RHP-treeniä :thumbs:

itellä polvessa pistävää kipua ja yksi syy on patelan alla olevassa rustossa sijaitseva reikä.

Ittellä sellanen homma,että heinäkuun viimenen päivä salibandyreeneissä napsahti polvi.Täydestä vauhdista äkkipysäys,polven lievä vääntyminen ja polven ulkosivussa tuntui selvä napsahdus.No,reenit olivatkin sitten siinä ja jäitä laitoin välittömästi sekä jalka koholle tietenkin...no,siinä sitten puolisen tuntia kökötin kentän sivussa ja veskari (terveydenhoitaja ammatiltaan) käski verrytellä jalkaa että se vertyisi hieman.Jalka ei tuntunut mitenkään älyttömän pahalta vaikkei sitä täydellisesti saanutkaan suoraan tai koukkuun...illalla polvi turposi hieman ja kävelystä ei meinannut tulla oikein mitään.
Katsoin viisaimmaksi käydä muutaman päivän päästä työterveydessä ja lääkäri punktoikin polven.Nesteeseen (21ml) oli sekoittuneena verta,eikä kortisooniakaan siis annettu.
Aika kului,eikä polvi tuntunut omalta,se meinasi mennä alta vähän väliä ja kaamea napsunta jokaisella "ääriliikkeellä".Kipukohtaa oli vaikea määritellä sillä välistä tuntui kierukoiden kohdalta,polvilumpion yläosasta ja toisaalta taas polvitaipeesta.Reeneissä yritin ottaa muutamia juoksuaskelia,mutta eihän siitä mitään tullut.
Päätin kääntyä yksityisen puoleen...hän ei väännellessään polvea voinut olla varma mistä kiikasti ja pistikin tähystysjonoon...Aikaa kului eivätkä kivut helpottaneet,varsinkin portaiden kävely sattui ehkä eniten eikä kävely-tai pyörälenkkejäkään kivuitta voinut tehdä...päätinkin siis mennä samaisen lääkärin juttusille nopeuttaakseni tähystystä,vieläkään lääkäri ei osannut sanoa muutakuin,että eturistisiteessä ei ainakaan ole mitää.Se oli huojentavin uutinen.
Noh,eilen vihdoin pääsin tähystykseen ja olin helpottunut asiasta.En sitten tiedä olenko helpottunut siitä,ettei polvesta löytynyt mitään,plicaa vähän leikkoivat varmuuden vuoksi,mutta muuten polvi oli puhdas...En saanut lääkäriltä minkäänlaista palautetta mikä minulla nyt sitten on vikana.Tietysti vaikea arvioida onko polvi kunnossa vai ei,koska ei sitä vielä uskalla mitenkään kokeilla...
Mutta,jos sama kipu jatkuu,niin missä ihmeessä voi olla vika?Olen kohtuullisen hämmentynyt ettei mitään muka löytynyt!

Jos rusto/jänteet on hajalla niin se on pitkäkestosta :D Itelläkin on ja kyykky, prässi ja useimmat muut jalkaliikkeet oon jättäny pois..

Ensimmäiseksi suosittelen lääkärillä tai ihan ortopedilla käyntiä (ellet ole jo niin tehnyt, ymmärsin tekstistäsi, ettet ole).

Omat oireeni kuulostavat melko samanlaisilta. Pääsin tällä viikolla vihdoin polvieni takia ortopedille, ja hän totesi, että polvissani on synnynnäinen ja suhteellisen yleinen vamma: koukistettaessa ja suoristettaessa polvea lumpio ei mene normaalia ja suoraa "uraa" pitkin, vaan kiertää sivulta. Tämä on myös aiheuttanut kulumaa rustoissa, mikä aiheuttaa rutinaa ja raksumista polvissa (minulla siis molemmat polvet hajalla). Vaiva on kuntoutettavissa treenaamalla etureisiä ja etenkin sisempää reisilihasta, joka kiinnittyy polvilumpioon ja hyvässä kunnossa ollessaan vetää sen kulkemaan suoraa uraa pitkin. Hän sanoi myös, että saan treenata suhteellisen normaalisti ja oman kivuntunteen mukaan, mutta juoksemista hän ei suositellut.

Mene siis ihmeessä lekurille ja ota selvää, mikä polveasi vaivaa. Omassa tapauksessani tilannetta auttoi huomattavasti jo tieto siitä, mikä on vialla.

Itellä ollu samaa vikaa ku triidin alottajalla. Eli polvesta suoraan lumpion päältä pistää niin prkleesti välillä. Toisinaan kipu on sellanen, ettei huvita mennä kyykkyy, välillä voi vetää koviakin jalkareenejä. Vedin kuukauden kuurin glukosamiinia(1500mg/vrk) ja ainakin juoksunaikaiseen kipuun se auttoi. Mutta nyt ku taas särkee, ni alotan uuden kuurin.

Ryder: -Tiesithän että glukosamiinin teho on parhaimmillaan lievän ja keskivaikean nivelrikon hoidossa. Ennaltaehkäisyyn tai muiden vaivojen hoitoon se ei juurikaan sovi, ainakaan tämän hetkisen tietämyksen mukaan. Ja nivelrikon hoidossakin tuo annostus on sulla oikea, mutta tuossa kuukaudessa tuo vaikutus vasta on alkamaisillaan. Suositus olisi että 3kk on ja 3kk off.

"Vedin kuukauden kuurin glukosamiinia(1500mg/vrk) ja ainakin juoksunaikaiseen kipuun se auttoi. Mutta nyt ku taas särkee, ni alotan uuden kuurin."

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jees, näin olen kuullut, että ensisijaisesti nivelrikkoisille. Ja todellakin toivon, et mulla ei ole sellasta. Viimeks tosiaa kuuri loppu kuukautee, nyt on 3 kk:n setti menos. Kuulemma vaikutus alkaa yli 40pv kuureilla. Eli mun ei olis pitäny sen mukaa huomata mitää apua kivuissa. Mut mielestäni "rahina" ja kivut väheni kyllä selvästi, ku olin kolme viikkoa popsinu tabuja.

Nytpä alkoi ihmetyttään kun toisinaan polvi rutisee enää vähäsen ja toisinaan ei ollenkaan ja kipua ei enää tule kyykystä ylös noustessa, vaan joskus polvi kipuilee lumpion yläpuolelta ihan vaikka levossa, kävellessä tms eli kipu vaihtoi paikkaa :eek:

Minä ihmettelen.

Puoskarin tykö menen kyllä jos tämä tästä huonompaan suuntaan muuttuu.

Kyykkäystä olen nyt harrastellut ihan pumppi versiona, pitkää sarjaa ja venytellyt enempi..saattaapi olla jotain vaikutusta silläkin.
Katsastelen mihin suuntaan homma kääntyy.

Itellä on ihan sama juttu. rutisee ja pistää kyykyssä ja joskus kävelyssä. kävin urheilulääkärillä ja sano et joku jänteiden kiertymä ja jotaki mainitsi kierukasta. leikkaukseen ois ilmeisesti lähettävä. sano että sillä se paranis

polvet ilmeisesti täälläkin paskana. rutinaa ei kuulu mutta kun nouset/istut tms. niin aina naksuu. kipua on ollut harvemmin mutta nyt kun olen hitusen nostanut treenivolyymea jaloille niin polvet on kipeät, ei lihakset. eli taitaa mennä reeni vähän väärään kohtaan, heh.

enivei, ikävä vaiva ja jos joku jonkin poppakonstin keksii niin olemma kiitollisia. kun tuo rintahauispelle-osasto ei sille oikeen kiinnosta...

no nii nyt on molemmat polvet tähystetty! toisessa polvessa kierrukka paskana ja jännekiertymä/tulehdus, toisessa rasitusvamman jälkeinen tauti eli oli tullut jotain ylimääräistä jännekudosta tai vastaavaa joka leikattiin pois. samalla lääkäri totesti hyppääjänpolvet.

4viikkoa panacodia ja 800 buranaa. 3päivää kyynärsauvoja, sitten voi ruveta kävelemään, 10 päivän päästä saa ruveta jo taivuttelemaan ja jumppaamaan jalkoja selälteen maaten ilmassa.
5viikon päästä sais ruveta kyykkäämään jos kykenee.

no nii nyt on molemmat polvet tähystetty! toisessa polvessa kierrukka paskana ja jännekiertymä/tulehdus, toisessa rasitusvamman jälkeinen tauti eli oli tullut jotain ylimääräistä jännekudosta tai vastaavaa joka leikattiin pois. samalla lääkäri totesti hyppääjänpolvet.

4viikkoa panacodia ja 800 buranaa. 3päivää kyynärsauvoja, sitten voi ruveta kävelemään, 10 päivän päästä saa ruveta jo taivuttelemaan ja jumppaamaan jalkoja selälteen maaten ilmassa.
5viikon päästä sais ruveta kyykkäämään jos kykenee.

Mitä helvettiä, 4vko panacodia? Jätkähän on täysin kahvilla sitten kuukauden:D Mulla tuli ainakin panacodista aikamoinen pöhnä.

Yksityisellähän minäkin... mutta jösses?! Itse sain vain jotain 20 kpl panacodia + jotain pikkuburanaa ja polvi sentäs vedettiin kokonaan auki + kaikki muu kiva kaupan päälle. Tuolla lääkityksellä kyllä erittäin todennäköisesti juokset jo tänä päivänä kuin hirvi...hirvittää.

kyllä mullaki toinen polvi avattiin ku sieltä piti poistaa ylimääräistä rustoa ja kudosta sekä irto luunpalanen. 3päivää kävelin 2 kepillä ja 5päivää 1 kepillä. nyt oon talsinu ihan normaalisti ilman keppejä, mutta eihän noi polvet vielä taivu ihan normaalisti. ja korokkeille nousu vaikeeta.

No niin, nyt on edetty asiassa sen verran että diagnosoin ihan ite oireeni lääkäri/sairaala sivuja kahlaamalla, tiistaina menen puhuttamaan fysioterapeuttia ja siitä sitten toivottavasti tähystykseen.
Omat oireeni viittaavat vahvasti kondromalasiaan, http://www.mehilainen.fi/dynamic/fin/index.php?module=Sport&func=vaiva&location=alaraaja&ID=45 elikkä jonkinsortin polvilumpion rustonpehmentymä jutskaan.
Yksityiselle kun ei ole vara työttömällä mennä niin piti sitten pidemmän kautta kierrättää. Eteenpäin hitaasti mutta varmasti.

Back
Ylös Bottom