Polvivikaa pukkaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cereal
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
joo vasen polvi ainaki uudestaan leikkaukseen, epäilevät että uudestaa polvikierrukka revenny. kuulemma tyypillistä urheileville.

No niin. Kaiken eestaas ravaamisen ja hölmöilyn jälkeen menin ortopedin puheille ja hänkin päätyi kondromalasia lopputulokseen.
Tohtori mainitsi, että tässä tapauksessa (kondromalasia) ei tähystys ole ensisijainen hoitomuoto ja määräsi glukosamiinia ja käski reenata kevyillä painoilla pitkää sarjaa. Reiden ojennusta ja vaakaprässiä on sitten pari viikkoa jauhettu. Polvet ei näistä kipuile ja kunhan tuo glukosamiini alkaa potkimaan (toivottavasti :D) niin voisi alkaa hieman lisäämään painoja.

Olen lukenut polvi vaivoista olevia posteja päivä tolkulla täältä ja tämä thread tuntuu olevan ehkä lähimpänä minun vaivaani.

Minulla on molemmissa polvissa sellainen ongelma, että ne eivät ikään kuin synkkaa ojennus liikkeissä, eli kun polvea koukistaa ja tunnustelee polvea niin ei tunnu mitään outoa, mutta kun polven ojentaa niin polvi naksahtaa ja mikäli ojennuksen tekee hitaasti niin lumpiossa tuntuu sellainen muljahdus.
Oire esiintyy sekä rasituksessa, että ilman. Kyykystä noustessa muljahdus tuntuu loppuvaiheessa n.30 asteen kulmassa.
Toisinaan kyykkyä pystyy tekemään jopa ilman kipua, kun polvien liikeradat pitää todella tarkasti nipussa, mutta yleensä kipua esiintyy lumpion ylä- ja alapuolella.
Juoksu, hyppiminen ja alamäkien kävely ovat pahimmat kivun aiheuttajat ja lisäksi pitkät kävelylenkit vievät polvista ikäänkuin tukevuuden.
Varsinaista tapaturmaa johon voisin oireet yhdistää ei ole tapahtunut.

Ongelmasta olen kärsinyt jo pitkään, mutta täällä maailman laidalla ei terveyskeskuksesta saa pyynnöistä huolimatta muuta kuin sairaslomaa ja se ei levon ja Buranan kanssa ole auttanut. Lisäksi minulla ei ole ainakaan muutamaan kuukauteen varaa mihinkään yksityiseen terveydenhuoltoon.

Mikäli jollain olisi vinkkejä, "nettidiagnoosia" tai muuten vain ohjeita niin kiitollisena kuuntelen.

Täällä kipu polven ulkosyrjällä

Itsekin kokeilen jos pakkikselta löytyisi kyvykkäitä keittiöortopedeja, ihan ammattimaisetkin toki kelpaavat.

Oma polvivaivani tuntuu hölkätessä polven ulkosyrjällä, eli melko lailla keskellä polven sivustaa. Vaiva ilmeni uusien, tuliterien lenkkitossujen myötä, joilla olen nyt juossut neljä lenkkiä ja kahdella viimeisimmällä polvi on kipeytynyt. Sinänsä tossut tuntuvat hyviltä jaloissa ja niillä on todella hyvä juosta, mutta epäilen, että vaiva liittyy silti jotenkin niihin.

Kipukohta löytyy siis polven ulkosyrjästä, jossa tuntuu polvea koukistettaessa, kun jänteet(?) liikkuvat luuta vasten ja tämä tekee kipeää. Juostessa jalat eivät koukistu kovin paljoa, mutta jostain ne polvet silti kipeytyvät. Aiemmilla, yli 10 vuotta käytössä olleilla kengilläkään ei enää viitsisi juosta kun ne hajoavat kohta alle. Mikä neuvoksi?

Ei viitsisi vielä antaa periksi uusien kenkien kanssa, kun tuntuvat muuten niin hyviltä jaloissa. Mahtaisikohan jalka tottua uusiin popoihin pidemmän päälle, jos kiskoisi vaan Buranaa huuleen ja kävisi totuttamassa jalkansa "lapsi kylmään veteen" -meiningillä.. (okei, ei kuulosta ehkä fiksuimmalta vaihtoehdolta). Kyykätessä salilla tai muuten liikkuessa, esim. mailapeleissä polvi ei oireile millään tavoin. Jos jollain on näkemyksiä, niin arvostan suuresti.

kellopeli: -Etsippä tietoa hakusanoilla juoksijan polvi ja/tai iliotibiaalisyndrooma. Voi tuo nimitys vaihdella lähteestä riippuen tuolle ongelmalle.

TK1983: -Rusto- tai kierukkavauriot nyt ensimmäisinä tulisi nuista oireista mieleen. Etsippä nuista tietoa ja katsele tuleeko tuttuja tuntemuksia vastaan.

Itsellä täsmälleen saman tyyppistä vaivaa tähystettiin polvi tuos reilu kuukaus sitten.. Nivelpinnan kulumia ja sit aikapaljon ylimääräistä tavaraa oli niveles.. Seurausta pitempi aikaisesta lihasmassan vajauksesta.. Muilla ongelmia tuon treenaamisen kans.. Nyt treenaus taas sujuu eikä polvi hirveästi arkea vaivaa.. Mutta edelleen painitaan lihasmassa ongelman kanssa eikä tää jatkuva fysioterapeutin vaihtuminen oo asiaa helpottanut.. Tälle viikolle nykyinen fysioterapeutti kehoitti siirtymään sisäreiden vahvistamiseksi puhtaasti ojennus liikkeisiin.. Jotka edellinen fysioterapeutti kielsi totaalisesti 4kk sitten.. Tähän asti ojennukset ovat olleet tuskallisia ja sitä ne ovat vieläkin nivelen hyppiessä eikä ongelma helpota lainkaan laitteilla ojennuksia tehtäessä..

Samoin polvet poksuu, kun kyykkää. Mutta ei oikeastaan onneksi koske häiritsee vaan. Myös jalkakoukistuksessa maaten ala-asentoon vietäessä toinen polvi naksahtaa tai muljahtaa ilkeästi. :( Ojennusliikkeissä ei ongelmia. Kannattaiskohan itekkin käydä näyttämässä polvia?

Elikkä kun ylös tai alas mennään vaikka esim kyykyssä niin aina vihloo ja ilman polvisiteitä hirvee rutina ja pauke ja ennen kuin aloin polvisiteitä käyttämään niin sattu kävellessäkin... nyt on ruvennut siteitten kanssa vähän helpottamaan, oliskohan järkee vielä hetki ootella ja kattoo jos se vaan menis ohi kun siteitä käyttelee?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Täällä kans yksi polvivammainen, tosin kumpikin polvi aika hajalla. Muistelen, että vaivat olis alkaneet pikkuhiljaa yli vuosi sitten ja pahentuneet vähitellen.

Eli polvessa ei päälle päin näy mitään erikoista eikä myöskään kipeää paikkaa ole. Kipu tuntuu siis jossain polven sisällä, sisäsyrjän puolella.

Kipua ilmenee esim. eilen kun koitin koiran kanssa käydä lenkillä, aina kun jalka osui maahan. En sitten pystynyt juoksemaan kuin muutaman sata metriä kivun vuoksi, ja vielä nytkin kumpaakin polvea pakottaa juoksemisesta.
Myöskin jos joudun polviltani työskentelemään, (kirvesmies) on ylösnouseminen, etenkin jalan oikaiseminen tuskaista. Yleensä tällaisen jälkeen polvia pakottaa loppu päivän. Nykyään ei tietokoneen ääressä istumisen jälkeenkään jalkoja tahdo saada suoristettua kunnolla.

Polvi ei naksu eikä poksu suoristettaessa. Missä vika???

mulla naksuu polvi noustessa syvästä kyykystä, kuuluu monta naksua peräkkäin.. ei oo kipua missään mutta eihän tällänen kauhee naksutus oo normaalia 16 vuotiaalle?

Minulla jo helmikuussa tavallisessa kyykkyhypyssä omalla painolla tuntui yhtäkkiä ylös ponkaistessani tylppää kipua oikean polven ulommalla syrjällä. En edes täysillä ponkaissut, olipahan vain rentoa pomppimista raskaan maven päälle. Illalla polvi juukelin kipeä, myös seuraavana iltana. Keskiviikkona kävin työterveyslääkärillä. Taivutteli, kyseli ja totesi vain että venähdys, lepoa, niin toipuu. Kävelyn salli. No, olen kohtuudella kävellyt, ei tykkää, kävin Israelin matkallakin, jossa käveltiin. Välillä on ihan kivuton, mutta täyskoukistusta ei siedä eikä syväkyykkyä. Eipä tarvitsekaan niitä tehdä, mutta paikallaan olosta kipeytyy: autosta tai muuten pitkään istuttuani ylös noustessa särkee niin vietävästi. Yön makuuasennosta tykkää, mutta pitäähän immeisen liikkua.

Back
Ylös Bottom