polvivamma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja diego34
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nyt vituttaa ja ankarasti. Viime torstaina hajos vasen polvi, kotona vielä. Lekurissa epäiltiin sivu siteen revähdystä. Aika kipeetä on tehny:itku:
Kipulääkkeitten voimalla on menty etiäpäin.

N. 2 vuotta sitten alunperin tää sama polvi hajos melk samalla tavalla. Sillon epäiltiin kierukka vammaa, mut se jäi vaan epäilyn asteelle. Ois pitäny ultrata, mut ei ollu sillon varaa.
Sillon en vielä ees puntannu. Punttauksen aloin joskus 05 syksyllä. Polvi on kestäny aika hyvin prässit ja muut ojennukset, nyt kerran syksyllä tein reiden ojennuksia laitteessa, kesken sarjan tuntu sellanen jännä muljahdus vasemman polven sisä sivulla. Mitään kipua ei tuntunu, vaan sellane jännä tunne.

Mitenkähän kreatiini kuuri vaikuttaa. Paranemiseen tai oisko edesauttanu vamman syntyä, kun sehän kerää nestettä kehoon.

Lekuri määräs sali kiellon, mut kai sitä voi treenata yläkroppaa suht normaalisti.

Melko sekavaa tekstiä ja vielä nOObilta,:nolo: :david: mut kommentoikaa samassa tilanteessa olevat ja muutenkin mielipiteitä.

Vastaan sit itelleni keskenäni,heh.

Aika nopeesti kivut helpotti pilleri-kombolla ja sauvoista luovuin viime viikolla, samoin lääkkeistä.

Tänään kävin polven takia kontrolli käynnillä lekurissa. Ekaks totesi et mul on yliojentuvat polvet, molemmat. Pitää googlettaa toi ite. Kuvat katottiin, niissä ei ollu lekurin mielestä vikaa... paitsi joku outo 1/2 cm "piste". Spekuloi sitä suonen pääksi tai joku muu.
Kuitenkin lähettää mut kirurgin pakeille, saa nähä mitä tuleman pitää.

Sain ohjeita käyttää polveeni kivun rajoissa, sain luvan myös varovaiseen treeniin. On jo aikakin, vasen reisi näyttää jo pienemmältä.

Ja kuulemma joku tuki olis hyvä. Tänään kattelin paikallisessa prismassa neopreenisiä (lue,halvimpia):) ,kai ne jotain auttais. N.15€ ne halvimmat, seuraavat tais olla jo 40. Merkkiä en kyl muista, vaikutti kyl asiallisilta.
Mikä olis hyvä side mulle.

Tää polvi on kyl aika varottava, en voi oikeen luottaa siihen jokapäiväisessä olemisessa. Ehkä jo ens vkol pääsis tai kerkeis alottaa varovaisen treenauksen.
Päivä kerraan mennään etiäpäin.

Itselläni sama , sivusiteen repeämä. Älä hommaa halpaa tukea, niillä ei tee mitään ja luot itsellesi vain turhan turvallisuuden tunteen. Hommaa kerralla kunnollinen vakuutuksen piikkiin, vuokraa tai osta jostain käytettynä. Hyvät todella kalliita, mutta sen arvoisia. Myös tuolla "kivun rajoissa" treenaamisella vammautat polven uudestaan , jos siis teet sen ilman kunnon ortoosia (tukea). Tasapainolauta on erittäin hyödyllinen apuväline kuntoutukseen, suosittelen (ja urheilulääkärikin suosittelee) Eli lautaa, tuen kanssa kevyttä kyykkyä ja jännityksiä niin ei pääse lihakset surkastumaan, ja tietenkin malttia. Eiköhän noilla pääse eteenpäin. Paranemisia :thumbs:

Heitänpä tähän jatkoksi oman kysymyksen, kun ei viitti uutta threadia tehdä.

Eli luokkasin vasemman polveni jotenkin tänään sulkapalloa pelatessa. Polvi ei mielestäni vääntynyt tms mitenkään vaan yhtäkkiä normaalissa pelitilanteessa tunsin lievää kipua pari senttiä polvilumpion alapuolella. Kipukohta ei ole aivan polven/jalan keskellä vaan pari senttiä keskikohdasta sisäänpäin.

Ajattelin, että joku siellä vaan hieman nipistää ja jatkoin pelaamista. Seuraavan pallon aikana tuntui edelleen lievää pistävää kipua ja lopetin pelaamisen siihen. Taivuttelin ja kääntelin jalkaa varovasti ja kipua tuntui jalkaa koukistaessa, mutta esim. kyykkyyn meneminen ja nouseminen ei aiheuttanut mitään kipua. Polvi ei turvonnut mitenkään ja kipukin katosi 5 minuutissa.

Loppupäivän ajan jalka on tuntunut normaalilta ja kipua ei ole ilmennyt missään vaiheessa. Tässä illalla olen taas käännellyt ja väännellyt jalkaa eikä kipua tunnu missään asennossa. Osaako joku heittää arviota mistä oikein on kyse? Mikä voi aiheuttaa tämänkaltaisen kivun, joka katoaa melkein samantien jälkiä jättämättä? Ylihuomenna olisi punttipäivä, mutta uskaltaako tässä lähteä mitään tekemään?

Ja kuulemma joku tuki olis hyvä. Tänään kattelin paikallisessa prismassa neopreenisiä (lue,halvimpia) ,kai ne jotain auttais. N.15€ ne halvimmat, seuraavat tais olla jo 40. Merkkiä en kyl muista, vaikutti kyl asiallisilta.

Ei lääkäri antanut mitää tarkempia koordinaatteja tuista? Kun ei joka tuki ihan mihin tahansa vaivaan käy. Kuten tuossa toisessa topikissa vuodatin, niin oon ite käyttäny nyt melko pitkään tukia, sellaisia jotka pitävät polvilumpiota paikallaan ettei muljahtelisi sivuille (mullakin yliojentuvat polvet) ja oon ihan kiltisti pulittanu niistä 80e/tuki (rehbandia, instrusta, molempiin jalkoihin). Tuo nyt vaan on sellainen asia, mistä en itse viitsinyt tinkiä senttiäkään kun homma on vaivannut pahasti. Tosin salilla ja lenkillä en käytä noita tukia lainkaan, ne ovat lähinnä sulkapalloa ja koripalloa varten, missä tulee niitä äkkitilanteita. Kyllähän nuo neopreenituetkin sitä jalkaa tukevoittavat, ja salitreenissä voi olla ihan riittävä, mutta jotenkin olen käsittänyt että niiden päätarkoitus olisi pitää se jalka lämpimänä suoritusten välilläkin.

ihan kiva ku joku on jotain vastannukkin. en tarkota minään vittuiluna.
tosiaan otin ite asiaks sen tuki asian lekurilla. mut se vaan jäi niin et kyl se hyvä olis.
pitää huom kysellä saikun apuväline yksiköstä jos sielt sais, tai paikalliselta respectalta. ilman tukee en kyl uskalla treenata yhtään, ehkä just jotain tasapainolautaa vois kokeilla. treenaus intoa kyl olis, paljonkin. tuntuu et takapakkia tulee koko kroppaan, nyyh.
jospa huom kerkeis ja pääsis tasapainoilemaan ja treenaamaan yläkroppaa.

Oliko se sivuside vamma nyt oikeasti todettu vai epäilikö lääkäri sitä?

Outoa jos sivuside menee reidenojennus laitteessa. Lihasten lisäksi se rasittaa lähinnä patellaa ja nivelpintoja.
Toisaalta jos sivuside esim.katkeaa kokonaan niin hoitona 6-8vko liikuntaa tuen kanssa ääri asentoja vältellen ja sitten vaan reisilihas jumppaa. Sivuside juurtuu normaalisti takaisin paikalleen,joskus voi vetäytyä jolloin se pitää tietysti niitata uudestaan kiinni.

Äläkä vaan mene siihen tasapainolaudalle ennenkuin polvesi on stabiili. Jos side on tosiaan revennut niin horjuminen jalan varassa ei ainakaan auta!

Kyl siinä lääkärintodistus lapussa oli määrittelemätön polvivamma s89.9 l.sin. Piti melko varmana sivuside vammaa, tutki ja väänteli polvee. Ei ollu eturistisiteestä eikä kierukasta kyse. Punktioneste oli kirkasta kans.

JEE!! sain tänään tuen polveeni, saikun apuvälinekeskukselta. :) Onnimanni kait merkiltään. On tosi tukeva ja tiukka, kuitenkin varpaissa on tuntoa vielä:)
Teinpä sit pihassa gymstick treenin, kyykkyä, pohje nousua ja takareisiä. Tuntu ihan hyvältä polvi. Yliojennus on varottava tarkasti.
Huomenna on kyl vakaa aikomus tehä salilla suht normi yläkropan treeni.
Meilenkiinnolla oottelen ortopedille pääsyä, mitä se sanoo polvesta ja ylleensä yliojennuksesta.
Nyt taas vaihteeks hyvä mieli ku sai treenattua.

Kyl siinä lääkärintodistus lapussa oli määrittelemätön polvivamma s89.9 l.sin. Piti melko varmana sivuside vammaa, tutki ja väänteli polvee. Ei ollu eturistisiteestä eikä kierukasta kyse. Punktioneste oli kirkasta kans.

JEE!! sain tänään tuen polveeni, saikun apuvälinekeskukselta. :) Onnimanni kait merkiltään. On tosi tukeva ja tiukka, kuitenkin varpaissa on tuntoa vielä:)
Teinpä sit pihassa gymstick treenin, kyykkyä, pohje nousua ja takareisiä. Tuntu ihan hyvältä polvi. Yliojennus on varottava tarkasti.
Huomenna on kyl vakaa aikomus tehä salilla suht normi yläkropan treeni.
Meilenkiinnolla oottelen ortopedille pääsyä, mitä se sanoo polvesta ja ylleensä yliojennuksesta.
Nyt taas vaihteeks hyvä mieli ku sai treenattua.

edittiä: tuki on rehband merkiltään, lainalapussa luki jtn onnimannista:david: heti sitä luulemaan merkiks.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
minulla on vasemmasta polvesta revenny kierukat irti, eturistiside revenny irti. ja tällä hetkellä on korjattu polvea mitä on pystytty... kierukat sieltä on poistettu ja eturistiside on laitettu uusi. Nyt sielä lääkäri totesi että on kulmat sielä.. ja toi polvi on aika kipee.. mitä liikeitä ois sellasia joilla sais lihas massaa ympärille.. ettei kipeytyisi niin helpolla....???

Andyz: eipä sullakaan ole helppoa. tsemppiä kovasti!
Oon vähä jäävi neuvoo liikkeissä, itekkin NooB. Jotain kyykkyä, tasapainolautaa ehkä.

Tänään sen tein, olin salilla. Piiitkästä aikaa. Oli taas treenin jälk tuttu euforinen tunne ja käsissä pumppi päällä.
Polvi kesti hyvin jalkaosuuden treenissä, kyykkyä pelkällä tangolla smithissä, lähentäjiä ja pohkeet istuen. Tuki oli tietty paikallaan. Joutuu varmaan hommaa samanlaisen laina ajan jälk.
Kyllä tämä tästä etenee. toivottavasti

AARGH!

Päivitys nostoa. Viime perjantaina olin ortopedin juttusilla, kyseli ja tutki ja väänteli polvea. Tuli siihen tulokseen et vika on eturistisiteessä. Esitteli vaihtoehot, magneettikuvaus tai tähystys em. toteamiseks.
Valitsin sit magneettikuvan ja sitä saa oottaaaaa....
Sentään sain kehuja reisilihoistani, kuulemma paljon auttanu tässä ja kannattais treenata lissää. Oli ihan jees fiilis siitä.:rock:

No, eilen oltiin perheen kans uimassa ja sillä reissulla taas polvi keleen kipeeks:(
Istuin vaan lasten altaan pohjalla risti istunnassa ja rupesin kurottamaan palloa.
Siinä sit tuli jonkunlainen vääntö/kiertoliike polveen ja armoton kipu päälle, pääsin sentään altaasta pois.
Illalla sit arvauskeskukseen hakee vemppaa. Ei paljoo herunu:( .

Mulla oli näennäisesti polvi "kunnossa" ennen eilistä, olin käyny salillakin treenaa koko kropan treeniä 2 krt/vko.

Nyt taas tulee taukoa:itku: Just kun luulin et taas treenataan, ni ei. Olin ostanu jopa arginiiniä.:rock:
Aikamoista myllytystä, kroppa reistaa, irtisanottu ja vielä "perhehelvetti":) .

Elämä on..

Ongelmaa

Yllättäen mullakin polvivammat palasi. Kerkesin viikon juoksemaan säännöllistä lenkkiä kunnes tuo polvi alkoi vaivaamaan. Minulta on pariin otteeseen murtunut samaisesta polvi. Kumminkin jalka on ollut vaivaton pari vuotta. Nyt oikean polven vasemmallla puolella nivelessä alkoi juoksulenkillä tuntumaan kipua. Kumminkin kipu helpotti kun hetken käveli ja kotiakkin pystyi huoletta juoksemaan. Kotona venyttelin huolella. Tästä pari tuntia eteenpäin ja portaiden nousu alkoi tuntumaan tuskaiselta. Sopivasti taitaa polvea niin vihlaisee.. Samanlaisia tuntemuksia kuin kuntoutuksen alkuvaiheessa. Kumminkin tuntuu että kivut hellittävät välistä. Mutta paikalleen ei voi jäädä. Ilmeisesti turvotus pitää kivun loitolla? Ainakin näin oli jalan kuntoutus vaiheessa. Pitäisiköhän tuon takia vaivautua lääkärille. Olen kahdesti käynyt lenkillä tuon vamman jälkeen eikä juokseminen ole tuntunut pahalta. Kipua tuntui ainoastaan kun polvi pääsi taittumaan sisäänpäin kertaalleen lenkin aikana. Tulipas tästäkin sekava teksi kokonaisuus mutta toivottavasti joku tuohon jotain rakentavaa keksii.

minulla on vasemmasta polvesta revenny kierukat irti, eturistiside revenny irti. ja tällä hetkellä on korjattu polvea mitä on pystytty... kierukat sieltä on poistettu ja eturistiside on laitettu uusi. Nyt sielä lääkäri totesi että on kulmat sielä.. ja toi polvi on aika kipee.. mitä liikeitä ois sellasia joilla sais lihas massaa ympärille.. ettei kipeytyisi niin helpolla....???
Kyllä tuohon ihan ne vanhat tutut jalkaliikkeet käyvät kuin ehjänkin polven treenaamiseen. Tietystí kivun rajoissa/rauhallisesti pienemmillä painoilla ja pidemmillä sarjoilla aloittaen. Mutta...minkäs teet. Massaa, voimaa, kyyneliä ja buranaahan tämä elämä on "nimim. kulumaa ja uusia osia minullakin."

Back
Ylös Bottom