Polvikipuja...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naksu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!

Olen tässä harkinnut lekurilla käyntiä, mutta ajattelin ensin hiukan tiedustella, jos kellään muulla olisi ollut vastaavaa ongelmaa (siis en heti viitsisi roposiani tuhlata lääkärillä ;)). Elikkä lenkit on käynyt hiukan vaikeiksi ja samoin kyykkytreenit.

Polvi kipeytyy siis sellaisella tavalla, että määrätyssä kulmassa tuntuu vihlovaa kipua pari senttiä polvilumpion alta (siinä on sellainen pieni muhkura luussa). Tuo paikka löytyy siis kun istuu, ja polvi on 90 asteen kulmassa, noin samalta korkeudelta kun reiden koukistaja alaosa. Tuota muhkuraa kun painaa säären sisäpuolelta, niin siihen sattuu. Ongelma on kummassakin jalassa ja sitä on jatkunut jo 1½kk.

Kipu on sen verran paha, että esim. vessanpöntölle ei voi istua ottamatta kädellä vastaan, koska tuossa määrätyssä kulmassa katoaa polvista voimat ja sitä lösähtää vauhdilla alas. Myös seisomaannousu tuolilta ilman käsien apua on todella kivuliasta, siis istumaannousun alussa.

Kellään tietoa mistä vois olla kyse. Mitä mahdolliset hoidot maksavat riippuen siitä mistä on kysymys? Mitkä lääkärit hoitavat hommat hyvin (pk-seudulla)? Kuulemani mukaan ainakin Diacorilla on osaavat ortopedit, mutta kukkarokin hiukan rajoittaa. ;) Sitä voisi tietysti ilmoittautua tenniskisoihin ja väittää, että polvi hajosi siellä. Sitten kilpailulisenssin vakuutuksella käydä lekurilla ja syyllistyä vakuutuspetokseen...

Moi,

Muutama kysymys:

- Oletko loukannut polvet jossain tilanteessa vai
ovatko kipeytyneet "itsestään?"

- Tuottaako rappusten kävely alas/ylöspäin kipuja?

- Ovatko polvet paisuneet?

Noi sun kertomat asiat viittaa hieman ns. hyppääjän polveen,
joka itseltäni leikattiin 2 vuotta sitten.

Tuo kipu on pikkuhiljaa kehittynyt. Pahaksi se tuli yhdellä leirillä, jossa tuli liikuttua noin 6-8h päivässä 3 päivän ajan. Ennen tuota olin kyllä kärsinyt satunnaisista polvikivuista lenkin jälkeen, mutta tuon jälkeen kipua oli aina lenkin tai minkä tahansa muun jalkoja kuormittavan liikuntasetin jälkeen.

Muuta:
- Ulospäin ei näy mitään
- Kävely portaissa tai mäessä sattuu

Originally posted by Wildemar
Mielestäni on toi myös on tosiaan basic rasituspohjasta särkyä, huilia vaan!

samaa mieltä. pari kuukautta oot rasittamatta jalkojas niin ne kivut kyllä lähtee. voithan venytellä kunnolla jalkojas ja jos tuntuu että venyy hyvin niin etsi joku saliohjaaja käsiis ja kysy siltä joitakin erikoisvenytyksiä joilla saa venytettyä jaloista semmoisia pikkulihaksia joita ei muuten saa venytettyä niin siitäkin saattaa olla apua. myös hieroja voi poistaa ylimääräisiä kovettumia jaloistas jotka saattaa kanssa aiheuttaa tuommoista kipua. uiminen olisi varmaan hyvä vaihtoehto lenkin sijaan jos jalkoihin sattuu todella noin paljon ja sekin on kuitenkin rentouttavaa hommaa pidemmän päälle. Sanon vaan että älä turhaan mene ainakaan mihinkään kalliisiin kuvauksiin kun tuossa on selvästi rasitusvamma - itselläni on kokemusta. mulla meni vaan 4 kk palautua tuommoisesta polvikivusta koska satuin aina välillä "testaamaan" polven kuntoa.

Mielestäni on toi myös on tosiaan basic rasituspohjasta särkyä, huilia vaan!

Voipi olla joo,mutta jos se levollakaan mene pois niin epäilen
kyllä tuota hyppääjän polvea.
Itsellänikään polvi ei pahemmin paisunut ja kipua
tuntui juuri tuossa polvilumpion alapuolella
ns. patellajänteessä.

Hyppääjänpolvi tulee,kun jänne on revenny ja siihen on tullut
arpikudosta (siinä on sellainen pieni muhkura jänteessä)

Aluksi lääkäri suositteli lepoa,mutta kun sekään ei auttanut
niin sain lähetteen ultraäänikuvaukseen.
Siitä seurasi leikkaus eli avattiin jänne ja otettiin arpikudos
pois.

Olikos sulla Onepack niin, että jos lepäsit niin kipu hellitti reippaasti? Itselläni on niin, että jos olen viikon käymättä lenkillä, niin se kipu katoaa aika hyvin, mutta se kyllä tuntuu aina (tosin lievänä) siinä samassa paikassa kun istuu alas tai nousee tuolilta seisomaan. Sitten yhden lenkin jälkeen en pysty taaskaan nousemaan seisomaan tuolilta, koska kipu on yksinkertaisesti liian kova. Pisin tauko minkä olen pitänyt on 2 vkoa. Tuon 2 vkon tauon jälkeen päätin lähteä lenkille, koska kipua ei enää vaikuttanut olevan, mutta heti lenkiltä tultua oli kipu taas yhtä paha kuin aikaisemmin...

Toinen kysymys olisi, että tuntuiko sulla tuo ongelma lenkin aikana? Mulla tuo ei häiritse lenkkeilyä kovinkaan pahasti, koska polvi ottaa vastaan painoa sellaisessa kulmassa, jossa kipua ei niinkään huomaa. Pientä arkuutta lenkin aikanakin tuntuu, mutta sitten kun tulee takas kotiin ja pitäisi tuolille istua, niin tekisi mieli huutaa.

Juuri näin naksu!
Eli kipu hellitti parin päivän päästä urheilusuorituksesta,
muttei kuitenkaan ihan kokonaan.
Sitten kun alkoi tekeen jotain niin se kipeytyi aluksi,mutta polven
hieman lämmettyä kipua ei ollut paljon.
Urheilusuorituksen jälkeen kipu taas palasi pahana ja seuraava
päivä oli taas tuskaa.
Kyllä noi sun tuntemukset viittaa hyppääjän polveen,
mutta lääkäri kun en ole, niin kannattais tutkituttaa sen.

Originally posted by naksu
Polvi kipeytyy siis sellaisella tavalla, että määrätyssä kulmassa tuntuu vihlovaa kipua pari senttiä polvilumpion alta (siinä on sellainen pieni muhkura luussa). Tuo paikka löytyy siis kun istuu, ja polvi on 90 asteen kulmassa, noin samalta korkeudelta kun reiden koukistaja alaosa. Tuota muhkuraa kun painaa säären sisäpuolelta, niin siihen sattuu. Ongelma on kummassakin jalassa ja sitä on jatkunut jo 1½kk.

Mulla on samantapainen pahkura ollut vasemmassa polvessa jo useita vuosia. Paikalliset arvauskeskuslääkärit sanoivat sitä rasitusvammaksi, mutta noin kovia kipuja mitä kuvailit siinä ei ole ikinä ollut. Millään sitä ei ole hoidettu, eikä se vaivaakaan nykyään pahemmin jos ei hirveästi innostu juoksentelemaan. Ainoat ohjeet jotka lääkäreiltä silloin muinoin sain olivat kävelyn lisääminen ja kaikenlaisten hyppyjutskien (joissa polvi saa tärskyjä) välttäminen.

Puntteja en tosin nostellut vielä vamman tullessa, eli en tiedä noista treenitauoista sen enempää.

Kyseessä voi hyvinkin olla Schlatterin tauti, kärsin itsekin samasta vaivasta vajaa parikymppisenä. Parani sitten itsestään. Liikunnnanopettajani mukaan on todella yleinen vaiva urheilevilla n. lukioikäisillä pojilla.

Diacorin nettisivuilta poimittua:

Osgood-Schlatterin tauti

Yksi tavallisimmista lasten ja nuorten rasituskivuista on säären yläosan kiputila, jonka seurauksena polven alapuolelle syntyy usein "kohouma". Vaiva tunnetaan Osgood-Schlatterin taudin nimellä ja se on erittäin yleinen nimenomaan aktiivisesti liikuntaa harrastavilla nuorilla.

- Vaiva syntyy vahvan reisilihaksen toiminnan välittyessä polven kautta sääriluun yläosaan, joka kasvuvyöhykkeenä reagoi herkästi rasitukselle. Osgood-Schlatterin taudin syntymiseksi tarvitaan kuitenkin pitkäkestoisen rasituksen ohella myös muita edesauttavia tekijöitä. Tyypillinen tällainen on (ks. kuva edellisellä sivulla) nilkan ja/tai jalkaterän periksiantamisen aiheuttama kuormitusakselin epäsuoruus. Toinen edesauttava tekijä on reisilihaksen kireys, joka sekin rasittaa kiinnityskohtaa eli sääriluun yläosaa, ortopedi Kallio selittää.

- Vaivan hoito on oireen mukainen eli lepo, kylmähoito ja paikallinen lääkitys ns. "kipugeelien" avulla. Jos vaiva jatkuu, on selvitettävä, onko taustalla muitakin tekijöitä kuin rasitus. Näitä voivat olla esimerkiksi virhe suoritustekniikassa tai väärät varusteet. Kallion mukaan vaiva paranee yleensä joka tapauksessa kasvuiän päätyttyä itsestään.

- Ainoa, mihin se sen jälkeen enää vaikuttaa, on ammatinvalinta, sillä mattomiehen työ saattaa suurten "kyhmyjen" kanssa olla ylivoimaisen hankalaa. Toinen hankaluus voi tulla lasten myötä, sillä yhteiset konttausharjoitukset täytyy joskus jättää väliin.

- Joskus, tosin harvoin, vaivat jatkuvat vielä kasvuiän jälkeenkin. Silloin luun päähän on tavallisesti jäänyt irtokappale, joka joudutaan poistamaan. Toimenpide on helppo ja se voidaan tehdä tähystämällä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No itse en ole kasvanut noin neljään vuoteen, joten epäilisin hiukan tuota diagnoosia. Ensi viikolla pitää varmaan käydä lääkärillä...

Itsellä taitaa olla myös jotain tuon suuntaista, ja
lukioikäinenkin olen vielä.
Itsellä on kivut kadonneet ainakin nyt lähes olemattomiin, kun teen jaloille vaan hack-kyykyn, reiden ojennukset ja koukistukset.
Tosin jalkojen pituuskasvu on jo päättynyt, joten olisi syytäkin jo loppua kipujen hiljalleen. :jahas: Saas nyt nähdä, miten jalkojen treenauksen käy tulevaisuudessa.

Mulla on ollu juuri samankaltaista kipua polvilumpion alapuolella, johon myös ilmestyi kohouma. Vuosi sitten takaperin talvella jalka äityi niin pahaksi, että hoitoa piti saada. Juuri tuossa edellä mainitussa patellajänteessä oli tulehdustila. Heittävät minut fysioterapeutin puoleen, kun sanoivat, että johtuu tod. näk. jalkalihasten jäykkyydestä, etenkin reisilihasten. Sain hierontahoitoa, venyttelyä, akupunktiota, ultraäänihoitoa...
Silloisen reilun kuukauden hoitojakson jälkeen jalka tuntui paremmalta, muttei vaiva silti ollut kokonaan hävinnyt. Suurena apuna varmasti oli myös, että pidin koko hoidon ajan taukoa silloisesta urheiluharrastuksestani, jota muuna aikana harrastin 4-5 kertaa/vko.

Totta on, että varsinkin reisilihakseni ovat jäykässä kunnossa ja olen aika huono venyttelemään. Sillä on varmasti suuri osuus asiaan. Jotenkin ne pitäisi saada rentoutettua. Se mitä minä suosittelenkin on venyttely. Sekä reiden taka- ja etuosan lihaksille. Kun lihakset ovat joustavammat, ei polveen kohdistu niin suurta painetta rasituksen aikana.

Nykyäänkin polveni on kipeä, ja varsinkin kyykkäämisen olen käytännössä keskeyttänyt kokonaan. Nyt kun taas todella huomasin, kuinka polvi vieläkin kipeytyy herkästi, aion aloittaa reisilihasten tehovenyttelyn. Sillä uskon, että sillä voin itse vaikuttaa paljon vaivan kehityksen suuntaan.

Kokeile sinäkin venyttelyä. Hanki käsiisi mitä erilaisimmat reisilihasvenyttelyt. Mahdollisimman monipuolisestija vaikka pari kertaa päivässä sellainen puolen tunnin venyttelyjakso jaloille.

Back
Ylös Bottom