polvien rutina

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Voi kyllä olla että tekniikkani on väärä, mutta kyykätessä polvet rutisevat sangen pelottavasti, mutta ne tekevät saman myös ilman painoja. Pyörätuoliin joutumisen pelossa jalkojen treenaaminen on siis saanut jäädä, kukaan tietäisi onko rutina ja pauke vaarallista?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mulla rutisee ja paukkuu olkapäät kun teen pystypunnerrusta. Tietääkseni se ei ole vaarallista. Itse asiassa tuo rutina on mulla ainakin vähentynyt pikku hiljaa kun olen tehnyt pitempiä sarjoja pienemmillä painoilla ei ihan loppuun asti.

Eipä vaarallista ole, jos ei kipuilua esiinny. Rutina johtuu eräänlaisista ilmakuplista, jotka poksahtelevat nivelpintojen hankautuessa toisiaan vasten. Itselläni olis samanmoista oireilua kyykkyuraa aloiteltaessa, mutta nykyään ei kolinaa polvista oikeastaan ollenkaa kuulu. Todennäköisesti katoaa sullakin ajan myötä. Treenejä! :thumbs:

Wildemar sanoi:
Eipä vaarallista ole, jos ei kipuilua esiinny. Rutina johtuu eräänlaisista ilmakuplista, jotka poksahtelevat nivelpintojen hankautuessa toisiaan vasten. Itselläni olis samanmoista oireilua kyykkyuraa aloiteltaessa, mutta nykyään ei kolinaa polvista oikeastaan ollenkaa kuulu. Todennäköisesti katoaa sullakin ajan myötä. Treenejä! :thumbs:
No enpä näin usko.

Nivel voi paukahtaa jänteen jäädessä luun päälle pinteeseen ja liikkeen jatkuessa vaputuessa siitä. Tuolloin jänne napsahtaa. Toinen syy napsumiselle on tuo niveleen syntyvä ilmakupla.

Mutta ilmakuplat ja jännepinteet eivät aiheuta rutinaa. Rutina tulee esimerkiksi epätasaisista rustopinnoista, jotka hankaavat toisiaan vasten. Rustopinnat yleensä kestävät kyllä tuon. Yleensä rutinasta ei tarvitse välittää, vaikka se rouhina vähän pelottaisikin. Jos kipua esiintyy, niin silloin pitää kyseistä rasitusta välttää.

Eipä silti kannata uskoa nettipalstojen juttuja, vaan reilusti kysyä ortopedilta. Ei missään tapauksessa arvauskeskuksesta.

ljm sanoi:
Mulla rutisee ja paukkuu olkapäät kun teen pystypunnerrusta. Tietääkseni se ei ole vaarallista. Itse asiassa tuo rutina on mulla ainakin vähentynyt pikku hiljaa kun olen tehnyt pitempiä sarjoja pienemmillä painoilla ei ihan loppuun asti.
Samoin minulla rutisee. Nyt olen huomannut viime aikoina kun teen juuri tuota pitkää sarjaa, niin olkapäät voi paremmin. Mutta olen kyllä tehnyt loppuun asti.

-ö- sanoi:
No enpä näin usko.

Tuli vähän hätäiltyä. Eli tosiaan, jos pauke on terävää eikä rahinamaista rutinaa niin todennäköisesti kyseessä juuri nuo ilmapallokarnevaalit. Olkapäässä yleisin ääntä pitävä ilmiö. Polvessa tuolla rustopinnoilla on epätasaisuuksia, jotka nivelen liikkeen ja ajan myötä osaksi hioutuu.

Siis polvesta tulee yleensä jotain ääntä kun se koukistuu, varsinkin jos sen tekee hitaasti... Mutta se on hyvin vaimea ääni. Itse sanoisin että jos kuuluu selvää rutinaa kun treenaa niin kannattaa edottomasti mennä ortopedille tai vastaavalle.

Polvien pitämän äänen vuoksi viime viikolla otetuista röntgenkuvista ilmeni että pikkupasilla on kunnon kuluma oikeassa polvessa. Tämän lisäksi epäili vielä jonkin asteista kierukkavammaa... tosin ääni ei tule kierukoista. Eli ei ollut ilmakuplia ainakaan tässä polvessa. Eikä varmasti kulu tasaiseksi.

Kysymykseen saako treenata sain vastauksen että senkus treenaat jos ei satu... mutta laittoin varmuuden vuoksi lähetteen ortopedille jonka tapaan huomenna.

Mä lähden siitä, että jos polvi rutisee tai vihloo, niin mä lopetan heti. Yleensä liikerata on silloin väärä, tai joskus ko liike ei sovi mun kropalle.
Kyykyn kanssa ei mitään ongelmia, kun muistaa perusasiat, samoin tavallinen prässi.
Mutta kaiken maailman fitness-prässit ei sovi mulle ja hackin kanssa on välillä ongelmia.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom