Polvi RUSAHTAA

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei niin, lumbagolta huolimattomuusvirhe ;) eli vahvistusta sinne takaosastolle.. Testaappa itseltäsi simppeli yhdellä jalalla seisomistesti vaikka peilin edessä. Taitaa kulkea nimellä trendelenburgin testi. Onko puolieroa? Pettääkö sisäänpäin kääntyneen polven puoli enemmän? Eli testi mittaa lantion ja keskimmäisen pakaralihaksen hallintaa. Ja jos lantion alueella on heikkoutta niin reisiluu pääsee kiertymään sisäänpäin -> polvi kiertyy sisään.
Kokeilin niin kunnossa on sen puoleen eli lantio nousee nostetun jalan puolelta vähän ylöspäin (kummallakin jalalla).

tarkistin itsekkin nyt tuon trendelenburgin testin ja taisi mennä pieleen.. :D eli idea oli testata seuraavaa: kun nouset yhden jalan varaan, lantiosi ei saisi siirtyä sivusuunnassa kovinkaan paljoa painoa pitävän jalan puolelle. eli tarkkaillaan navan sivuttaisliikettä. napa ei saisi loitontua kepistä yli 8cm eikä puoliero jalkojen välillä saisi olla yli 2cm. noita nyt on hieman hankala tarkasti itse mitata, mutta peilin avulla ainakin näet jos siellä on suurempaa puolieroa.

10min kyykkytesti, ala-asennos Selkä suorana, polvi/varpaat samaa linjaa. Eli yksinkertasesti oikee tekniikka, notta ei polvi auraa omaa linjaa vrt. varpaat / selkä köyristy.

Mulla on alkanut oikeapolvi oikeasti rusahtelemaan kyykyn ääriasennossa. Mitään kipuja ei ole kyykkyjä tehdessä, mutta muutamien tuntien päästä polven sisäsyrjään ilmestyy isot mustelmat ja pientä vihlontaa saattaa ilmetä. Tätä esiintynyt varmaan 3 viikon verran.

(Aloittaja): Olin monta vuotta kyykkäämättä ja kokeilin keväällä (2018) tehdä pienillä painoilla kyykkyä niin että meen ihan alas mutta en nouse kuin 20 cm ylöspäin jolloin rusahdus ei aktivoidu. Pumppailen siellä 3-20 toistoa ja nousen ylös asti jolloin polvi ei rusahdakaan kun ehkä ihan pikkuisen, sen jälkeen taas uudelleen alakyykkyjä jne. Oon tehnyt näin nyt puoli vuotta ja painot on vakiintuneet 80 kg:oon lämmittelyn jälkeen. Tuollakin painolla saa ihan kunnon pumpin kun oikein tunteella tekee (hitaasti ja nopeammin ja syvemmälle jne)! Jotenkin luulen että mun polvet ei tykkää jos otan yhtään liian leveän kyykkyasennon ja olenkin nyt pitänyt jalat noin 40 cm:ssä ja polvet eteenpäin, ei V-asentoon (siis ylhäältä katsottuna). Koskaan ei kuitenkaan ole polvet yhtään kipuilleet kyykystä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kerro vielä miten pääsit siitä rutinasta eroon? Pyöräilyä hyvällä polvilinjauksella on monet suositelleet, kuulemma hioo ja uudistaa niitä rustopintoja, vaikka lekureiden mielestä rusto ei pitäisi palautua :D

Sattumalta aloin lukemaan tätä kiinnitin huomiota jvc+2008 oirekuvaukseen, koska itsellä oli samanlaista. Polvi rutisi ensin muutaman vuoden, sitten hiljakseen alkoi kipuilla juostessa. Lopulta ei pystynyt juoksemaan yhtään, ei edes polvituen kanssa. Lopulta ortopedille jonka tiesin erikoistuneen urheilijoiden polviongelmiin ja raaka diagnoosi; nivelrikko. Aika hyvin pystyy jalkoja tekemään polvituella, mutta esim. reiden ojennuksia ei ollenkaan.

Tämä siis esimerkkinä siitä, että jos olet voittaja geenilotossa niin reilusti ennen 40 ikävuotta polvet on kuin 70 vuotiaalla mummolla.... Mä luulin aluksi, että syynä olisi siis ollut lihaskireys reisissä/pohkeissa ja siitä tulisi kipuilut. Erikoislääkäreitä kannattaa käyttää, mikäli siihen on mahdollisuus.

(Aloittaja) Eli nyt 13.1.2021 on tilanne että olen edelleen kyykännyt max 100 kg ja ei minkäänlaisia kipuja, ainoa että vähän rusahtaa. Oon nyt jopa huomannut että painojen kanssa kyykkiminen on jopa hyväksi ainakin mun polvelle! Mun mielipide on että polvea pitää kuormittaa ja varsinkin kummaltakin puolelta (esim suorinjaloin mv) että nivel pysyy balanssissa eikä rasitu liikaa yhdeltä puolelta. Mulla on vielä käytössä esim Pycnogenol valmiste (saa marketeista) jonka on todettu parantavan rustoa (Pubmed) sekä kunnon annokset vitamiineja ja syön rasvoja mitkä auttaa ruston toimintaa (voi, MCT-öljy).

Back
Ylös Bottom