Polvi RUSAHTAA

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Mulla on polvi naksunut nyt pari vuotta ja koko ajan kovenee eli ei ole oikeastaan enää naksumista vaan RUSAHDUS! Jos teen normaalisti kyykkyä ilman painoa se rusahtaa (painoilla en uskalla tehdä kun tarvis kuulosuojaimet!) mutta kun teen kyykkyä (siis ilman painoa) päkiöillä eli kantapäät ilmassa niin ei käytännössä rusahda ollenkaan ainakaan ilman painoja. Jossain vaiheessa laitoin vähän painoja niin kuului orastava rusahdus silloinkin! Jos nousen rappuja normaalisti niin RUKS, RUKS, RUKS... joten olen alkanut nousta niin että koukistan polvea vain just niin paljon että just ja just pääsen seuraavalle rapulle niin siten rusahduskohta ei aktivoidu. Jotenkin itse kuvittelisin että polvi on jotenkin "löysä" (ei kyllä tunnu löysyyttä) tai nivel on vuosien saatossa asettunut väärään asentoon? Mulla on kummatkin polvet paukahtanut aina kyykkyyn mentäessä mutta tämä ei ole sama "normaali" ja terve paukahdus vaan jotain on muuttunut siinä. Kipuja siinä ei ole.

-Crrc- tietää ainakin jotain kyykyn säätöaktivointikeinoja?
-Jto- toivoisin lukevan myös tämän :)

No selkeesti ongelmaa erityisesti polven alapuolella säären lihaksissa ja pohkeissa jos ei rusahda ollenkaan kantapäät ilmassa.

Varmaan epätasapainoa nilkan ojentajien ja koukistajien välillä ja polven ojentajien ja koukistajien välillä päinvastaiseen suuntaan.
Esim. kireät pohkeet ja etureidet + heikot etusääret ja takareidet.

Jos kantapäät ilmassa on ok niin se viittais siihen että akillesjänne kiristää ja sitä kannattais koittaa venytellä ensimmäisenä. Myös etureisiä pitäis pehmittää vaikka foam rollerilla.

Jos salilla on reisikoukistuskone istuen niin sitä kannattaa kokeilla sillai et koukistat nilkkoja samalla kun teet.

Toi on käsittääkseni suht yleinen vaiva ja itselläkin ollut joskus vastaava ja hyvin on kuntoutunut.

Kyykyt kannattaa tehdä mielellään sukkasillaan, se aktivoi paremmin alasäären etuosaa kun saa varpailla kunnon gripin lattiaan.

Tohtorilla ja fysioterapeutilla käyty! Tohtor halus heti leikata (yksityinen kun on..) mut sanoin et ens tehdään kaikki muu säätö! Joten passitti fysioterapeutille. Siellä antoi ohjeita etureiden vahvistamiseen ja lähinnä "pisaran" (Vastus Medialis Obliquus).
Kerron tuntemuksia kun/jos aikanaan tulee.

Itsellä tuo sama, rusahtelee liikkuessaan ja välillä menee myös ns. lukkoon ja sitten täytyy naksauttaa polvi. Kyykyt ei onnistu mutta jalkaprässi menee. Kolmas juoksu fysioterapeutille tällä hetkellä tulossa ja tällä kertaa hän kirjoittaa lausunnon tarvittavalle lääkärille.

Suoranaista vikaa ei mun kohdalla ole havaittu, mutta jonkinäköistä vikaa löytyy ainakin polven kasvun kanssa (kasvanut vinoon) ja siksi sain ohjeet sisä- ja ulkoreiden kuntoutukseen. Parisen kuukautta tässä tuota ohjelmaa toteuttanut mutta ei oikein ole vaikuttanut. Kipu päivittäistä vieläkin.

Tsemppiä treeniin (:

Päivitän:
Rusahtelu on vaan lisääntynyt mutta vieläkään ei pienintäkään kipua (kop kop...). Jalkoja treenaan nykyään niin että pumppailen omalla painolla 10-15 cm syväkyykkyjä päkiöiden varassa ja silloin ei rusahduskohta aktivoidu. Toistoja saatan tehdä jopa tuhat (50-100 toiston sarjoissa) joten pumppiin ainakin tulevat! Pikkuhiljaa on rusahdus alkanut nyt kuulumaan myös vaikka tekisin päkiöiden varassa normaalia kyykkyä (ilman mitään painoja). Olen alkanut myös harrastamaan pyöräilyä pururadalla. Istuen myös kaikki mäet ylös ja se onkin yksi parhaimpia reisitreenejä :) Polkiessakin kuuluu aina rusahdus jos on hiljainen liikenne.

En tiedä oisko samaa mutta. Mullaki rutisee polvet ja polvilumpion rustossa sanomista (Rustopehmentymää + toisessa vaurio luuhun saakka).
Sekä sitten taas itse rutina on... Valitettavasti en nyt muista tarkkaan mistä johtu mutta vaaratontahan se, jos ei aiheuta kipua. Melko hyvä selitys :D Tietysti pitää kattoa myös että polvi auraa samaan suuntaan kun varpaat, kyykätessä. Lekuri sano mulle että sisäreiden puolelle voimaa ja ulkopuolelle venytystä. Eli polvi voi olla myös niveleltään vinossa, ja tota kautta hakee balanssia.. Riippuen kumpaan suuntaan on, (tietysti jäsenkorjauskin auttaa siihe jos siltä tuntuu)

Juu sanovat rutinaa vaarattomaksi mutta kun järki sanoo että kohta RUSAHTAA viimeisen kerran eli ei ole ihan pikku naksaus ja kun päivä päivältä kovenee/raaistuu! Päivän selvää on että tätä polvea ei venyttelyillä ja jumpilla enää kuntoon saada vaan vähin on tähystys :(

Jeap. Itellä otettii Magneetti n. vuosi sitte ja todettii et rustopehmentymä molemmis polvissa, ja toises vauriot luuhun saakka (Saanu kovan iskun). Tähystys ei auta asiaa. Mut kannattaahan tuo tutkituttaa jos enempiki vaivaa, sekä sen koommin tai ennen käväset jäsenkorjaajalla, voi saada sillä jo hyvii tuloksia. Mulla oli 10kk helvetin kipee polvi mut jäsenkorjaukses kävin niin lähti kivut, rutina tietenkin jäi. Oli polvinivel vinossa, eli vähä toispuoleist lihaskireyttä joka veti polvea vinoon, se oli aurannu rustopintoja sitte sitä kautta hieman epätasasiks.

Joo saattaa mullakin olla lumpio hionnut uraa väärässä kulmassa/kohdassa, ainoa vaan kun ei oo mitään hajua mitä ja mistä kohtaa pitäisi alkaa säätämään että kulkisi oikeampaa reittiä?!

Aikalailla yleisin mitä oon nähny vinouksis niin menee just näinpäin polves, http://www.selkasivut.fi/selka/kuvat/polvi.jpg
Elikkä tuo sisäreiskan puoleinen nivel pitäais saaha tulemaan alaspäin ihan semisti, niin se on taas suora kinttu. Jäsenkorjaaja nykäsee sen tyylii peukalol kohillee ku ens löysää kireydet mut vois uumoilla että ite jos lähtee oikoo itteää venymisen kautta niin, sisäreidelle venytystä/nelipäiselle reisilihakselle muutenki. 100 varmaks en sano mut, loogisest pääteltynä näin vois toimia.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Voisin kyllä yhtyä tuohon vinokoipisuuteen. Itselläni on jalka enemmän käyrä sisäänpäin (eli ei länkisääret) joten saattaisi aiheuttaa ongelman..(?) Ja rutisevan jalan "pisara" on reilusti pienikokoisempi verrattuna toiseen jalkaan (jo lähtökohtaisestikin, melkein kun sitä ei olisikaan..) En tiedä liittyykö asiaan mutta sen jalan jalkaterä kiertyy reilusti enemmän ulospäin kuin sisäänpäin esim istuessa jalat lattiaa vasten.. (itseasiassa kummatkin jalkaterät)?!

Kaikki vinkit ja ohjeet otetaan nyt vastaan polven säätämiseksi :)

Viimeksi muokattu:
Tuli mieleen tästä ja tuosta jalan hermojutusta, mistä kirjoittelit toisessa ketjussa; lantion virheasento voi kääntää jalkoja noin. millainen ryhti sulla on? Kippaako lantio eteenpäin? työntyykö esimerkiksi persus ulospäin, ranka vino tai alaselkä notkolla eteenpäin (ks tämä)? Entä suoraan takaa katsoessa, onko ranka ihan suora ja olkapäät suorassa linjassa (ks tämä)?

Voipi olla jostain ihan muustakin kyse, mutta tämä nyt vaan putkahti mieleen

jj09 vois olla asian ytimessä meinaan nyt. Tuolta mieki uumoilin et tulis mutta, ei sitä jaksa joka kerta tyrkyttää syyks, vaikka onki yleistä. Itellä on tuolta syntyvät ongelmat kyllä, polviki oli sen vuoksi vinossa aikanaan. Molemmat kuvat tutun näkösii asentoja mitä jj linkkas.

Jep, mun lantio on täysin kallellaan eteenpäin (ollut "aina") eli syvä notkoselkä kuin oppikirjasta. Takaa katsottuna ei näy vinoumaa rangassa mutta sivulta.. ja rankasti, syvä S-kirjain! Samalla tietenkin myös yläselkä köyristyy toisinpäin -> ryhtivika. Tuo tekee vielä senkin että en pysty seisomaan pitkään paikallaan kun alaselkä kramppaa ja on ihan pakko vetää selkää köyryyn muuten alaselkä on kuin tulessa. Liittyisikö tuo myös polviongelmaan?
Ohjeita ja vinkkejä?

Perseen, takareiden vahvistusta. Syvien vatsojen treeniä.
Etureiden/lonkankoukistajan/Takareiden venytystä rankasti. Alkaa oikenee ajan kans.

Painin samaisen ongelman kanssa, kuten moni muukin. Itellä kohdistuu pahiten rasitus niskaa/hartiaa, eli omal kohalla ainaki vaatii voimaa myös sinne. Vittuilee toi polviki välillä, sopivin aika ajoin mut ei niin rankasti ku aikanaan ku oli vinossa.

Tutustu ketjuihin :
https://pakkotoisto.com/threads/jännitysniska-eli-tension-neck.116132/
https://pakkotoisto.com/threads/lantio-vinossa-ranka-kierossa.109737/

Viimeksi muokattu:
Ei niin, lumbagolta huolimattomuusvirhe ;) eli vahvistusta sinne takaosastolle.. Testaappa itseltäsi simppeli yhdellä jalalla seisomistesti vaikka peilin edessä. Taitaa kulkea nimellä trendelenburgin testi. Onko puolieroa? Pettääkö sisäänpäin kääntyneen polven puoli enemmän? Eli testi mittaa lantion ja keskimmäisen pakaralihaksen hallintaa. Ja jos lantion alueella on heikkoutta niin reisiluu pääsee kiertymään sisäänpäin -> polvi kiertyy sisään.

Tjaah onko noin ? Jostain aikanaan pläräsin ja sain käsityksen et takareisi vaikuttaa ylös asti ryhtii, et sitä nimenomaa pitäis venyttää myös? :O Siis et se kirraa > yläkroppa kompensoi huonol ryhdil suoraks tyyppisesti. Ja notkoselkä tekee sit viel oman osansa. Mut oon ilmeisesti sit saanu väärää tietoo perkele :D

Back
Ylös Bottom