Polvi portaissa todella kipeä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dohc
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Alaspäin portaita kävellessä sattuu aivan saatanasti, mitä enemmän polvi taipuu alaspäin tullessa niin sitä enemmän sattuu. Ylöspäin sattuu vähemmän, mutta jonkinverran myöskin. Tasaisella ei juurikaan satu, mutta tuntee kyllä ettei kaikki ole ok. Juosta ei pysty - sattuu saatanasti.

Lääkärillä käyty kahdesti ja sairaslomalla oltu kolme vk. Tulehduskipulääkettä syöty - ei mitään vaikutusta. Lääkäri repi jalkaa eri suuntiin, eikä hän keksi mitään mikä siellä voisi olla. Kun hän sitä jalkaa repi ja taivutteli, niin ei minkäänlaista kipua missään asennossa. Röntgenissä ei mitään erikoista näkynyt.

Kipu on tuossa ulkolaidan sivussa.

Mikä siellä on?

Juoksijan polvi oireili mulla ainakin samalla lailla. Eli jänne joka kulkee lonkasta sääriluuhun hankaa reisiluuhun. Fysiatri sanoi että jos se on juoksemalla tullut niin juoksemalla se lähteekin. Itsellä alkuperäinen aiheuttaja oli vinossa oleva lonkka.

Ja särkylääkkeet ei auta. Siihen voi hieroa ice poweria ja mobilatia vuorotellen. Myös jääpalalla hively auttaa.

Tai sitten magneettikuvaus? Yksityisellä maksanee kohtalaisesti tai paljon, kunnallisella sen saaminen vaatii sitten taas sitkeyttä, kärsivällisyyttä ja odottelua.

Ens viikolla ortopedi ja mahdollinen magneetti. Ajattelin vaa kysästä josko jollain muullaki olis samaa ongelmaa.

Alotin juoksemaan pari kk sit. Otin suht iisisti enkä ole mikään läski vaan olen urheillutkin joskus kunnolla.

Laitahan sitten infoa, mitä kerrotaan. Itse painiskelen saman ongelman aikana. Kipuili aikansa kunnes kerran autosta alas hypätessä jotain kävi polvessa, tuli järkyttävä kipu ja sen jälkeen ei ole normaalissa elämässä kipuillut. Juostessa kipu tulee n 4 kilsan kohdalla jolloin oon juossut vain takaisin kotiin.

Fysiatri minulle sanoi, että juokse vaan, sillä se IT jänne siihen tottuu. Kertoi myös, että kipu alkaa 4 kilometrissä, ja loppuu noin 7 kilometrissä. En tosin ole uskaltanut niin pitkälle kokeilla.

Perkele, jääny katsomatta kokonaan tämä ketju, kun kipu hävisi. Kyseessä ilmeisesti oli rasitusmurtuma kun hävisi eikä tarvinnut kuvata

Vielä ei ole juoksukunnossa, mutta portaissa ei tee enää kipeää. Isku sattuu edelleen, esim juostessa.

Juoksijan polvelta tuo kuulostaa. Malttia, lepoa ja ulkoreiden hierontaa. Juosta ei kannata, jos polvi kipuilee mutta esim. kuntopyörä on hyvä vaihtoehto polven kuntoutukseen, koska tärähdystä ei tapahdu.

Mielenkiintoista, että mun fysiatri käski juosta. Se kipu alkaa ja loppuu tietyn matkaa juostua. Fysiatrini hyvinkään terveystalost väitti, että on eräässä tapauksessa konsultoinut S.Oravaa, jonka mielipide on sama. Juoksijan polvi paranee juoksemalla.

Syy tosin juoksijan polveen tulee hoitaa ennen sitä, kuten minulla oli si-nivel vituillaan, ja ollutkin kuulemma jo vuosia.

Oireet täsmäis omaan "taisteluuni", eli ITB:hen. Tulehduskipulääkkeet ja treenitauko eivät hirveästi auttaneet, vaan vaiva palasi aina nopeasti.
Venyttely auttoi parin viikon jälkeen ja on pitänyt siitä asti kivut aisoissa, tuossa muutama liike linkkinä:

ITB Stretches

Lisää venytyksiä

Toki voi olla muukin syy, mutta kokeile ihmeessä noita venytyksiä esim. tuolin kanssa jos vaan pystyt.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Back
Ylös Bottom