Polvi ollut rikki, tasottuuko kokoero näin?

Tere!

Eli "ongelma" seuraavanlainen: Vasen polvi meni oikein kunnolla rikki 2005 huhtikuussa, eli siitä tulee nyt ens kuussa 3 vuotta. Siitä meni polvesta luut poikki parista kohtaa, rustot murskaksi, ja nivelsiteet poikki..aijai! :wtf:

Mutta kuitenkin, ajan saatossa se tässä on kohtuu hyvin kuntoutunut (lääkärit ei antanut ainuttakaan ohjetta miten kuntouttaa, vaikka kipsikin oli 3 kk, ja jollai sähkö jutulla joutuivat koukistamaan niveltä että rupes taipumaan..eli oli siis OIKEESTI rikki).

Nyt sitten tässä treenaillut tolla 1-jakosella ohjelmalla noin 5kk, ja kehitystä tainnut myös tulla jonkun verran..ainakin paidat kiristää ja viime kesänä ostetut housut ei mene jalkaan :D ja paino noussut muutenkin todella mukavasti.

Mutta Reidet, vasemman jalan ero oikeaan reiteen oli noin 1,5cm tossa muutama kk sitten, ja nyt vähän aikaa sitten ero oli 2,5cm :( Millä hitolla mä saan eroa tasattua?

Nyt olen tehnyt siis kyykkyä, ja reiden ojentajia jaloille, kolme kertaa viikossa. Ja nyt myös muutaman viikon olen tehnyt vasemmalle jalalle erikseen kaksi sarjaa ojentajia, ja 2-4 sarjaa prässiä yhdellä jalalla..en ole vielää kauaa siis treenannut rikki mennyttä koipea erikseen, joten ei viitis vielä mitata tasottuuko ero, mutta mitäs arvon raati on mieltä, auttaako noi vasemmalle jalalle erikseen tehtävät liikkeet kasvattamaan enemmän vasenta, kuin oikeaa jalkaa?

Ja kyllä vasenkin siis massaa on saanut, mutta heikommin vaan, kai sitä vaistomaisesti jotenkin painottaa enemmän oikealle jalalle tahtomattaan..oikeeseen reiteen siis viimeksi oli tullut 3,5cm, ja vasempaan 2,5cm..sen verran kuitenkin ero (noin 2cm) että ärsyttää, ja tuntuu kun farkut jalassa..

Luuletteko että tuollasella hommalla saan oikean jalan mitat kiinni?

Kiitos!

edit: Niin, ja askelkyykyt ja sellaset ei tule kysymykseen..ei meinaa jotenkaan sellasii asentoihin taipua, ilman oikean jalan apua

Ensimmäisenä kannattaa varata aika asiansa osaavaan fysioterapiaan. Näin näkemättä polveasi veikkaisin, että polvesi ojennus ei ole palautunut niin kuin pitäisi ja ns. yliojennus puuttuu polvestasi. Tämä selviää parhaiten, kun istut lattialle siten, että jalat ovat suorana edessäsi ja jännität reittä siten kuin tekisit reiden ojennusta. Tällöin kantapään pitäisi nousta sentin kaksi lattiasta ja samalla huomaat, että reiden keskiosa ja polven molemminpuoleiset lihakset jännittyvät. Rikkonaisessa jalassa todennäköisesti jännitys ei ole yhtä "terävä".

Sen suorempia harjoitusvinkkejä tuskin kannattaa ilman ammattilaisen apua soveltaa, vaan polven hermotus ja liikkuvuus tulisi todeta ammattilaisen toimesta. Esim. Mehiläinen Töölön urheiluklinikka on hyvin pätevä paikka.

ps. eikös tämä mene tuonne urheiluvammat - kategorian alle?

joo, nousee kantapäät molemmissa jaloissa yhtä paljon. Ja niin, pystyn kyykkäämään ainakin mielestäni ihan hyvin, hyvin kestää pohjasta ottaa niin paljon romua kun voimat muuten riittää..

mutta kokeilin just yhden jalan kyykkyä, eihän toi toinenkaan jalka ota taipuakseen kunnolla kovinkaan alas..kai se on sekin rikki:rolleyes:

Tulee tosiaan käveltyä painoa olalla töissäkin joka päivä noin 6-10km, ja hypittyä kuorma-auton kontista alas varmaan 200 kertaa päivässä, että kyllä se ainakin on tottunut töitä tekemään. että kai se muuten kunnossa on, niin kunnossa siis kun voi, väläyttihän lääkäri silloin 3 vuotta sitten jopa proteesia, eli toki olen onnellinen kun edes voi kävellä, ja kasvuakin tapahtuu, olis vaan mukava saada jalat yhtä paksuiksi;)

Mulla on hieman vastaavanlainen tilanne. Polvesta repesi nivelsiteet ja jalka oli kipsissä 1,5kk, jonka jälkeen alkoi kuntoutus. Tästä tosin on aikaa jo kohta 10 vuotta. Polvi kuntoutui kyllä hyvin, liikeradat palasivat ja 3kk loukkaantumisen jälkeen pelailin jo kiekkoakin ihan täyspainoisesti.

Nyt pari vuotta sitten huomasin, että aikoinaan loukkaantuneen jalan reiden ympärysmitta on 1,5-2cm toista pienempi. Aikaisemmin en ollut tuota huomannut ja mä luulisin, että tuo kokoero on syntynytkin vasta viime vuosien aikana.

Tuon on mun mielestä melkein pakko johtua jostain hermostollisista syistä mutta koska tuo ei mulla vaikuta mitenkään mihinkään käytännön tekemiseen, niin en ole sitten mitenkään tuota yrittänyt lähteä korjaamaan.

Mulla kanssa 3x leikattu polvi.

On jopa testissä vahvempi ojennuksessa ja koukistuksessa kun leikkaamaton mutta pienempi silti

Ja se taas vaikuttaa lantioon ja se taas vaikuttaa selkään ja se taas vaikuttaa vituttamiseen jne

Mulla reps nivelkierukka toisesta polvesta muutama vuos sitten.

Hyvin nuo koivet tasaantu ku teki sen heikomman jalan ehdoilla treenit, kyllähän siinä meni hetki mutta kuitenkin. Vaikeinta oli opetella uudestaan luottamaan siihen hajonneseen jalkaan kun oli jo tottunut varoo sitä. Että noin omakohtasin kokemuksin voisin väittää että hyvä siitä tulee kun vaan pitää painot sellasina että se hajonnu jalka jaksaa ja että muistaa myös käyttää sitä eikä paikkaile vahvemmalla koivella liikaa. :)

hyvähyvä..just salilta tulin, tein normaalisti kaksi sarjaa kyykkyä, sen jälkeen pohkeet seisten, reiden ojentajia silleen, että ensin heikommalla (tai ainakin ohuemmalla) koivella kaksi sarjaa, ja perään heti kaksi sarjaa molemmilla.

Näiden jälkeen prässiä ihan maltillisilla painoilla (80kg), yhdellä jalalla siis kaksi sarjaa..kai tuosta jotain apua on..saa ainakin takuuvarmasti se heikompikin koipi jotain treeniä.

Back
Ylös Bottom