Polvi hajosi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja beefy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tein lauantaina treenit ja vasen polvi oli rikki sunnuntaina. Treenissä ei huomannut mitään, mutta sunnuntaina polvi oli jäykkä. Sen oikaiseminen suoraksi tai koukistaminen linkkuun tuntuvat epämukavilta. Lisäksi sivuttainen kiertoliike tekee kipeää, jos nivelelle laittaa painoa samalla.

Nyt kun ajattelen, niin polvi oireili jo aiemmin. Se oli silloin hieman jäykkä ja kipeä. Luulin, että kyseessä oli erittäin kireät takareidet ja pohkeet, jotka ovat joskus aiheuttaneet vastaavia oireita. Oireet katosivat melko pian, mutta polvi on kipeytynyt paljon helpommin sen jälkeen.

Minulla oli nuorena niveltulehdus kyseisessä polvessa ja siinä on todettu pieni kuluma. Polvi kipeytyy usein kyykkytreenien jälkeen.

Tarkoituksena olisi mennä YTHS:lle huomenna.

Minkälainen vamma tässä voisi olla kyseessä? Uskaltaako tänään yrittää mavea? Minun vetotekniikka on sellainen, että vedän enemmän selällä ja jalat eivät koukistu kovin paljon. Vuorossa olisi muutenkin kevyt treeni.

Vaikeapa tuota on arvailla, kun varsinaista loukkaantumista ei tapahtunut (eikä pääse tutkimaan). Lapsuuden tulehduksen jälkeinen kulumakin on voinu edetä tai mennä vain hetkeksi pahemmaksi. Tai, tai, tai...

Treenaamisesi tuskin kaatuu jos jätät yhden päivän väliin? Jos vähänkään polven kunto epäilyttää niin itse ainakin jättäisin suosiolla päivän tai ainakin raskaimmat liikkeet väliin..

Vaikeapa tuota on arvailla, kun varsinaista loukkaantumista ei tapahtunut (eikä pääse tutkimaan). Lapsuuden tulehduksen jälkeinen kulumakin on voinu edetä tai mennä vain hetkeksi pahemmaksi. Tai, tai, tai...

Treenaamisesi tuskin kaatuu jos jätät yhden päivän väliin? Jos vähänkään polven kunto epäilyttää niin itse ainakin jättäisin suosiolla päivän tai ainakin raskaimmat liikkeet väliin..

Miten nopeasti tuommoinen kuluma etenee? Tuo pieni kuluma diagnosoitiin n. 2 vuotta sitten ja lääkäri sanoi, että ei näytä pahalta. Voiko se pahentua näin äkkiä?

Pitää varmaan jättää mavekin pois sitten.

Tuurista riippuen parissa vuodessa tai sitten kymmenissä vuosissa. Mutta kulunut polvi on usein ajoittain parempi, ajoittain pahempi, ilman mitään sen selkeämpää syytä..

Mutta tosiaan, melko turhaa arvailla netissä mikä on ongelma, kun mitään ei pääse tutkimaan.

Tuskin kannattaa pysyvästi hylätä mitään liikkeitä, mutta fiilisten mukaan.

Mulla tuli kyykyssä tota samaa, ku jännitti etureittä et jalka oli ihan suorana ni ei tuntunu kovin järkevältä ja kiertoliikkeet teki kans kipeetä. Ei tuntunu treenissä oikeestaan yhtään mut illalla ja seuraavina päivinä sitten. Sattu tohon vasemman polven sisäsyrjään. Pidin n. kuukauden paussin kyykkäilystä ja alotin uudestaan varovaisemmin ja toistaiseks on kunnossa. Keskityn nyt siihen ettei polvet pääse vispaan nousussa, osoittaa samaan suuntaan ku jalkaterät ja pyrin pitään painoa enemmän ulko- kuin sisäsyrjällä ja toimii ainaki toistaseks.

Taitaa olla vasen jalka vähän pidempi joten vois ajatella et se syvälle mennessä pääsee kääntyyn vähän sisäänpäin, joka vois sattuu tohon polven sisäkierukkaan. Netistä kans oireita kattomalla päättelin et sisäkierukka tais olla kipeenä.

Kerro mitä lääkärissä sanottiin käytyäs.

edit: vieläki kyllä tuntuu polvessa sellanen naksahdus jos siihen laskee painoa ja menee kyykkyyn, ei käy kipeetä. Kyykkäillessä napsahtelee vähän äänenki kans muttei satu sekään.

Polvi rauhoittui muutamassa päivässä ja en mennytkään päivystykseen. Varasin kuitenkin ajan viikon päähän.

Taitaa olla vasen jalka vähän pidempi joten vois ajatella et se syvälle mennessä pääsee kääntyyn vähän sisäänpäin, joka vois sattuu tohon polven sisäkierukkaan. Netistä kans oireita kattomalla päättelin et sisäkierukka tais olla kipeenä.
Minulla on muuten ihan sama homma! Toinen jalka on hieman pidempi. Minulle suositeltiin sen takia nuorempana pohjallisia, mutta en jostain syystä käyttänyt niitä. Pitäisi varmaan nyt kysellä lääkäriltä. Jalkojen eriparisuus vetää myös selkää hieman vinoon. Sen huomaa peilistä katsoen aika helposti. Tuo eriparisuus voi muistaakseni johtua myös lonkan virheasennosta. Minulla on mielikuva, että yleislääkärit eivät sitä yleensä hoksaa, vaan suosittelevat pohjallisia. Pitäisi varmaan tutkia tuokin mahdollisuus.

Kun kyykkään syvälle, niin polvet meinaavat vispata hieman ja vaikka ne pitäisi väkisin oikeassa kulmassa, niin silti tuntuu, että liikerata on jotenkin luonnoton. Tämä siis tapahtuu vaikka kyykkäisi ilman painoja.

Lisäksi minun vasemman polven ulkoreunassa tuntuu joskus muljahdus, kun kyykkään syvälle. Se tuntuu kuin joku luun reuna hankaisi tai napsahtaisi jotain kalvoa tai jännettä vasten ihan kuin kuminauha. Minulla on jäänyt kyykky turvaraudoille pari kertaa tämän takia. Tämä ongelma ilmeni jo aiemmin syystalvella.

Pitäisi varmaan jättää nuo syväkyykyt pois ja alkaa kyykkäämään vaakatasoon. Se tuntuu paljon luontevammalta. Voisi myös tutkia mitä palstalla sanotaan jalkojen pituuserosta ja kyykkäämisestä, mutta ei jaksa enää tänään. :zzzz:

Laitetaan kysymys tähän threadiin. Eli polvi hajosi 2kk sitten ja oikea jalka ns. ylitaittui polven yli. Röntgenissä ei näkynyt mitään, mutta MRI:ssä todettiin pieniä murtumia patellassa. Tarkkaa toipumisaikaa ei osattu antaa muuta kuin parista kuukaudesta eteenpäin. Pahimmillaan sanottiin, että voi mennä muutamakin kuukausi.

Nyt on pari kuukautta mennyt ja jonkinlaista toipumista onkin jo havaittavissa. Kävely onnistuu ontumatta ja kepit on heitetty nurkkaan aikoja sitten. Se mikä itseäni tällä hetkellä häiritsee on polven jäykistyminen ja lumpion alueella esiintyvä ajoittainen kipu. Olen huomannut, että jos polvea vääntää sivusuunnassa tai jos polven jännittää suoraksi, niin lumpion alueelle ja lumpion vasemmalle sivustalle tulee outo tunne. Välillä tunne on normaalia särkyä ja välillä tuntuu kuin jokin painaisi polvea päältäpäin. Lisäksi jos istun paikallani pidempiä aikoja ja lähden liikkeelle, polvi tuntuu jäykältä.

En ole vielä uskaltanut treenailla polvea, koska pelkään, että jotain menee uudestaan rikki. Lääkäriinkään en viitsisi mennä turhan takia polvea näyttämään, koska esim. kävely onnistuu normaalisti. Onko jollain kokemuksia saman tyyppisestä vammasta ja jos on niin miten tuota polvea kannattaisi kuntouttaa?

Onko jollain kokemuksia saman tyyppisestä vammasta ja jos on niin miten tuota polvea kannattaisi kuntouttaa?

Ei ole kokemusta, mutta jos murtumasta on jo kuukausia niin käyttämään sitä ja äkkiä. Huomioiden, että rtg-kuvassa ei näkyny murtuma, niin asento on ollut enemmän kuin hyvä, joten luutuminen on varmasti tapahtunut, kipuilua vanhoissa murtumissa on aika usein. Mutta ei se varmasti notkistu ja kuntoudu sillä, että ei tee sillä mitään muuta kuin kävelyä.

Tietysti maalaisjärki saa olla mukana, mutta nivel kaipaa liikettä.

Ei ole kokemusta, mutta jos murtumasta on jo kuukausia niin käyttämään sitä ja äkkiä. Huomioiden, että rtg-kuvassa ei näkyny murtuma, niin asento on ollut enemmän kuin hyvä, joten luutuminen on varmasti tapahtunut, kipuilua vanhoissa murtumissa on aika usein. Mutta ei se varmasti notkistu ja kuntoudu sillä, että ei tee sillä mitään muuta kuin kävelyä.

Tietysti maalaisjärki saa olla mukana, mutta nivel kaipaa liikettä.

Niin erikoislääkäri tosiaan sanoi, että nämä ovat hankalia tapauksia ja pahimmassa tapauksessa voi mennä useampikin kuukausi toipumisessa. Mutta jos tuo kipu vanhoissa murtumissa on normaalia niin sitten ei kannata varmaankaan hätäillä liikoja? Oletko kuitenkin sitä mieltä, että polvea kannattaisi käydä vielä näyttämässä?

Täytyy yrittää saada hieman vastusta nivelille. Olen polkenut kevyesti kuntopyörää parin viikon ajan ja se onnistuu hyvin. Täytynee varmasti kokeilla kuminauhalla venyttelyä ja uintia. Luulisin, että nuo eivät ole liian raskaita.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mutta jos tuo kipu vanhoissa murtumissa on normaalia niin sitten ei kannata varmaankaan hätäillä liikoja? Oletko kuitenkin sitä mieltä, että polvea kannattaisi käydä vielä näyttämässä?

No mietitäänpä mitä se todennäköisesti sanoisi, jos menisit näyttämään? Tuskin kärräis sua heti leikkaussaliin. Eli en kävisi näyttämässä. Rauhallisesti ja rasitusta sopivasti.

Täytyy yrittää saada hieman vastusta nivelille. Olen polkenut kevyesti kuntopyörää parin viikon ajan ja se onnistuu hyvin. Täytynee varmasti kokeilla kuminauhalla venyttelyä ja uintia. Luulisin, että nuo eivät ole liian raskaita.

Siitä vaan. Ei se lumpio enää pitäisi ihan vähästä hajota. Ojenteluita, koukisteluita ja sitä rataa.

No mietitäänpä mitä se todennäköisesti sanoisi, jos menisit näyttämään? Tuskin kärräis sua heti leikkaussaliin. Eli en kävisi näyttämässä. Rauhallisesti ja rasitusta sopivasti.

Siitä vaan. Ei se lumpio enää pitäisi ihan vähästä hajota. Ojenteluita, koukisteluita ja sitä rataa.

Homma roger. Täytyy aloitella tuon kuminauhan kanssa pelailu näin alkuun ja edetä siitä terveen järjen mukaan ojennuksien ja koukistuksien kanssa

Tein lauantaina treenit ja vasen polvi oli rikki sunnuntaina.
...
...
Tarkoituksena olisi mennä YTHS:lle huomenna.
Nyt on taas uusia polviongelmia :( . Kävin YTHS:llä n. kuukausi sitten. Lääkäri arveli silloin pehmytkudosvammaa. Vasen polvi on kuulemma myös yliliikkuva ja muistaakseni jotenkin löysä. Siis se yliojentuu, kun polven laittaa suoraksi ja liikkuu kai vähän sivuttain. Jotenkin epävakaalta se kyykätessä tuntuukin. Minulla on myös liian matala se jalkapohjan kaari, eli tarvitsen kuulemma pronaatiotuetut kyykkykengät.

Aloitin kyykkäämään kevyesti tuon lääkärireissun jälkeen ja teen vieläkin aika pienillä painoilla. Polven oireilun huomaa kyykkysetin aikana, tai viimeistään sen jälkeen. Polvitaive on jotenkin jäykkä jalkaa oikaistaessa ja siinä on kohouma. Kohouma ei ole iso ja arvelin, että se voisi olla nivelnestettä. Nuo oireet yleensä menevät ohi muutamissa minuuteissa ja sen jälkeen polvessa ei huomaa mitään. Itse asiassa tuon ilmiön saa aikaiseksi jopa kyykkäämällä ilman painoja. Se ei kuitekaan ole sen pahempi, tekipä ilman painoja tai 100 kg niskassa. Polvessa ei tunnu muuten turvotusta ja se ei ole pahemmin kipeä, ehkä jotenkin "tukkoisen" tuntuinen kyykätessä.

Kannattaisi varmaan mennä taas lääkäriin ja vaatia lähetettä ortopedille? Vai voiko tuo oireilu jotua siitä, että minulla ei ole vielä pronaatiotuettuja kenkiä? Minkä merkkisiä kenkiä suosittelette? Paljonko niistä kannattaa maksaa?

beefy: -Ortopedille kannattaa aika varata kun kerta pitempään on jo polvi vaivaillut. Ja nuihin tuellisiin kenkiin... Suosittelen että käyt jossain askelkliniikalla teettämässä tukipohjalliset mitkä voit sitten vaihta kengistä toisiin. Valmiiksi tuetut ovat harvoin oikeasti sopivat. Hintaa nuille teetetyille pohjallisille tulee n.100e + jalan tutkiminen, Toki heittoa voi olla hinnassa paljonkin, paikasta riippuen.

"Minkä merkkisiä kenkiä suosittelette? Paljonko niistä kannattaa maksaa?"

Back
Ylös Bottom