polvi ei kestä juosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Abasso
  • Aloitettu Aloitettu
Moi!Alotin about kolme kuukautta sitten juoksemisen 3 kertaa viikkoon, mutta muutama viikko sitten vasen polvi rupesi reistailemaan ja juokseminen on muuttunut suht. mahdottomaksi.Lenkin alussa yleensä ei ole mitään onglemia mutta loppu lenkistä vasenta polvea jomottaa niin, että useimmiten on pakko kävellä.Oikea polvi toimii niinkuin pitääkin.Olin kaksi viikkoa juoksemattakin siinä toivossa, että polvi paratuntuisi, mutta kissan viikset.Eilisen lenkin loppupätkä meni melkein nilkuttamalla.Kävellessä,pyörällä ajessa tai uidessa polvi on aivan normaali eikä siihen satu.Jos joku tietäisi mistä kipu johtuu ja mikä olisi parannuskeinona niin olisin erittäin kiitollinen tiedosta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Abasso sanoi:
Moi!Alotin about kolme kuukautta sitten juoksemisen 3 kertaa viikkoon, mutta muutama viikko sitten vasen polvi rupesi reistailemaan ja juokseminen on muuttunut suht. mahdottomaksi.Lenkin alussa yleensä ei ole mitään onglemia mutta loppu lenkistä vasenta polvea jomottaa niin, että useimmiten on pakko kävellä.Oikea polvi toimii niinkuin pitääkin.Olin kaksi viikkoa juoksemattakin siinä toivossa, että polvi paratuntuisi, mutta kissan viikset.Eilisen lenkin loppupätkä meni melkein nilkuttamalla.Kävellessä,pyörällä ajessa tai uidessa polvi on aivan normaali eikä siihen satu.Jos joku tietäisi mistä kipu johtuu ja mikä olisi parannuskeinona niin olisin erittäin kiitollinen tiedosta.
Onko sulla jokin tietty syy tehdä juuri juoksuharjoituksia? Tarkoitan, että voisitko jättää sen suosiolla pois ja fillaroida vaikka. En tiedä painoasi, mutta yleensä(?) painavammilla ihmisillä on polviongelmia juostessa. Tiedä sitten... Oisko magnenium valmisteet jne. mitään? Vaikea sanoa, kun pitkiä lenkkejä juoksin parikymmentä kiloa ja kolmisen vuotta sitten, mutta HIIT-tyylillä olen ottanut juoksuakin jopa. Eli jos vetäisit lyhyempiä ja tiukempia lenkkejä.

En halua mitenkään jankuttaa, mutta menkää oikeesti lääkäriin kun roppa on rikki. Täältä pian tulee ihan hyvää tarkoittavalta ihmiseltä ohjeita jotka menee ihan päin prinkkalaa kun ei tilanne ole tarkasti tiedossa. Ammattilaiselta kun asiaa tiedustelee niin saa ainakin yleensä oikean arvion tilanteesta ja sen hoidosta.
Nivel hommat, varsinkin viel polvissa on sen verta hankalia hommia et ihan mahoton on sanoo mikä siel oikesti on vikana jos ei pääse tutkimaan tarkemmin(enkä mä kyllä tietäis vaikka kuinka tutkisin).

Hmm

Abasso sanoi:
Vaikeaa sanoa ed. luetun perusteella. Tuli vain mieleen paljonko venyttelet? Ettei olis reiden etuosat kireet?

Abasso sanoi:

Kuinkas kuluneilla kengillä sitä juostaan? Ei tällei foorumin perusteella paljoa muuta voi lisätä. Toinen on tuo venyttely yleensäkin. Jalkojen hienoinen pituusero voi laittaa jalat koville - varsin usein juuri toinen jalka kipeytyy. Juokse pururadalla elä asvaltilla. Ja lääkärissä voi käydä.

En tahdo mitenkään pelotella, mut itellä oli aikanaan samaltakuulostavia oireita jotka intin aikana paljastuivat repeytyneeksi kierukaksi. Selvisi varmasti vasta magneettikuvauksessa. Vartiopäällikkö teki mulle jonkun oman testin, eli polvi koukussa puristi siitä jostain kohtaa ja käski ojentaa jalan suoraksi. Jos pisti, ni kierukka paskana. Ei kuulema eka kerta ku teki sen ja diagnoosi oikein.

Joo juoksulenkkejä on vähän pakko tehdä koska uttiin olisi tarkoitus pyrkiä tammikussa.Oisin tietysti voinut laittaa viestin tuohon laskuvarjojääkäriksi-ketjun jatkoksi, mutta ajattelin, että tästä se näkyy muillekin kun vain utista kiinnostuneille.
Sellaisia 45 min lenkkejä olen juossut ja venytelläkkin olen aina yrittäny kunnolla eli about 10min lenkkiä ennen ja lenkin jälkeen.Kengät on suhteellisen uudet.Kyseessä ei ole mitkään kovin kalliit kengät, mutta ei mitkään sämpylätkään.Mitat oli elokuun alussa 94/184 mutta nyt paino on tippunut 87:ään kiloon.Tarkoitus olisi saada vielä 7kg pois.Olen tällä viikolla nyt vähän hieronut ja venytellyt vasenta polvea ja pitää nyt katsoa jos vielä seuraavan lenkin jälkeen(ylihuomenna) kipu on yhtä pirullinen niin sitten on varmaan pakko mennä lääkäriin.Ottaa vaan pirusti päähän jos pyrkiminen jää kiinni rikkinäisestä polvesta.Utti on kuitenkin ollut kiikarissa jo pari vuotta.Kiitos kuitenkin vastauksista.Ilmoittelen loppuviikosta ja viimeistään lääkärikäynnin jälkeen missä vika...

Jos on noin pahat polvi ongelmat,niin ehkä kannattaa laskuvarjojääkäri haaveet jättää sikseen.
Mitä olen kuullut,niin palveluksessa monella paukkuu polvet esim.hyppy koulutuksessa vaikka ne olisivat ennen palvelusta olleet täysin kunnossa.

:piis:

Pitää nyt kattella miten tää polvi kestää mut ketuttaa kyllä pirusti jos tään takia ei pysty pyrkii.Ikinä ennen ei oo tosiaan mitään onglemia ollu ennenkun vasta nyt.

Kävin tuossa illansuussa juoksemassa lyhyen lenkin ja nyt polvi tuntui kestävän aika hyvin.Pitää nyt vaan venytellä ja hieroa sitä ja seurailla tilannetta..

Juu...
Valittelin itse samanlaista ongelmaa lääkärille tässä kuukausi takaperin ja se määräsi tulehduskipulääkettä, siltä varalta että kyseessä on jännetupen tulehdus jotta se vähentäisi tulehdusta ja nopeuttaisi näin paranemista. Mitään oikeaa ongelmaa se ei siitä polvesta löytänyt, eli siteet oli kaikki ihan kohdillaan ja muuta, mutta sanoi että jos vielä kahden viikon päästä reistailee niin käy fysioterapeutilla. Kävin viime viikolla siellä fysiolla ja se käski harventaa lenkkejä, venytellä enemmän, tehdä maksimivoimatreeniä salilla kaikille jalkojen lihaksille ja aina välittömästi lenkin jälkeen jääpussi sen polven päälle ja koholle. Jäitä siis noin 5 minuuttia jonka jälkeen välittömästi venyttelyt. Tämä oli itselleni uutta, koska olin aina aikaisemmin luullut että rasituksen jälkeen tulisi pitää taukoa ennen kuin tekee ne kunnolla venyttävät venyttelyt, mutta se fysio sanoi että se pätee vaan anaerobisiin lajeihin. Nämä ei nyt sitten tietenkään päde sinun tapaukseen jos siellä polvessa on todella jotain paskana. Eli samaa sanon kuin muutkin oikeastaan, että käy siellä lekurilla kattomassa.

Miten tuo polvi oikein kipeytyy. Jos se on lähinnä ulkosyrjällä, niin kyse voisi olla lähinnä lihasten väsymisestä aiheutuvasta polven kiertymisestä aiheutuva kipu, joka syntyy kun jänteet? joutuvat hankaukseen luun? kanssa. Siihen auttaa käytännössä jalkojen lihasten kestävyys treeni elikkäs periaatteessa juoksu kunhan sitä rasitusta vaan lisää vähitellen.

Tarpeeks kun juoksee nii sitä rupee vaan koskee ja astuminen on aika tuskasta.Vaikee sanoo tarkalleen mihin kohti polvea tuo kipu kohdistuu.Vaikka nyt eilen ei juuri koskenutkaan lenkillä nii ajattelin kuitenkin kuunnella ihteeni viisampia ja käyä lääkärissä huomenna ettei ainakaan pahemaks mee.Ei kuitenkaan kovin suuri vaiva oo...

Mulla kipeytyi lenkkeillessä polvet sisäsyrjästä ja tähän syynä oli se, että askellus oli virheellistä jalkojen rakenteen takia. Normaali kävely oli kuitenkin kivutonta. Kävin jalkaspesialistilla, joka tutki kävelyäni, mittoi raajojen pituudet, jne. Molemmat jalkapohjat ovat lättänät ja jalka iskeytyy maahan hieman väärässä asennossa. Lääkkeeksi tähän hän suositteli pohjallisten teettämistä. Pohjallisista on ollut sittemmin todella suuri apu liikkumiseen, sillä polvet eivät kipeydy ollenkaan. Myös pohjallisten antama tuki on paljon parempi, jolloin käveleminenkin on "tasapainoisempaa".

Kävin perjantaina koulun terkkarilla ja kyseli samoja asioita mitä täälläkin.Sano et kannattaa seurailla tilannetta ja jos pahenee tai ei lopu nii kannattaa mennä tarkemmin tutkittavaks.Eli kattellaan...

Antti_Paukku sanoi:
eiks jerska pelkät kovalla pronaatiokorjauksella varustetut juoksukengät riittäneet?
Toisesta pohjallisesta piti tehdä hieman paksumpi kuin toisesta. Pohjalliset käy myös kaikkiin kenkiin mitä kaapistä löytyy.

Itselläni polvikipuja tulee, mikäli juoksen siten, ettei vasen jalkaterä ole täysin suoraan eteenpäin. Tiedä sitten mistä johtuu, yleensähän jalkaterät osoittavat hitusen ulospäin, mutta minulla tämä ei toimi. Kipu on minulla heti vasemman polven lumpion oikealla puolella, noin 0.5-1cm syvyydessä. Olen myös huomannut, että mikäli polvi painon alla (esimerkittäi kyykyissä tai vaikka pyöräilyssä) menee koko ajan suoraan kulmaan tai sen alle, niin polvi kipeytyy. Jalan ollessa lähes suorana ei kipua synny. Mikäli pyöräilet paljon, niin kannattaa varmistaa, että pyörän säädöt ovat kohdallaan, ja että polvet eivät vispaa sivusuunnassa.

Kannattaa myös venyttää iliotibiaali-jännettä, mikäli tuntuu siltä (kuten minulla), että jalka "vääntyy" ulospäin polven alapuolelta. Mielestäni hyvä linkki tähän: http://www.nismat.org/ptcor/itb_stretch/ . Lisää löydät googlesta lisää esim. hakusanoilla "ibiotibial band tightness".

Fysioterapeutin mielipiteet polvikipujeni syistä vain pahensivat asiaa, itse olen omat jipponi keksinyt eikä polvikipuja enää ole. En usko sinulla olevan samaa vaivaa, koska se sinulla haittaa ainoastaan juostessa, mutta kannattaa tarkastaa olisiko kyse tästä: http://www.time-to-run.com/suomi/vammat/top5/polvi.htm, kyseessä muutenkin varsin hyvä sivu, jossa useammanlaisesta polvikivusta juttua.

Kannattaa mennä sinne lääkäriin, mutta viitsisitkö kertoa, että kuinka askelluksesi menee juostessa. Tuleeko jalan ulkosyrjä ennen sisäsyrjää maahan, tämä kielii nilkan jäykkyydestä, vai osuuko jalka maahan suht tasaisesti? Missä asennossa jalkaterä tulee maahan, osoittavatko varpaat ulospäin, suoraan eteen vai sisään? Kuinka kovaa kolautat kantapään maahan hölkkävauhdissa, eli joustatko mahdollisimman paljon päkiälle, juoksetko pelkillä päkiöillä vai reteesti rymäytät vain koko painosi kantapäälle?

Lisäystä: Anteeksi, erittäin heikkoa jäsentelyä :)

Tsekkailin tuossa eilen lenkillä että miten ne jalat nyt sit oikeen menee.Vasemman jalan ulkosyrjä tahtoo välillä tulla maahan ennen sisäsyrjää, kun taas oikea menee suht. sulavasti kantapää-jalkapohja alastulolla.Kummankin jalan varpaat osoittavat juostessa suoraan eteenpäin.Painoa en rymäytä kerralla kantapäälle vaan yritän joustaa jonkun verran.

Polvi ei ole nyt juurikaan kettuillut, mutta uutena vitsauksena on oikeen jalan ulkosyrjä.Onneksi kipu ei ole siinä niin pirullinen mitä polvessa oli joku aika sitten.Mutta eiköhän tässä pärjäillä...

Abasso sanoi:
Tsekkailin tuossa eilen lenkillä että miten ne jalat nyt sit oikeen menee.Vasemman jalan ulkosyrjä tahtoo välillä tulla maahan ennen sisäsyrjää, kun taas oikea menee suht. sulavasti kantapää-jalkapohja alastulolla.Kummankin jalan varpaat osoittavat juostessa suoraan eteenpäin.Painoa en rymäytä kerralla kantapäälle vaan yritän joustaa jonkun verran.

Polvi ei ole nyt juurikaan kettuillut, mutta uutena vitsauksena on oikeen jalan ulkosyrjä.Onneksi kipu ei ole siinä niin pirullinen mitä polvessa oli joku aika sitten.Mutta eiköhän tässä pärjäillä...

Mulla oli samalta kuulostava ongelma viime keväänä. Vasenta polvea alkoi särkeä jo muutaman kilometrin jälkeen niin, että loppumatka täytyi kävellä. Kävin sitten Niken juoksuklinikalla ja he tsekkasivat askellukseni ja totesivat, että tarvitsen ehdottomasti pronaatiotuetut kengät. Sijoitin kenkiin noin 100€ ja kyllä kannatti. Parin viikon jälkeen ongelma oli jo hävinnyt. Uusien kenkien kanssa aloitin rauhallisesti, lyhyitä ja hitaita lenkkejä tehden ja jo parin viikon kuluttua pystyin juoksemaan n. 12km ilman minkäänlaisia kipuja alle 50 min. Eli kunnon kengät ihan aluksi

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom