polvi ei kestä juosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Abasso
  • Aloitettu Aloitettu
Sulla on todennäkösesti jäykät pohkeet
venyttelyä lisää ja runsaasti.

Mul on sama ongelma, polvet tulee kipeiks jos pohkeet pääsee liian jäykiks, juostessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla oli ns. Osgood schlatter polvissa, eli juoksussa ja kyykkyyn mentäessä sattuu polven alapuolelle ja liikunnan jälkeen ei oikein kärsi ees polveen koskea. Nyt rupee menee ohi ku alkaa olla tuo pituuskasvukin melkein loppu.Mulla tää on kestäny suunnileen 5 vuotta.http://www.tohtori.fi/termi.php3?terID=6650&termit=osgood-schlatterin+tauti Kannataa kuitenki hakeutua ehkä sinne lääkäriin, eikä kuunnella mua.

Kävin viime viikolla neljästi lenkillä ja ihmekumma mut kipuja ei tuntunu missään.Liekkö polvi ja jalat sit vasta nyt tottunu tuohon juoksuun.Ennen lenkkii ja jälkeen oon tehny kyykyjä(tai sillätavalla että kyykkyyn alas yhen jalan varassa) kummallakin jalalla vuorottellen ja lämmitelly paremmin.Liekkö tuolla sit mitään merkitystä mut pääasia et enää ei koske juostessa.Kiitos kuitenkin kaikille vinkkejä antaneille!

Hyviä vinkkejä täältä! Mulla tuo polvikipu johtuu ihan puhtaasti ylipainosta. Joten on laihdutettava ennen kun aloittaa juoksemisen. Mulla diagnosoitiin Bakerin kystä myös siinä polvessa, mutta kun en ole juoksennellut pitkin maita ja mantuja niin siitä ei ole vaivaa.

Palaan taas tähän ketjuun kun olen 10 kg laihempi ja aloittelen juoksemista uudestaan. :)

Itte juoksin aikoinaan 128kiloisena 6km putkeen. Ei tarvinnut juosta 2 viikkoon sen jälkeen kun oli polvi paskana:eek: Sama homma 110kiloisena 15km putkeen:D Nykyään vähän enemmän järkeä näissä hommissa.
Muistan muuten joskus jutelleeni Jukka Pyöveli Järvisen kanssa ja hän sanoi ettei juokse 10km pidempiä lenkkejä kun painoa satkun paikkeilla.

Pari työkaveria valitti polvikivuista juostessa ja heitä molempia auttoi seuraava neuvo:

Juostessa älä vie etumaista jalkaa pystylinjan etupuolelle, koska silloin se aiheuttaa tömähdyksen polveen. Ts. älä yritä loikkia liian pitkiä askelia vaan pyri rullaavaan askeleeseen. Anna ylävartalon kallistua aavistus eteenpäin ja pyri ottamaan isku tasaisesti koko jalanpohjalle samanaikaisesti ei siis päkijälle tai kantapäälle. Tämä voi tuntua ja tuntuukin aluksi hölmöltä jos on tottunut pitkään loikkivaan askeleeseen, mutta on juoksutyylinä huomattavasti taloudellisempi eikä rasita polvia samalla tavalla. Olettaen tietysti, että pronaatiotuet tms. ovat kohdallaan. Itselläni tuo liian eteen viety askel aiheutti polvikipujen lisäksi penikoiden kipeytymistä. Nykyään voin pitkänkin tauon jälkeen juosta 10 km 90 kilon ruhollani ilman ongelmia.

Juoksijan polvi

Mielestäni vaivat viittaisi ns: "juoksijan polveen". Reisiluun ulkopuolella oleva suoli-sääriluusiteen vahva jännekimppu liikkuu reisiluun alapään ulkopuolella polven koukistus- ja ojennusliikkeessä ja voi ärsyyntyä esimerkiksi virheasennon seurauksena.

Useimmiten syynä on yksinkertaisesti reiden ulkosyrjän lihasten kireys. Vaivat poistuvat tai ainakin vähenevät useissa tapauksissa reiden ulkosyrjän ja nimen omaan lonkan seudun lihaksia venyttämällä.

Tulehduslääkitys ja paikallinen kortisoniruiske käyvät hoidoksi, mutta tärkeä on korjata jalan virheasento esim. jalkafysioterapeutin opastuksella ja ennen kaikkea huolehtia venyttelystä.

Juoksijan polvi

Itselläni kipu alkaa yleensä äkillisesti tietyn juoksumatkan jälkeen ja pahenee rasitusta jatkaessa. Vaiva on kivulias varsinkin juostessa alamäkiä. Kipu voi hävitä levättäessä, mutta uusiutuu juoksua jatkettaessa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom