Polven rustovaurio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Niina77
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Niin tyypillistä toimintaa vakuutusyhtiöltä. Mikä vakuutusyhtiö sulla on? Pitää muistaa, että vakuutusyhtiöt tekevät korvauskäsittelyjä työkseen ja niillä on armeija lakimiehiä rivissä, jotka popsivat kaltaisiasi asiakkaita aamupalaksi. Vakuutusyhtiöillä on myös paljon kokeneita ortopedeja töissä korvauskäsittelyssä, jotka usein vetoavat rustovaurion aiheutuneen iästä johtuvaan rappeumaan. Eikä yllättävään traumaan, kuten sinun tapauksessasi.

Itselläni oli vakuutus IF:stä, kun hajoitin tapaturmassa Alpeilla polveni. Mulla oli hyvin samantyyppinen tilanne, eli tarvitsin leikkauksen, kalliit polvituet, sekä maksusitoumuksen jatkohoitin, mutta IF:stä tuli kieltävä vastaus toisensa perään. Yritin itse kamppailla IF:n kanssa, mutta sain heiltä turpaani 6-0. Sain IF:ltä hyväksynnän vasta siinä vaiheessa, kun eräs kokenut lakimiesystävä otti asiani hoitaakseen, jonka avulla sain IF:ltä maksusitoumukset kaikkiin mahdollisiin hoitoihin ja polvitukiin. Ilman lakimiesystäväni kirjoittamaan vastinetta en olisi tähän päivään mennessä saanut IF:ltä pennin hyrrää. Kivirannan lausunto saattaa auttaa. Veikkaan, että saatat tarvita myös lakimiestä, joka osaa muotoilla hakemustekstin sellaiseksi, että saat maksusitoumuksen leikkaukseen. Soita ihmeessä korvauskäsittelijälle ja kysy häneltä tarkka selostus mihin päätöksen sairausperäinen muutos polvinivelessä viittaa.

Kurjaa, että sun pitää kamppailla vakuutusyhtiön kanssa moisesta. Toivotan kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa :-)

Vakuutusyhtiönä on LähiTapiola. Oudointa tässä on se, että alkuperäisen vamman hoidon ne korvas - irtokappaleen poiston tähystyksellä, polvituen, kesällä kävin ortopedilla näyttämässä kertaalleen polvea kun alko oireilemaan. Nämä kaikki oli viel OK. Nyt kun ollaan ehkä menossa taas magneetin kautta rustosolusiirreleikkaukseen nii lyödään jarruja päälle.

Kiviranta siis lähetti uuden maksusitoumuspyynnön joulukuun alussa. Tänään tuli siitä vastaus , kielteisenä. On taas sellaista logiikan riemuvoittoo näiltä:

"Teille on sattunut vakuutusehtojen mukainen tapaturma, jolloin loukkasitte oikean polvenne. Teillä on todettu nivelruston vaurio, joka ei ole tapaturmasta korvattava vamma vaan kyseessä on sairausperäinen muutos."

Jos nivelruston vaurio ei ole tapaturmasta korvattava vamma niin minkä takia ne makso mulle alkuperäisen nivelrustovaurioleikkauksen?

Huomenna soitan kuitenkin Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan (fine.fi) ja kysyn heidän mielipidettä. Laitoin myös Kivirannalle sähköpostia ja kysyin mikä kanava on tässä vaiheessa tehokkain. Tuntu kun ois mahaan lyöty ku luin ton päätöksen äsken, kun tiesin et täs aukee nyt muutaman kuukauden selvittelyt ja päänsäryt taas. Kiitos VR

Eli nyt 1. ootellaan Kivirannan vastausta, 2. katotaan mitä vakuutusneuvonnasta sanotaan, ja 3. huomenna käyn Helsingin yliopiston oikeusavussa kysymässä mitä mieltä ovat tilanteesta. Saisin ehkä myös työmarkkinajärjestöltä jotain oikeusapua, täytyy huomenna soittaa sinnekin ja kysyä, kun veikkaan itsekin että oikeuskikkailuks menee.

En tiedä onko järkeä soittaa korvauskäsittelijälle, kysyä että miten korvattava ja osin korvattu rustovaurio muuttui ei-korvattavaksi yhtäkkiä. Aika paskamaista toimintaa oikeesti, mut osakeyhtiöitähän noi on. Se et niil on otsaa laittaa logiikaltaan näin juosten kustuja vastauksia kun on näin selkeä keissi saa mut vaa entistä enemmän haluamaan laittaa ne maksaa kaiken mahollisen.

Hopea reunus on se, että jos julkinen puoli alkaa taas tekemään leikkauksia, niin pääsisin kait sinne. Ikää on 24v ja rustoalue on laaja, Kiviranta sanoi että oon hyvä kandidaatti siihen. Ikävä vaan, siinä tilanteessa ei LähiTapiolalle koidu kustannuksia :)

Kiitti Juha vastauksesta ja myös kaikille jotka on lueskellu mitä tääl kirjotellaan.

Updeittiä:

Väänsin asiasta vakuutusyhtiön kanssa. Lopulta kirjotin parin sivun pituisen tekstin jossa viittasin tutkimuksiin ja kirjallisuuteen ja ties mihin, tän perusteella vakuutusyhtiö sitten pyörsi päätöksensä ja tämä tapaturma tuli taas vakuutuksen piiriin. Aikamoista perseilyä niiltä mutta ei kai siinä.

Kävin sit Kivirannalla ja Omasairaalan 3T magneetissa. Rustoalue sinällään OK mutta sen allaoleva luu on ödeemistä ns. hohkaluuta. ilmeisesti pitäis normi ACI-proseduurin lisäks vielä porata hohkaluu pois ja laittaa tilalle esim lonkasta joku tappi. Tän tapin päälle sit ACI. Sit mentiin lähetteellä Jorviin; Kalskeen vastaanotolla kävin pari viikkoo sitten. Kuulemma kouluttavat taas henkilökuntaa ja pääsisin sitten aika nopsaa ens vuoden alusta leikattavaks. Maksaa nykyään 30 000e julkisella tuo leikkaus.

Ilmeisesti hohkaluuvaurio johtuu siitä, että niin laajaan 2,5 cm x 3 cm vaurioon oli tehty mikrofraktuuraa (kiitos Esa Koskinen, Meilahti Töölö/Leppävaara). Kalske sanoi että niin ei olisi missään nimessä pitänyt tehdä noin isoon vaurioon. Kirjallisuudessakin puhutaan usein jostain 1-2 neliö-cm alueista, jolle mikrofraktuura sopisi. Nyt tehtiin liian laajalti reikiä luuhun. Muistan kun sillon oli kiire leikkaukseen että pääsis alottaa kesätyöt, en kauheesti katsonut, kuka ortopedi sitä leikkaus, kun en tienny koko vammasta mitään ja luulin se olevan ihan perusjuttu. Töölössä (ennenku pääsin vakuutuksen kautta Mehiläiseen) ortopedi puhui siitä, että olisi ankkuroimassa rustokappaletta takaisin polveen! Missään en oo lukenu että niin tehtäis. Aika kummallista siis, mutta pääasia että pääsee nyt hyviin käsiin Kalskeelle. Kalske kysyi, että kuka ton mikrofraktuuran teki. Sanoin että Töölön mehiläisessä joku esa... sit kalske osas lopettaa "ai koskinen?". onkohan esalla joku perseilijän maine ortopedi-piireissä? who knows.

Katotaan sit miten käy. Unohdin Kalskeelta kysyä että tehdäänkö osteotomia, kun polvissa on kummassakin kohtalainen valgus-asento (polvet taipuu sisäänpäin, jalat vähän ulospäin). Käsittääkseni niin tehdään joskus ACI:n yhteydessä, että paino jakautuisi tasaisemmin. Olis kiva kans saada ihan suorat koivet ja niistä se sentti lisäpituutta B) Ainaki se määräs mut edestäpäin otettaviin röntgeneihin täs jossain välis.

Updeittiä:

Töölössä (ennenku pääsin vakuutuksen kautta Mehiläiseen) ortopedi puhui siitä, että olisi ankkuroimassa rustokappaletta takaisin polveen! Missään en oo lukenu että niin tehtäis.

Mulla on viime keväänä ankkuroitu MPFL korjausleikkauksen yhteydessä myös polvilumpion rustokappale 1,5 x 2 cm takaisin kiinni. Ymmärsin, että rustovaurion tulisi olla aika tuore ja palassa pitäisi olla myös jonkin verran luuta mukana, jotta kiinnittyy. Kysyin kolmen ortopedin mielipiteen ja kaksi oli vahvasti korjaamisen kannalla. Yksi oli ns. vanhan liiton mies ja totesi, että pala otetaan vaan pois.

Olin 5 viikkoa sitten uudelleen tähystyksessä ja samalla todettiin kappaleen kiinnittyneen hyvin. :dance:

Samalla tosin todettiin eturistisiteen olevan poikki :face:

Moi! Mulla meni brasilialaisessa jujutsussa eturistiside poikki viime keväänä. Kuntoutus on mennyt hyvin ja ainakaan salitreeniä vamma ei enää haittaa millään tavalla. Olen palannut jo kamppailulajienkin pariin, mutta painia en ole vielä uskaltanut, koska tuntuu, että jalka, erityisesti pohje kipeentyisi siitä.

Noh kuulemma eturistiside vammoissa on myös suuri riski reisiluun ulomman nastan rustovaurioon liitännäisvammana.

Minut leikannut ortopedi ja minua hoitava fysioterapeutti olivat molemmat sitä mieltä, että voin jatkaa kisaamista ym. urheilua samalla tavalla kuntoutuksen jälkeen, mutta minua itseäni häiritsee juurikin tuo reisiluun ulomman nastan rutina ja pelkään, että siitä kehkeytyy joku suurempi rustovaurio.

Mulla ei ole mitään kipuja ja rutina ilmenee äänenä ja ehkä hyvin pienenä kutinana. Ortopedi ja fysioterapeutti ovat molemmat sitä mieltä että mun ei tarvitse millään tavalla noteerata koko rutinaa eikä se tule kulumaan suuremmaksi vammaksi. Lääkärin viime keväänä kirjoittamassa diagnoosissa lukee näin:" Mediaalisesti rustot ovat hyvät, joskin pieni rustomuutos med. kondyylilla - ilmeisesti traumaattinen."

Mulla oli syksyllä pieniä lukko oireita, mutta niitä ei ole ollut enää moneen kuukauteen.

Mitä mieltä olette? Pitääkö tuosta rutinasta masentua? Onko jotain liikkeitä joita ette suosittele? Esim. hyppynarulla hyppiminen ym.? Mun fysioterapeutin mielestä hyppynarulla hyppiminen on vaan hyvä asia, niin kuntoutus mielessä, kuin lajitaustankin. Mutta kuin luin keskustelufoorumeilta aiheesta, niin tuntuu että suurin osa välttelee hyppelyä.

Mulla on viime keväänä ankkuroitu MPFL korjausleikkauksen yhteydessä myös polvilumpion rustokappale 1,5 x 2 cm takaisin kiinni. Ymmärsin, että rustovaurion tulisi olla aika tuore ja palassa pitäisi olla myös jonkin verran luuta mukana, jotta kiinnittyy. Kysyin kolmen ortopedin mielipiteen ja kaksi oli vahvasti korjaamisen kannalla. Yksi oli ns. vanhan liiton mies ja totesi, että pala otetaan vaan pois.

Olin 5 viikkoa sitten uudelleen tähystyksessä ja samalla todettiin kappaleen kiinnittyneen hyvin. :dance:

Samalla tosin todettiin eturistisiteen olevan poikki :face:

Sain juuri tänään magneettikuvauksen tulokset ja alustavan diagnoosin jonka mukaan rustonkappale irti ja se yritetään kiinnittää nauloilla takaisin paikalleen. Vamma on noin kuukauden vanha. Kuinka kauan sinulla kului aikaa toimenpiteen ja vamman synnyn välissä?

Kuinka kauan sinulla kului aikaa toimenpiteen ja vamman synnyn välissä?

Mulla oli aika tasan kuukausi väliä, koska kyseinen ortopedi leikkasi vain pari päivää kuukaudessa Terveystalossa. Viikko meni magneetissä ym. "juostessa" ja siitä otettiin seuraava vapaa aika.

Kuukausi oli kuulemma sellainen maksimisuositusaika, jotta kappale vielä kiinnittyy. Ilmeisesti luutumisen takia? Mulla oli aika paljon myös luuta mukana, niin lopputulos oli hyvä, vaikka aikaa olikin mennyt välissä.

Mulla oli aika tasan kuukausi väliä, koska kyseinen ortopedi leikkasi vain pari päivää kuukaudessa Terveystalossa. Viikko meni magneetissä ym. "juostessa" ja siitä otettiin seuraava vapaa aika.

Kuukausi oli kuulemma sellainen maksimisuositusaika, jotta kappale vielä kiinnittyy. Ilmeisesti luutumisen takia? Mulla oli aika paljon myös luuta mukana, niin lopputulos oli hyvä, vaikka aikaa olikin mennyt välissä.

Ok. Mun vamma tuli 3.1 eli aika tasan kuukausi sitten. Toiveissa on että ensi viikolla puukko viuhuu. Luun määrästä irronnessa rustonkappaleessa en osaa sanoa.

Toivotaan parasta kuitenkin.

Mikä rusahti??

Moi! Tämä vaikutti pikaisella vilkaisulla suht sopivalta ketjulta. Eli tein viime perjantaina sjmv:ta (polvet lähes lukittuina, tyhmää, tiedän) ja takareiden alaosan/polvitaipeen seutu rusahti todella ilkeästi. En ole ikinä punttisalilla säikähtänyt niin helvetisti. Se oli oikein sellainen kunnon RRRIIITTSSS!! En tietenkään ole käynyt tutkituttamassa, tällainen pelokas ja persaukinen änkyrä kun kerran olen. Vaikuttaisi siltä, että selvisin säikähdyksellä. Pystyin heti räsähdyksen jälkeen polkemaan pyörää, putkirullailemaan jne. Kipuja ei oikeastaan ole ollut, mitä nyt takareisi tuntui pari päivää hieman aralta ja jäykältä. Arkuus ja jäykkyys on tässä parin päivän aikana helpottanut selvästi. Mitään kovin kummoista turvotusta en ole huomannut, eikä takareiteen/polvitaipeeseen myöskään ilmestynyt minkäänlaista mustelmaa. Pystyn ojentamaan/koukistamaan polven ihan ok, pääseen kyykkyyn ylös jne.

Eli ilmeisesti mitään hirveän arvokasta ei mennyt rikki? Lähinnä minua mietityttää, että mikä se helvetinmoinen rusahdus oikein oli? Jotain pehmytkudosta kenties? Olisin tosi kiitollinen valistuneesta vastauksesta? Eräs kokenut salijermu sanoi, että takareisi vaan säikähti ja kramppasi. Rusahdukseen hän ei osannut varsinaisesti ottaa kantaa.

Kaikki kohtalotoverit jotka lepäätte laakereilla! Silmiini osui viime viikolta iltalehden uutinen rustonkorjaustuotteesta. Omat polveni ovat sählyajoilta siinä kondiksessa että pistän nimeni jonotuslistalle. Otin jopa osaa tuohon osakeantiin jos vaikka vauhdittaisi tuotteen tuloa markkinoille =)

http://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201709132200390636_we.shtml
Tuohan auttaisi vain siinä vaiheessa kun se rustovaurio on pieni. Hoitokäytännöt ovat sellasia ettei lievillä oireilla vielä mitään tutkita. Siinä vaiheessa kun oireet olisi normaalia elämää haittaavia on vaurio jo sitä luokkaa, ettei tuollainen auta enää. Sitten kun tuo markkinoilla ei siitä saa hyötyjä irti ilman hoitokäytäntöjen muutosta. Taitaa jo nykyisin käytössä olevat menetelmät kärsiä samasta ongelmasta korkean hinnan ja epävarman lopputuloksen lisäksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuohan auttaisi vain siinä vaiheessa kun se rustovaurio on pieni. Hoitokäytännöt ovat sellasia ettei lievillä oireilla vielä mitään tutkita. Siinä vaiheessa kun oireet olisi normaalia elämää haittaavia on vaurio jo sitä luokkaa, ettei tuollainen auta enää. Sitten kun tuo markkinoilla ei siitä saa hyötyjä irti ilman hoitokäytäntöjen muutosta. Taitaa jo nykyisin käytössä olevat menetelmät kärsiä samasta ongelmasta korkean hinnan ja epävarman lopputuloksen lisäksi.

Sehän nimenomaan olisi hoitovaihtoehtojen muuttumista, jos tuollaisesta tulisi kustannustehokas ja toimiva. Siinä tapauksessa screenausta ja vähäoireisten/pienivaurioisten nivelten huomioimista lisättäisiin. Hoitokäytännöt muuttuvat sitä myötä, kun uusi teknologia ja tutkimustulokset antavat sille aihetta. Lääketiede on semmoinen tiede, että jos jokin on tutkitusti hyvää, järkevää ja hyödyllistä, aletaan sitä käyttää.

Sehän nimenomaan olisi hoitovaihtoehtojen muuttumista, jos tuollaisesta tulisi kustannustehokas ja toimiva. Siinä tapauksessa screenausta ja vähäoireisten/pienivaurioisten nivelten huomioimista lisättäisiin. Hoitokäytännöt muuttuvat sitä myötä, kun uusi teknologia ja tutkimustulokset antavat sille aihetta. Lääketiede on semmoinen tiede, että jos jokin on tutkitusti hyvää, järkevää ja hyödyllistä, aletaan sitä käyttää.
Jotenki en usko, että julkisella alettaisiin tekemään niin paljon enemmän magneettikuvauksia, tai tähystyksiä. Alkuun varmasti olisi enemmän käytössä yksityisellä jossa esim jotain urheilijan kipuilevaa niveltä tutkittaisiin pienemmällä kynnyksellä.

Jotenki en usko, että julkisella alettaisiin tekemään niin paljon enemmän magneettikuvauksia, tai tähystyksiä. Alkuun varmasti olisi enemmän käytössä yksityisellä jossa esim jotain urheilijan kipuilevaa niveltä tutkittaisiin pienemmällä kynnyksellä.

Kuulostaa toki vähän utopistiselta, myönnetään, mutta toisaalta nivelrikko on äärimmäisen yleistä ja aiheuttaa monille ihmisille paljon hankaluutta arkielämään ja jopa ennenaikaista eläköitymistä. Siispä mahdollisesti tuollainen voisi olla taloudellisestikin järkevää: jos nivelrikko saataisiin aikaisessa vaiheessa pysähtymään pystyisi yhä useampi ihminen työskentelemään pidempää ja mahdollisesti monia tyytymättömyydestä johtuvia lääkärikäyntejä tulisi vähemmän. Puhumattakaan tietysti potilastyytyväisyydestä. Magneettia tai saati tähystystä nivelrikon diagnoosiin ei yleensä edes tarvita, vaan kliininen kuva sekä rtg-löydös riittää. Mutta onhan tää nyt tällä hetkellä superkaukana tuollaisesta. Nivelrikkoon kun kuuluu muutakin kuin pelkkä nivelruston vaurioituminen, eikä tuon tehosta ihmisillä taida olla mitään näyttöä. Suoraan ei myöskään voida sanoa, poistaako pelkän rakenteen korjaaminen oireet.

Kyllähän noita lippuja ja lappuja ja ties mitä täytteitä rustovaurioihin on tullut ja mennyt markkinoille vuosien aikana lukemattomia. Ja kaikki aivan mahtavilla tuloksilla. Paitsi sitten kun niitä oikeasti aletaan käyttämään, eikä vaan tekemään tutkimusta markkinointia ja myyntilupaa varten. Vielä vaan ei ole tullut yhtään värkkiä, leikkausta tai kaupallista tuoteta millä oikeasti rustovaurion voisi korjata pysyvästi JA estää nivelrikko. Tulisikin, olisi töiden tekeminen paljon helpompaa.

e: rustosolusiirrotkin on käytännössä loppunu, kun vaikka kuinka hienoa rustoa saa aikaseksi, niin kipu usein jää.

Kyllähän noita lippuja ja lappuja ja ties mitä täytteitä rustovaurioihin on tullut ja mennyt markkinoille vuosien aikana lukemattomia. Ja kaikki aivan mahtavilla tuloksilla. Paitsi sitten kun niitä oikeasti aletaan käyttämään, eikä vaan tekemään tutkimusta markkinointia ja myyntilupaa varten. Vielä vaan ei ole tullut yhtään värkkiä, leikkausta tai kaupallista tuoteta millä oikeasti rustovaurion voisi korjata pysyvästi JA estää nivelrikko. Tulisikin, olisi töiden tekeminen paljon helpompaa.

e: rustosolusiirrotkin on käytännössä loppunu, kun vaikka kuinka hienoa rustoa saa aikaseksi, niin kipu usein jää.

Rustosolusiirroista, niin vieläkö niitä tehdään ollenkaan? Puhutaanko tässä siitä 94 julkaissusta ruotsalaisesta leikkaustekniikasta? Entäs kantasoluhoidot, ovatko ne millään tapaa käytössä nykypäivänä?

Rustosolusiirroista, niin vieläkö niitä tehdään ollenkaan? Puhutaanko tässä siitä 94 julkaissusta ruotsalaisesta leikkaustekniikasta? Entäs kantasoluhoidot, ovatko ne millään tapaa käytössä nykypäivänä?

Eipä niitä taideta juuri tehdä, (en tiedä kuka rustosolusiirron julkaisi tai keksi ja milloin). EU teki niistä saatanan kalliita ja vaikka niistä nätit kuvat saadaan niin oireet (kivut) voi hyvinkin jäädä. Eipä mitään kantasolujuttuja oikeassa elämässä ole käytössä. Nykyään isoilla pojilla muodissa on isoihin hankalaoireisiin vaurioihin on pakasteesta otetut luu-rustoblokit (a.k.a vainajan polvesta otettu luu-rustopala), itse en tosin moista omaan polveeni ottaisi. Tai polveni saisi olla aika helvetin paska että ottaisin.

Ylipäätään rusto ja rustovaurio on edelleen asia mitä ymmärrämme huonosti ja hoitovaihtoehdot ovat aika vähäiset. Niinkin yksinkertainen kysymys: miksi rustovaurio on kipeä? Rustossa kun ei ole hermoja..

EU teki niistä saatanan kalliita ja vaikka niistä nätit kuvat saadaan niin oireet (kivut) voi hyvinkin jäädä.

Noinhan se menee monessakin asiassa. Parkinsonin tautia sairastavilla aivot oli saatu anatomisesti normaalin näköisiksi, mutta oireet eivät hävinneet mihinkään (joskin tuosta taitaa olla (heikkoa) näyttöä myös toiseen suuntaan). Käänteisesti taas vaikkapa selän kuvat voi näyttää hirveiltä, mutta mitään oireita ei välttämättä ole tai elämänlaatu ei huonokuntoisen rakenteen vuoksi ole heikentynyt. Rakenne ≠ toiminta. Mm. siksi turhia kuvantamisiakaan ei kannattaisi tehdä, vaikka jokainen pikku kolotuksen jälkeen semmoisen haluaisikin "varmuuden vuoksi". (Alkaa mennä jo hyvin offtopiciksikin.)

Back
Ylös Bottom