Polven rasitusvamma uusiutunut ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ile_91
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moikka vaan. Mulla oli tos viimevuonna näihin aikoihin polvessa rasitus vamma. joku "osgood sclatter" en oo iha varma miten se kirjotettaa mut kummsiki, hoidin sen sit kuntoon ja lääkäri sano että nyt voi taas alkaa kuntoilee, tos kesäloman alussa mut nyt on tullu aina välil semmosia "mustia hetkiä" että siihe kohtaan on koskenut aivan hirveästi. Mitä asialle tehdä? Onko vamma kenties uusiutunut ?

Mulla ainaki semmonen kasitys et rasitusvammat ei ikina parane, vaan uusiintuu vahan valia. Pienempana mulla ainaki oli polvet tosi nopeesti kipeena jos vahanki kaveli. Sinansa ihan positiivista etta se helpotti joskus seiskaluokalle mennessa ja nyt on about kerran vuodessa vaan kipeena.

Ile_91 sanoi:
Onko vamma kenties uusiutunut ?

Enemmän tai vähemmän varmaankin. Osgood on vähän semmonen vaiva, että se aina ajoittain vaivaileepi ja ajoittain on taas ihan kondiksessa.

Mullakin ollu jo kymmenisen vuotta Osgood slatter. Kivut tulee aina silloin tällöin takaisin. Joskus ne kestää viikkoja ennen kuin menee pois. Nyt intissä on mulla pahentunu aika paljon ja ei tarvi kuin puoltoista tuntia kunnon liikuntaa, johon liittyy lisäpainot niin polvet alkaa olla tuskallisen kipeät.

Osgoog-Schlatter aiheuttaa säären yläosaan kipua. Sen seurauksena siihen polven alapuolelle tuleeki se patti. Melko yleinen nuorilla kasvavilla, jotka harrastaa paljon liikuntaa.
Minä kärsin tuosta pahasti ala-asteen lopussa ja yläasteen alkupuolella. Lentopallon peluusta ei meinannut tulla mitään ja keihästäki siihen vielä viskelin. Yläasteella piti pyytää kavereita tukemaan portaissa, että pääsin seuraavaan kerrokseen. Lääkärin diagnoosi oli osgood-schlatterin tauti. Ja kun tuo on yleinen vaiva kasvavilla nuorilla kolleilla, niin onneksi sitten kasvun hellittäessä meniki ihan ohi eikä vaivaa nykyään ollenkaa. Ainoastaan pienet patit jäi muistoksi. :)
Säki Ile_91 varmaanki kasvat vielä. Onko sulle suositeltu liikuntakieltoa? Joskus tuohon vaivaan suositellaan liikuntakieltoa. Tietenkää ei kannata kaikkea liikuntaa jättää. Varmaan järkevästi, ettei kipua niin tuntuis eikä pahenis. Ite liikuin sen mitä pystyin. Väliaikasta helpotusta mulle toi reisien venyttely, sopivasti lepoa, reenin jälkeen kylmää ja erilaisten geelien käyttö. Tietenki kannattaa tsekata kengät ja tekniikat myös.
Pirun harmittava vaiva, mutta toivottavasti paranee tai on jo parantunu. Teillä muillakun on ollu useita vuosia ja kasvun loputtuaki, niin onko polvia tutkittu, ettei ois jääny irtokappaleita? Nekun saa ihan tähystämällä poies.

Back
Ylös Bottom