Polven kipuilu kyykistyessä ja portaissa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse kitkutellut tässä useampia vuosia polvivaivan kanssa, vaivat alkoivat kyykkäämisestä. Ennen sitäkin tosin silloin tällöin ongelmia polven kanssa, mutta ei kovin pahoja. Kyykkäämisestä ensin kovaa rohinaa ja rahinaa polvessa kyykkyä tehdessä, sitten alkoivat vihlonnat ja kivut, jos laittoi kevyttäkään painoa polven päälle kun polvi koukussa tai jos vaan kyykistyi laittamaan sähköjohtoa pistorasiaan tms. Joskus kun ärtynyt enemmän, vihlaisua myös kävellessä ja erityisesti rappuja kulkiessa. Ajattelin vuosikausia, että polvi varmaan ylirasittunut ja katsotaan nyt tässä vielä ennen kuin menen lääkäriin. Kävin sitten lääkärissä hiljattain, että saisin selville voiko polvella vaivoista huolimatta tehdä kyykkyjä jne. Lopputulos, ei kannata tehdä mitään mikä aiheuttaa oireita, esim. kyykkyä, polvessa alkava nivelrikko, näkyi perus röngtenkuvassa. Liikunta sinänsä hyväksi ja erittäin suositeltavaa, mutta sellaiset asiat mitkä aiheuttaa liikaa kuormaa nivelelle voivat aiheuttaa/pahentaa tulehdusta ja tulehdus syö eli tuhoaa sitä nivelien välissä olevaa ainetta. Sitä prosessia ei käsittääkseni saa käännettyä takaisin eli se aines tuhoutuu lopullisesti. Jos etenee pahasti, lopulta voi olla tilanne, missä pelkät luut hankaavat toisiaan vasten, kun kaikki väliaines tuhoutunut ja silloin ei auta enää kuin tekonivel.
Jos polvivaivaa punttaamisesta, kannattaa aina käydä lääkärissä tarkistamassa tilanne, ettei itse edesauta mahd. nivelrikon etenemistä.

Tässäpä sitten ihmetellyt, että millä vahvistaa reisiä/jalkoja. Nivelvaivoissa suositellaan ylläpitämään hyvää reisilihasten kuntoa, mutta millä sitä ylläpitää, kun kaikki liikkeet missä polvi koukussa aiheuttaa polven ärtymistä. Ei kovin paljon ole jalkaliikkeitä mitä voisi tehdä jalka suorassa, ainoa joku kuminauhajumppa/taljasysteemi.
Mulla kanssa nivelrikon alkua polvissa. Ne on vaan sisäpuolella. Pystyin kyykkytekniikkaan muuttamalla kyykkäämään. Eli pyrin saamaan painon enemmän sinne polven ulommalle nivelpinnalle. Prässissä löytyi sopiva jalkojen paikka paljon helpommin. Kannattaa sitä kanssa kokeilla pitämällä eri kohdissa levyä jalkoja. Kyllä ne lihakset kannattaa kunnossa pitää ja vain löytää jokin keino treenta. Eipä kai toi vaiva helpota kunnolla kuin vasta sitten aikanaan kun sinne tekonivel laitetaan.

Mulla kanssa nivelrikon alkua polvissa. Ne on vaan sisäpuolella. Pystyin kyykkytekniikkaan muuttamalla kyykkäämään. Eli pyrin saamaan painon enemmän sinne polven ulommalle nivelpinnalle. Prässissä löytyi sopiva jalkojen paikka paljon helpommin. Kannattaa sitä kanssa kokeilla pitämällä eri kohdissa levyä jalkoja. Kyllä ne lihakset kannattaa kunnossa pitää ja vain löytää jokin keino treenta. Eipä kai toi vaiva helpota kunnolla kuin vasta sitten aikanaan kun sinne tekonivel laitetaan.

Minulla tuo vaiva on juuri kyykkäämisen kannalta huonossa kohdassa eli pf-nivelessä (googletin tarkemmin, että se on lumpion keskiosan ja reiden luun pään välissä). Lääkärin mukaan juuri tuo sijainti aiheuttaa sen, että vaikka rikko on vasta alkava, niin kyykyssä tms. tuo kohta joutuu liian kovalle rasitukselle.

Prässiä ajattelin, että voisi varovasti kokeilla aluksi pelkällä kelkalla. Lekuri kyllä kehoitti välttämään myös prässiä, mutta mielestäni se ei ole aiheuttanut niin pahoja vaivoja mitä kyykkääminen. Itselle tuli mieleen, että ehkä johtuu siitä, kun prässissä kuorma tulee eri suunnasta niveleen eli alakautta ja kyykyissä jne. taas yläkautta. Ja kun prässissä pystyy juurikin vaikuttamaan asentoon sillä, mihin kohtaa levyä jalat laittaa ja pystyy tarvittaessa pysäyttämään liikkeen kesken. Voihan se alkava vaurio sijaita sellaisessa kohtaa, että juuri yläkautta tuleva kuorma "osuu" siihen ja alakautta tuleva ei niinkään. Nyt tulehduskipulääkekuuri menossa ja jos kuurin jälkeen polvi rauhoittunut, niin kokeilen varovasti prässiä ja katson mitä se vaikuttaa.
Reisiojennus laitteessa aiheuttanut myös ongelmia, nyt kun olen tutkinut asiota, niin se onkin joissakin ohjeissa laitettu pahimpien liikkeiden listalle polvien nivelrikoissa. Muistaakseni laite on alunperin ollut kuntoutuslaite, mutta ehkä sillä kuntoutettu leikkauksen jälkeen ja eri vaivoja.

Viimeksi muokattu:
Kun puhutaan lihaskunnon ylläpitämisestä tällaisessa kontekstissa, tarkoitetaan monesti enemmänkin mitä tahansa alaraajojen lihaksia vaativaa liikuntaa. Esimerkiks pyöräily tai vesiliikunta on usein suositeltuja lajeja. Ne ei tiettykään kuntosaliharrastajalle kuulosta miltään lihaskuntoa harjoittavilta lajeilta, ja toden totta, eivät ne välttämättä niinkään voimaa kehitä, jos on jo hyvät pohjat. Kuitenkin se ylläpitää (ja toki heikkokuntoisilla kehittää) lihasvoimaa, vähentää kipuja ja ylläpitää toimintakykyä. Mutta by all means ehdottomasti kannattaa jatkaa salitreeniäkin mahdollisimman paljon ja samalla tavalla kuin aiemminkin, kunhan vaan muistaa tunnustella oireita eikä tee väkisin kipua vastaan. Kannattaa avoimin mielin kokeilla kaikkia mahdollisia liikkeitä vaan, jos sieltä vaikka löytyiskin jotain sopivaa.

Kun puhutaan lihaskunnon ylläpitämisestä tällaisessa kontekstissa, tarkoitetaan monesti enemmänkin mitä tahansa alaraajojen lihaksia vaativaa liikuntaa. Esimerkiks pyöräily tai vesiliikunta on usein suositeltuja lajeja. Ne ei tiettykään kuntosaliharrastajalle kuulosta miltään lihaskuntoa harjoittavilta lajeilta, ja toden totta, eivät ne välttämättä niinkään voimaa kehitä, jos on jo hyvät pohjat. Kuitenkin se ylläpitää (ja toki heikkokuntoisilla kehittää) lihasvoimaa, vähentää kipuja ja ylläpitää toimintakykyä. Mutta by all means ehdottomasti kannattaa jatkaa salitreeniäkin mahdollisimman paljon ja samalla tavalla kuin aiemminkin, kunhan vaan muistaa tunnustella oireita eikä tee väkisin kipua vastaan. Kannattaa avoimin mielin kokeilla kaikkia mahdollisia liikkeitä vaan, jos sieltä vaikka löytyiskin jotain sopivaa.
Juu ei vielä ole minkään vesijuoksujen aika. Etsii vaan niitä liikkeitä joilla etureidelle saa reeniä Eri liikkeillä ja niitä eri tekniikoilla kokeillen voi hyvinkin löytyä tapa miten voi tehdä kivuttomasti. Myös se minkälaisia sarjoja tehdään voi vaikutttaa. Itselle ehkä lyhyemmät ja isommilla painoilla paremmat kuin painojen vähennys ja pitempien sarjojen hinkkaus. Noista pitkistä kyllä sitten polvet muistuttaa loppupäivän.

Minulla tuo vaiva on juuri kyykkäämisen kannalta huonossa kohdassa eli pf-nivelessä (googletin tarkemmin, että se on lumpion keskiosan ja reiden luun pään välissä). Lääkärin mukaan juuri tuo sijainti aiheuttaa sen, että vaikka rikko on vasta alkava, niin kyykyssä tms. tuo kohta joutuu liian kovalle rasitukselle.

Prässiä ajattelin, että voisi varovasti kokeilla aluksi pelkällä kelkalla. Lekuri kyllä kehoitti välttämään myös prässiä, mutta mielestäni se ei ole aiheuttanut niin pahoja vaivoja mitä kyykkääminen. Itselle tuli mieleen, että ehkä johtuu siitä, kun prässissä kuorma tulee eri suunnasta niveleen eli alakautta ja kyykyissä jne. taas yläkautta. Ja kun prässissä pystyy juurikin vaikuttamaan asentoon sillä, mihin kohtaa levyä jalat laittaa ja pystyy tarvittaessa pysäyttämään liikkeen kesken. Voihan se alkava vaurio sijaita sellaisessa kohtaa, että juuri yläkautta tuleva kuorma "osuu" siihen ja alakautta tuleva ei niinkään. Nyt tulehduskipulääkekuuri menossa ja jos kuurin jälkeen polvi rauhoittunut, niin kokeilen varovasti prässiä ja katson mitä se vaikuttaa.
Reisiojennus laitteessa aiheuttanut myös ongelmia, nyt kun olen tutkinut asiota, niin se onkin joissakin ohjeissa laitettu pahimpien liikkeiden listalle polvien nivelrikoissa. Muistaakseni laite on alunperin ollut kuntoutuslaite, mutta ehkä sillä kuntoutettu leikkauksen jälkeen ja eri vaivoja.
Kyykkyssä se alasmeno jotenkin tosiaan vaikea. Prässissä taas ei ollenkaan. Tosin tyyli tehdä ei enää ole niin etureisipainotteinen vaan on saanut viedä jalat ylemmäs ja leveämmälle levyllä. Kokeile myös yhdellä jalalla kerrallaan tehdä. Josko olisi helpompi hallita liikettä

Kyykkyssä se alasmeno jotenkin tosiaan vaikea. Prässissä taas ei ollenkaan. Tosin tyyli tehdä ei enää ole niin etureisipainotteinen vaan on saanut viedä jalat ylemmäs ja leveämmälle levyllä. Kokeile myös yhdellä jalalla kerrallaan tehdä. Josko olisi helpompi hallita liikettä

Saman olen huomannut maastavedossa tuohon alasmenoon liittyen, eka kun painot lattialla ja nostaa ylös ei oikeastaan mitään ongelmaa, mutta paha vaihe tulee siinä kun ne painot pitäisi viedä alas. Maastavedossa muuten tulee siinäkin tavallaan kuorma ensin alakautta, vaikka eri tavalla kuin prässissä. Olen ihmetellyt, miksi maastavedon eka vaihe onnistuu, mutta johtuu varmaan kuorman suunnasta. Kyykyssä minulla aiheuttaa kumpikin vaihe ongelmia, sekä ylös että alas meno. Maastavetoakaan en ole enää vähään aikaan tehnyt, kun siinä se alasmeno on semmoista jäkitystä ja sitten vaistomaisesti laittaa painon terveelle polvelle ja siitä on tiedossa ongelmia myöhemmin lihasepätasapainon kanssa.

Saman olen huomannut maastavedossa tuohon alasmenoon liittyen, eka kun painot lattialla ja nostaa ylös ei oikeastaan mitään ongelmaa, mutta paha vaihe tulee siinä kun ne painot pitäisi viedä alas. Maastavedossa muuten tulee siinäkin tavallaan kuorma ensin alakautta, vaikka eri tavalla kuin prässissä. Olen ihmetellyt, miksi maastavedon eka vaihe onnistuu, mutta johtuu varmaan kuorman suunnasta. Kyykyssä minulla aiheuttaa kumpikin vaihe ongelmia, sekä ylös että alas meno. Maastavetoakaan en ole enää vähään aikaan tehnyt, kun siinä se alasmeno on semmoista jäkitystä ja sitten vaistomaisesti laittaa painon terveelle polvelle ja siitä on tiedossa ongelmia myöhemmin lihasepätasapainon kanssa.
Ehkä menet vedossa ylös ja alas eri rytmissä lantion ja polven nivelkulman suhteen. Eli näyttäisikö vaikka se nostovaihe videolta takaperin kelattuna samalta kuin lasku.

Mulla leikattu polvi itsellä juuri naksimisten ja rustojen suhteen. Toki liikalihavuus ja auto kolari ei kauheesti ole helpottanut. Mutta nyt treenannu prässiä ja jalkoja eri koneissa on vaivat hävinnyt lähes olemattomiin toki en heti laitakkaan prässiin hirveesti painoo. Ja polvissa on aina tuet yleensä ku jalkoja teen toki nyt ei ole ollut kun pitäs ostaa uudet jotka ei purista liikaa. itsellä on turha edes haaveilla kyykyistä tai mavesta koska enää en leikkaus pöydälle halua nimittäin siitä vasta takapakkia tuleekin. Mutta luovuttaa ei missää nimessä kannata lihaksia vaa treenaamaan jalkaan ni vähenee vaivat kyllä. Vesijumppa on kyllä hyvä jos kuntoutuu sillä lähdin itsekkin alkuun ku leikattiin.

En lukenut kaikkia postauksia mutta oon kärsinyt ihan nuoresta saakka kipeistä polvista, varsinkin rappuset alas sattui. Kyykkyyn en päässyt kun sattui.

Niitä on tutkittu ja kuvattu muutaman kertaa muttei mitään ongelmaa löytynyt.
Sitten kerran mainitsin naprapaatille. Joka katsoi asentoa ja sanoi että etureidet on tiukalla, näytti venyttelyt ja sinne jäi 25 vuotta kestänyt polvikipu.

Back
Ylös Bottom