Polven kipuilu kyykistyessä ja portaissa

Morjens.

Vasen polvi on alkanut vaivaamaan about viimeisen kuukauden aikana. Kipua tuntuu patellan ylä- ja alapuolella, sekä vieressä, mutta aina kuitenkin mediaalipuolella. Eilen kävin hierotuttamassa etureisiä ja pari senttiä polven yläpuolella(hieman oikella puolella) tuntui silloin jotain. Hierontaa suorittanut fysioterapeutti ei alkanut tutkimaan polvea sen kummemmin, vaan ehdotti lääkärilläkäyntiä aluksi. Kysyin samalla häneltä voisiko polven kipuilu johtua lihasten kireydestä, mutta hän ei oikein uskonut siihen.

Kipua ilmenee siis kyykistyessä ja portaita kulkiessa. Kivun laatu vaihtelee. Polvi naksahtelee paljon, mutta on se mielestäni naksunut aiemminkin.. Kävellessäkin tuntuu jotain outoa juuri samassa kohtaa kuin mikä ilmeni hierottaessa.

Olen tauolla saliharjoittelusta muista syistä johtuen, joten vamma on syntynyt ilmeisesti töissä. Mitään tapaturmaa minulle ei ole sattunut, enkä keksi mistä polvi olisi ottanut itseensä. Ensimmäisenä tulee mieleen joku lievä yliojennus tai jonkinlainen kiertoliike, joka on voinut tapahtua(?).

Selailin noita polvithreadeja läpi, mutten saanut oikein mitään irti. En odota että kukaan tekisi mitään tarkempaa diagnoosia sepostuksien perusteella, mutta jos jollain olisi edes jonkinlaista epäilystä vammastani niin kuulisin mielelläni. Tiedän että pitää mennä lääkäriin ja aionkin mennä heti parin viikon päästä, jolloin koeaikani loppuu. Kipuilu on jatkunut jo about kuukauden vaihtelevasti ja olisi erittäin mukava saada se loppumaan..

ruisranne69: -Ihan mielenkiinnosta, miksei?

"Hierontaa suorittanut fysioterapeutti ei alkanut tutkimaan polvea sen kummemmin"

ruisranne69: -Ihan mielenkiinnosta, miksei?

"Hierontaa suorittanut fysioterapeutti ei alkanut tutkimaan polvea sen kummemmin"

Olin siis varannut ajan pelkkään hierontaan, mutta kysäisin sitten ohimennen polvesta.

Servus,

Vasen polvi on alkanut vaivaamaan about viimeisen kuukauden aikana. Kipua tuntuu patellan ylä- ja alapuolella, sekä vieressä, mutta aina kuitenkin mediaalipuolella.
...

Kipua ilmenee siis kyykistyessä ja portaita kulkiessa. Kivun laatu vaihtelee. Polvi naksahtelee paljon, mutta on se mielestäni naksunut aiemminkin..

...

Mitään tapaturmaa minulle ei ole sattunut, enkä keksi mistä polvi olisi ottanut itseensä.

Itselläni on ollut samanlainen vaiva oikeassa polvessa jo muutaman vuoden ajan ja oireet ovat tasan samat kuin itse kuvailet. Itselläni kipua tulee portaita kulkiessa ja sählyssä nopeissa käännöksissä. Välillä tuntuu että homma toimii täysin normaalisti pari kuukautta ja sitten ottaa taas ja pahasti. Pahimmillaan lähtee polvi alta kivusta.

Itse olen huomannut että reisilihaksen vahvistaminen on auttanut vähentämään tilanteita jolloin kipua ilmenee. Kyykkämisen olen jättänyt suosiolla pois, mutta etureisikonetta voi käyttää huoletta.

Ainoa kerta, joka tulee mieleen, jolloin olisin polveani telonut on eräs talvi kun vedin lipat suoraan polvi edellä jäähän. Lääkäriin asti en tietenkään ole päässyt tähän mennessä :david:, kun kipua ilmenee harvoin.

Tuomiota odotellessa..

Voipi olla myös rustovaurioita. Minulle lääkäri kertoi jo kymmenen vuotta sitten, että polvessa on "rustottumia" ja ne on todennäköisesti ristisiteissä. Oikea polvi ei kestä kyykkäämistä edes ilman painoja. Niistä "rustottumista" ei taida päästä eroon muuten kuin tähystysleikkauksella ja toipumisaika on melko pitkä.

Rustottumat on lainausmerkeissä siksi, että lääkäri käytti sitä termiä.

Morjens.

Vasen polvi on alkanut vaivaamaan about viimeisen kuukauden aikana. Kipua tuntuu patellan ylä- ja alapuolella, sekä vieressä, mutta aina kuitenkin mediaalipuolella. Eilen kävin hierotuttamassa etureisiä ja pari senttiä polven yläpuolella(hieman oikella puolella) tuntui silloin jotain. Hierontaa suorittanut fysioterapeutti ei alkanut tutkimaan polvea sen kummemmin, vaan ehdotti lääkärilläkäyntiä aluksi. Kysyin samalla häneltä voisiko polven kipuilu johtua lihasten kireydestä,..

Samanlaista vaivaa noin vuosi, ei kärsi omalla painollaan aivan kyykkyyn panaa vasen jalka. Polveen sattuu, tuntuu sisäsyrjällä.. Kysynkin oletko selvittänyt ja selättänyt vaivan ja mistä se sinulla johtui?
Toivottavasti luet tämän viestin joka kirjoitettu vuosia myöhemmin kuin omasi!

Samanlaista vaivaa noin vuosi, ei kärsi omalla painollaan aivan kyykkyyn panaa vasen jalka. Polveen sattuu, tuntuu sisäsyrjällä.. Kysynkin oletko selvittänyt ja selättänyt vaivan ja mistä se sinulla johtui?
Toivottavasti luet tämän viestin joka kirjoitettu vuosia myöhemmin kuin omasi!

Ihan arpapeliä netin kautta neuvoa tai sanoa mitään, mutta minulla joskus kipuili polven sisäosa kyykyssä ja heti jos vähänkin aloitti juoksemaan (noin 0,5-1km max pystyi juoksemaan ja sit lopetettava polvikivun vuoksi).

Auttoi reiden sisäosan hieronta, siitä polven yläpuolelta oli todella kireänä ja veti jalkaa virheasentoon. Nyt oppinut putkirullalla aukomaan siitä itse ja ei ole enää tullut tuota sisäsyrjäkipua.

Oireet kuvaavat hyvinkin omaa tilannetta tällä hetkellä. Oliskohan ollu vuosi 2011, kun kävin näyttämässä tuota polvea ortopedille ja jonkinlainen lausunto polvilumpionkondromalasiasta napsahti. Nimi sai melkein paskat housuun silloiselta santerilta, mutta suomenkielellä tuo on vaan jonkin asteinen rustonpehmentymä. Ei kuulma ole lääketieteellistä hoitoa, tähystys saattaa auttaa, mutta ei ole takeita. Käski silloin vahvistamaan reisiä ja venyttelemään.

No nyt tänä päivänä tietty välillä saattaa polvea vihlasta niin perkeleesti, mutta ei läheskään samalla tavalla kuin 2011. Sitten ku vielä jaksais ja muistais venytellä niin eihän tuota vikaa varmaan oliskaan :D
Ei mitään hajua mistä tämä polvivamma on tullut. Lääkärin mukaan tapaturma tai periytymä, mutta ei suvussa ainakaan tätä ole pyörinyt. Veikkaan että pentuna se kerta kun lensin pyörällä suoraan päin tonttia polvet edellä aiheutti tämän :rolleyes:

En viitsi aloittaa uutta ketjua niin kysytään vaikka tästä. Alan olla todella kypsä näihin polvivaivoihin, jotka samantyyppisiä kuin aloittajalla. Kuukausien/vuosien googlailun ja selvittelyn jälkeen oon tullut siihen tulokseen, että mulla on vaikea ns. "maltracking patella". Onko tätä ongelmaa _oikeasti_ mahdollista korjata omatoimisesti oikeanlaisella harjoittelulla, ilman leikkauksia? Miten? Kokemuksia?

Nopean googlettelun jälkeen selvisi, että johtuu yleisimmin etureiden lihaksiston epätasapainosta. Eli kyllä, oikeanlaisella harjoittelulla pitäisi pystyä asiaan vaikuttamaan.
E: ei ole itsellä siis kokemusta asiasta, mutta leikkaus ei ainakaan tuota lihasepätasapainoa mihinkään muuta. Käy tapaamassa fysioterapeuttia niin pääset varmasti harjoitteiden kanssa alkuun.

Olen käynyt parillakin eri fyssarilla ja lekurilla. Oon nyt tässä pari vuotta yrittänyt ratkaista ongelmaa buranalla, kylmähoidolla, venyttelyllä, putkirullailulla ja erinäisillä saamillani jumppaohjeilla tuloksetta. Tiettyjä tähän vaivaan suositeltuja liikkeitä en kivun vuoksi edes pysty tekemään. Siks olis kiva pikkuhiljaa saada ohjeita, jotka auttaa muutenkin ku teoriassa. No, pääasia on tietää et vaikeakin tällainen "vika" on siis ratkaistavissa... jotenkin.

Oletko kokeillut teippausta? Sillä voisi ainakin ohjata tuota patellaa kulkemaan paremmin oikeassa linjassa.
Millaisia harjoitteita olet sitten tehnyt? Ja ne on kyllä sitten paskoja harjoitteita, jos ne sattuvat.. Kyllä fyssarin pitäisi keksiä sellaiset harjoitteet, mistä asiakas pystyy suoriutumaan.

En oo kokeillut eikä yksikään fyssari ole ehdottanut. Teippaus vois kyllä auttaa ainakin maalaisjärkellä jos ajattelee, pitänee siis itse ehdottaa. Reidenojennuksia (ei laitteessa) ja erilaisia kyykkyvariaatioita kehonpainolla oon tehnyt. Miten tahansa kyykistynkin niin tuntuu polvissa (paineena tai vihlaisee) ja hirvittävä rutina vaan kuuluu.

Joo kokeile ihmeessä, se teipinpalanen voi olla ratkaiseva tekijä siihen, että harjoitteet onnistuvatkin kivuttomasti :)

En oo kokeillut eikä yksikään fyssari ole ehdottanut. Teippaus vois kyllä auttaa ainakin maalaisjärkellä jos ajattelee, pitänee siis itse ehdottaa. Reidenojennuksia (ei laitteessa) ja erilaisia kyykkyvariaatioita kehonpainolla oon tehnyt. Miten tahansa kyykistynkin niin tuntuu polvissa (paineena tai vihlaisee) ja hirvittävä rutina vaan kuuluu.

Kiinnostaisi kuulla vähän tarkemmin noista harjoitteista, mitä fyssarit on ohjanneet? Oletan, että ft kuitenkin tuon polven on tutkinut ihan kunnolla, eli varsinaisesti akuuttia rakenteisiin liittyvää ei pitäisi olla?

Jos ei vielä ole käyty läpi, niin kokeilemisen arvoinen olisi nuo polven staattiset/eksentriset harjoitteet. Eli kantapään alle laitat pienen korokkeen (tutkimusten mukaan kulma 30°-45° välillä lattiataso-kantapää), mutta ei nyt niin nuukaa. Esim. puolapuista tuki. Tästä sitten laskeudut alkuun molempien jalkojen varassa puolikyykkyyn, pito 2 s, terveellä ylös. Toistot max 10, sarjat 3. Kun alkaa tuntua paremmalta, niin seuraavaksi pelkästään kipeällä alas, pito 2 s, terveellä ylös. Samat toistot ja sarjat. Oma paino aina. Muut harjoitteet tauolle, pari viikkoa annat aikaa tuloksille. Toivottavasti paranee!

Kyllä vian pitäisi olla ihan ns. toiminnallinen. Tuon tyyppistä kyykkyä olen tehnyt, ihan kahdella jalalla tosin koska mitään "tervettä jalkaa" ei tässä tapauksessa ole YouTubesta oon löytänyt sissy squat -videoita ja niiden inspiroimana laittanut jonkun korokkeen kantapäiden alle. Saako tuo kyykky sattua yhtään?

Kyllä vian pitäisi olla ihan ns. toiminnallinen. Tuon tyyppistä kyykkyä olen tehnyt, ihan kahdella jalalla tosin koska mitään "tervettä jalkaa" ei tässä tapauksessa ole YouTubesta oon löytänyt sissy squat -videoita ja niiden inspiroimana laittanut jonkun korokkeen kantapäiden alle. Saako tuo kyykky sattua yhtään?

Periaatteessa kaikki kuntoutus kyllä tuntuu alkuun epämiellyttävältä, mutta lähtökohtaisesti esim. kipu ei saa lisääntyä toistojen aikana. Myöskään leposärkyä ei saa esiintyä, ellei sitä ollut jo alusta alkaen. Sinuna vielä kokeilisin noita kyykkyjä niin, että esim. puolapuista tukien otat sen konsentrisen vaiheen avun, ettei tuu noustua pelkästään jalkojen varassa. Jos ei lähde ruoto kurkusta, lähtisin sitten staattisilla polven ojennuksilla, erilaisilla polvikulmilla liikkeelle. Pidot oon tehny yleensä 15-45 s (aloittaen tietenkin lyhyimmästä, päivien edetessä pidentäen) sen 10 toistoa, joka toinen tunti hereillä ollessa.

Kokeilemisen arvoinen juttu on myös nuo aiemmin kuvaillut kyykyt niin, että laitat jotain epävakaata jalkojen alle (matto, bosu...). Tästä jotkut saa välittömän avun, johtunee polven proprioseptiikan "virittymisestä" ja ns. sisäisen paineen noususta.

VIELÄ mikä tulee mieleen, on se, että teepä ennen kyykkyjä testiksi muutama sarja eristettyjä takareiskoja. Joskus polvikipu liittyy lihasepätasapainoon, niin tuolla konstilla oon myös löytänyt helpotusta joillekin yksilöille.

Kiitos paljon vinkeistä. Täytyy antaa noille kyykyille ja ojennuksille siis vielä mahdollisuus. Oon vaan jotenkin niin toivoni menettänyt ku tuntuu et mitään edistystä ei tapahdu, päinvastoin. No, ehkä näillä ohjeilla :)

Sama ollu itellä muutaman vuoden. Oikea polvi vihloo herkästi jalkareeneis. Kyykyt jättäny pois. Prässis ku rautamäärä nousee yli 300kg nii oikea polvi rupee vihloon. Röntgenis ei nivelrikkoa. Lantio oli vuosia vinossa kun en osannu venyttää, veikkaan siis kulumaa virheasennosta. Sama vastakkaisen puolen olkapäähän.3v kipuillu. Veikkaan yli 10v virheasentoa joka vain kulutti paikat. Magneettikuvaan ehkä menen. 200e per nivel. Pakko vain reenata pitkää sarjaa naisten painoilla nykyään. Muuten kipeytyy polvi ja olkapää kunnolla.

Itse kitkutellut tässä useampia vuosia polvivaivan kanssa, vaivat alkoivat kyykkäämisestä. Ennen sitäkin tosin silloin tällöin ongelmia polven kanssa, mutta ei kovin pahoja. Kyykkäämisestä ensin kovaa rohinaa ja rahinaa polvessa kyykkyä tehdessä, sitten alkoivat vihlonnat ja kivut, jos laittoi kevyttäkään painoa polven päälle kun polvi koukussa tai jos vaan kyykistyi laittamaan sähköjohtoa pistorasiaan tms. Joskus kun ärtynyt enemmän, vihlaisua myös kävellessä ja erityisesti rappuja kulkiessa. Ajattelin vuosikausia, että polvi varmaan ylirasittunut ja katsotaan nyt tässä vielä ennen kuin menen lääkäriin. Kävin sitten lääkärissä hiljattain, että saisin selville voiko polvella vaivoista huolimatta tehdä kyykkyjä jne. Lopputulos, ei kannata tehdä mitään mikä aiheuttaa oireita, esim. kyykkyä, polvessa alkava nivelrikko, näkyi perus röngtenkuvassa. Liikunta sinänsä hyväksi ja erittäin suositeltavaa, mutta sellaiset asiat mitkä aiheuttaa liikaa kuormaa nivelelle voivat aiheuttaa/pahentaa tulehdusta ja tulehdus syö eli tuhoaa sitä nivelien välissä olevaa ainetta. Sitä prosessia ei käsittääkseni saa käännettyä takaisin eli se aines tuhoutuu lopullisesti. Jos etenee pahasti, lopulta voi olla tilanne, missä pelkät luut hankaavat toisiaan vasten, kun kaikki väliaines tuhoutunut ja silloin ei auta enää kuin tekonivel.
Jos polvivaivaa punttaamisesta, kannattaa aina käydä lääkärissä tarkistamassa tilanne, ettei itse edesauta mahd. nivelrikon etenemistä.

Tässäpä sitten ihmetellyt, että millä vahvistaa reisiä/jalkoja. Nivelvaivoissa suositellaan ylläpitämään hyvää reisilihasten kuntoa, mutta millä sitä ylläpitää, kun kaikki liikkeet missä polvi koukussa aiheuttaa polven ärtymistä. Ei kovin paljon ole jalkaliikkeitä mitä voisi tehdä jalka suorassa, ainoa joku kuminauhajumppa/taljasysteemi.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom