Poliisin duuni?

No se on muuttunut että noiden Pora- uudistusten jälkeen siitäkään vähästä työilmapiiristä mitä 2005 oli ei ole enää mitään jäljellä.

Kaikesta näkee että nyt on porukalla keskimäärin paha olla töissä :(

Mutta niinkuin mulle sanottiin kauan sitten komisarion suulla:" ei täällä ole pakko olla"

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei kuulosta hyvältä. :(

Mietin tuota palkkajuttua. Peruspalkka (ainakin tämän ketjun perusteella) on aika paljon pienempi kuin mitä itse tällä hetkellä saan. -Mutta niin se on monilla muillakin aloilla) Toki poliisin työhön ei voi montaa alaa verrata, mutta mietin lähinnä nyt yksin sitä käteen jäävää rahaa. Ei tuo palkka nyt niin pieni ole, etteikö sillä eläisi.
Nyt kun pohdin ammatinvaihdon mahdollisuuksia, vaakakupissa ei juurikaan paina palkka vaan työn sisältö, vaihtelevuus ja mielekkyys.
Tietysti tästä ketjusta on jäänyt sellainen fiilis, ettei poliisin työtä koeta kovin mielekkääksi mutta silti minua kiinnostaa siinä se erilaisuus kaikkeen muuhun tekemääni verrattuna.

Ei kuulosta hyvältä. :(

Mietin tuota palkkajuttua. Peruspalkka (ainakin tämän ketjun perusteella) on aika paljon pienempi kuin mitä itse tällä hetkellä saan. -Mutta niin se on monilla muillakin aloilla) Toki poliisin työhön ei voi montaa alaa verrata, mutta mietin lähinnä nyt yksin sitä käteen jäävää rahaa. Ei tuo palkka nyt niin pieni ole, etteikö sillä eläisi.
Nyt kun pohdin ammatinvaihdon mahdollisuuksia, vaakakupissa ei juurikaan paina palkka vaan työn sisältö, vaihtelevuus ja mielekkyys.
Tietysti tästä ketjusta on jäänyt sellainen fiilis, ettei poliisin työtä koeta kovin mielekkääksi mutta silti minua kiinnostaa siinä se erilaisuus kaikkeen muuhun tekemääni verrattuna.

Nykyään kannattaa huomioida vielä sekin että työllistyminen vakivirkaan taitaa olla jossain lottovoiton ja helvetin jäätymisen välimaastossa tällä hetkellä. Jonossa on työttömiä älytön määrä, eikä tuo Pora 3 ainakaan helpota sitä asiaa.

^ Totta kai, mutta mitä onnellisuutta se vakivirka tuo? Alalla kuin alalla on tällä hetkellä työttömyyttä ja muutenkin olisi vaikea kuvitella mitään paikkaa ns. eläkevirkana.
Ei se vakipaikka/virka autuaaksi tee, vaikeina aikoina ihmisiä irtisanotaan ja virkoja lakkautetaan joka alalla.
Itse en ole koskaan ollut pätkätöissä, vaan aina vakituisessa työsuhteessa. Kuitenkin melkein kaikissa työpaikoissa on tullut jossain vaiheessa YT-neuvottelut. Jos yritys päättää irtisanoa, on irtisanomisaika yrityksen puolelta minimissään 30 päivää. - Enpä osaa pitää vakipaikkaa järin turvallisena, tai ainakaan "turvallisuuden" takia tavoittelemisen arvoisena.

^ Totta kai, mutta mitä onnellisuutta se vakivirka tuo?

Näin määräaikaisuutta tekevänä poliisimiehenä olisin maailman onnellisin,jos tämä kotipaikkakunnallani oleva kenttävirka vakinaistettaisiin.Sitä vaan ei tule hetkeen tapahtumaan.

Oon ollu siinä käsityksessä, että on sanonut tuon saman virkkeen ainakin viimeiset 3 vuotta joka kurssin alulle.

Toi klassinen lausehan on kerrottu jo pidemmän aikaan. Ennen sen lausui joku koulun heepo ja sitten, kun uskottavuus katosi heiltäkin riensi Paateron Miksa hätiin. Tosin hänenkin lauseensa menetti merkityksensä ja en ole varma onko tästä perinteestä jo luovuttu?

Muistan niin elävästi, kun poliisikouluun ei ollut hakijoita ja välillä ei alkanut kurssia lainkaan ja sit alkoi joitain 15 hengen kursseja. Silloin Miksa piti videoneuvottelulaitteilla puheen ja lupasi, että kaikki siltä kurssilta saa töitä. No eipä saanut.

Joku kyseli palkasta. Mulla on tuntipalkka nyt n. 15,24 e (en oo tarkastanu viimesintä tilinauhaa). Ai, että vitutti muutama vuosi sitten, kun itellä oli tuntipalkka jotain 12 e ja kuulin, kun nuoret räkänokat päivitteli paskoja kesätyöpalkkojaan. Sillon niillä oli 15 e tuntipalkka ja totesivat, että ei kukaan oikeita töitä sillä rahalla tee. Keskustelivat siinä keskenään ja en iljennyt osallistua keskusteluun vaikka teki mieli.

Tämmösillä aatoksilla.

-edit-

Nyt, kun pääsin avautuu, niin kerronpa mielipiteeni tästä poliisin PR-touhusta. Mua niin sylettää noi poliisikokelaat tv-ohjelma. OK, en ole nähny, kun trailerin ja 1. jakson, mutta pahoin pelkään, että tuo vetää kouluun taas kaiken maaliman "äksön tsäkstöneitä" (action jackson). Koulussa kaikki huomaa, että ei noista ole tähän työhön, mutta poiskaan niitä ei saa. En ymmärrä myöskään tätä JIM-touhua. Tuon Poliisi-tv:n sulatan ja siinä etsittiin aikoinaan vinkkejä rikoksiin. Myös muutaman minuutin pätkä partion matkassa on ok, kunhan en joudu partioon, jota kuvataan.

Toi klassinen lausehan on kerrottu jo pidemmän aikaan. Ennen sen lausui joku koulun heepo ja sitten, kun uskottavuus katosi heiltäkin riensi Paateron Miksa hätiin. Tosin hänenkin lauseensa menetti merkityksensä ja en ole varma onko tästä perinteestä jo luovuttu?

Muistan niin elävästi, kun poliisikouluun ei ollut hakijoita ja välillä ei alkanut kurssia lainkaan ja sit alkoi joitain 15 hengen kursseja. Silloin Miksa piti videoneuvottelulaitteilla puheen ja lupasi, että kaikki siltä kurssilta saa töitä. No eipä saanut.

Joku kyseli palkasta. Mulla on tuntipalkka nyt n. 15,24 e (en oo tarkastanu viimesintä tilinauhaa). Ai, että vitutti muutama vuosi sitten, kun itellä oli tuntipalkka jotain 12 e ja kuulin, kun nuoret räkänokat päivitteli paskoja kesätyöpalkkojaan. Sillon niillä oli 15 e tuntipalkka ja totesivat, että ei kukaan oikeita töitä sillä rahalla tee. Keskustelivat siinä keskenään ja en iljennyt osallistua keskusteluun vaikka teki mieli.

Tämmösillä aatoksilla.

-edit-

Nyt, kun pääsin avautuu, niin kerronpa mielipiteeni tästä poliisin PR-touhusta. Mua niin sylettää noi poliisikokelaat tv-ohjelma. OK, en ole nähny, kun trailerin ja 1. jakson, mutta pahoin pelkään, että tuo vetää kouluun taas kaiken maaliman "äksön tsäkstöneitä" (action jackson). Koulussa kaikki huomaa, että ei noista ole tähän työhön, mutta poiskaan niitä ei saa. En ymmärrä myöskään tätä JIM-touhua. Tuon Poliisi-tv:n sulatan ja siinä etsittiin aikoinaan vinkkejä rikoksiin. Myös muutaman minuutin pätkä partion matkassa on ok, kunhan en joudu partioon, jota kuvataan.

Viimeisen kappaleen allekirjoitan täysin! On varmaan jo osaltani tullut selväksi, että inhoan noita poliisit yms. kokelaat shaissea! Mitähän seuraavaksi tulee kun koko ajan poliisit sitä ja poliisit tätä. Seuraavaksi varmaan iholla, konstaapelin matkassa 24h, kuinka jännää!!!

Luin koko ketjun läpi, onko mitään uusia ajatuksia, näkökulmia?
Onko peruspalkka noussut, mitä se on nykyisin?

Oma palkkani on noussut aiemmasta täällä mainitsemastani siten, että nyt se tällä työkokemuksella n. 50 000 euroa/vuosi kaikkineen. Olen edelleen miehistöä, mutta työnkuva on muuttunut.

Erilaisten organisaatiomuutosten takia joitakin yksiköitä on lakkautettu ja uusia perustettu. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Työllistyminen on hankaloitunut ja asiat eivät enää ole niinhyvin kuin aiemmin.

Nyt, kun pääsin avautuu, niin kerronpa mielipiteeni tästä poliisin PR-touhusta. Mua niin sylettää noi poliisikokelaat tv-ohjelma. OK, en ole nähny, kun trailerin ja 1. jakson, mutta pahoin pelkään, että tuo vetää kouluun taas kaiken maaliman "äksön tsäkstöneitä" (action jackson). Koulussa kaikki huomaa, että ei noista ole tähän työhön, mutta poiskaan niitä ei saa.
Ihan vilpitön kysymys: onko tuollaisia ramboja tms. paljonkin poliisikoulussa? Omat (onneksi vähäiset) kokemukset poliiseista on hyviä eikä kukaan niistä poliiseista ole ollut sellainen joka olisi hakenut poliisikouluun päästäkseen käyttämään laillista väkivaltaa (tms. kiusattuja jotka haluaa kostaa maailmalle) joten siksi kysyn.

Niin, mitäpä onnellisuutta se vakivirka toisi kysyy ihminen joka on ollut aina vakituisessa työsuhteessa? Se tuo sitä onnellisuutta että voi suunnitella elämäänsä, luottaa siihen että on toimeentulo vielä sen 3kk määräaikaisen pätkän jälkeenkin. Ja kun otetaan vielä huomioon se, että virasta on aika vaikea saada kenkää niin siinäpä niitä perusteita lyhyesti olikin.
Niin, minähän yritin avata juuri sitä, ettei se vakipaikka ole sen turvallisempi ainakaan yritysmaailmassa: aina on tullut jossain vaiheessa YT:t eteen ja yritysmaailmassa työnantajalta on irtisanomisaika minimissään 30 päivää (riippuu työntekijän työvuosista). Kyllähän sitä elämää voi suunnitella, mutta nopeasti ne suunnitelmat menevät uusiksi jos työnantaja ilmoittaa YT-neuvotteluista ja/tai heti alkavista lomautuksista. Siinä voi heiluttaa pitkän aikavälin suunnitelmille hyvästit ja ihmetellä sitä vakipaikan tuomaa "varmaa toimeentuloa." Aika harhakuvitelmaa se vakipaikan turvallisuus ainakin yritysmaailmassa on. Työpaikkaa ei välttämättä kolmen kuukauden kuluttua ole, vaikka kuinka on aikoinaan nimensä vakituiseen työsopimukseen kirjoittanut.

Ihan vilpitön kysymys: onko tuollaisia ramboja tms. paljonkin poliisikoulussa? Omat (onneksi vähäiset) kokemukset poliiseista on hyviä eikä kukaan niistä poliiseista ole ollut sellainen joka olisi hakenut poliisikouluun päästäkseen käyttämään laillista väkivaltaa (tms. kiusattuja jotka haluaa kostaa maailmalle) joten siksi kysyn.

Yksikin on liikaa. Ei onneksi paljoa. Lähinnä pelottaa tulevaisuus, kun tuo poliisikokelaat traileri saa ehkä rambot liikekannallepanolle poliisikouluun.

Tosin eipä epäkelvot yksilöt sitten varmaan töitä saa valmistumisen jälkeen. Tosin huonolta näyttää muidenki työllistyminen.

hehe, hyvät systeemit junamatkoille, no ei siin mitään hyvä vaan.

Onko asiallista kysyä ku pakkiksella ollaan, että millanen on poliisien suhtautuminen hormoneihin, kun tiettävästi löytyy sellasia poliiseita, jotka käy kisaamassakin voimalajeissa ja on selvää että lihaksia ei ole kaurapuurolla saatu. Onko pelkkää kuittailua vai oletetaanko poliisien olevan täysin nuhteettomia ja kateelliset työkaverit yrittää saada kii dropittamisesta?

kumminkin kyseessä laittomat aineet jne.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten poliisit näkevät itse että kuinka nuhteeton pitäisi olla tms
Lähteekö duuni,jos jäisi kiinni käytöstä/hallussapidosta/ostamisesta tms mikä nyt onkaan laitonta?
Ei ole oma lehmä ojassa.

hehe, hyvät systeemit junamatkoille, no ei siin mitään hyvä vaan.

Onko asiallista kysyä ku pakkiksella ollaan, että millanen on poliisien suhtautuminen hormoneihin, kun tiettävästi löytyy sellasia poliiseita, jotka käy kisaamassakin voimalajeissa ja on selvää että lihaksia ei ole kaurapuurolla saatu. Onko pelkkää kuittailua vai oletetaanko poliisien olevan täysin nuhteettomia ja kateelliset työkaverit yrittää saada kii dropittamisesta?

kumminkin kyseessä laittomat aineet jne.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten poliisit näkevät itse että kuinka nuhteeton pitäisi olla tms
Lähteekö duuni,jos jäisi kiinni käytöstä/hallussapidosta/ostamisesta tms mikä nyt onkaan laitonta?
Ei ole oma lehmä ojassa.
Eiköhän ne poliisit roinaa siinä missä muidenkin ammattikuntien edustajat. Ajaahan ne ylinopeuttakin vaikka se on kielletty. Saattaa jopa kävellä päin punasia liikennevalois jos kukaan ei nääää.

Virkamaailmassa se vakipaikka on melkoisen paljon turvallisempi kuin yksityisellä sektorilla. Se on se pointti.

Näin on. Niin kauan kun pystyy/osaa edes kahvia keittää, niin jotain tehtäviä löytyy. Siis näin ainakin tähän päivään saakka.

Sitten kun taloudellisten syiden takia aletaan pois potkimaan, niin tilanne alkaa olla aika hurja. Lomautuksia odotellessa...

Viimeksi muokattu:
Niin, minähän yritin avata juuri sitä, ettei se vakipaikka ole sen turvallisempi ainakaan yritysmaailmassa: aina on tullut jossain vaiheessa YT:t eteen ja yritysmaailmassa työnantajalta on irtisanomisaika minimissään 30 päivää (riippuu työntekijän työvuosista). Kyllähän sitä elämää voi suunnitella, mutta nopeasti ne suunnitelmat menevät uusiksi jos työnantaja ilmoittaa YT-neuvotteluista ja/tai heti alkavista lomautuksista. Siinä voi heiluttaa pitkän aikavälin suunnitelmille hyvästit ja ihmetellä sitä vakipaikan tuomaa "varmaa toimeentuloa." Aika harhakuvitelmaa se vakipaikan turvallisuus ainakin yritysmaailmassa on. Työpaikkaa ei välttämättä kolmen kuukauden kuluttua ole, vaikka kuinka on aikoinaan nimensä vakituiseen työsopimukseen kirjoittanut.

Sanottu jo pariin otteeseen, mutta toistanpa vielä. Yritysmaailma on hiukkasen erilainen kuin valtio työnantajana. Oletko kuullut, että valtio kävisi paljon YT-neuvotteluita työntekijöidensä kanssa? Niinpä. Valtion virka on lähes elinikäinen (jos ei itse töppää). Siksi on todellakin turvallisempi suunnitella tulevaisuutta vakivirassa kuin määräaikaisessa.

Ihan mielenkiinnosta, onko poliiseja tai muita vastaavia valtion virkamiehiä ikinä erotettu tuottavuus- tai taloudellisista syistä?

Monoa voi tietysti valtion virkamieskin saada jos itse mokailee rankasti, mutta yleensähän nuo virkojen vähennykset tehdään "luonnollisen poistuman" kautta mun käsityksen mukaan eli kun virkamiehiä jää eläkkeelle, ei heidän virkojaan enää täytetä.

Onko kenelläkään mitään tietoa, mistä vois saada käsiinsä ton Anonymityn ketjun alussa mainitseman John Websterin dokkarin "Sen edestään löytää"?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom