Poliisin duuni?

Minnekkäs mun kannattas mennä tän ylä-asteen jälkee, ku aattelin poliisiks sitte joskus ryhtyä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tai sitten joku josta voisi kuvitella olevan hyötyä.

Joku liikennealan tutkinto, sairaanhoitaja tms. Tosin kirjallista ilmaisua kuulemma painotetaan niin paljon jo pääsykokeissakin (eikö siellä ollutjoku referaatti tms.), että lukio puoltaa kyllä siinä asiassa.

Intissä kannattaa käydä auk tai ruk, vaikka sivaritkin pääsee nykyään poliisikouluun. Ei siksi että siitä poliisikoulussa mitään hyötyä olisi, mutta jos kansainväliset hommat kiinnostaa, niin siellä noita res.sotilasarvoja saatetaan kysellä.

Onkos tuo lukio edelleen tärkeässä asemassa poliiseilla? Aikaisemmin tietääkseni ei-ylioppilailla paukahtaa varsin nopeasti lasikatto vastaan ylenemisissä. Eli vanhempi konstaapeli on ainakin erään (vanhemman) poliisitutun mukaan kohtalona.

Tietenkin se on hienoa tehdä nuorena jamppana "oikeaa" poliisityötä, mutta nelikymmpisenä saattaa alkaa vituttamaan kantaa samoja juoppoja päivästä toiseen. Ja entiset työkaveritkin ovat jo ylenneet ties minne, ehkä moikkaavat jos muistavat tullessaan käytävällä vastaan.

kodari76 sanoi:
Onkos tuo lukio edelleen tärkeässä asemassa poliiseilla?
Ja entiset työkaveritkin ovat jo ylenneet ties minne, ehkä moikkaavat jos muistavat tullessaan käytävällä vastaan.

Ei poliisiin kannata mennä ylenemisen toivossa. 98% varmasti olet se vanhempi konstu koko loppuelämäsi ellet intoudu kovin hakemaan kursseille ja jatkokoulutukseen. Komisariotason koulutukseen valitaan käsittääkseni edelleen kiintiöittäin läänikohtaisesti ja vaatii muutaman vuoden perus-spedeilyä kentällä sitä ennen. Varmaan paras reitti komisario tasolle on se että menet sinne oikikseen ensin. Pitää myös olla vikaa päässä jos ensitöikseen menee poliisiin ainoana tavoitteena päästä hallinnolliseen paperien pyörittämiseen.

Ylikonstaapeliksi voi päästä kivuttomimmin harvemmalla koulutuksella mutta eipä se palkka paljoa nouse ja työtehtävätkin on pääsääntöisesti samat ku vanhemmalla konstulla, paitsi isommassa keississä pitää vielä leikkiä ryhmänjohtajaa.

Lukion on käynyt tämän hetken uusista jepeistä varmasti sen 95% eli se on ilmiesen vahva peruste sisäänotolle.

Sivusta melkein 20 vuotta kenttäpoliisin elämään seuranneena (faija poliisi + useampi tuttu ja sukulainen), voin sanoa, että työ ei ainakaan mua kauheasti ole vakuuttanut. Pyhät duunissa, yövuorot, jne. Ja tästä kaikesta herkusta saa sen paskan palkan. Faija nyt on ollut komisariona ~20 vuotta ja tuossa nyt on se etu, että viikonloppuisin ei töitä juurikaan ole. Joitan päivystyksiä on silloin tällöin, mutta tämänkin voi tehdä kotoa käsin, jollei kyseessä sitten ole isompi juttu. Työajat on hänellä muuttuneet, mutta paska palkka on ja pysyy (tai näin ainakin olen käsittänyt). Ilmeisesti tämä on tosiaan kutsumusammatti. Itselle ei olisi tullut mieleenkään lähteä poliisikouluun, johtuen juuri paskasta palkasta ja huonoista työajoista.

Tuli tässä vielä mieleen semmonen pieni etu mikä poliiseilla on: Junamatkat ovat ilmaisia jos matkustaa virkapuku päällä! On meinaan säästynyt pitkä penni kun sahaan viikoittain Hesan ja Turun väliä...
Lisäksi pääkaupunkiseudun lähiliikenne on ilmainen.

Shagrath sanoi:
Tuli tässä vielä mieleen semmonen pieni etu mikä poliiseilla on: Junamatkat ovat ilmaisia jos matkustaa virkapuku päällä! On meinaan säästynyt pitkä penni kun sahaan viikoittain Hesan ja Turun väliä...
Lisäksi pääkaupunkiseudun lähiliikenne on ilmainen.

Onko tuo joku ihan virallinen juttu? Luulisi konnareiden ihmettelevän, kun sama jamppa istuu vaunussa viikosta toiseen...:D

kodari76 sanoi:
Onko tuo joku ihan virallinen juttu? Luulisi konnareiden ihmettelevän, kun sama jamppa istuu vaunussa viikosta toiseen...:D

Käsittääkseni virka-ajalla poliisi saa ihan virallisesti matkustaa ilmaiseksi pk-seudun lähiliikenteessä. Virkapukua ei tarvitse olla päällä kunhan vaan näyttää virkamerkin.

kodari76 sanoi:

VR hyväksyy junakytät ilmaiseksi mutta jotkut tiukkapipokonnarit nipottaa siitä että pitäisi täyttää ensin tietty lomake ja kävellä sitten junassa edestakaisin vormussa. Ei oikein tunnu olevan yhtenäistä säädäntöä asiassa konnareiden keskuudessa.

Hki lähiliikenne on ilmainen virkamerkillä.

keijo s sanoi:
VR hyväksyy junakytät ilmaiseksi mutta jotkut tiukkapipokonnarit nipottaa siitä että pitäisi täyttää ensin tietty lomake ja kävellä sitten junassa edestakaisin vormussa. Ei oikein tunnu olevan yhtenäistä säädäntöä asiassa konnareiden keskuudessa.

Hki lähiliikenne on ilmainen virkamerkillä.
Itselle ei yksikään konnari ole vielä tyrkyttänyt mitään lomaketta, mutta se pitää paikkansa että jotkut konnarit ovat tiukempia kuin toiset. Jotkut (onneksi harvat) vaativat sitä edestakaisin ravaamista. Yleensä olenkin pari kertaa matkan aikana tallustellut junan päästä päähän, niin pysyvät tyytyväisinä...
Jotkut ovat sitten puolestaan niin höveleitä että päästävät matkaan ilman lippuakin, jos ei ole sitä ehtinyt hakemaan.

th@King sanoi:
Käsittääkseni virka-ajalla poliisi saa ihan virallisesti matkustaa ilmaiseksi pk-seudun lähiliikenteessä. Virkapukua ei tarvitse olla päällä kunhan vaan näyttää virkamerkin.

Totta kai virka-ajalla matkustetaan ilmaiseksi. En minäkään itse mitään maksa kun olen töissä. Toki vingutan Visaa, mutta jälkeempäin pistetään taksikuitit ja bordellilaskut matkareskontraan ja sieltä tippuu vastaava summa kahisevaa tilille takaisin. :D

Jos poliisilla on vaatimuksena käyttää virkapukua ja tallustella pitkin metroa, niin ei se ole kyllä mitään vapaa-ajalla matkustamista. Siinähän on kaveri töissä. En tosin tiedä kuinka moni vetää poliisiverkkarit jalkaan matkan ajaksi vain saadakseen ilmaisen matkan :D

th@King sanoi:
Lähiliikenne on aina ilmainen virkamerkillä myös virka-ajan ulkopuolella...

VR antaa poliisien matkustaa junalla ilmaiseksi ympäri Suomen virkapuvussa, mutta tämä edellyttää tiettyjä toimia. Ainakin minua on ohjeistettu niin, että junassa olisi hyvä käydä kiertämässä ees taas matkan aikana ja yhteen junaan VR on varannut kaksi poliisipaikkaa. Esimerkiksi parin tunnin matkan aikana minä olen käynyt kävelemässä junan päästä päähän muutamaan kertaan. Periaatteessa poliisi on tuon junamatkan ajan töissä, vaikka hänellä olisikin vapaa-aika, eli hän puuttuu konnarin kanssa siihen, jos joku alkaa häiriköimään junassa. Pitkillä matkoilla tästä etuisuudesta on hyötyä tai esim. opiskelijoille, joilla on muutenkin vähän rahaa. Itse en ole yleensä kauheasti viitsinyt vapaa-aikana niitä kuteita vetää niskaan tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta (esim. kallis junamatka)... ;)

Jotkut napisevat tästä "etuisuudesta" ja jotkut ovat pohtineet kovasti systeemin laillisuutta, veroja ja vaikka mitä. Tämä asia on kuitenkin käsitelty käsittääkseni moneen kertaan virallisilla tahoilla ja lopputuloksena on se, että näin saa toimia. Ehkä napina johtuu kateellisuudesta, en tiedä. Toisaalta luulisi, että tavallinen ihminen olisi tyytyväinen siitä, että tarvittaessa poliisi puuttuu ikäviin ja uhkaaviin tilanteisiin.

Pääkaupunkiseudulla poliisi saa myös kulkea julkisissa ilmaiseksi, siviilit tai virkapuku päällä. Tämä tarkoittaa kuitenkin sitä, että siellä julkisissa ollaan "töissä" samalla tavalla kuin noissa junissakin vaatetuksesta riippumatta. Virkapuvussa matkustaessaan poliisi on yleensä luonnollisesti työajalla, siviileissä hän voi olla töissä tai vapaalla (vaikka matkustaa virkamerkillä). Itse käytän tätä etuisuutta vapaa-ajalla säännöllisesti. Muutaman kerran olen joutunut puuttumaan tilanteisiin, missä joku narkki tai rupu on mennyt uhkailemaan esim. kuljettajaa.

keijo s sanoi:
Lukion on käynyt tämän hetken uusista jepeistä varmasti sen 95% eli se on ilmiesen vahva peruste sisäänotolle.

60% hakijoista on ylioppilaita, joten ei nyt varmaan 95% ole lukion käyneitä...

tommih sanoi:

Ah olet löytänyt jonkin tilaston. Lukemani perustuikin yksittäiseen luokkaan jossa YO:t ovat ilmeisen vahvasti edustettuina.

Mulle annettiin joskus koulussa henkilökunnan taholta mutu-tieto, että noin 80% olisivat ylioppilaita/lukion käyneitä. En tiedä mikä merkitys tolla lukilla on etenemiseen. Itse en ole käynyt lukiota, mutta koulut on muuten käyty aika hyvin peruskoulun todistusta lukuun ottamatta... (lintsaus maistui silloin liikaa, hyi mua! :whip: )

tommih sanoi:

Hakijat ja sisäänotetut ovat eri asia. 99% hakijoista voi olla vaikka joogalentäjiä, mutta pääsevätkö he kaikki opiskelemaan? ;)

Luin koko ketjun läpi, onko mitään uusia ajatuksia, näkökulmia?
Onko peruspalkka noussut, mitä se on nykyisin?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom