poliisin alkometrit,luotettavia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hdman
  • Aloitettu Aloitettu
Eihän ne poliisin alkometrit mitään 100% luetettavia laitteita olekkaan. Mittauksessahan on aina, mittalaitteesta riippumatta, jonkin verran heittoa. Verikoe taitaa olla se tarkin tapa mitata humalaa. Ruumiinavauksissa alkoholimäärä mitataan jostain ihme aivonesteestä (joskus lueskellu selostusta..).

Tarkuusalkometreissäkin on jonkin verran heittoa ja hajontaa mittauksissa. Muistaakseni siihen pitää kolme kertaa puhaltaa jsp (ei omakohtaista kokemusta). Otettiinko niistä sit keskiarvo tai jotain.. no toi on kyl ihan sit mun omaa arvailua jo.

Verikokeeseen pääsyähän saattaa joskus joutua odottamaan tovin jos toisenkin. Tällöin kyllä pystytään melko luotettavasti laskemaan sen hetkinen humalatila mikä ajaessa oli.

Mikäli raavas mies on muutaman kaljan ottanut, ja lähtee ajamaan sekä het'kohta joutuu puhaltamaan, kannattaa sanoa et juuri otti kaljan tai pari. Ei kannata visertää et juu eilen otin tjmsp. Jos tosiaan on vasta ottanut muutaman, niin näyttämä laskee melko nopeaan sinne minne pitääkin (varmaa vartissa..) Mut jos on ottanut edellisenä iltana kännin ja yrittää tota samaa, niin eipä lasku niin dramaattista olekkaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulle on käyny ihan toisin päin kuin muille tänne kirjoittaneille. Joskus 16 vuotiaana olin tulossa kaverilta mopolla kotiinpäin. Olin just tuntia aiemmin huitassu 2 kaljaa naamaan, poliisit sit pysäytti ja puhallutti. Näytti tasan 0. Mä olin vähän et wtf, mut en valittanut. :) On se kyllä ihme jos 55 kilosella jampalla ei kahdesta kaljasta mittari värähdä ollenkaan.

Heavy-rock sanoi:
Tarkuusalkometreissäkin on jonkin verran heittoa ja hajontaa mittauksissa. Muistaakseni siihen pitää kolme kertaa puhaltaa jsp (ei omakohtaista kokemusta). Otettiinko niistä sit keskiarvo tai jotain.. no toi on kyl ihan sit mun omaa arvailua jo.

Puhalletaan kaksi kertaa ja puhalluksista lasketaan keskiarvo johon tehdään varmuusvähennys. Oikeusmurhaa ei tällä vehkeellä tehdä.

Tupakalla ja alkometrin lukemalla ei ole mitään yhteyttä. Tupakassa ei ole alkoholia.

Alkometrin toiminta

Powerhousu sanoi:
Mulle on käyny ihan toisin päin kuin muille tänne kirjoittaneille. Joskus 16 vuotiaana olin tulossa kaverilta mopolla kotiinpäin. Olin just tuntia aiemmin huitassu 2 kaljaa naamaan, poliisit sit pysäytti ja puhallutti. Näytti tasan 0. Mä olin vähän et wtf, mut en valittanut. :) On se kyllä ihme jos 55 kilosella jampalla ei kahdesta kaljasta mittari värähdä ollenkaan.

Pari kesää taaksepäin istuin huoltoaseman terassilla, söin jäätelön ja sen jälkeen join 3 oluen, (1 kpl) ,lähin lähes samantien kotiinpäin ajamaan, ajoin vajaat 100 metriä suoraan auton kylkeen, vika ei todellakaan ollut minun, vastapuoli kuitenkin halusi poliisit ja ambulanssin paikalle, vaikka sanoin että anna vaan tiedot, että mulla olis vähän kiire.
Ambulanssissa multa kysyttiin että oletko juonut tänään? sanoin että aamupäivällä join yhden oluen, ehkä n.4-5h sitten, puhallus näytti 0,02, sanottiin että ei tällä ole mitään merkitystä, eikai sitä voi kuitenkaan soveltaa niin että jou 12 tuoppia ja lähtee sen jälkeen ajamaan...

Eihän vakuutus korvaa mitään jos kuski puhaltaa vaikka 0,1 promillea? Tuota ei moni tiedä vaan luottaa siihen 0,5 rajaan. Takatukka, kaippa vakuutus korvasi tuon, koska syy ei ollut sinun (eli meni toisen vakuutuksista). En mä kyllä varma ole, että onko vakuutusyhtiöllä joku lukema joka hyväksytään. Tuo 0,02 on kyllä aika helvetin vähän, että saivartelun puolelle menisi jos tuon takia korvaukset hylättäisiin.

man1ac sanoi:
Sen normaalin alkometrin lukema voi periaatteessa kohota vaikka tuulilasin pesunesteen höyryistä.

Juu isäntä oli joskus täyttänyt tuulilasinpesunesteen säiliön ja sen lähtenyt ajamaan. Poliisit oli puhalluttaneet ja mittari oli värähtänyt.

Jakob sanoi:
Eihän vakuutus korvaa mitään jos kuski puhaltaa vaikka 0,1 promillea? Tuota ei moni tiedä vaan luottaa siihen 0,5 rajaan. Takatukka, kaippa vakuutus korvasi tuon, koska syy ei ollut sinun (eli meni toisen vakuutuksista). En mä kyllä varma ole, että onko vakuutusyhtiöllä joku lukema joka hyväksytään. Tuo 0,02 on kyllä aika helvetin vähän, että saivartelun puolelle menisi jos tuon takia korvaukset hylättäisiin.

Mä olen käsittänyt niin että jos ajat humalassa, eli yli 0,5 niin vahingon tapahtuessa vika on sinun, tapahtuipa vahinko miten tahansa.

Jos ajat humalassa kolarin ja sulla on vakuutukset kunnossa niin vakuutus korvaa vastapuolen, mutta sulle tapahtuneita vahinkoja ei.

Jos sulla on vaikka 0,3 promille niin kyllä mun mielestä vakuutus sen korvaa, sillä mitään rikollista et ole tehnyt, vaikka moraalisesti on väärin ajaa yhdenkin alkoholiannoksen jälkeen, ei se vaan voi mennä niin että vakuutus ei korvaa jos on vähänkin alkohiolia veressä, sillä silloin pitäisi olla nollatoleranssi, eli minunkaan ei olisi kuulunut saada korvauksia sen 0,02 promillen takia.

Zaphod sanoi:
Mitenkäs se verikokeen tulos mukamas noin nopeasti tuli? Verikokeen tuloksen saamiseen kuulemma menee vähintään kuukausi tai pari ja sen aikaa se ajokortti on saletisti hyllyllä. Lienee ollut kysessä se tarkkuusalkometrikoe, josta tulos saadaan heti. Verikokeen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Eikös vaan?

Verikokeen tulos tulee 24h sisällä otto hetkestä.... Joo kyllä se alkometri värähtää herkästi vaikka ei ole alkoa nauttinutkaaan. Kerran duunissa "nuuhkittiin" alkoholipitoista käsien desinfiointi ainetta ja puhallettiin >2prom lukuja... ;)

Jakob sanoi:

Itse asiassa pikkuveli kävi kyttiksella puhaltamassa uudenvuoden päivänä varmuuden vuoksi ja näytti jotain just 0.1 promillea ja poliisi totesi että sinuna odottelisin vielä sen 1-2 tuntia jotta on varmasti nollaa koska vakuutus ei välttmättä korvaa jos löytyy vaikka promillen murto-osiakin alkomahoolia verestä. En tiedä onko miten yhtiökohtasta ja kait ne joutuu verikokeeseen laittamaan jos tällanen tapaus on kun ei ne alkometrit nyt niin tarkkoja ole, mutta vähän pistää mietityttään kannattaako sen yhdenkään kolmospullon jälkeen heti rattiin singahtaa, voi meinaan itku tulla jos mälli käy ja vakuutus ei korvaa.

Ja mitä tohon verikokeeseen tulee, niin taitaa olla 2-4 viikkoa kun sen tuloksen saa ja ne pystyy kyllä laskemaan sen ajohetken lukemat siitä lukemasta mikä oli kokeen ottohetkellä.

takatukkamika sanoi:
Mä olen käsittänyt niin että jos ajat humalassa, eli yli 0,5 niin vahingon tapahtuessa vika on sinun, tapahtuipa vahinko miten tahansa.

Jos ajat humalassa kolarin ja sulla on vakuutukset kunnossa niin vakuutus korvaa vastapuolen, mutta sulle tapahtuneita vahinkoja ei.

joo, mutuna ton ekan heitin siksi kysymysmerkki perässä. Paskaa on joku mulle jauhanut. Mä tossa selailin vakuutusyhtiö Pohjolan http://www.pohjola.fi/NR/rdonlyres/...ftlbdjiroqtyqo4rgec2pnvqqoyru3unc/1031541.pdf ehtoja ja kyllä tuosta saa sen kuvan, että homma menee tuolla tavalla kuin sanoit. Tosin, tuossakin on mielestäni vakutuutusyhtiöllä porsaanreikä, koska mitään rajaa ei ole promilleille laitettu vaan kirjoitukset on tyyliin: "jos alkoholi on syyllisenä vahingon sattumiseen, niin korvausta pienennetään tai se evätään kokonaan".

Ja jos vakuutusyhtiöllä on pienikin syy evätä tai vähentää korvausta niin ne sen takuulla tekevät.

Tää on offtopikkia nyt, mutta multa pöllittiin videokamera espanjassa, oli vuokraamamme huoneiston keittiön pöydällä ja ne olivat sen ikkunan saaneet jotenkin auki ja vaikka oli kalterit ikkunoissa niin olivat jollakin kepillä saaneet sen kameran sieltä ujutettua pihalle. No vakuutusyhtiöön sitten tottakai paperit menemään ja vähenesivät perkeleet 30% arvosta "suojeluohjeiden laiminlyöniin takia" Jonkun tietyn rahasumman ylittävät tavarat pitäis vielä säilyttää erikseen lukitussa säilössä, että tällaisia ovat ystävämme vakuutusyhtiöt...

Heavy-rock sanoi:
Eihän ne poliisin alkometrit mitään 100% luetettavia laitteita olekkaan.

Seulonta-alkometriksi olen jonkun kuullut sitä nimittävän. Mulla on kerran duunin jälkeen kaljan juotuani mittari värähtänyt, ja sain puhaltaa toiseen alkometriin. Yhteistuloksista päättelivät että en ole (liian) humalassa.

Kalliita ovat, markka-aikaan yksi poliisi sanoi, että useita tuhansia maksaa.

Samohai sanoi:
Verikokeen tulos tulee 24h sisällä otto hetkestä.... Joo kyllä se alkometri värähtää herkästi vaikka ei ole alkoa nauttinutkaaan. Kerran duunissa "nuuhkittiin" alkoholipitoista käsien desinfiointi ainetta ja puhallettiin >2prom lukuja... ;)

Noikohan olisi? Pakko vain palata aiheeseen, koska jos tuo 24 h pitäisi paikkansa, niin velipoika joutui muutamia vuosia sitten melkoisen viivyttelyn ja oikeusmurhan uhriksi kun verikokeen otosta tulosten saapumiseen kesti yli kuukauden.

Vai onkohan tuo kehitys vain kehittynyt tuollakin alalla männä vuosina kovin kiivaasti? Lieneekö asiasta jotain tietävillä kommentteja?

Zaphod sanoi:
Noikohan olisi? Pakko vain palata aiheeseen, koska jos tuo 24 h pitäisi paikkansa, niin velipoika joutui muutamia vuosia sitten melkoisen viivyttelyn ja oikeusmurhan uhriksi kun verikokeen otosta tulosten saapumiseen kesti yli kuukauden.

Vai onkohan tuo kehitys vain kehittynyt tuollakin alalla männä vuosina kovin kiivaasti? Lieneekö asiasta jotain tietävillä kommentteja?

Kyllä meillä töissä otetut veren alkoholipotoisuus määritykset on 2-3h kuluttua käytettävissä!
http://www.epshp.fi/labnet/ohjekirj/e.htm#ETANOLI ,katso tuolta! Tutkimus pm päivystystutkimus, joka tarkoittaa sitä että tulos on käytettävissä 2-3h kuluttua näytteen otosta. En tiedä sitten teettääkö poliisi tutkimuksen heti vaikka veret on otettu. Mutta tuloksen saa nopeasti!

PS. Tuo ei ole työpaikkani..............

Samohai sanoi:
Kyllä meillä töissä otetut veren alkoholipotoisuus määritykset on 2-3h kuluttua käytettävissä!
http://www.epshp.fi/labnet/ohjekirj/e.htm#ETANOLI ,katso tuolta! Tutkimus pm päivystystutkimus, joka tarkoittaa sitä että tulos on käytettävissä 2-3h kuluttua näytteen otosta. En tiedä sitten teettääkö poliisi tutkimuksen heti vaikka veret on otettu. Mutta tuloksen saa nopeasti!

PS. Tuo ei ole työpaikkani..............

Oikeusmurhan välttämiseksi poliisi lähettää otetut näytteet kansanterveyslaitoksen verenalkoholilaboratorioon. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että 2-3h päästä näytteiden otosta näytteet eivät ole lähelläkään KTL:n labroja.

Laitan nyt tämän kysymyksen samaan topicciin ku sattu sopivasti: Eli mistäs sais semmosia alkoholimittareita jotka näyttää lukeman vaikka 3 promilleen asti ns. kesäkisoja varten?

Promillee

Jakob sanoi:
joo, mutuna ton ekan heitin siksi kysymysmerkki perässä. Paskaa on joku mulle jauhanut. Mä tossa selailin vakuutusyhtiö Pohjolan http://www.pohjola.fi/NR/rdonlyres/...ftlbdjiroqtyqo4rgec2pnvqqoyru3unc/1031541.pdf ehtoja ja kyllä tuosta saa sen kuvan, että homma menee tuolla tavalla kuin sanoit. Tosin, tuossakin on mielestäni vakutuutusyhtiöllä porsaanreikä, koska mitään rajaa ei ole promilleille laitettu vaan kirjoitukset on tyyliin: "jos alkoholi on syyllisenä vahingon sattumiseen, niin korvausta pienennetään tai se evätään kokonaan".

Juuh, tuollainen käsitys minullakin oli. Eli jos verestä mitataan vaikkapa 0.4 promillea ja syy on sinun, niin se saattaa vähentää vakuutusyhtiön korvauksia. Mut jos joku sun perään tömäyttää liikennevalois, niin tuskin silloin voidaan katsoa et peräänajetun 0.4 promillee olisi mitenkään vaikuttanut asiaan. Mut toi mielestäni kyllä vaatii verikokeen tai tarkkuusalkometrin tuloksen.. Meinaan niin kuin ollaa huomattu, ne käsipelit ei mitään tarkkoja välttämättä ole.

Amerikan Jeesus sanoi:
Kaverin tuossa pari vuotta sitten 15-vuotiaana pölli päissään porukoittensa auton. Kävi ajelemassa sillä kaupungilla ja tuli kotipihan eteen johon sitten pysäytti auton ja sammui rattiin. Poliisit sitten sattuivat ajamaan ohi ja veivät kaverin putkaan. Kello oli jotain 01:00 yöllä ja sitten vasta n. klo. 09:00 kaverini herättyä veivät verikokeisiin. Silloin oli enää 0,35 promilea ja sen mukaan sitten tuomitsivat kaverini. Sai siitä kahden vuoden ajokiollon millä tahansa moottoriajoneuvolla. Tosin ei sitä koskaan noudattanut, mutta aika lempeä kohtelu mielestäni.

Siis saiko tyyppi rangaistuksen autolla ajamisesta vai sen pöllimisestä vai kummastakin. Eli tiesikö kytät että se oli varastanut sen auton. Meinaan, että mistä ne tietäs että se on ajanut sitä, jos vaan nukkuu ratissa.

hdman sanoi:
Joo.Olin tuossa äsken kotiin päin ajelemassa kun taajamassa poliisit väläytti pysäytysvalojaan(siviiliautosta).Tiesin heti että sakot lävähtää kun oli taas tuo turvavyö päässyt unohtumaan :rolleyes: No ei siinä mitään,mutta kun piti sitten vielä pilliin puhaltaa,niin yllätys oli mojova kun setä tuumas että oot tainnu kaljan huitasta jossain vaiheessa.Totesin että on tuosta nyt viikon verran...(ja siis puhuin täysin totta)No eihän se mitään uskonu :curs: Ei siinä mitään,lukema oli hyvin pieni,mutta kun kattoin kotona sakkolappua(joka siis tuli siitä turvavyön puuttumisesta,niin totesin että sarakkeessa-"muu rikkomuksen laatu",lukee selvästi:KALJA :lol2: Outoo...
Leikittiin muinoin polttareissa sellaisella poliisin alkometrillä. Pari kaveria on virkamiehiä ja olivat ottaneet duunista mukaan alkometrin. Se ainakin huomattiin, että jos puhaltaa useamman kerran peräkkäin (10 hengen seurue), niin kyllä viimeisillä kavereilla nousee lukemat aika tähtitieteellisiksi. Parhaat täräytteli jotain tyyliin 3 promillen lukemia ja liikkuivat vielä omin avuin. Sanoi nämä kaverit jotka asiasta työnsä puolesta tiesivät, että jos viisari värähtää, pitäisi mittarin saada palautua 10-15 minuuttia ennen seuraavaa puhallusta, että tulos on mahdollisimman luotettava. Tiedä häntä, mutta oli hauskaa seurata promille lukemien nousua seurueessa, jossa kovimmaksi jätkäksi luokiteltiin tietenkin eniten puhaltanut. :kippis1:

- muisti lähti ennen kahta promillea -

Samohai sanoi:
Verikokeen tulos tulee 24h sisällä otto hetkestä....

Juu ei. Kaikki testit lähetetään Helsinkiin analysoitavaksi ja tuloksen saaminen kestää kahdesta viikosta kuukauteen. Testaajilla taitaa olla ruuhkaa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom