Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Vinkiksi kaikille kakkosvaiheeseen, että miettikään vaikka peilin edessä valmiiksi mitä sanotte kun teitä pyydetään esittäytymään ja kertomaan vähän itsestänne.

Meikä jääty täysin tohon tuossa 2.vaiheessa ryhmätyöskentelyn alkaessa. Tuli niin yllätyksenä ja kun jouduin vielä ensinmäisenä avaamaan suuni, niin ei voinut ottaa muista mallia. Onneksi sain sen verran sitten koottua itseäni, että jotain sain sanottua ja kouluun ottivat, mutta ois siinä voinu toisinkin käydä. :)

Olen tässä jo hyvän aikaa taustaillut tämän aiheen ympärillä ja nyt oli pakko rekisteröityä sitten :) No mutta tämä off topic ja itse asiaan. Itse hain tässä (vai onko se jo viime?) haussa ja kutsu II-vaiheeseen pamahti luukusta tuossa joku aika sitten. Huomenna Treella olisi sitten uusi audienssi ja täytyy myöntää, että vähän jänskättää. Täällä on ollut hyviä vinkkejä, mitä kannattaa funtsia ennen tuota. Toivotaan, että huomenna niistä on edes jotain hyötyä. Aivonystyrät savuaa jo :D

Itse kävin pääsykokeissa ma 11.8 ja oli kyllä jännä kokemus. Kuntokoe oli mielestäni päivän helpoin osuus, vaikka aluksi pelkäsinkin sitä eniten. Että, jos on treenannut niin niistä pääsee kyllä läpi. Itsellä meni ihan mukavasti ja olin varmaan siinä keskikastin paikkeilla. Meidän ryhmästä tippui vissiin 2-3 tyttöä joille nukenkanto ja seinä olivat ne pahimmat koetinkivet. Toisesta ryhmästä kait vielä enemmän..Täytyy kyllä sanoa, että se nukke painaa jonkin verran. Huh.

Kirjalliset oli sitä, mitä odotinkin eli tiukkaa vääntöä. 25 min aikaa vastata EU- ja poliisilakikysymyksiin. Varsinkin tuosta EU-läpyskästä oli mielestäni turhia nippelitietokysymyksiä tyyliin mainitse kolmen Euroopan parlamentin suurimman puolueen nimet. Arvatenkin meni ohi :D Tiivistelmä oli parisivuinen artikkeli ja aikaa 50 min. Kerkesin ehkä kerran lukee sen läpi ja sitten piti jo aloittaa kirjoittaminen. Kun aineeseen päästiin oli jo aika piipussa, mutta jotain sain siihen paperille kuitenkin väännettyä. Ei ilmeisesti kovin puihin mennyt, vaikka sitä pelkäsinkin.

Mutta noin muutoin kokeissa oli tosi positiivinen ilmapiiri. Varsinkin kuntokokeissa kannustettiin toisiamme, jos meinasi näyttää siltä, että suoritus jäisi vajaaksi. Sitten viimeistään jaksoi vääntää loppuun asti :)

Todistuksilla, kielitaidolla, tai edes työkokemuksella(ellei sitä ole yli viisi vuotta enemmän kuin muilla hakijoilla) ei ole merkitystä. Merkitystä on pärstäkertoimella, tulevien esimiesten/työkavereiden mielipiteillä, ja ehkä jossain tapauksissa isien kalakaveruudella.
Näin on! Kaikki "normaalit" työnhakuvaltit voi unohtaa. Edes hakujärjestyksellä ei ole väliä, tässä organisaatiossa pärstä ratkaisee. Ken muuta väittää, valehtelee.

Noista virkajärjestelyistä vielä...
En muista julkisuusasioita tähän hätään, mutta mututuntuma on, että perusteluasiakirjat on vähintään asianosaisjulkisia. Tuskin kenelläkään vastavalmistuneella tarpeeksi munaa on, että juttua lähtisi tekemään, mutta kuitenkin periaatetasolla jos valitun ja ei-valitun välillä vallitsee epäsuhta, on siihen mahdollista hakea oikaisua. Muihin valtion virkoihin, erit. korkeampiin, näitä toisinaan tapahtuu ja nimittämiset viivästyy.

...mutta kuitenkin periaatetasolla jos valitun ja ei-valitun välillä vallitsee epäsuhta, on siihen mahdollista hakea oikaisua.
Ja oikaisun vastaus on todennäköisesti "Henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan soveltuvampi."

Eli iskän kalakaveri, hyvä pärstäkerroin tms...

No en jaksa tästä kalakaveriasiasta tingata enempää, minä nyt puhun periaatetasosta.

Vaikka olisi henkilökohtaisilta ominaisuuksilta kuinka paljon sopivampi, niin perustelu ei kestä päivänvaloa saati tutkintaa jos henkilöiden välillä vallitsee epäsuhta ei-valitun eduksi. Näin se vaan menee, oli kalassa käyty kuinka paljon tahansa. Mutta oli miten oli, saattaisi olla uralle itsemurha ruveta vastavalmistuneena tekemään juttua jotain poliisipäällikköä vastaan. Sen verran pieni virkakunta tuo poliisi kuitenkin.

Mitkä on tunnelmat toisen vaiheen jälkeen?

Itsellä kutakuinkin takki tyhjä.Ei niin miellyttävä tunne,kun ei ole minkäänlaista tuntumaa menikö hyvin,vai huonosti,vai hyvin huonosti.Tasaisen tyhjää ajatukset kokonaisuudessaan päivästä. :wtf:

Vaikea tuota haastattelua on itse arvioida. Tietysti itse pidän hyvänä merkkinä, etteivät ne mitään tiettyä asiaa kymmeneen kertaan inttäneet, jolloin voisi kuvitella, että vastaukset jossain määrin niitä tyydytti!

Huoh :) Täällä myöskin selvitty kakkosesta. Positiivinen mieli jäi päivästä, haastattelijat oli tosi mukavia ja meillä kyllä luisti juttu hyvin. Paljon sai perustella ja esittää mielipiteitä mitä mielenkiintoisimmista asioista.. Sanoivat sentään että ihan oikealle alalle olet pyrkimässä :piis:
Täytyy sanoa että kaiken kaikkiaan ihan tosi hyvä fiilis jäi näistä pääsykokeista kaikkinensa, luulin et mun motivaatio oli ihan katossa kokeisiin mennessä mut nyt sen voi jo kertoa kahdella! :rolleyes:

Minkälaista liikuntaa siellä koulussa alkajaisiksi muuten on?

Meitin tuossa vaan kun nyt tullut kesä bulkkailtua. Painoa 112kg, voimaa ja lihasmassaa tullut ihan kiitettävästi, mutta epäilen että juokseminen voi olla vähän turhan raskasta juuri nyt. Ei tässä mitään mahaa ole kasvatettu, ei siitä ole kyse. Rasvat siinä 14%-15%, eli poikkeuksellisen korkeat kylläkin.

Niin, että pitäisikö sitä lähteä tässä vielä diettaamaan vai jatketaanko tavalliseen malliin? Ihan siis tuota koulun liikuntaa silmälläpitäen, että siellä ei tulisi mitään hankaluuksia kovien aerobiesten lajien kanssa? :)

En tiedä nykypäivästä, mutta ainakin silloin kun itse olin siellä, oli liikunta aika kestävyyspainotteista ja voimaa vaativia juttuja ei pahemmin ollut. Kaikkein ikävin testi mulle (ja monille muille) nk. viivatesti. Mun kunto kun on painottunut just enemmän tohon voimapuolelle ja kestävyyskunto ei ole mikään ihmeellinen.

Suosittelisin (jos tuntuu siltä) vähän laskemaan painoa jo ihan senkin takia, että siellä koulussa moni lihoo jo muutenkin sen vuoden aikana. Väittävät, että 10kg on ihan normaalijuttu... ;)

Oliko tieto vai? Koska tuo osui oikeaan. Ei henkilökohtaista kokemusta, mutta tiedän tapauksen.
Maalaisjärkeä. Mitä minä sanoisin päällikön asemassa?

Nykyään kyllä poliisissa on selkeät työnantajan markkinat. Päälliköt voivat pompotella ainakin määräaikaisia työntekijöitä ihan miten vaan. Valittaa toki voi, mutta sillä varmistaa oman irtisanomisen. Karua ja ikävää, mutta tämä on arkea.

Sitten kun (= jos)pääset vakkariksi ja sisään organisaatioon ja "piireihin", sitten voi tehdä mitä vaan. Jos jäät kiinni törkeästä ratista, niin tapaus haudataan ja saat pomolta "sen pakollisen" suullisen huomautuksen, kunhan vaan on hyvä pärstä.

En nyt äkkiseltään keksi mitään muuta alaa, missä pärstäkertoimella olisi suurempi merkitys. No politiikka tietenkin...

Kovat on Lark sulla mielipiteet firman organisaatiosta. Ku kattoon sun entisiä viestejä, nii montako viikkoa sulla on takana työharjottelua? Tollasia helvetin itkupillejä tää organisaatio ei tarvi enempää.

En tiedä nykypäivästä, mutta ainakin silloin kun itse olin siellä, oli liikunta aika kestävyyspainotteista ja voimaa vaativia juttuja ei pahemmin ollut. Kaikkein ikävin testi mulle (ja monille muille) nk. viivatesti. Mun kunto kun on painottunut just enemmän tohon voimapuolelle ja kestävyyskunto ei ole mikään ihmeellinen.

Suosittelisin (jos tuntuu siltä) vähän laskemaan painoa jo ihan senkin takia, että siellä koulussa moni lihoo jo muutenkin sen vuoden aikana. Väittävät, että 10kg on ihan normaalijuttu... ;)

Kiitos tästä. Pitäneekin alkaa miettimään tuota ihan tosissaan josko alkaisi vähän kiristelemään ja ottaisi päivittäisiin touhuihin mukaan jotain aerobistakin lajia. Täytyy vaan laskelmoida, että ei tule liian paljon pudoteltua liian aikasin, jos tässä pitäs vielä lavallekkin astua 2-3 vuoden päästä ja sitä ennen pitäisi lisää lihaakin hommata. :)

Jos saisi jonkun vastikää koulussa olleen/olevan kommenttia tuosta liikunnasta vielä. Voihan nuo aina paljon muuttua. Kuntotestitkin muuttuvat jonkin verran vuodesta toiseen, niin mikei se koululiikuntakin sitten? :rolleyes:

tuosta liikunnasta vielä

Ei siitä liikunnasta kannata hirveesti stressata. "Pakollisia" suorituksia ei ole kuin ihan pari hassua juttua...muistaakseni juoksu ja lihaskunto. Normi liikunnat menee vaikka seisoskellessa jos ei keppijumppa, suunnistus tai lentopallo kiinnosta. Aikamoista ajanhaaskaustahan nuo liikunnat tuolla on...

Nykyään kyllä poliisissa on selkeät työnantajan markkinat. Päälliköt voivat pompotella ainakin määräaikaisia työntekijöitä ihan miten vaan. Valittaa toki voi, mutta sillä varmistaa oman irtisanomisen. Karua ja ikävää, mutta tämä on arkea.
.

Tämä on totta nykyisin. Jotkut on sellaisia tissiposkia, että tekevät vaikka ilmaiseksi näitä hommia. Se näkyy kohtelussa. Esimerkiksi palkkaluokka säilytetään samana, vaikka pistetään kentältä tutkintaan.
Sijoituspaikka ja kohtelu on täyttä paskaa näköjään uusille. Sanoin jo joillekin, että ottakaa nyt jumalauta itseänne niskasta kiinni. On niin selkeät työnantajan markkinat ja jos et olekaan perseennuolija, määräaikainen päättyy ja uusi orja tilalle, joka on tyytyväinen, että sai edes sen 2kk määräaikaisuuden.

Ennen oli paremmin, tämän myöntää myös nämä pidempään työssä olleet konstut. Hekin myöntävät, että asiat on nyt niin pahasti päin helvettiä, että jotain täytyy tehdä. Heidän mielipide on myös se, että parin vuoden päästä on pulaa poliiseista, ei määrällisesti vaan ammattitaidollisesti.

Sad but true, mutta mää lähen töihin silti. Työstä tykkään helkkaristi, tämä yleinen tilanne vaan vituttaa aika kympillä, kun on sen verran kavereita siunaantunut myös tulevista poliiseista.

Kovat on Lark sulla mielipiteet firman organisaatiosta. Ku kattoon sun entisiä viestejä, nii montako viikkoa sulla on takana työharjottelua? Tollasia helvetin itkupillejä tää organisaatio ei tarvi enempää.

Ei ole yksin mielipiteidensä kanssa, vaikka kysyt vk. vakanssissa olevilta. Tästä ei tule hyvä tällä menolla.

Kakkosvaiheesta jäi ihan mukava fiilis ainakin itselle, toivottavasti myös niille haastattelijoille. Rentoa jutustelua vaan. Vielä 15 päivää odottelua :hyper:

Back
Ylös Bottom