Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Poliisiammattikorkeakoulu on varsinainen sanahirviö. Eikö saisi sanoa ihan vain Poliisikoulu? :(

No ei kai sitä voi sanoa kun ne on kaksi eri asiaa.
Mihinkäs kaikkeen se sitten on sopiva/ pätevä/ arvostettu?

Poliisin tutkinto ei turvallisuusalalla anna pätevyyttä edes JV eikä vartijantehtäviin, saatika esim. turvallisuusvalvojan tai turvallisuuskouluttajan tehtäviin. Hälytyskeskukseenkin taitaa joutua käymään vielä omat tietyt kurssinsa? Ainut joka tulee mieleen on tietyt rauhanturvaajatehtävät.
Ei anna ei, mutta kovin moneen tehtävään merkintä poliisin perustutkinnosta antaa CV:hen "sitä jotakin". En ottanut kantaa siihen onko se hyvä asia että näin on, mutta jos mielipidettä kysytään niin se on lähinnä kummallista.

Joku tuossa sanoi että poliisikoulu on laajempi kuin turvallisuusvalvojan tutkinto, mutta niillä nyt on yhtä paljon yhteistä kuin eläinlääkärillä ja ihmislääkärillä. Vähän samaa alaa mutta erityistuntemusta ei kummallakaan ole toisensa tehtävistä. Poliiseille varsinkaan ei opeteta turvallisuussuunnittelua ja palopuolen asioita ym. mitä ymmärtääkseni turvallisuusvalvojilla on opetusohjelmassa.

Kuinka monta henkeä mahtuu yhdelle kurssille?

Joo, no niin mäkin muistelin. En vaan ollut ihan varma.

Ei taida vielä ykden kurssin väliin jättäminen ratkaista koko työttömyysongelmaa.
Nykymenolla ilmeisesti kolmasosa juuri valmistuneista jää työttömäksi
ks. HS artikkeli

Itsekin olen joskus harkinnut täydellistä alanvaihtoa ja poliisiksi kouluttautumista,
mutta asiaa ei juurikaan auta pelko työttömyydestä. Tuntuisi vaan tyhmältä vaihtaa varma ja hyvä työ siihen, että käy 2.5 vuotta koulua, päästäkseen työttömäksi :)

Onko täällä palstalla muuten ketään, joka olisi vaihtanut ammattia juuri poliiksiksi oltuaan jo vuosia töissä , eli vanhemmalla iällä? (itse olen nyt 28v, työelämässä 6v)
Millaisia kokemuksia vaihdos on tuonut mukanaan?
Ja mitä on jäänyt käteen, kannattiko?

^

Mulla oli ikää vähän enmmän, kun aloitin koulun. Aiemmista ammateista, koulutuksesta ja elämänkokemuksesta on ollut valtavasti hyötyä. Itse menin kouluun "pidemmän kaavan" mukaan, vaikka olin päättänyt jo joskus ehkä yläasteiässä ryhtyä sitten joskus poliisiksi. Näin jälkikäteen olen tyytyväinen, että aloitin koulun vasta myöhemmin kuin että olisin ollut juuri ja juuri yli kahdenkymmenen. En ole katunut päivääkään nykyistä ammattiani. vanhin meidän kurssilla oli 42 -vuotias.

Tilanne voi olla toki eri, jos tietää jo etukäteen päätyvänsä mahdollisesti työttömäksi.

Luottamusta omaan tekemiseen on tässä vuosien varrella karttunut sen verran, että uskon saavani töitä myös poliisina, jos sinne joskus lähden ponnistamaan.
Minulla on vain haaveena pysyä täällä oulun alueella. Kotiseuturakkautta, vai mitä tämä on. Heikko työllistymistilanne yleensä viittaa siihen, että tällaisiin paikkohin on tunkua, mutta johonkin kauemmas "tuppukyliin" olisi enemmän mahdollisuuksia päästä.
Vuosi pari jossakin muualla ei tietenkään juurikaan haittaa, mutta aina tuo jotenkin valintoihini vaikuttaa.

Hätäkeskusen keikat ajetaan mutta ennaltaehkäsyyn ei ole aikaan. Fiksua?

Jos partioita olisi enemmän, niin esim. baarien edustalla syntyvät tappelut voitaisiin ennaltaehkäistä. Nyt partio tulee paikalle ja voi todeta, että joku on saanut nenäänsä ja tekijä on poistunut. Hienoa. Tämä myös työllistää sairaankuljetusta kun heidän pitää paikat kipeitä poskia ym.

Poliiseja saisi olla vähintään sen verran kuin nyt on, tuo tulee varmasti näkymään tilastoissa ja normaalielämässä. Suomi on kuitenkin voinut olla aikas ylpeä turvallisuudestaan.

No tuota en tiennytkään. No mutta ei se tilanne ainakaan parane vähentämällä väkeä, eikä tuothon mikään luonnollinen poistuma riitä.

Taitaa Suomi olla kaikis henkirikoksis aika kärjessä, mut myös niiden ratkasus. Saap nähä mikä tilanne on kymmenen vuoden päästä..

Suomalaiset henkirikokset ovat oma lajinsa ja niiden lukumäärään ei poliisien lukumäärällä ole vaikutusta.

Jos henkirikoksia halutaan vähentää, niin poliisin sijaan kannattaa panostaa alkoholin kulutuksen vähentämiseen ja mielenterveyspalveluiden saatavuuteen.

Poliisien lukumäärällä ei myöskään ole vaikutusta henkirikosten selvittämisprosentteihin, koska ne tutkitaan joka tapauksessa.

Back
Ylös Bottom