Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Älkää jumalauta jaksako... Työllistymistilanne on tullut palstan kautta vähän liiankin hyvin selväks. Ja vastahan se joku jantteri politiikan kentältä oli äimistynyt siitä kuinka huonosti poliisikorkeakoulustakin työllistytään: "Uskon ja toivon että tilanne on väliaikanen", niimpä niin. Kukapa ei. Muistaakseni kolmannes sieltä lähiaikoina valmistuneista oli jäänyt vaille vakanssia.

Meen syömään puuroo ja nauraan itelleni...

:rock: Helmikuussa alkaa koulu :rock: Aikalailla hyvä fiilis!! :hyvä:

Pisteet:
Haastattelu 4/5
Tutkintokieli 6/8
Psykologinen arvio 4/6
Kirjatentti 3/3
Kuntokoe 3/5
Yht. 20/27

Valintaan tai varasijalle riitti 18 pistettä (niinkuin aina).

Onnea kaikille ketä turnauksen loppuun asti meni!:worship:

Ja eikun :kippis1:

Ei jumalauta pitääkö siellä olla noin hyvä kaikessa ? Onko toi kirjatentti vaikea ? Ja eikös tuossa tutkintokielessä ole essee ja tiivistelmä ? Ovatko ne vaikeita ?

Joo eiköhän tän työllisyystilanteen jo tiedä ihan kaikki palstan lukijat ilman että sitä tarvii joka sivulla mainita ;)

Kaksikielisillä ja vissiin tyystin ruotsinkielisilläkin on vissiinkin paremmat mahdollisuudet päästä töihin poliisihommiin. Tällaisia huhuja olen kuullut.

Mun silmiini ne poliisikoulun olot on kyllä armeijaolosuhteita tai ainakin jotakin sinnepäin.

Ootko käyny kumpaakaan?

En varsinaisesti. Mutta olen joutunut olemaan ilmoittautumisen uhrina (kohteena?), se oli pelottavaa ja vierasta.

No joo. Ihan kuin nyt se viestini (alkuperäisen) keskeisempi pointti olisi jäänyt tämän ehkä mahdollisesti hieman huumorimielessä heitetyn kommentin pimentoon.

Edit. Kai noille poliisikoulun säännöille on syynsä, mutta ihan mulle itsellenikin henk. koht. on ollut turhaa lisävaivaa joistain niistä. Ja sehän on tietty ihan hirveetä ja siksi koulu ja poliisit ja kaikki on ihan kauheita!!!1!

En varsinaisesti. Mutta olen joutunut olemaan ilmoittautumisen uhrina (kohteena?), se oli pelottavaa ja vierasta.

Se on helppo ohittaa, ja saa samalla annettua oppilaille "rennomman" kuvan itsestään. Yhden aineen opettejat ohittavat sen aina, jos joku meinaa tehdä ilmoitusta sanoilla: onko meitä ikinä tarvinnut pokkuroida? Samaa sakkia tässä ollaan, istukaa nyt ihmeessä.

Se on helppo ohittaa, ja saa samalla annettua oppilaille "rennomman" kuvan itsestään. Yhden aineen opettejat ohittavat sen aina, jos joku meinaa tehdä ilmoitusta sanoilla: onko meitä ikinä tarvinnut pokkuroida? Samaa sakkia tässä ollaan, istukaa nyt ihmeessä.

Ei ne mullekaan onneksi enää ilmoittaudu. Mutta jos ihan totta puhutaan: toki tuo armeijakommenttini oli liioittelua, mutta onhan tuo poliisikoulu jollain lailla aika konservatiivinen paikka. (Onneksi mä sain luvan olla ihan vain oma vihreähiuksinen itseni.) En välttämättä sano, että se olisi huono asia, se vain tuntuu ulkopuolisesta oudolta ja vähän yllättävältä: en vain ole tullut ajatelleeksi asiaa aiemmin. En voi mitenkään kyseenalaistaa sitä, etteikö toi ois hyvä juttu ja oikea tapa valmistaa poliisin ammattiin. Toinen juttu on se, että poliisikoulu tuntuu ehkä noiden asumisjärjestelyidenkin vuoksi jotenkin sisäänpäinkääntyneeltä laitokselta. Se taas ei mielestäni ole hyvä asia tulevaa ammattia ajatellen. Mutta tuo voi olla ihan vain mun saama harhakäsitys, koska oon niin pienen (ja "tiiviin") porukan kanssa itse tekemisissä.

(Onneksi mä sain luvan olla ihan vain oma vihreähiuksinen itseni.)

Toinen juttu on se, että poliisikoulu tuntuu ehkä noiden asumisjärjestelyidenkin vuoksi jotenkin sisäänpäinkääntyneeltä laitokselta. Se taas ei mielestäni ole hyvä asia tulevaa ammattia ajatellen.

Riippuu mitä tarkoitat sisäänpäinkääntyneellä? Tottahan se on, että niille jotka siellä koulun asunnoissa joutuivat asumaan opiskeluiden ajan, se oli kai aikamoista kommuunielämää. Aina samat poliisinaamat, luokassa ja sitten vielä asuinkumppaneinakin. Liekö hyvä vai paha asia, en osaa itse sanoa tuohon oikein mitään :)

Ai sinä olet se pääsiäisruoho siellä :hyvä:

Ei jumalauta pitääkö siellä olla noin hyvä kaikessa ? Onko toi kirjatentti vaikea ? Ja eikös tuossa tutkintokielessä ole essee ja tiivistelmä ? Ovatko ne vaikeita ?

Hyvä ja hyvä... :) No sanotaanko nyt ton turnauksen läpikäyneenä, että se I-vaihe on mielestäni aika raskas. Koko päivä touhutaan yhtä sun toista...
Jos kirje II-vaiheeseen tulee, ni jo helpottaa. II-vaiheeseen et voi oikeastaan treenata, pitää vain olla omaitsensä.
I-vaiheessa kannattaa oikeesti panostaa myös siihen materiaaliin mitä sieltä koulusta lähetetään eikä pelkästään siihen et nostat penkiltä sen n.60kg 25krt.
Esseen kirjottamista kannattaa treenata. Luet sitä materiaalia ja kirjottelet sitten aina sopivasta aiheesta esseen. Sitten viet sen jollekkin tarkistettavaksi (esim. tyttöystävä/poikaystävä). Kyl siit sitten hyvä tulee.
Tiivistelmä oli itelle aivan hepreaa, mutta ilmeisesti meni se ihan ok.
Jos treenaat ni ei ne ylipääsemätttömän vaikeita ole!!!

Harjoittelusta

Itse en sen koommin harjoitellut kirjoittamista (piti kyllä, mutta laiskuus vei voiton). Viimeksi olen kirjoittanut äidinkielen aineen ylioppilaskokeissa vuonna 2001 ja silloin sain arvosanaksi A, eli huonoimman läpipääsevän arvostelun, olen siis huono kirjoittaja.

Nyt poliisikoulun pääsykokeissa minulle sattui helppo aihe josta kirjoitin. Aiheesta tuli helposti mieleen eri asioita joita sitten ripottelin paperille. Riippuu todella paljon aiheesta, että rupeaako kynästä tulemaan tekstiä paperille vai meneekö miettiessä jo puolet ajasta. Mukaan tekstiin vielä hieman omaa pohdintaa ja mietteitä ja paljon asiaa sekä viittauksia lähdetekstiin. Kirjoitelmasta rapsahti 4/5 pistettä.

Tiivistelmän kanssa sama homma kuin ainekirjoituksen, sitäkin joskus 2000-luvun alussa lukion äidinkielen tunnilla viimeksi kirjoittaneena yllätyin kokeen tuloksesta. Tiivistelmässä käytin seuraavanlaista taktiikka: jokaisesta tekstin kappaleesta (teksti oli lehtileike, noin 500 sanaa) kirjoitin paperille lauseen tai pari riippuen sisällöstä. En yhtään vähempää, enkä yhtään enempää. Tällä taktiikalla lyhennelmästä tuli 3/3 pistettä.

Kirjatenttiin kannattaa varautua lukemalla aineistot läpi huolellisesti. Kirjatentin kokeessa on pari A4 lomaketta täynnä monivalinta ja pieniä essee tyyppisiä tehtäviä. Vaikken tiennyt kaikkiin kohtiin täydellisiä vastauksia kirjatentistä tuli minulle 3/3 pistettä.

Itse en ollut vahvoilla päättelykyvyn testeissä, kun ei tuo matemaattinen lahjakkuus ole minulle suotu asia.

Kuntokoe meni mielestäni hyvin. Normaalilla harjoittelurytmillä menin kohti kokeita, 3 x sali ja 0-3 x 5-10 km lenkki viikossa.
3 pisteen suoritus napsahti suurinpiirtein näillä suoritteilla:
Juoksu 6,01 min
Vatsat 23 kpl
Seinämä 8 pistettä
Nukenkanto 8 pistettä
Käsinkohonta 9 kpl
Penkkipunnerrus 22 kpl
Uinti 1,57 min

Tässä muuten kokonaispisteeni:
Haastattelu 4/5
Tutkintokieli 7/8
Psykologinen arvio 3/6
Kirjatentti 3/3
Kuntokoe 3/5
YHTEISPISTEET 20/27

Kurssi alkaa helmikuussa 2008 :rock:

Hyvä ja hyvä... :) No sanotaanko nyt ton turnauksen läpikäyneenä, että se I-vaihe on mielestäni aika raskas. Koko päivä touhutaan yhtä sun toista...
Jos kirje II-vaiheeseen tulee, ni jo helpottaa. II-vaiheeseen et voi oikeastaan treenata, pitää vain olla omaitsensä.
I-vaiheessa kannattaa oikeesti panostaa myös siihen materiaaliin mitä sieltä koulusta lähetetään eikä pelkästään siihen et nostat penkiltä sen n.60kg 25krt.
Esseen kirjottamista kannattaa treenata. Luet sitä materiaalia ja kirjottelet sitten aina sopivasta aiheesta esseen. Sitten viet sen jollekkin tarkistettavaksi (esim. tyttöystävä/poikaystävä). Kyl siit sitten hyvä tulee.
Tiivistelmä oli itelle aivan hepreaa, mutta ilmeisesti meni se ihan ok.
Jos treenaat ni ei ne ylipääsemätttömän vaikeita ole!!!

Oikeastaan pahin kamppailu tehdään itsensä kanssa, sillä noin ½vuotta kestävä hakuprosessi vaatii pitkäjänteisyyttä kaikilta.

En tiedä ketään joka ois päässy kouluun ns.lukematta/treenamatta ja se on karsintamenetelmän hyväpuoli. Kouluun pääsee jos sinne todella haluua, tällöin on valmis panostamaan pääsykokeisiin.

Jollain tapaa tilttasin pääsykokeisiin lukiessa ja kahlasin ennakkomateriaalia vain tutkintokielen koetta silmälläpitäen ja unohdin koko kirjatentin. No päin persettähän se sitten meni, mutta muilta osin pääsykoe "ihan ookoo".

Haastattelu 4/5
Tutkintokieli 7/8
Psykologinen arvio 3/6
Kirjatentti 1/3
Kuntokoe 4/5
Yht. 19 / 27

Itselläkin meni pääsykoe ihan jees, odottelu vaiheiden välillä oli kaikkein rassaavinta! Psykologiset/päättelykyvyn osio meni kyllä semi-mettään...! Mutta näillä siis sisään:

Haastattelu 4/5
Tutkintokieli 7/8
Psykologinen arvio 2/6 (huhhuh) :eek:
Kirjatentti 3/3
Kuntokoe 5/5
Yht. 21/27

Tammikuun 7. alkaa...

Back
Ylös Bottom