Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
fish sanoi:
Eikös piippa ole sama kuin Tamperelaisten pipa?

Ei o sama. Pipa on pipo, piippa on joku tyyppi.

Keijo-S:n postauksesta asiayhteydestä pitäisi käydä ilmi mitä piipalla tarkoitetaan.

:offtopic:

Kehäkettu sanoi:
Valot vaihtu ja edellä olevat onanoi autojensa kanssa niin, että valot vaihtu just kun olin lähössä yli risteyksen. Eihän nyt kukaan tahallaan aja punaisia päin kun poliisit on vieressä!Alkaa tää poliisien pisteytys homma menee vähän yli,

Mikä ihmeen pisteytys?

Jos et vielä tiennyt, niin poliisi valvoo lakeja, ei säädä niitä. Eli jos mielestäsi laki ja rangaistukset menevät kiville, on se jonkun muun kuin poliisin vika.

Ja ketäköhän sakoista pitäisi syyttää jos ei sinua? Postistasi saa käsityksen, että valot vaihtuivat ennen kuin lähdit liikkeelle. Asiassa ei kauheasti liene epäselvyyttä, sakotusperuste on olemassa.

Kehäkettu sanoi:
Voi perskeles!Sain sakot punaisia päin ajamisesta...mulla on varmaan joku kirous, kun viimeksi hain kouluun pari suvea sitten, niin sain edelliset ja ainoat ylinopeussakot. Olis varmaan tää hakuaika pitäny istua kypärä päässä kotona. m
Mitäköhän seuraavaksi? Joku varmaan kaatuu päälle ja syyttää pahoinpitelystä. Hauskinta tässä on, kun ajeltiin maijan kanssa pitkään rinnakkain ja pysähdyttiin samoihin valoihin ja koko ajan näin, että pollarit on vieressä. Valot vaihtu ja edellä olevat onanoi autojensa kanssa niin, että valot vaihtu just kun olin lähössä yli risteyksen. Eihän nyt kukaan tahallaan aja punaisia päin kun poliisit on vieressä!Alkaa tää poliisien pisteytys homma menee vähän yli, tuli kallis kauppareissu ja ties jos valittaa vielä kokeissa.

Ei se viel varmaan näy missään ku meet kokeisiin. Mut kyl ne varmaan kysyy jotai sen tyylistä että tulee ilmi jos et valehtele.. :D Mulla kävi näin just vuos sitten, tosin ylinopeussakot tuli.

superjuha sanoi:
Ei se viel varmaan näy missään ku meet kokeisiin.

Joo, ei varmaan näy. Taitaa vaatia ehkä 15 sekuntia aikaa kaivaa tiedot järjestelmistä.:zzzz:

Onhan se sakotus varmasti oikeutettua vaikka missä tilanteessa, mutta onko se järkevää aina. Varoitustakin voi käyttää välillä. Tilanteesta on varmasti eri näkemykset ja mun harkinnan mukaan olisin aiheuttanut suuremman vaaran lyömällä liinat kiinni, kuin sillä, että jatkoin keltaisilla. Käsitykseni mukaan poliisilla on samanlainen palkkausjärjestelmä kuin meidän laitoksessa, johon kuuluu osana myös henkilökohtainen pisteytys. Huhun mukaan pisteytys on nyt käynnissä, ja meidänkin täpötäyden linnan ovet heiluu jatkuvalla syötöllä kun uusia rupuja tulee lisää. Jos olen väärässä, niin sitten olen. Tottakai olen pottuuntunut, mutta ymmärrän, että vika oli varmaan minussa, kun en ollut tarpeeksi tarkkaavainen ja pitänyt 100m väliä edessä olevaan kello viiden ruuhkassa.

Sumu sanoi:
Mikä ihmeen pisteytys?

Eikös joskus ollut puhetta jostain sakkobonuksista? Eli mitä enemmän isket lappua kouraan, niin sitä isompaa tiliä itse teet... Kuulostaa kyllä aika härskiltä, enkä ole yhtään varma tuliko koskaan voimaan, mutta oli kyllä jossain vaiheessa ainakin ideana esillä.

Grosskopf sanoi:
Eikös joskus ollut puhetta jostain sakkobonuksista? Eli mitä enemmän isket lappua kouraan, niin sitä isompaa tiliä itse teet... Kuulostaa kyllä aika härskiltä, enkä ole yhtään varma tuliko koskaan voimaan, mutta oli kyllä jossain vaiheessa ainakin ideana esillä.

:anssi:

Edit: Ideana sakkobonus olisi suorastaan aivan järkyttävän typerä. Poliisin työssä on käsittääkseni paljon muitakin asioita kuin sakottaminen ja mihin se ajaisikaan esimerkiksi järjestyspoliisin hälytystehtävien hoidon, mikäli juostaisiin bonusten perässä? Partioit olisivat jatkuvasti tekemässä pienistäkin rikkeistä sakkojuttuja ja monet muut tehtävät odottaisivat vielä nykyistä enemmän.

Edit2: Itse en kansalaisen asemassa kokisi tuollaista ajatusta mielekkäänä ja tuskin kovin moni konstaapelikaan tuota fiksuna pitäisi.

Kehäkettu sanoi:
Tilanteesta on varmasti eri näkemykset ja mun harkinnan mukaan olisin aiheuttanut suuremman vaaran lyömällä liinat kiinni, kuin sillä, että jatkoin keltaisilla.

Mielenkiinnosta: Mitä sulla siinä lapussa lukee kun äsken puhuit punaisista ja nyt keltaisista?

Poliiseilla näyttää monesti olevan tapana ottaa heti pienikin kritiikki toimintatavoista itseensä,tyyliin"ei ne siviilit ymmärrä mistään mitään" siis omien kokemuksieni pohjalta. Olisi varmaan pitänyt jättää postaamatta silloin kun on vielä kiihtyneessä tilassa, koska silloin harvemmin syntyy mitään järkevää tekstiä. Sanotaan nyt kuitenkin samaan rahaan:silloin kun poliisi on tekemisissä niin sanottujen tavallisten kansalaisten kanssa, on usein kyse rajatapauksista kun puhutaan laista. Lain soveltaminen työssä on varmasti myös tärkeää, sovelletaanhan lakia tuomioistuimessakin. Jos poliisi toimii vain lain mukaan, ja sakottaa jokaisesta rikkeestä ja kyttää niin paljon kuin vain suinkin pystyy, syntyy katkeria kansalaisia. Katkeran kansalaisen kanssa on vaikea tehdä yhteistyötä, ja monien vakavien rikosten selvittäminen vaatii kuitenkin kansalaisten apua.

Sumu sanoi:
Ideana sakkobonus olisi suorastaan aivan järkyttävän typerä. Poliisin työssä on käsittääkseni paljon muitakin asioita kuin sakottaminen ja mihin se ajaisikaan esimerkiksi järjestyspoliisin hälytystehtävien hoidon, mikäli juostaisiin bonusten perässä? Partioit olisivat jatkuvasti tekemässä pienistäkin rikkeistä sakkojuttuja ja monet muut tehtävät odottaisivat vielä nykyistä enemmän.

Julkisuudessa on pyörinyt paljon muitakin monen mielestä typeriä ideoita.

Mutta asiaan. Taisin sekoittaa pari asiaa. Jossain vaiheessa oli tulossa/ideana/ehdotuksena/vireillä joku "sakkokiintiö", jolla olisi ilmeisesti yritetty poliisin budjettia saada parempaan kuntoon. Eli siis yksinkertaisesti vuosittain olisi pitänyt saada tietty summa pätäkkää sakottamalla autoilijoita(?). Silloinkin oli vastustusta juuri noista sinun mainitsemistasi syistä, eli muu järkevä valvonta ja muiden tehtävien hoito olisi kärsinyt, koska sakkorysien pitämiseen olisi kulunut liikaa aikaa/voimavaroja.

Kehäkettu sanoi:
Sanotaan nyt kuitenkin samaan rahaan:silloin kun poliisi on tekemisissä niin sanottujen tavallisten kansalaisten kanssa, on usein kyse rajatapauksista kun puhutaan laista. Lain soveltaminen työssä on varmasti myös tärkeää, sovelletaanhan lakia tuomioistuimessakin. Jos poliisi toimii vain lain mukaan, ja sakottaa jokaisesta rikkeestä ja kyttää niin paljon kuin vain suinkin pystyy, syntyy katkeria kansalaisia. Katkeran kansalaisen kanssa on vaikea tehdä yhteistyötä, ja monien vakavien rikosten selvittäminen vaatii kuitenkin kansalaisten apua.

Dodiih, nyt tuli sellainen mielipide, että olen 99% samaa mieltä. Rajatapaus on käsitteenä hieman häilyvä, mutta se on totta että jokaisesta pikkuasiasta ei sakkoja pidä jakaa. Järkeä saa ja pitääkin käyttää ja se jos mikä on järjen käyttöä, että sakkobonusjärjestelmää ei ole käytössä. Vastaavanlaisen järjestelmän käyttöön ottaminen tarkoittaisi sitä, että tavallisia kansalaisia sakotettaisiin milloin mistäkin, jopa täysin vaarattomista, harmittomista ja inhimillisistä virheistä ja se on toimintamallina täysin väärä. Väitän, että tavalliselle kansalaiselle monesti sakotusta mielekkäämpi ja tuloksekkaampi tapa virhekäyttäytymisen kitkemiseen on asiallinen keskustelu ja huomautus rikkeestä. Liikenneterroristeille/liikenteen taparikollisille saa mielestäni lätkiä silmät ja suut täyteen sakkoa, tarpeeseen menee joka ikinen lappu. :curs:

Kansalaisten luottamus poliisiin säilyy, kun kansalainen pitää poliisin toimintaa oikeudenmukaisena ja järkevänä. Luottamuksen ylläpitäminen tarkoittaa sitä, että poliisi saa työssään apua kansalaisilta. Oikeudenmukaisuuden voi pyyhkiä paperilta samana päivänä kun jokaisesta asiasta jaetaan poikkeuksetta sakkoa. Terve harkinta ja maalaisjärki kunniaan.

Mutta silti, ihan mielenkiinnosta, kerro mitä siihen sakkolappuun rikkeeksi kirjattiin?

Grosskopf sanoi:
Mutta asiaan. Taisin sekoittaa pari asiaa. Jossain vaiheessa oli tulossa/ideana/ehdotuksena/vireillä joku "sakkokiintiö", jolla olisi ilmeisesti yritetty poliisin budjettia saada parempaan kuntoon. Eli siis yksinkertaisesti vuosittain olisi pitänyt saada tietty summa pätäkkää sakottamalla autoilijoita(?). Silloinkin oli vastustusta juuri noista sinun mainitsemistasi syistä, eli muu järkevä valvonta ja muiden tehtävien hoito olisi kärsinyt, koska sakkorysien pitämiseen olisi kulunut liikaa aikaa/voimavaroja.

Niin kai taisit sekoittaa. Sakkokiintiön käyttäminen poliisin budjetin turvaajana on nykysysteemillä täysin mahdotonta, koska sakkovarat eivät kilahda poliisin tilille.

Sakkotulojen siirtäminen poliisin tilille taas vaarantaisi kansalaisten oikeusturvaa ja heikentäisi poliisin uskottavuutta kansalaisten silmissä. Vaikka sakkokiintiötä ei olisikaan, poliisi voisi alkaa kohentaa talouttaan järjettömän aktiivisella sakottamisella ja se on mielestäni täysin älytön ajatus. Siis tämä tuon resurssien "väärän käytön" lisäksi miinuksena.

Täällä foorumillakin on poliiseja ja haluan pysyä anonyyminä mielipiteitteni kanssa, joten enpä taida laittaa. Mulla on omakohtaisia kokemuksia kuinka poliisi RIKKOO LAKIA käyttämällä rekistereitä väärin, enkä kaipaa niitä lisää, varsinkaan kun olen kouluun hakemassa. Sanokaa vainoharhaiseksi, mutta jos tietäisitte stoorin, niin ymmärtäisitte. Sakkoasia on nyt mun osalta käsitelty ja jatkan vain kouluun liittyvistä aiheista. Kiitos osanotosta!

Ei ne kuule haittaa jos on yks tai kaks ylinopeussakkoa vuonna - 89 rapsahtanu. Eiköhä ne vähä siinä kato sormien läpi. Muistakaa että ihmisiä nekin on, poliisit siis.

Kehäkettu sanoi:
Voi perskeles!Sain sakot punaisia päin ajamisesta...mulla on varmaan joku kirous, kun viimeksi hain kouluun pari suvea sitten, niin sain edelliset ja ainoat ylinopeussakot. Olis varmaan tää hakuaika pitäny istua kypärä päässä kotona. m
Mitäköhän seuraavaksi? Joku varmaan kaatuu päälle ja syyttää pahoinpitelystä. Hauskinta tässä on, kun ajeltiin maijan kanssa pitkään rinnakkain ja pysähdyttiin samoihin valoihin ja koko ajan näin, että pollarit on vieressä. Valot vaihtu ja edellä olevat onanoi autojensa kanssa niin, että valot vaihtu just kun olin lähössä yli risteyksen. Eihän nyt kukaan tahallaan aja punaisia päin kun poliisit on vieressä!Alkaa tää poliisien pisteytys homma menee vähän yli, tuli kallis kauppareissu ja ties jos valittaa vielä kokeissa.

Missä vaiheessa hakua olet?

Kysyvät toisessa vaiheessa, onko tullut sakkoja tai hakuja päälle ensimmäisen haastattelun jälkeen. Kannattaa vastata rehellisesti siinä vaiheessa, että yksi punaisia päin päräytys tapahtui. Mies tekee mies vastaa. Todennäköisesti sillon ei vaikuta mihinkään. Mutta, jos jätät kertomatta niin melko varmaa on, että koulupaikkaa ei tule. Tästä on jopa kokemusta kaveripiiristä :)

Sumu sanoi:
Mikä ihmeen pisteytys?

HTS. Esim. liikkuvalla poliisilla kuulemma 0-20%-tästä lisästä tulee sakkojen määrästä mitä rustaat. Edit: vaikka näin ei tietenkään pitäisi suoraan olla, vaan henkilökohtainen lisä pitäisi tulla muilla perusteilla.

Aapina sanoi:
HTS. Esim. liikkuvalla poliisilla kuulemma 0-20%-tästä lisästä tulee sakkojen määrästä mitä rustaat. Edit: vaikka näin ei tietenkään pitäisi suoraan olla, vaan henkilökohtainen lisä pitäisi tulla muilla perusteilla.

No ei todellakaan tule. tulospalkkauksessa henkilökohtainen lisä mikä lisätään peruspalkkaan on 0-20%. Monessa paikassa kuitenkinkaikki saa suurinpiirtein saman lisän(8-10%), ettei tule eripuraisuutta siitä kuka saa suurimman lisän ja millä perusteella. 1-2 % heittoja saattaa olla riippuen siitä oletko juuri valmistunut vai jo kauemmin töissä ollut.

kukaan ei kuitenkaan voi saada 20% lisää. Kuulemma niin hyvää poliisia ei olekaan.

Aapina sanoi:

Yksinkertaisesti :anssi:

Aapina sanoi:

Mä en oikein jaksa uskoa, että pelkkä sakkojen rustaaminen noihin prosentteihin vaikuttaa. Onhan siinä toki ahkeruudessa eroa jos joku ei kirjoita vuodessa yhtään lappua ja toinen kirjoittaa 100, eli kyllä sen pitää palkassakin näkyä.

Poliisin työtä voi käsittääkseni hoitaa edelleen monella muullakin tavalla kuin pelkillä sakoilla ja on huutava vääryys, jos henkilökohtaiset palkanlisät katsotaan vain ja ainoastaan sakkojen perusteella. Ja jos katsotaan, niin ei se silti mene niin, että mitä enemmän kirjoitat, sitä enemmän ansaitset.

Tottakai sillä sakkojen määrällä on vaikutusta, jos olet selvästi aktiivisempi tai laiskempi kuin keskiverto. Ja muutaman prosentin ero vuosipalkassa alkaa jo tuntumaan aika paljon. Ihme kun täällä kyseltiin ensin, että mikä pisteytys ja nyt samat jannut asiantuntijoina sanoo, että paskapuhetta. Mistä se pisteytys sitten tulee?Onko se esimies siinä vieressä kattomassa, koko ajan mitä teet? Mä luulen, että ne konkreettiset näytöt merkkaa enemmän. Mutta millä hinnalla ne tulevat, se on toinen asia.

Kehäkettu sanoi:
Tottakai sillä sakkojen määrällä on vaikutusta, jos olet selvästi aktiivisempi tai laiskempi kuin keskiverto. Ja muutaman prosentin ero vuosipalkassa alkaa jo tuntumaan aika paljon. Ihme kun täällä kyseltiin ensin, että mikä pisteytys ja nyt samat jannut asiantuntijoina sanoo, että paskapuhetta. Mistä se pisteytys sitten tulee?Onko se esimies siinä vieressä kattomassa, koko ajan mitä teet? Mä luulen, että ne konkreettiset näytöt merkkaa enemmän. Mutta millä hinnalla ne tulevat, se on toinen asia.

Työsuorituksia voi arvioda muutenkin kuin jaettujen sakkojen perusteella. Luulisi silläkin olevan jotain merkitystä, että mitä koulutuksia on käynyt, miten asiakkaiden kanssa tulee toimeen ja miten aktiivinen yleensä on. Poliisi ihan oikeasti hoitaa asioita monilla muillakin keinoilla kuin sakottamalla.

Sakottaminen on pieni osa (järjestys)poliisin työstä. LP:n miehillä sakkojen jakaminen näyttelee suurempaa osaa.

Ja vaikka olisit miten aktiivinen tahansa, niin ne prosentit eivät tuosta vaan heilahda ylös. Kun rahaa ei ole, niin palkkaa ei makseta, uutisointia asiasta on jonkin verran ollut.

PikkuT sanoi:
Yksinkertaisesti :anssi:

En pysty tästä väittelemään. Kaverini tätä manaili, on tällä hetkellä Lp:ssä. Yksinkertaisesti tulee kuulemma rivien välistä ohjeet, mitä enempi sakkoja sen enempi hynää taskuun. Arvioinnista suurin osa katsotaan sakkojen perusteella.

Joku kysyi minusta, itse vasta aloitan poliisikoulun, joten kokemusta poliisin töistä ei ole.

Back
Ylös Bottom