Pojanklopin painot hallintaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja k_llervo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lähtötilanne:

Perusfaktoja: Pituus 180cm, painoa 93kg. Harrastan datausta, talvisin tosin myös lumitöitä.
Mieliala: Minun tekisi kovasti mieli saada bodi timmiin kuntoon ja painot hallintaan. Kaveripiiristäni löytyy paljon bodaajia, mutta itseäni ei ole se touhu aiemmin kiinnostanut. En uskalla pyytää vinkkejä kavereiltani, koska he muutenkin herjaavat painoani ja yllyttävät minua syömiskilpailuihin etc.
Ruokavalio: Karkit, sipsit, Mcdonalds, kotipizza, kebab, weetabix, random kotiruoka etc.

Ongelmallinen tilanne:

Mielenkiintoa siis löytyy alkaa kasvattamaan lihaksia ja pudottamaan painoa. Minkälaiseen ruokavalioon voisin siirtyä jo pelkän painon pudottamisen takia? Salillakin olisi kiva alkaa käymään, mutta en tiedä miten siellä otetaan vastaan tälläinen pullukka, mitään urheiluvaatteitakaan ei edes löydy.. Minun varmaan kannattaisi ensin hankkia kotiin semmoset kilon parin painot, ja treenauttaa itseäni hetki niillä? Juoksukuntoa voisi myös kehittää, sillä intissä juoksin vaivaiset 1900metriä. Juoksukunnon kehittämisen olen ajatellut aloittaa parin kilometrin iltakävelyllä (2-3krt/vk).

Tarkotuksenani olisi saada pudotettua tässä kuussa nyt alkajaisiksi 5kg painoa pois (lupasin uutena vuotena). Se varmaankin kannattaa aloittaa kunnollisella ruokavaliolla? Odotan innolla vastauksianne ja vinkkejänne. :arvi:

Aamukävely tyhjällä vatsalla auttaa pudottamaan paremmin painoa rasvanpolton kannalta.
Piristää muutenkin kummasti. Kun kunto nousee niin lisää tempoa ja sitten voit alkaa juoksemaan aamuisin. Ei salilla kaikki ole mitään hoikkia poikia, siellä tuskin saat väheksyviä katseita. Vaatteiden ostoon ja puntille aluksi 2-3krt viikossa.

Kaiken ratkaisee oma asenne, jos et ole täysillä mukana; homma kaatuu ensimmäiseen herkuttelupäivään ja olet samassa tilanteessa vuoden päästä. Kavereidesi herjaamista voit käyttää sytykkeenä laittaessasi koko elämäntilanteen uusiksi. Yksi ainoa herjaava kommentti voi olla se, joka saa sinut painamaan raivolla eteenpäin. Voin luvata että kun painosi putoaa ja kuntosi kasvaa, alkaa rispektipisteitä tulla kavereidesi suunnalta ja he alkavat ottaa sinut pikku hiljaa tosissaan.

Sinun tilanteessasi ruokavalio on laitettava kerralla uusiksi. Kokemuksesta voisin väittää että kerralla kunnon stoppi kaikelle roskaruoalle on miljoona kertaa parempi, kuin valehdella itselleen ja sallia pieniä naposteluhetkiä (edes kerran viikkoon). Kun suksi alkaa kerran lipsumaan ruokavaliosta niin se on useimmilla sitten menoa metsän puolelle. Foorumi on täynnä keskusteluja sopivista ruokalistoista, joista kannattaa ottaa mallia ja heittää vanhat tottumukset kerralla romukoppaan. :thumbs:

Aerobista urheilua vaan kehiin heti kun mahdollista. Rasva lähtee parhaiten aerobisella urheilulla eikä näännyttämällä vähäisillä kaloreilla. Juokseminen on tehokas ja hyvä vaihtoehto, mutta ehdottoman tärkeää on aloittaa varovasti lisäämällä suorituksen määriä ja kestoa hitaasti (tuonne about. 30-60 minuuttiin). Liian nopea repiminen heti alussa johtaa helposti särkyihin (esim. penikat) ja loukkaantumisiin. Jos paikat vaan kestävät lisäisin aerobista vähintään tuonne 4-6krt/vko.

Kuntosalilla näkee niin paljon erilaista porukkaa että sekaan vaan samantien. Kuntosalilla on hyvät ja monipuoliset välineet eikä painojen ostaminen kotiin ole kovin hyvä idea, jos vain on mahdollisuus kuntosalin käyttöön. Jos kuntosalille meneminen on hysteerisen pelottavaa, pudota sitä painoa ensin hieman aerobisella urheilulla ja mene salille myöhemmin, mutta mitä nopeammin sitä parempi. :whip:

Sellaisista parin kilon kotipainoista ei juurikaan kostu, menet vain suoraan salille ja pyydät henkilökunnalta apua liikkeiden suoritustekniikoissa. Kunhan salietikettiin etukäteen tutustut, niin olet jo pidemmällä kuin moni muu vuosia salilla käynyt.
Saleilla on juuri yksi ruuhkaisimmista sesongeista alkamassa, joten sinne muiden alottelijoiden sekaan on hyvä soluttautua.

Kaiken ratkaisee oma asenne, jos et ole täysillä mukana; homma kaatuu ensimmäiseen herkuttelupäivään ja olet samassa tilanteessa vuoden päästä.

Sinun tilanteessasi ruokavalio on laitettava kerralla uusiksi. Kokemuksesta voisin väittää että kerralla kunnon stoppi kaikelle roskaruoalle on miljoona kertaa parempi, kuin valehdella itselleen ja sallia pieniä naposteluhetkiä (edes kerran viikkoon). Kun suksi alkaa kerran lipsumaan ruokavaliosta niin se on useimmilla sitten menoa metsän puolelle.

Huono asenne se on tuokin, jos kertaherkuttelusta koko homma menee puihin.

Vaikka vetäs 5 sipsipussia ja suklaalevyn päälle dietillä, niin pitää vaan seuraavana päivänä ajatella, että shit happens ja jatkaa diettiä. Ei se yksi perseily koko hommaa kaada. Toki olen sitä mieltä, että nuo tuollaiset kannattaa jättää väliin, mutta jos näin käy, niin siitä pitää vaan viisastua ja seuraavalla kerralla miettii kaks kertaa siellä kaupassa, että ostaako sitä roskaa vai ei.

Helpompi se sitä paitsi on noihin ylilyönteihin sortua jos liian tiukalla dietillä itteään pitää. Helpompaa se on pikkuhiljaa sitä elämäntapaa muuttaa kuin kertarysäyksellä.

Menet vain sinne salille niinkuin muutkin ovat jo todenneet, samanlainen ihminen olet sinäkin muiden joukossa.
Itse lopetin kaikki herkuttelut heti kun päätökseni tein about vuosi sitten, välillä meinas lipsua mutta pysyy vain lujana, tosiaan saahan sitä joskus herkutellakkin, pakko se on että jaksaa, mutta ei mitään älyttömyyksiä.
Minkälaisia kavereita ovat jotka herjaavat sinun painoa, eivätkä tue sinua päätöksessä ja yllyttävät johonkin syömäkisaan? :eek:

Poista ruokavaliosta karkit ja sipsit, niiden tilalle proteiinia. Asenne kuntoon: ketään ei pitäisi kiinnostaa missä kunnossa olet juuri nyt, eli salille vaan treenaamaan.

Hyviä neuvoja jo tullut täällä, mutta kannan itsekin korteni kekoon ja annan pari perusvinkkiä:

-Älä missään nimessä käy puntarilla joka päivä! Kerran viikkoon tai kahteen viikkoon heti aamulla on hyvä käydä puntarilla. Nimittäin jos käyt joka päivä ja huomaat että onkin tullut painoa vaikkapa kilo lisää, niin sitä voi ajatella että tämä koko mun dietti ei toimi ja sitten saatatkin ottaa jo suklaapatukan esiin. Muutaman kilon heitot painossa parin päivän sisällä eivät tarkoita mitään, pitää vain maltilla seurata painon kehittymistä.

-Maltti on valttia tässä hommassa. Kenestäkään ei tule athleettia yhdessä yössä :) Välillä tulee varmasti sellaisia tilanteita että ei millään enää jaksaisi diettailla ja vituttaa jne. Sinnikkäästi vaan eteenpäin, niin kyllä tuloksia tulee!

Tsemppiä vaan sulle! Itse ainakin arvostan suuresti sellaisia ihmisiä, jotka itse huomaavat että ruokavalio ja elämäntavat ovat perseellään ja tekevät muutoksen elämäänsä :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom