Poikkeavat silmät

Kai voisi sanoa, että silmäni poikkeavat normaalista. Vasemman silmän diopterit ovat kai -12 tai -13, en muista edes. Oikea silmä on paljon normaalimpi, -5.25.

Lisäksi lapsena vasen silmäni katsoi kieroon, mutta onneksi se leikattiin ennen koulua. Muutenkin pullonpohjilla meinasi joutua koulun silmätikuksi, kieroon katsominen olisi todennäköisesti kruunannut kaiken. Nyt oli pientä ongelmaa koulussa jo noiden kanssa, mutta ei mitään mistä aloitteleva judoka ei olisi selviytynyt. :D

Varsinaiseksi vammaksi en nyt osaa huonoa näköä mieltää, kun olen sen kanssa elänyt koko elämäni ja se tuntuu osalta minua. Ongelmia tämä kyllä tuottaa ihan reilulla kädellä. Vasen silmäni on nyt ollut käytännössä koko elämäni toimettomana, koska silmieni tasoero on niin huima ettei jostain syystä edes tarpeeksi tehokkaat lasit auta vasenta silmää toimimaan normaalisti. Vasen silmäni on niinsanotusti laiska. Lisäksi nykyajan kevyillä kehyksillä tuollainen diopteriero vetäisi rillit aivan vinoon, koska toisesta linssistä tulisi lekurin mukaan liian painava.

Tuo vasemman ja oikean silmän huima ero asettaa aikalailla rajoitteita. Haluaisin käydä leikkauttamassa oikean silmäni laser-leikkauksella, mutta kohdallani riskit tuplaantuvat. Mitä jos leikkaus epäonnistuukin? Mitä jos näkö lähtee ja minulla on jäljellä vain täysin surkea vasen silmäni? Tiedän riskien olevan pienet, mutta kyllähän se vähän jännittää.

Yleensäkin "puusilmäisyydestä" on yllättävän iso haitta, varsinkin harrastustoiminnalle. Itsepuolustuslajit, uimassa käyminen ja vaikkapa kuntosalilla käynti vaikeutuu huomattavasti kun käyttää silmälaseja. Tietenkin piilolasit ovat hyvä vaihtoehto, mutta on niissäkin oma show'nsa.

Jos mietitään aikuisiän "normaalielämää" niin kyllä näöstäni on sielläkin haittaa. Aurinkolasien ostaminenkin vaikeutuu huomattavasti lasien takia, siistit mallit jäävät auttamatta hyllyyn. Itsetuntoon nuo lasit vaikuttavat varmasti, vaikka vain vähäsen. Silmälasit harvoin ainakaan komistavat ketään ja olenkin mielestäni (jos mahdollista?) paremman näköinen ilman laseja. Lisäksi lasit tuntuvat vieläkin 20vuoden käytön jälkeen ikäviltä päässä. Niin ja jostain syystä vasen silmäni menee tosi helposti kiinni, enkä huomaa sitä. Näytän aika usein kuvissa entistä viisaammalta kun isken silmää.

Johtopäätöksenä kaikkeen tähän, olen päättänyt mennä silmäleikkaukseen ja korjauttaa lääkärini suosituksesta vain oikean silmäni. Siihen sisältyy riskinsä mutta niin sisältyy kaikkeen. Täytyy vain nyt käydä lääkärissä katsomassa olisiko näön kehittyminen (parantunut n. diopterin 15v-20v välillä) pysähtynyt, että kannattaisi alkaa leikkaamaan. Että ei muuta kuin "veitsen alle".

Ainiin onhan tästä etujakin, oikean silmän näkökenttä on isontunut normaalista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oisko kellään kokemuksia näön parantamisesta laser-leikkauksella? Nythän niitä on tehty jo yli kymmenen vuotta, niin hyvällä tuurilla joku voisi kertoa miten homma on toiminut pidemmällä aikavälillä. Ois kiva tietää sivuvaikutukset ja muut reilusti leikkauksen jälkeen. Ettei vain olisi samanlainen villitys kun aikoinaan hampaiden pinnoitus kun ei vielä tiedetty miten käy useamman vuoden jälkeen. Onneksi ei meikän purukalustolle moista tempausta tehty, vaikka hamppilekuri olisi halunnut. Reikiä nolla vaikken mikään tunnollisin harjaaja olekaan.

Toinen silmä on puoliksi ruskea ja puoliksi vihreänharmaa, toinen silmä on pelkästään vihreänharmaa. Eipä siitä mitään haittaa ole, ennemminkin päinvastoin hienoa kun on jotain erillaista kuin muilla.

Mulla on kans samallalailla, vasen silmä noin puoleksi ruskea..

aziz[Fin];1283816 sanoi:
Mulla on kans samallalailla, vasen silmä noin puoleksi ruskea..

Meillä kulkee kokonaan eriväriset silmät suvussa, löytyy monelta klaanista (jostain syystä miehiä kaikki?). Olen katkera, koska itseltä löytyy ainoastaan erivärisiä täpliä toisesta silmästä. Ei lähimaastoonkaan niin näyttävää, häviän katsekontaktin hätkähdyttävyydessä ankkana...

Jäi kiinnostamaan missä mielessä silmien erivärisyys voisi olla ongelma, jos se ei vaikuta näköön? Värillisillä piilareillahan sen saa tarvittaessa korjattua, jos haitaksi asti kokee.

miten koette sen, jos silmän rakenteessa on oleellista eroa?

itse tunnen yhden kaverin, jonka toinen mustuainen on vain puolikas, kun taas toisessa silmässä on kokonanen pyöreä mustuainen. hän tietysti kokee asian stressaavana, välttää katsekontaktia ja on käsitykseni mukaan asiasta toisinaan melko surullinen. vaikka eipä tuota normaalielämässä kyllä erota mitenkään, kun hänen seurassaan on. milläs sitten vakuutat toista ettei siinä mitään vikaa ole - vikaa kyllä on, mutta se on niin mitätön ettei sitä huomaa kuin ehkä silmälääkärin tutkimuksissa.

mä näen tosi huonosti ilman laseja, lasit näyttävät mulla aivan kamalilta ja toistaiseksi silmät on niin kuivat ettei piilareita oikein voi käyttää. kyllä sitten voisi olla kovaakin kova sana saada piilarit. mielellää siniset. sinisyys oisi aika hätkähdyttävä. sellainen kunnon kirkas sinisyys, nykyään silmät ovat vihreään liikaa vivahtavat.. silmäni ovat silmälasien kanssa kauhean pienen näköiset

:offtopic: David Bowien toinen silmä on vahingoittunut joskus nuorempana josta johtuu toi mustuaisjuttu.

:offtopic: <-edelleen:

Muistaakseni meni jotenkin silleen että Bowien ollessa aikoinaan keikalla, joku yleisöstä ei pitänyt näkemästään ja heitti tikkarin suustaan lavalle. Tikkari lensi bowien silmään ja jäi siihen törröttämään. Myöhemmin tietty silmä korvattu tekosilmällä...

mä näen tosi huonosti ilman laseja, lasit näyttävät mulla aivan kamalilta ja toistaiseksi silmät on niin kuivat ettei piilareita oikein voi käyttää. kyllä sitten voisi olla kovaakin kova sana saada piilarit. mielellää siniset. sinisyys oisi aika hätkähdyttävä. sellainen kunnon kirkas sinisyys, nykyään silmät ovat vihreään liikaa vivahtavat.. silmäni ovat silmälasien kanssa kauhean pienen näköiset

No käytätkö sä sitten sun laseja? Mä en kyllä varmaan käyttäisi, jos tilanne rillien ulkonäkövaikutusten suhteen olisi tuollainen. Turhamaisuus kunniaan!

Toinen silmä on puoliksi ruskea ja puoliksi vihreänharmaa, toinen silmä on pelkästään vihreänharmaa. Eipä siitä mitään haittaa ole, ennemminkin päinvastoin hienoa kun on jotain erillaista kuin muilla.

Mun toinen silmä on n. 1/3 ruskea ja 2/3 sininen ja toinen pelkästään sininen. Tämä ominaisuus on aina ollut mieluinen ja minusta kivan näköinen. Mulla on todella huono näkö, molemmissa -8,25 ja vähän hajataittoa päälle. Leikkaus on mielessä, jos se vain on mahdollista. Ilmeisesti mun näkö tulee aina huononemaan ja vieläkään se huononeminen ei ole pysähtynyt. No tämä leikkausasia on ajankohtainen sitten kun valmistun ja saan töitä(lue: rahaa)

Onneksi ei lapsena laseista kiusattu(sain ne 9-vuotiaana) ja lasit sopii minulle mielestäni. Kuitenkin elämä on vähän hankalaa, kun ilman laseja ei nää mitään ja huolimatta hionnasta on nämä linssit suht paksut reunoista.

Muistaakseni meni jotenkin silleen että Bowien ollessa aikoinaan keikalla, joku yleisöstä ei pitänyt näkemästään ja heitti tikkarin suustaan lavalle. Tikkari lensi bowien silmään ja jäi siihen törröttämään. Myöhemmin tietty silmä korvattu tekosilmällä...
:anssi:
wikipedia sanoi:
Bowien ollessa lapsi hänen vasen silmänsä vioittui tappelussa. Sen pupilli on pysyvästi laajentunut. Silmä näyttää siniseen oikeaan silmään verrattuna valaistuksesta riippuen ruskealta tai vihreältä.
Edit: oli muuten sormus mikä osui silmään

Meillä kulkee kokonaan eriväriset silmät suvussa, löytyy monelta klaanista (jostain syystä miehiä kaikki?). Olen katkera, koska itseltä löytyy ainoastaan erivärisiä täpliä toisesta silmästä. Ei lähimaastoonkaan niin näyttävää, häviän katsekontaktin hätkähdyttävyydessä ankkana...

Jäi kiinnostamaan missä mielessä silmien erivärisyys voisi olla ongelma, jos se ei vaikuta näköön? Värillisillä piilareillahan sen saa tarvittaessa korjattua, jos haitaksi asti kokee.

ainakin itellä jäänyt semmonen käsitys että on vain kosmeettinen vaiva... itellä ainakin ihan normi näkö (1.8/2.0, aavistus hajataittoo) vaikka toisessa on täpliä

Juu kyllähän sitä melkoinen friikki on nuiden silmien suhteen. Toinen on sini-hamaa ja toinen viher-ruskea. Oikean silmän pupilli on televisioruudun mallinen ja pitää sisällään keinomykiön. Vasen on se normaalimpi ja toimiva silmä, sillä oikea on ns. "laiska silmä" eli sillä ei näe ellei sulje vasenta. Todennäköisesti pitäisin laseja vaikka sitä pientä leikkiä puukon kanssa lapsena en olisi harrastanutkaan. Vinkkinä muille, iso marttiinin puukko ei tunnu hyvälle silmämunassa.

No käytätkö sä sitten sun laseja? Mä en kyllä varmaan käyttäisi, jos tilanne rillien ulkonäkövaikutusten suhteen olisi tuollainen. Turhamaisuus kunniaan!

ihan pakko on ku en erota kasvoja 5 metriä kauempaa ilmankaan. mutta kyl ne pienentää vissii millin silmii, ja sitku on eri vahvuset eri puolil ni pupillit näyttää hiukkasen erikokoisilta. ja mä en muute oo turhamainen ollenkaa enkä ulkonäkökeskeinen. kauheast ainakaa. mutta kyllä mä silti usein olen baarissa tanssiessa ilman vaikka en nää enempää ku kuollu maamyyrä näkee

Hullu inkkari: toi oikea mykiö, siis se musta osa, on neliskanttinen kun muilla se on pyöreä. Sitten siinä on pitkä harmaa arpi, siinä kohtaa mistä terä upposi.

Itse en pidä sitä mitenkään kosmeettisena haittana, antavathan arvetkin vähän luonnetta ulkonäköön. Turha sitä olis tuommosilla asioilla mieltänsä vaivata. Eniten vaan keljuttaa kun syvyysnäkö puuttuu lähes kokonaan, vaikuttaa esim. lähietäisyyksien arvioimiseen ja koppien ottamiseen. Toinen ikävä homma on ampuminen oikea kätisenä mutta vasemmalta puolen.

Hullu inkkari: toi oikea mykiö, siis se musta osa, on neliskanttinen kun muilla se on pyöreä. Sitten siinä on pitkä harmaa arpi, siinä kohtaa mistä terä upposi.

Itse en pidä sitä mitenkään kosmeettisena haittana, antavathan arvetkin vähän luonnetta ulkonäköön. Turha sitä olis tuommosilla asioilla mieltänsä vaivata. Eniten vaan keljuttaa kun syvyysnäkö puuttuu lähes kokonaan, vaikuttaa esim. lähietäisyyksien arvioimiseen ja koppien ottamiseen. Toinen ikävä homma on ampuminen oikea kätisenä mutta vasemmalta puolen.
Silmän musta, pyöreä osa on pupilli/mustuainen. Silmän sisällä oleva linssi on mykiö, eli se joka zoomaa tarvittaessa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Mykiö
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pupilli

Nykyään muuten kehitellään uutta lens-replacement mullistusta.
Takana on australialainen Vision Co-operative Research Centre ja Arthur Ho:

http://www.visioncrc.org/our_activities/presbyopia.asp

Ehkä vielä syvyysnäköäkin pystytään tuon ansiosta korjaamaan.

Aivan, juurikin näin. Pää ei oikein toimi kovin hyvin yöaikaan.

Itselleni jäi jotenkin sellainen mielikuva lääkärin kanssa juteltuani, ettei tuota vioittunutta silmää oikein millään voi korjata koska se on sellainen "laiska silmä". Vaikka näkökyky olisi siinä kuinka hyvä, niin kuva ei välity aivoihin vasemman silmän ollessa auki. Joku neurologinen juttu ilmeisesti.

Kybernetiikkaa odotellessa.

Minua vaivaa asia, jonka nimeä en edes tiedä. Oireita on vaikea kuvailla. välillä näkökenttäni saattaa muuttua yhtäkkiä täysin erilaiseksi kun on normaalisti. Silmiini ei satu mutta sen tuntee. En tiedä katsonko "kohtauksen" aikana kieroon, peiliin katsoessa katson mielestäni suoraan. En voi ottaa katsekontaktia tämän aikana keneenkään. Tosi kiusallinen olo. Tämä saattaa kestää vain lyhyen aikaa, mutta yleensä ehkä noin 15 minuuttia jonka jälkeen alkaa pikkuhiljaa normalisoitua. Tämä on ollut minulla niin pitkään kun muistan, mutta paheni päästyäni 7-luokalle. sen jälkeen tämä on ollut jokapäiväinen ongelma. Minun on vaikea olla luonnollisesti kohtauksen aikana, katsekontakti pelottaa ja siksi käytökseni on varmasti outoa silloni. En ole uskaltanut kertoa tästä kenellekkään. pelottaa, mistä tämä johtuu, onko tähän hoitokeinoa, onko muilla tämmöisiä oireita, vaikuttaako tämä ajokortin saantiin, entä ammattipätveyyteen.. Todella ahdistavaa. Pienempänä olen käynyt leikkauksessa hajataittoisuuden vuoksi. Sain sittemin käyttöön silmälasit ja sitten silmälapun, kumpiakaan en tykännyt käyttää. Suurin toiveeni jo vuosia on ollut että tämä loppuisi, voisin elää normaalisti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom