Poikkeavat silmät

Oletteko kohdanneet elämässänne ongelmia silmien (esim. näkökyvyn tai silmän rakenteen) kanssa? Ongelmia jotka aiheutuvat siitä, että teidän tai jonkun tuntemanne henkilön silmä tai silmät ovat normaalista poikkeavat, ja tämä poikkeavuus aiheuttaa henkistä pahaa oloa ja masennusta, toimintakyvyn heikkenemistä, normaaliin arjen elämään. Miten te/he ovat tällaisesta henkisestä alennuksesta päässeet yli ja selvinneet?

Karsastuksen ja kaihin saa hoidettua leikkauksella. Näkökykyä voi parantaa sekä sarveiskalvon laserhionnalla, että laseilla tai piilolinsseillä. Entäpä silloin jos puhutaan esim. silmien erivärisyydestä tai vaikkapa mustuaisen puuttumisesta tai poikkeavasta rakenteesta. Tällaisia ongelmia ei niin vain nykytekniikalla korjatakaan, mutta tällaisen poikkeavuuden luomat henkiset oireet voivat olla ikävät kestää.

Joillain ihmisillä on erikokoiset mustuaiset. Tällöin toinen mustuainen pysyy koko ajan laajentuneena. Näin on ainakin David Bowiella (ja jos olen oikein nähnyt, myös Gregg Valentinolla).

Olkoon tämä threadi sellainen, jossa silmiä koskevista ongelmista kärsivät henkilöt voivat tukea toisiaan ja käydä asiasta keskustelua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ajankohtainen aihe meitsille, sillä kävin just viime viikolla silmälääkärissä piilokarsastuksen takia. Vaiva on rassannu mua oikeestaan koko elämän ajan, ihan vauvana karsastus oli ihan selkeetä, eli toinen silmä meni missä sattuu. Sittemmin se suoristu, eikä mitään toimenpiteitä siis suoritettu. Siitä melko tarkalleen 10v ja uudestaan silmälääkärille, koska lukeminen tuotti suuria vaikeuksia (rivit hyppeli ja teksti välkky---silmät väsy jne)--->lääkäri tarkasti näön ja totesi sen hyväksi, eli se siitä. Ja nyt viime vuonna taas 10 vuoden jälkeen uudestaan silmälääkärille (pääsykirjojen lukeminen vaikeaa), joka määräsi rillit huonontuneen kaukonäön vuoksi ja totesi, että karsastus olisi vauvana pitänyt leikata. Viime kuukausien aikana olen nyt kolmesti käynyt silmälääkärillä ja ensimmäisellä kerralla lääkäri totesi piilokarsastuksen ja määräsi prismalinssin kokeiluun. Aivan viime kerralla karsastusta taas mittailtiin ja sano ettei aivan vielä pysty leikata, mutta kalliit prismalinssit pitäs kuiteki ostaa ja uudet kehykset = syö rahaa&miestä.

Itsellä tuli pahan migreenikohtauksen jälkeen mustia täpliä näkökenttään, jotka seuraavat siis katsetta. Alussa se oli tosi vittumaista, kun niitä vielä ajatteli kokoajan.Häiritsivät ihan hirveästi. Nyt niitä ei enään edes huomaa, ellei ajattele niitä. Poishan ne eivät ole lähteneet ja hyvin nälyvät varsinkin valkeaa hankea vasten.

Karsastutasta on. Ei nyt onneksi näkökyky ole tuosta vasemmasta silmästä täysin mennyt. Huomattavasti heikompi se kyllä on. Laiska silmä siis.
Silmälappuja en suostunut nuorempana pitämään. Olisi kenties silmä pysynyt paremmin ruodussa jos olisin kestänyt sen.

Jo vuosia olen pelännyt lähikontaktia muiden ihmisten kanssa, kun ainakin väsyneenä on monesti tuntunut katsovansa kieroon.
Asiasta ei kyllä ole muistaakseni ikinä huomautettu, mutta kyllä se vaan on jaksanut vaivata.
Monia kertoja olen vähän panikoinut ja yrittänyt etsiä jonkun kohteen johon keskittyä. Miltähän se on mahtanut näyttää. :rolleyes:

Nykyään huomattavasti vähemmän on asia vaivannut.
Jos ei kelpaa niin saa toki poistua oven suuntaan. Joskus tämä ikävä kyllä unohtuu itseltä.

Tietokoneen näytön katsominenkin vaikeutuu ilmeisesti väsymyksen mukaan. Lopulta se tuntuu varsin vaikealta.

Likinäköäkin löytyy. Armeijan jälkeen voisi olla operaatio paikallaan, niin ainakin on yksi vaiva vähemmän.

Migreenin suuntaan jos mennään (liityneekö asiaan) niin puoliksi sokeudun kohtauksen ajaksi. Noin vuorokausi sen jälkeen alkaa näkö normalisoitua niin että näen taas tietokoneen ruudultakin kunnolla lukemaan.

Huono näkö (oikea silmä -7 ja vasen -5). Molemmissa hajataittoa. Sen lisäksi oikean silmän tarkan näkemisen keskuksessa on joku vika, joka haittaa jonkin verran näköä. Silmä ei siedä kauheasti valoa.

Eipä ole mitenkään hirveesti masentanut. Nuorempana enemmän. Vihasin silmälaseja niistä kiusattiin kans. Kuljin sit puolisokeana ilman rillejä pitkin poikin.

Mun siskon lapsi syntyi pikkukeskosena ja sillä lapsella onkin silmät aivan rikki. Keskosten hengityskonehoidon sivuvaikutuksena voi tulla sellainen verkkokalvosairaus, joka vie näön hoitamattomana. Nykyään näitä onneksi ehditään yleensä ehkäistä, mutta kyllä niitä sokeutumisia vieläkin sattuu. Tällä lapsella toinen silmä huononi hirveän nopeasti. Leikattiin, jonka jälkeen iski harmaakaihi. Harmaakaihi leikattiin, jonka jälkeen iski jälkikaihi. Sitä eivät sitten enää leikanneet, koska totesivat, että parhaimmillaankin silmään ei tule näkökykyä.

Lopputuloksena yksi sokea silmä ja yksi huonosti näkevä silmä (näkö on -9). Silmälasit sai 1-vuotiaana. Eipä paljoa lapsen menoa haittaa huono näkö.

Isompana voikin tulla ongelmia, kun on eri väriset silmät ja toinen mustuainen on sellainen levähtänyt. Silmä näyttää muutenkin tosi epänormaalilta. Kaippa sitä voi jollain erikoispiilolinsseillä tehdä sellaisen visuaalisen harhan, että peittäisi sen iiriksen sillä tavalla, että mustuainen näyttäisi normaalilta.

Eipä sen kummempaa :) Kyllähän näitä tulee ajatelleeksi.

Vasemmasta silmästä on leikattu verkkokalvon irtoama (korjattiin silmään upotetulla "plombilla" joka piti sitten leikata ulos noin vuoden päästä; mielenkiintoinen hereillä tehty silmäleikkaus) ja oikean silmän pohjassa on joku verkkokalvon degeneraatio jota pitää seurata puolivuosittain, ettei se kehity irtoamaksi.

Käsittämätön säkä, että tuon leikkauksenkin jälkeen vasempaan silmään jäi -4.25 näkö. Oikeassa on -2.75. Tynnyrivääristymää molemmissa tuollaisen -1 verran (piilolasinotaatiossa).

Toinen silmä on puoliksi ruskea ja puoliksi vihreänharmaa, toinen silmä on pelkästään vihreänharmaa. Eipä siitä mitään haittaa ole, ennemminkin päinvastoin hienoa kun on jotain erillaista kuin muilla.

Onneks ei oo ku lievää karsastusta. Sitäkää ei huomaa muuten ku testeissä...

Itsellä tuli pahan migreenikohtauksen jälkeen mustia täpliä näkökenttään, jotka seuraavat siis katsetta. Alussa se oli tosi vittumaista, kun niitä vielä ajatteli kokoajan.Häiritsivät ihan hirveästi. Nyt niitä ei enään edes huomaa, ellei ajattele niitä. Poishan ne eivät ole lähteneet ja hyvin nälyvät varsinkin valkeaa hankea vasten.

Ai näitä on muillakin. Minulla ei ole edes migreeniä. Ovat ilmaantuneet jo lapsena ja oire tuntuu pahentuneen iän myötä

Ajankohtainen aihe meitsille, sillä kävin just viime viikolla silmälääkärissä piilokarsastuksen takia. Vaiva on rassannu mua oikeestaan koko elämän ajan,

määräsi rillit huonontuneen kaukonäön vuoksi ja totesi, että karsastus olisi vauvana pitänyt leikata.

lääkäri totesi piilokarsastuksen ja määräsi prismalinssin kokeiluun. Aivan viime kerralla karsastusta taas mittailtiin ja sano ettei aivan vielä pysty leikata, mutta kalliit prismalinssit pitäs kuiteki ostaa ja uudet kehykset = syö rahaa&miestä.

Nyt varovaisesti, linssiin viilaamisen vaara on lähellä. Jotain saattoi jäädä kertomatta silmälekurilta, nimittäin se, että yksi hoitomuoto tuossa leikkauksen rajamaastossa on liian voimakkaiden kaukolasien käyttö. Näillä saadaan piilokarsastus nopeasti pahemmaksi, jolloin se voidaan leikata. Mutta ostatetaan eka kalliit prismalasit, joilla et tee leikkauksen jälkeen mitään.

Itellä oli pitkään prismalasit ja mulle sanottiin lekurilla että leikkaus ei onnistu. Määrättiin kuiten lasit, joilla en nähnyt päivääkään yhtenä, mutta piilokarsastus paheni leikkauskelpoiseksi parissa viikossa. Kuluttajansuojan kautta pitkällisen taistelun jäkeen sain uudet prismattomat lasit leikkauksen jälkeen ilmaiseksi. En päässyt silti edes omilleni, koska maksoin kalliit prismalasit ja sain prismattomat..

Leikkaus oli helppo ja halpa keskussairaalan silmäpäiväpolilla. Heti leikkauksen jälkeen kaikki näky oikein. Silmää ei edes aristanut, mutta vetisti viikon. Laseja en saanut pitää reiluun kuukauteen, mutta äkkiä siihenkin tottui. Operaatiokin kesti alle 2 tuntia ja kotia pääsi heti.

Ai näitä on muillakin. Minulla ei ole edes migreeniä. Ovat ilmaantuneet jo lapsena ja oire tuntuu pahentuneen iän myötä

Tietäskö joku noista tarkemmin? Joku silmälekuri väitti noita näkyjä verisuoniksi. Itellä tulis kuvioista mieleen lähinnä mikroskooppikuva jostain bakteereista.

Vasen silmä on operoitu kahteen kertaan. Karsastusta väsyneenä. Lisäksi aina saa kuullä sen silmän siristelystä. Ei kestä varsinkaan kirkkautta. Silmälaseja ei tarvitse käyttää. Kärsin kyllä huoinosta kolmiulotteisuusnäöstä. Johtunee siitä, että vasen näkee kauas ja oikea lähelle.

Kauheesti en ole saanut kuulla kuittailuja. Ihme kyllä tuosta toinen silmä kiinni kulkemisesta enemmän. Ja silmät saa helposti kieroon halutessaan. :hyper:

Minulla on kohtalaisen huono näkö ja silmälääkärin mukaan minulla on ollut tauti XYZ tjsp joka vääntää verkkokalvon/linssin/mikäsenytonkaan jotenkin hassusti pyramidin muotoiseksi. Viimeksi, kun ostin laseja ja optikko katsoi silmiäni sillä periskoopillaan niin hän oli lentää perseelleen ja huolestuneena kysyi, että näenkö minä mitään?

Nyt varovaisesti, linssiin viilaamisen vaara on lähellä. Jotain saattoi jäädä kertomatta silmälekurilta, nimittäin se, että yksi hoitomuoto tuossa leikkauksen rajamaastossa on liian voimakkaiden kaukolasien käyttö. Näillä saadaan piilokarsastus nopeasti pahemmaksi, jolloin se voidaan leikata. Mutta ostatetaan eka kalliit prismalasit, joilla et tee leikkauksen jälkeen mitään.

Itellä oli pitkään prismalasit ja mulle sanottiin lekurilla että leikkaus ei onnistu. Määrättiin kuiten lasit, joilla en nähnyt päivääkään yhtenä, mutta piilokarsastus paheni leikkauskelpoiseksi parissa viikossa. Kuluttajansuojan kautta pitkällisen taistelun jäkeen sain uudet prismattomat lasit leikkauksen jälkeen ilmaiseksi. En päässyt silti edes omilleni, koska maksoin kalliit prismalasit ja sain prismattomat..

Leikkaus oli helppo ja halpa keskussairaalan silmäpäiväpolilla. Heti leikkauksen jälkeen kaikki näky oikein. Silmää ei edes aristanut, mutta vetisti viikon. Laseja en saanut pitää reiluun kuukauteen, mutta äkkiä siihenkin tottui. Operaatiokin kesti alle 2 tuntia ja kotia pääsi heti.

Hmm, eli mitä mun pitäis sun mielestä tässä mun tilanteessa tehdä?
Mites sulla on muuten esim. lukeminen sujunut ennen/jälkeen leikkauksen? Mulla rupee rivit helposti sekoilemaan ja varsinkin jos huoneessa on kirkkaat valot tjsp. ja silmät väsyy helposti.

Hmm, eli mitä mun pitäis sun mielestä tässä mun tilanteessa tehdä?
Mites sulla on muuten esim. lukeminen sujunut ennen/jälkeen leikkauksen? Mulla rupee rivit helposti sekoilemaan ja varsinkin jos huoneessa on kirkkaat valot tjsp. ja silmät väsyy helposti.

Jututa sitä lääkäriä ja kysy voisiko sulle määrätä väliaikaislasit liian suurilla miinuksilla, jotta pääsisit leikkaukseen. Mulla oli tosi huono silmälääkäri, se vaan murahteli jotain ja runnoi linssejä ottaani. Siitä ei irronnu muuta ku että "ei voi leikata, liian vähän karsastaa". Toisaalta oot jo käyny monesti lekurilla, että eiköhän se oo tutkinu jo kunnolla. Ja voi olla että tuo liika miinus on sen huonon lekurin oma keksintö ettei sen tarvis myöntää mitannennsa mun näköä pahasti päin honkia.

Kuin pahasti heittää? Ite en osannu sanoa kummalle puolen tietä 20 metrin päässä oleva auto on pysäköity, eli aika paljon haritti jo. Aiemmat piilokarsastukset on korjautunu prismoilla hyvin, ainoostaan väsyneillä silmillä pientä heittoo. Ainoo että prismat maksaa maltaita.

Ennen leikkausta mie olin jo tottunut yksisilmäiseksi. Tämä pahensi tilannetta, koska silmän lihas surkastui ja haritus paheni. Osasin siirtää sen tuplakuvan niin kauas, että se ei häirinnyt.

Leikkauksen jälkeen mulla meni monta viikkoa katsellessa. Lähinnä taikatempulta vaikutti koko homma, koska näkö muuttui kerrasta. Kaikki alkoi näyttää kolmiulotteisemmalta ja tätähän piti ihmetellä. Kävin paljon kävelyllä ja pällistelin minkä kerkesin.

Jos leikkaus paikallispuudutuksessa kuulostaa hurjalta, niin pyydä nukutus.

Toinen silmä on puoliksi ruskea ja puoliksi vihreänharmaa, toinen silmä on pelkästään vihreänharmaa. Eipä siitä mitään haittaa ole, ennemminkin päinvastoin hienoa kun on jotain erillaista kuin muilla.

itellä kanssa toisessa silmässä ruskehtavia länttejä (muuten silmät ovat puhtaan siniset)...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom