PMS-koodit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Apuva. Mun pitäis lähettää mainostoimistoon pari kutsua, muuta ne kyselee värien PMS-koodia. Miten ne saa selville? Sen tiedän että ne on 3 numeroisia ja niitä on kolme... :nolo:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Parlez-vous francais? PMS värikoodit

Tai googlaa esim. PMS chart tai Pantone Matching System. Yllä linkitetty löytyy ainakin myös englanniksi :) PMS ei tosin ymmärtääkseni käytä kolmen kolminumeroisen luvun sarjaa, vaan se on RGB eli Red-Green-Blue (esim. 255-255-255 = valkoinen). Korjatkaa ihmeessä jotka enemmän tiedätte.

Ongelma on siinä että mulla on 2 värinen kuva, ja niiden kahden värin pms koodit pitäis saada. Ei auta toi vertailu koska mun näytön säädöt voi olla eri kun mun pomon tai mainostoimiston...

Eipä se varmaan auta ku silmämääräisesti valkata em. annetusta digikartastosta lähin vaihtoehto tai etsiä pahvinen kartasto jossa on painettuna värit ja arvot lopputuloksesta.

Purtsi sanoi:
Ongelma on siinä että mulla on 2 värinen kuva, ja niiden kahden värin pms koodit pitäis saada. Ei auta toi vertailu koska mun näytön säädöt voi olla eri kun mun pomon tai mainostoimiston...

Kävi kyllä mielessä, mutta jos et sitä koneellisesti voi tehdä, niin mitkä ovat vaihtoehdot silmämääräisen lisäksi? Minulla Corel on säädetty antamaan RGB arvot "juoksevana" hiiren kohdistimen mukaan, ja ne voi sitten esim. taulukoiden avulla muuttaa PMS-arvoiksi. Toki laite tuntee suoraan PMS:t ynnä muut. Onko photoshoppia tai vastaavaa saatavilla? Muuten ei auta kuin arvata.

Purtsi sanoi:
Apuva. Mun pitäis lähettää mainostoimistoon pari kutsua, muuta ne kyselee värien PMS-koodia. Miten ne saa selville? Sen tiedän että ne on 3 numeroisia ja niitä on kolme... :nolo:

PMS väri on purkissa fyysisesti sekoitettava väri. Sitä ei ihan oikeasti voi kunnolla simuloida muuten kuin "painetulla viuhkalla". Miten se käyttäytyy duotonekuvassa, sen arviointi onkin sitten ammattitaitokysymys. Putki ei näytä sitä oikein vaikka kalibroisit mitenkä.

Jos oikeasti olet tilannut jonkinmoisen työn mainostoimistosta, on heillä viuhka ja he näyttävät sitä miellään.

Ota myöskin huomioon miten väri muuttuu painetulle materiaalille. Jos katsot PMS sävyn päällystetylle materiaalille ja työ tehdään huokoiselle, on se ihan eri värinen.

Jos taas itse olet tehnyt jonkinmoista puolivalmistetta (se kaksisävyinen kuva) suosittelen ihan oikeast alkeiden opettelua. Ihan joka asia ei avaudu googlettamalla tai keskustelupalstoilta kysymällä. Varsinkin jos otat rahaa työstäsi olisi jotain osattavakin.

Onko pakko painaa kaksivärisesti? Ilmeisesti on vektorigrafiikkaa tuo kuva? Millä ohjelmalla kuva on tehty? Yleensä noissa ohjelmissa on värien konvertointiominaisuus jolla voit muuttaa kuvan hinkata värejä painoa varten. Laita kuva tähän malliksi niin ryssä auttaa. Lupaan ratkaista ongelman..

nimim. värisokea koulutettu mainosapina

Voi räähkä, mä jo otsikon nähtyäni luulin että tän threadin lukemisen jälkeen ei tartte enää arvailla että mikä sitä muijaa missäkin vaiheessa kismittää.

Petyin.

Kuka kertoisi meille ne aidot PMS-koodit?

Erkka80 sanoi:
Voi räähkä, mä jo otsikon nähtyäni luulin että tän threadin lukemisen jälkeen ei tartte enää arvailla että mikä sitä muijaa missäkin vaiheessa kismittää.

Petyin.

Kuka kertoisi meille ne aidot PMS-koodit?
Sama tuli mieleen :)
Vanha huono vitsi kertoo että PMS on nimeltään PMS koska hullun lehmän tauti oli jo varattuna...

Selvisi puoliksi

Sain ainakin Paintilla selville niin että otin "värin määrittelyn" käyttöön ja klikkasin kuvan päällä, tässä tapauksessa sinisen päällä. Sain kolme numeroasarjaa, mutta onko siinä vieressä olevilla sävyllä, kylläisyydellä ja kirkkaudella väliä?

Ps. Mage -Totta turiset, ei voi pyytää rahaa jos ei osaa.. Mutta kyllä tämä tästä. Osoittipahan taas kerran että tätä palstaa seuraa ja käyttää mielestäni suomen fiksuimmat ja avuliaimmat ihmiset. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom