Plussalta miinuskaloreille->boostaa treeniä hetken?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Inska
  • Aloitettu Aloitettu
Vuosi sitten lähdin tiputtelemaan painoa kesää kohti. Silloin jo ihmettelin kun treenit kulki 2 ensimmäistä viikkoa miinuskaloreilla paremmin kuin koskaan aiemmin. Silloin rasvaprosentti oli suht korkea, joten en kiinnittänyt tuohon suurempaa huomiota.

Nyt sama tilalle kuin vuosi sitten, toinen viikko dieetillä ja treenit kulkee todella hyvin; mm. kyykysarjapainoissa enkat ja penkki ykkönen parani eilen. Tällä kertaa oma rasvaprosentti on kohtuullisempi mitä vuosi sitten, mutta sama ilmiö havaittivissa mitä vuosi sitten.

Omat treenipainot ei tietenkään isoja ole, mutta harvoin plussa kaloreilla on tapahtunut tälläisiä 'harppauksia', jos koskaan. Tarkoitan että kaikki treenikerrat parin viikon sisään on kulkeneet todella hyvin. Muuten olen treenannut säännöllisesti, levännyt normaalisti joten muita tekijöitä ei äkkiseltään tule mieleen mistä tämä voisi johtua.

Massaa-Voimaa kirjassa oli muistaakeni mainittu että kroppa reagoi aina 'tehokkaasti' muutokseen. Oli kyse sitten sarjapainojen, toistomäärien tai energiamäärän vaihtelu. Ja muistaakseni oli mainittu että parin viikon tapahtuva kalorimäärien kikkailu pitäisi hormonitasot otollisena treenaavaa ihmistä ajatellen.

Onko muut huomannut vastaavaa, vai onko tälläinen vaan sattumaa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samma här. Suunnitelluilla miinuskaloreilla yhdistettynä aerobiseen harjoitteluun lisää ainakin minulla mielialaa, pirteyttä ja joskus jopa sarjapainoja massaliikkeissä. Kyykky kehittyi 90kgx15 -> 115kgx15 miinuskaloreilla, lisäten joka viikko 5kg sarjapainoihin. Eli tämä tapahtui ~5viikossa. Tosin sarjapainot olivat alottaessa pienet ja jalat huonossa kunnossa mutta silti kehityin vaikka olin miinuskaloreilla, hmm... Aloitin kreatiinin käytön kun pudotin kalorit ~2200k.

Täällä sama juttu. Tosin olen laittanut sen piikkiin että syön niin paljon järkevämmin miinuksella. Eilen tein HST:stä ekat 1*15-sarjat ja teksi mieli lähteä tänään uudestaan. Tuntuu siltä että voimatasotkin ovat kasvamassa nopeaa tahtia, mutta yritän olla edes yhden kuukauden ilman maksimikokeiluita...

Varmaan riippuu mistä ne isot kalorit ottaa, sipsejä, karkkia, kaljaa yms.. Tosin välillä sillonkin kulkee. :rolleyes:

Yksi syy on muistaakseni se että kun diettailun aloittaa niin kehon testosteroni/kasvuhormoni tasot taisivat tämän takia väliaikaisesti nousta. Muistaakseni tämä liittyi myös siihen että fiksuin tapa treenata olisi esim. 4 viikkoa plussaa ja kaksi viikkoa miinusta. Sama efekti tapahtuu siis myös miinukselta plussalle mentäessä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom