Pizza

Äkkiseltään en searchilla löytänyt pizasta juttua. Mutta mitä mieltä väki on pitsasta ruokana ?

Äsken tekasin pari kappaletta pitsoja, eli siis itse tehtynä !

Pullistuuko vain maha ? Vai meneekö siinä missä esim. jauheliha/pasta, perus safka mitä syödään.

Rainbow pitsa pohjia 4kpl:tta
rainbow tonnikalaa vedessä
Poutun savu suikale pussi, kinkku suikaleita
rainbow katkarapuja
rainbow tomaattimurskaa
x-tra raejuustoa

Täysmaidon kanssa alas :D Aika rainbow pizza...

Pitäisi ainakin proteiiniä löytyä ? Ei nyt päivittäiseen syöntiin... Omia pizzan teko ohjeita muilta ? Miten teet sen itse, tai mistä aineksista, että tulee mieluinen ruokavalioosi :) Tai muuta mielipidettä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä runsaasti lihaa pohjan päällä ihan ok ravintoarvot loppujen lopuksi antaa.

Itse olen kanssa pistänyt
paketti jauhelihaa
purkki tonnikalaa
katkarapuja
tomaattimurskaa
yms..

Ja kyllä on hyvää.

Se hyvä puoli pizzassa on että siihenhän voi laittaa päälle ihan mitä mieleen tulee. RULZ

No eihän tossa mitään muuta epätervellistä oikeestaan ole kun se pizza pohja. Sen voi toki korvaa ruistaikinasta tehdyllä, mutta ei se sitte enää niin hyvää ole :(

Oma resepti:

Pizza pohja
200g jauhelihaa (paisti)
200g Keitto kinkku (vähärasvanen)
1 prk Tomaatipyjuustoraastetta päälle ja vähä salamia. That's it!

Itse tuli eilen tehtyä pitsaa. Pohjan tein itse. Eli 2,5 desiä vettä, vehnäjauhoja sopivasti eli noin 7 desiä, 2 rkl oliiviöljyä ja puoli pussia kuivahiivaa.

Täyte:
-ketchubb
-400 g paistijauhelihaa
-paprikan paloja
-ananaspaloja
-purkki tonnikalaa
-kinkku siivuja
-reilusti edamia

Hyvää tuli. Ei liian kuivaa vaan mukavan kosteaa. :)

criticalmass sanoi:
Ihan postiivinen yllätys tuo proteiinin määrä. Ihan hyvin niihin sitä lihaa pistetän

Totta.Onhan siinä tietysti rasvaa aikalailla,mutta vitunko väliä sillä on?pitäähän sitä välillä mässäillä:rock:

Loppujen lopuksi pitsasta saa vaikka aterian dieetille, kunhan laskee kaikki ravintoarvot. Kun laittaa pitsapohjaan vaikka 3-viljan sämpyläjauhoja tms saa pohjasta terveellisemmän ja maistuvan. Käyttämällä vähärasvaisia täytteitä, kuten paistijauhelihaa, tonnikalaa, vähärasvaista kinkkua, paljon erilaisia kasviksia, paljon valkosipulia (Nam!), raejuustoa ja polarin 5% juustoa, paketista saa erittäin proteiinipitoisen ja vähärasvaisen aterian! Ai ai että tulee hyvää! :)

Itse väännän joka toisen viikonlopun mätöksi seuraavaa -

Pohja:

2 dl vettä
1tl suolaa
1tl sokeria
2tl kuivahiivaa
loraus kasviöljyä
reilu desi grahamjauhoja
pari desiä pikakaurahiutaleita
loput ruisjauhoja

Täyte 1:

400-600g paistijauhelihaa
1 tlk tomaattimurskaa
1 sipuli/1 paprika/jalapenoa/1 "pyöreä" valkosipuli - nuo hurautan silppurissa "velliksi", mausteeksi mustapippuri/oregano/basilika

Täyte 2:

500g kalkkunasuikaleita
pussi minimozzapalloja
pohjan päälle Pirkan Mexican-ketsuppia, mausteeksi pippuri/ore etc...
JOS tekee mieli, niin jalapenoa siivuina + valkosipuli sopii oikein hyvin :D

Kaiken "kruunaa" 150g 17% emmentalia

Tuota kun syö 1/4 peltiä, niin ainakin mulla pahin mättämisen tuska laantuu - vähän myöhemmin voi syödä vielä toisen palan...vaimo perkele syö loput :kuola:

Jos pitää pizzasta, niin kannattaa kokeilla lämpimiä voileipiä. Pizzassa pitää olla juustoa!

Esim täysjyvä-realeita 4kpl sillai hienosti yhteen isoksi neliöksi yhdistettynä. Pohjalle hieman valkosipulimurskaa, sitten sinihomejuustomuruja, kinkkusuikaleita, herkkusieniä ja päälle juustoraastetta. Heitetään uuniin, tai mikroon. Ainoa huono tossa on se juuston rasva.

ebeni sanoi:
Itseäni kiinnostaisi erilaiset pohjareseptit, niissähän ne pahimmat kämmäykset tulee ;)

Tämmönen helppo peruspohja on käytössä. Ei pitäisi epäonnistua kovin helpolla:

2dl hiivalle sopivan lämpöistä vettä.
1/3 pussi kuivahiivaa.
1rkl öljyä
n.1tl suolaa

Tuohon sitten veivataan vehnäjauhoja niin paljon, että on kiinteä taikina, joka ei tartu jokapaikkaan. Durumia sekaan, jos sattuu olemaan. Annetaan kohota hetkonen (ehkä vartti, ei siis ole tarkoitus tehdä vehnäleipää). Uunipellillinen tuolla pitäisi saada peitettyä helposti.

Tomaattikastike pitää myös olla hyvää, että pizza maistuu. Tällä tulee ainakin mun makuun:

Kattilan pohjalla öljyssä pyöritellään vähän aikaa valkosipulimurskaa ja esim. chiliä ja kuivattuja yrttejä. Päälle purkki tomaattimurskaa. Sekaan vielä ripaus sokeria ja pari ripausta suolaa. Kiehautetaan ja annetaan kuplia miedolla lämmöllä ilman kantta kunnes keittiö näyttää teurastamolta ja tomaattimössö on kiehunut kokoon sopivasti. Ainakin puoli tuntia, pidempi aika ei haittaa.Tuosta tulee kahdelle pellilliselle satsi.

Sitten ei olekaan jäljellä muuta kuin kasata pohjan päälle tomaattikastike, juustoraaste ja haluamansa täytteet. Uuni niin kuumaksi kuin sen saa.

...Tuli muuten nälkä.

Kertokaapa pizzanpaistajat, mistä johtuu että omatekoisissa pizzoissa juusto on kovaa koppuraa jo uunista otettaessa, kun taas pizzerioissa se on täysin sulaa ennen jäähtymistä?

Pizzat olen paistanut 225-aseteessa ja juustona käyttänyt ihan perinteistä valmista juustoraastetta.

rahkanaama sanoi:
Kertokaapa pizzanpaistajat, mistä johtuu että omatekoisissa pizzoissa juusto on kovaa koppuraa jo uunista otettaessa, kun taas pizzerioissa se on täysin sulaa ennen jäähtymistä?

Pizzat olen paistanut 225-aseteessa ja juustona käyttänyt ihan perinteistä valmista juustoraastetta.

Ööö... onkohan tuossa jotain eroa jos käyttää oikein pizzaraastetta? Mulla esim tulee joskus aina kovaa ja joskus pehmeää juustoa. Olen järkeillyt että se on johtunut yleensä juuston laadusta.

Kyllä se on semmonen juttu että varmaan pitää tehdä tiistain ratoksi oikein kunnon pizza taas. Tänään sai kelvata viiden valkuaisen munakas jossa 1/4 sipuli pilkottuna ja kanan sisäfilee paloja. Vähän oikeastaan saman luontonen ruoka tuo munakas kun siihenkin voi laittaa melkein mitä lystää..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom