Pituuskasvu ja penkki ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja normi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen n.16 vuotias ja olen alkanut miettimään vaikuttaako salilla käyminen pituuskasvuun ? Olen nyt n.172cm ja kyllähän olisi mukavaa jos pituutta tulisi lisää. No se siitä pituudesta. Teen maanantaisin penkin 2x6 systeemillä ja nyt olen jumittunut 65 kg . Se tuntuu painavan kuin synti. Onkohan mahdollista että tuo 2x6 systeemi ei sovi minulle? Alan nyt tekemään penkin kaksi kertaa viikossa.
Minkälainen tuon toisen penkkikerran pitää olla kun teen jo kerran viikossa ton 2x6 + lisä liikkeet. Eli muutanko toisella penkkikerralla viikossa jotenkin treeniä ?

kovat kyykyt ja vedot saattavat haitata pituuskasvua.
mutta tee niitä silti tosin hyvin pienillä painoilla keskittyen tekniikkaan.
millainen treeniohjelmasi muuten on?
ruokapuoli kunnossa?

Laitappa kokonaisuutenaan tuo treeniohjelmasi näytille ja samalla vähän mitä syöt. Löytyy usein ruokailustakin, tai oikeastaan sen puutteesta nuo syyt kehittymättömyyteen.

Ja ei punteilla harjoittelu pituuskasvua lopeta, kunhan muistaa pitää tekniikan kunnossa ja välttää mavessa ja kyykyssä lähellekään ykkösmaksimia menemistä. No eipä niitä ykkösiä välttämättä kannata ottaa edes kuningas penkkipunnerruksessa jos ei treenitaustaa ole jo varmasti senverran että tekniikat on kunnossa.

normi sanoi:
Olen n.16 vuotias ja olen alkanut miettimään vaikuttaako salilla käyminen pituuskasvuun ? Olen nyt n.172cm ja kyllähän olisi mukavaa jos pituutta tulisi lisää. No se siitä pituudesta. Teen maanantaisin penkin 2x6 systeemillä ja nyt olen jumittunut 65 kg . Se tuntuu painavan kuin synti. Onkohan mahdollista että tuo 2x6 systeemi ei sovi minulle? Alan nyt tekemään penkin kaksi kertaa viikossa.
Minkälainen tuon toisen penkkikerran pitää olla kun teen jo kerran viikossa ton 2x6 + lisä liikkeet. Eli muutanko toisella penkkikerralla viikossa jotenkin treeniä ?
Tee enemmän ja pidempiä sarjoja.... ei 2*6 ole mikään ohjelma, tee esim 5*10 tai 10*5 niin voi tullakkin kehitystä :jahas:
Dino84 sanoi:
mutta tee niitä silti tosin hyvin pienillä painoilla keskittyen tekniikkaan.
millainen treeniohjelmasi muuten on?
ruokapuoli kunnossa?
Ei vaikuta :thumbs:

Tee enemmän ja pidempiä sarjoja.... ei 2*6 ole mikään ohjelma, tee esim 5*10 tai 10*5 niin voi tullakkin kehitystä
Toi 2*6 on kyl yks yksinkertasempia ja parhaita penkkiohjelmia ikinä! Ja kehityksen puute, niinku edellä jo mainittiin luultavasti johtuu ruuan puuttesta
Ei vaikuta
Sull varmaan on kokemuksia? Ite ainaki oon yrittäny mahdollisimman puhtaalla tekniikalla noita liikkeitä tehdä, kun noi liikkeet voivat rasittaa just niitä rakenteita josta voi olla pituuskasvulle haittaa. Samalla noi liikkeet on niitä perusliikkeitä joita ei kyl kannata treeneistä jättää poiskaan...

Edit: No ehk toss voimasuomen viestiss oli pientä sarkasmia ;) :piis:

VoimaSuomi sanoi:
Tee enemmän ja pidempiä sarjoja.... ei 2*6 ole mikään ohjelma, tee esim 5*10 tai 10*5 niin voi tullakkin kehitystä :jahas:

Ei vaikuta :thumbs:

Paha tässä on kilpavoimailijalle sanoa vastaan, mutta kyllä tuo 2*6 oikeasti toimii. Ainakin minulla nosti tuloksen puolen vuoden aikana 1*72 kg -> 6*97,5 kg natuna. Mikella muistaakseni nosti puolessa vuodessa 120 kg -> 155 kg natuna niinikään. Ja hänhän tästä ohjelmasta kertoikin... :)

Tomppa85 sanoi:
Paha tässä on kilpavoimailijalle sanoa vastaan, mutta kyllä tuo 2*6 oikeasti toimii. Ainakin minulla nosti tuloksen puolen vuoden aikana 1*72 kg -> 6*97,5 kg natuna. Mikella muistaakseni nosti puolessa vuodessa 120 kg -> 155 kg natuna niinikään. Ja hänhän tästä ohjelmasta kertoikin... :)

Mitä teit sitten penkin yhteydessä kun sait noin hyvin kehittyyn ?

normi sanoi:

En tiedä mitä Tomppa teki, mutta yleensä tehdään esim. vinopenkkiä ja jotain eristävämpää kuten peck-deckiä jos monijakoisella treenataan.

Maanantai :
Penkki 2x6 , vinopenkki (käsipainot tai tanko) , ristiveto, olankohautus, viparit sivuille , pystypunnerrus käsipainoilla

Keskiviikko:
alaselkä , talja, kulmasoutu , leuat , hauis tangolla , hauis taljassa, ja hauiskoukistus ,

Perjantai:
kyykky , etureidet laitteessa ja takareidet ja hieman pohkeita, penkki 1x10 1x6
ja 1x3 ja loppurutistus pienillä painoilla niin monta kuin menee, ranskalainen punnerrus, push down

ja joka kerta vatsat

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
normi sanoi:

En mitään erityistä. Söin pikkuisen yli kulutuksen ja tarpeeksi proteiineja. Oma paino nousi tuona aikana 82 kg -> 90 kg. Siitä sen näkee. Ohjelmana käytin tosiaan tuota 2*6. Lisäksi tein pystypunnerruksia ja pikkuisen (liian vähän?) vinopenkkiä. Ojentajille tein lähinnä kapeaa penkkiä ja pushdownia. Mitään peck deck/ristikkäistalja vemputuksia en tehnyt. Yllättävää sinänsä, että minulla kehitykseen riitti jopa yhden 6:n sarjan tekeminen viikossa. Että kyllä nuo kaksi kovaa kuuden sarjaa riittävät.

Mutta on syötävä!

Muistakaas nyt poijjaaat, että jos olet vähänaikaa treenannut, penatulos nousee aivan varmasti, oli systeemi mikä tahansa 2x6 tai 20 x 2, mikä hyvänsä, kunhan ei ylirasiteta kehoa tai tehdä muutoin väärin. Varsinkin, jos omapaino nousee. Ylirasitus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tehdään asiat helposti. Monesti näkee / kuulee, että treenataan kovaa jollain ohjelmalla, mutta se treeni ei sitten loppupelissä olekaan oikein kauhean kovaa. Ja jos penatulosta haluaa hilata ylöspäin, siihen pitää tehdä penkkiä. Hirveen yksinkertaista. Sitten on eriasia, jos tavoitteena on kasvattaa näyttävää lihasta ja saada erottuvuutta yms. ne eivät ole aina kovin yksioikoisia asioita ja kulje käsikädessä. Varsinkaan natuna, varsinkaan vähällä kokemuksella.

Minä en jumiutuisi johonkin yhteen ohjelmaan tai sarjatyyppiin kovin vahvasti, koska siinäkin on monesti syytä kehittymättömyyteen. Varsinkin, jos ei omistauduta asiaan oikeasti. Siis tarkoitan, että olla voimanostajia / kehonrakentajia, vaan enemmän tai vähemmän saliharrastajia.

Ai niin, eihän tässä ollut oikeastaan mitään asia koko jutussa - ja alakuperäiseen aiheeseen, tuskimpa se pena siihen pituuskasvuun kauheesti vauikuttaa, taitaa olla enemmänkin urbaaneja legendoja. VoimaSuomihan sen tietää.

T: :arvi:

Dino84 sanoi:

Tarkoitatko lyhyitä sarjoja vai kovaan tehtyjä about 6-8 toiston sarjoja? Tämmösiä siis meikä vetää maasta, ja pituutta haluaisin vielä kasvaa.

jeps

Tomppa85 sanoi:
Mutta on syötävä!

Totta, itselläni tuo 2x6 tuloskasvatus alkoi aloitettuani hidastumaan ja juurikin 65kg:n läpisaanti tuotti vaikeuksia. Heinäkuussa tuli kuukauden tauko, kun sen jälkeen aloin taas treenaamaan ja syömään on joka treenikerralla ollut kehitystä huomattavissa. Tauon vaikutukset sai poistettua n.2 viikossa ja nyt 2x6:ssa on menossa 70kg ja tuntuu ettei homma tästä hidastu.

Treenit siis 2-jakoisella 3-4krt/vko, penkin lisänä pystypunnerrus, pushdown ja ristikkäistalja.

sumutin123 sanoi:
Tarkoitatko lyhyitä sarjoja vai kovaan tehtyjä about 6-8 toiston sarjoja? Tämmösiä siis meikä vetää maasta, ja pituutta haluaisin vielä kasvaa.

lyhyitä sarjoja isoilla raudoilla

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom