Pituuskasvu ja bodaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kuroza
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olen 16v ja olen aikeissa aloittaa salilla käymisen. (nyt 178cm,62kg). Pituuskasvuni on vielä käynnissä ja mieleeni on tullut kysymys, että vaikuttaako salilla käyminen pituuskasvuun?

Ei vaikuta imo. katsot vaan, että tekniikat on hallusa jne. pyydä vaikka jos joku konkari sieltä salilta näytäis sulle liikkeitä kattois et teet oikein.

Eli olen 16v ja olen aikeissa aloittaa salilla käymisen. (nyt 178cm,62kg). Pituuskasvuni on vielä käynnissä ja mieleeni on tullut kysymys, että vaikuttaako salilla käyminen pituuskasvuun?
Riippuu aivan täysin siitä miten treenaat, pituuskasvun ollessa vielä käynnissä ei luiden päiden epifyysilevyt ole vielä sulkeutuneet ja kova yksipuolinen painoharjoittelu voi aiheuttaa niiden sulkeutumisen ennen aikojaan, mistä seuraa pituuskasvun tyrehtyminen.

Pituuskasvun aikana onkin parasta keskittyä hyvällä tekniilla suoritettuihin harjoitteisiin ja katsoa ettei se ole liian raskasta. Harjoittelun painopisteenä enemmänkin peruskunto ja tekniikka. Aerobista harjoittelua ja venyttelyä ei sovi tietenkään unohtaa.

178cm tarpeeksi pitkä.
Verrattuna mihin? Sinuun? Järkevä painoharjoittelu mahdollistaa pituuskasvun ja kehittymisen, mikä siinä on vaikea ymmärtää?

PS. Näköjään, profiilisi mukaan: Pituus 175 cm

No 178cm ihan normaalipituus. Eri asia jos alkaa bodaamaan 150 senttisenä, silloin voi jo huolestuttaa että tähänkö jäin.

No 178cm ihan normaalipituus. Eri asia jos alkaa bodaamaan 150 senttisenä, silloin voi jo huolestuttaa että tähänkö jäin.
Edelleen, mitä sitten? Ketjun aloittaja on järkevä kun miettii painoharjoittelun vaikutusta pituuskasvuunsa, eikö hänen kannattaisi mahdollistaa pituuskasvunsa jatkuminen?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lyhyempänä helpompi näyttää kehittyneeltä punttisonnilta.
Sehän onkin elämässä tärkeintä, näyttää punttisonnilta. Hittoako sitä terveydestään, pituuskasvustaan tai mistään.

Se on muistaakseni joku 188-190cm. Isäni on 189cm pitkä.

Jees, venaile tovi, kun ennusteet ovat tuota luokkaa(hyvät :) )
Esim. omalla painolla leukoja, omalla painolla dippejä ja etunojapunnerruksia, vatsoja yms. =)

Jotkut kasvaa vielä intissä, tuossa 20-21 wuotiaana.. :thumbs:

Jees, venaile tovi, kun ennusteet ovat tuota luokkaa(hyvät :) )
Esim. omalla painolla leukoja, omalla painolla dippejä ja etunojapunnerruksia, vatsoja yms. =)

Jotkut kasvaa vielä intissä, tuossa 20-21 wuotiaana.. :thumbs:
Paskat sitä veinailla kannattaa.
Hyvin tulee tulosta kun kasvuviellä käynnistä ja ei se rajoita kasvua jos et joka päivä ihan himona bodaa ja runkkua penkkia tee ja mavet ja kyykyt ja yms teet aivan päin vittua.

Oma kohtaisesta kokemuksesta jos järkevästi treenaa niin ei pysähdy pituuskasvu. Aloitin itse treenaa 15v:nä ja ennuste oli 191cm ja tällä hetkellä 21v:nä pituuteni on 191cm

Paskat sitä veinailla kannattaa.
Hyvin tulee tulosta kun kasvuviellä käynnistä ja ei se rajoita kasvua jos et joka päivä ihan himona bodaa ja runkkua penkkia tee ja mavet ja kyykyt ja yms teet aivan päin vittua.

ylikuntoilija sanoi:
Pituutta ei luusto kasva jos epifyysilevyt eli nk. kasvulevyt luiden päässä ovat umpeutuneet, kuten niiden pitäisi olla siinä 20. vuoden paikkeilla, give or take. Venytys on sitten eri asia. Kyllä uskoisin, että selkärankaa repimällä mekaanisesti, järki tietysti hommassa mukana, voi sentin tai pari saada pituutta lisää. En sitten tiedä kuinka pitkään tuon vaikutus kestäisi. Olemmehan joka aamu hiukan pitempiä muutenkin; painovoima veisi ekstrasentit aika äkkiä. Mutta saahan sitä toivoa.

lähde: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32718

Zettis sanoi:
Oma kohtaisesta kokemuksesta jos järkevästi treenaa niin ei pysähdy pituuskasvu. Aloitin itse treenaa 15v:nä ja ennuste oli 191cm ja tällä hetkellä 21v:nä pituuteni on 191cm

hemmmo sanoi:
Minä oon kyllä käsittäny, että sillä ei nyt oo hirveesti merkitystä ottaako se selkään vai ei. Siis pituuskasvun päättyminenhän johtuu luidenpäiden epifyysien sulkeutumisen johdosta tai jotain sinne päin. Ja punttitreeni rasittaa luuta ja vahvistaa sitä ja samalla nopeuttaa noiden epifyysien sulkeutumista. Siis jos reisien luita rasittaa kovin paljon, ne saattaa nopeuttaa kasvun pysähtymistä reisissä jne. Ei se selkäranka mitenkään erityisasemassa ole tässä.

Se on sitten toinen asia kuinka paljon tällä on merkitystä käytännössä.

Kuitenkin kannattaisi olla hieman varovainen treenin suhteen ja tehdä suhteellisen pienillä painoilla, koska varmaa tietoa ei tunnu löytyvän. Ja se on tärkeetä että SYÖ hyvin, jos meinaa kasvaa pituutta ja voimaa. kevyt treeni ja hyvä ruokavalio voittaa voimankehityksessä tuossa iässä reilusti kovan treenin ja huonon ruokavalion.

lähde: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=5833&page=2

Zettis on hyvä esimerkki, miten painoharjoittelu ei ole vaikuttanut pituuskasvuun.

Nämä jätkät joka mulle aina jauho ku oltiin nuorempia 13-15vuotiaita ettei vedä maasta ettei pituuskasvu kärsi että äiti suuttuu, nykyään ne vaan sanoo ettei uskalla vetää maasta... Ei oo ennään tekosyitä!

ottakaa siitä tangosta kiinni ja nöyryyttäkää sitä!

Back
Ylös Bottom